رواية وقعت في قبضه الديب الفصل الثاني 2 بقلم شهد هاني
رواية وقعت في قبضه الديب الفصل الثاني 2 بقلم شهد هاني
رواية وقعت في قبضه الديب البارت الثاني
رواية وقعت في قبضه الديب الجزء الثاني

رواية وقعت في قبضه الديب الحلقة الثانية
الديب :طلع المسد***س بتاعه شكلك ناوي اخلص عليك النهارده.
معاذ:لا الطيب احسن عن اذنك ومشي وسابه.
علي الطريق بتطلع تجري وهي لافه علي نفسها ملايا ودموعها نازله من عيونها…….. فاجأة بيظهر قدامها قطيع الطرق.
واحد من قطيع الطرق :ايه ي مزه رايحه علي فين كدا …….. بيقرب منها بيحاول يشيل الملايا الملفوفه علي جسمها.
موده :بخوف دموعها نزلت وغمضت عينها يارب خليك معايا يارب يارب احميني انا لحظه بحاول احمي نفسي كملها معايا يارب وبتدا ترجع لورا…..
بيقرب منها متخافيش ي قطه دا انا حتي هبقى طيب معاكي …وهدلعك.
معاذ،:بيكون سايق العربيه هو مولع سيجاره وماشي بيلمح شباب واقفين حوالين بنت بيروح عندهم
موده : ابعدوا عني لو سمحتهم الا ولله العظيم هصوت والم عليكم الناس.
واحد منهم ضحك ناس مين والناس نايمين شكلك بتحبني ي جميل دا احنا وانتي في الهنا سوا.
واحد بيقرب منها ولسه جاي يشك ملايا م عليها بيلاقي ايد مسكته جامد لدرجه ان دراع الشاب كان هيتكسر في ايده
موده :اطمنت ومسكت الملايا علي جسمها كويس وقفت علي جنب وهي بتحمد ربنا أنه بعت ليها ملاك من السما.
الشاب :سيب ايدي انت ماسكها كدا ليه تعالي معانا ونقسم سوا …..
معاذ :بيخلع الجاكت بتاعه بيمسك راس الشاب بيخبطها في الشجره …..قطاع الطرق اللي كانوا مع الشاب طلعوا يجروا من الخوف………
معاذ ضحك وقال شوفت ي عره الرجاله من اول قلم صحابك فلسعوا ازاي.وانا هسيبك عشان اديتك كفايتك.
الشاب اول ما معاذ سابها اخك بعضه وطلع يجري.
معاذ :لف لموده بص ليها من فوق لتحت واتكلم بقرف ايه اللي منزل بنت محترمه في الوقت دا وملفوف عليها ملايا شكل بوليس الادب طب عليكي فاجأة ف هربتي…… ومعاذ مكنش شايف ملامحها كويس…….بسبب الضلمه.
موده :دموعها نزلت وبصت علي الأرض انا فعلا محترمه ومكنتش في حته بس انا صحيت في بيت عمي لقيتني كدا ف لحقت نفسي واحدا بعضي وطلعت اجري.
معاذ:متلمزمنيش قصتك .. تعالي اركبي معايا يلا خليني اخدك تلبسي اي حاجه بدل ال قرف اللي انتي فيه دا .
موده :مشيت وراه بخوف …لحد ما وصلت عند العربيه
….ورايحه تركب ورا.
معاذ:لا بقولك ايه انا مش سواق اللي جابته ليكي ماما تعالي اركبي قدام يعسل .
موده :نت غير ما تكلم راحت تركب قدام جنيه هي موجوعه مصدومه من اللي عمله عمها وابن عمها
فلاش باك
موده :عايشه في بيت عمها وابن عمها مرات عمها بعد موت امها وابوها في حادثه ……
كانت نايمه في الأوضه بتاعتها بعد ما صلت كل الصلوات بتاعتها……… ونامت وراحت غر النوم
وائل:هي مش موافقه عليا ي بابا مش عاوزه تجوزني وانا مش عاوز غيرها ف انا لازم اكسرها عشان ميبقاش قدامها فرصه غيري.
سالم :يعني انت ناوي تعمل ايه ي وائل.
وائل :هتعدي عليها هطبع كل بصماتي عليها وبكدا تكون ليا هي ورث ابوها اللي مقوي قلبها.
سالم :اول ما سمع ورث عينه زغللت خلاص اعمل اللي نفسك فيه بس وهي نايمه عشان محدش يحس ولا تسوت تلم علينا الناس.
موده ؛قلقت من النوم وسمعت كل كلامهم وخافت علي نفسها وجايه تقفل الباب
كان دخل وائل:هو بيقول الجميل رايح فين علي كدا
موده بخوف :مش رايحه في حته كنت رايحه اقفل الباب.
وائل : مسكها نت وسطها وتقفلي ليه الباب وانا موجود
موده :ابعد عني ي وائل انت ازاي تقرب مني كدا بتبعد عنه بتطلع تجري.
وائل :بيمسكها من أيدها بيوقعها علي السرير بيدا يشدها من هدومها لحد ما تبدا تنقطع
..
موده:ابعد عني ارجوك ي وائل ابعد عني وانا هكتب ليك كل حاجه بس ارجوك متعملش كدا ي وائل
وائل :بيقرب منها وشبه هدومها كلها انقطع بيقرب منها من غير رحمه………
وسالم :واقف يصورها مش جايب ابنه في صوره فاجأة بيجي أن مراته بدأت تصحي بيقول وائل ابعد عنها …..امك صحيت.
موده :بتحمد ربنا أنه بعد عنها قبل ما يعمل حاجه بس بتصدم من عمها وابن عمها اللي عملوه محستش بنفسها غير وهي واخده ملايا بتغطي بيها جسمها بتهرب من باب المطبخ………………..
باك
معاذ:فوقي روحتي فين دا كله سرحان احنا وصلنا انزلي يلا.
موده : فاجأة مسكت ايد معاذ ارجوك ابوس ايدك متقربش ليا ومتغدرش بيا انا غلبانه وملياش حد.
معاذ :بيشيل ايده قلبه رق بس ملامحه وشه عليها الغضب بيقولها انزلي من العربيه يلا عشان ندخل الفيلا.
اول ما بتنزل ومعاذ بينزل يبص لوشها بيتصدم بيقول هو انتي ..
عند حور :فضلت تتقلب علي السرير وهي حاسه بخوف معرفتش انام وتستني لبركه وفضلت تفكر أن هي السبب في اللي أهلها فيه بسبب جمالها مطمع لجميع ف قررت قرار.
الديب :قاعد وشايف كل دا بيقول ياتري بتفكري في ايه ي حور ربنا يستر متكونيش بتفكري ف اللي جه في دماغي عشان كدا حياتك هتتقلب لجحيم الديب..
بتقوم حور :من علي السرير وبتجيب كرسي بتحطه عند الدولاب بتطلع تجيب شنطه السفر من فوق الدولاب بتحطها علي السرير.
الديب :ليقوم يقف عروقه بدات تبرز بقى كدا ي حور عاوزه تهربي وتمشي وتسبيني وتلعبي بديلك………..
حور :بتكلم هدومها تحطها في شنطه وبتبص علي صوره اللي معلقها في الاوضه بتاعتها هي صوره ليها هي في وسط ابوها وامها دموعها بتنزل بتقول انا اول ما جيت وانا مسببه ليكم الاذي الخوف عليا وبسببي في كل مره بتمشوا من بلد لبلد ف انا لازم اريحكم مني………..عشان بحبكم وبتاخد الصوره بتحطها في الشنطه ……..
الديب :بياخد مفاتيح العربيه وبيطلع يجري علي العربيه بتاعته بيركبها ب أقصي سرعه عشان يلحقها قبل ما تهرب.
حور ؛بتدخل تلبس بعد ما بتخلص …… بتعدي من اوضه ابوها وامها بتفتح الباب براحه بتبص عليهم اخر قصه وبتروح تفتح باب الشقه بتنزل الشارع وهي ماشيه…..
عبدو الديب :بيكون وصل شايفها وهي ماشيه بينزل من العربيه وبياخد السلاح بتاعه بيمشي وراها .
حور ؛بتحس أن في حد وراها ماشي بتلف وراها.
الديب :بيستخبي ورا الشجره وبترجع حور تمشي بتسرع من خطواتها عشان تلحق توصل عند القطر……
الديب :بيقف وراها بيصوب سلاحه علي رجليها وبيضرب…….عليها بيقول دا أقل عقاب ليكي عشان تبقى تفكري تخرجي من عريان الديب.
حور: من الوجع بتقع علي الارض فاقده الوعي تماماً.
الديب :راح عندها وشالها بيبوسها من خدها بيقول حقك عليا بس اللي بيغلط لازم يتعاقب بياخدها وبيركب العربيه بيسوق ب اسرع ما عنده بيوصل الفيلا……
عند معاذ :بيبص ليها بيقول انتي هو انتي موده .
موده :بتبص لمعاذ هي مش عارفه هو عرفها منين بتقول ايوا انا موده هو انت تعرفني..
معاذ : بيروح عندها بيحط ايده علي وشها بيلمس شعرها بيقول هو انتي مش موتي مع ابوكي وامك ….
موده :بعدت عنه وقالت لا انا عايشه لأن للاسف مروحتش معاهم انت تعرفني منين بقى ومالك مصدوم كدا ليه
معاذ :يعني انتي مش موتي وعائشه دلوقتي وكمان معايا وقدامي.
موده :بتبص ليه قلبها فاجأة بيدق بتحط أيدها تلقائيه علي قلبها هو انا كنت اعرفك قبل كدا أنا حاسه اني شوفتك قبل كدا بس من زمان.
معاذ:بيمسكها من أيدها تعالي معايا الاول جوه الفيلا عشان تاخدي شاوري وتلبسي هدوم نضيفه
موده :بتمشي معاه هي مش فاهمه حاجه خالص ..
بس مرتاحه وحاسه ب الامان اهم حاجه انها هربت منهم.
عند وائل:ببخرج من اوضه بعد ما امه نامت ابوه بيدخل الاوضه عند موده عشان يكمل اللي كان بيعمله بيدخل الأوضه مش بيبلاقيها…….بيدخل الحمام مش بيلاقيها برضوا ياتري راحت فين البت دي وبيبص علي باب شقه بيلاقيه مفتوح…… بيطلع يجري يدخل اوضه ابوه امه .
سالم :في اي يلا عاوزين ننام انت داخل ليه
وائل ؛موده هربت ومشيت وسابت البيت معرفش راحت فين.
سالم ؛ببقون بسرعه ينهار اسود هربت ازاي يعني راحت فين وهربت ازاي وانت موجود .
وائل ؛كنت نايم زي ما انت كنت نايم ي بابا هو انا الحارس بتاعها وانا اعرف منين أنها كانت هتهرب.
سالم :انا هقوم البس وانت كمان عشان ندور عليها اكيد مطلعتش بره الحته لأن لسه الصبح طالع اهو.
عند الديب :بيدخل الفيلا هو شايل حور بيقول كما اتمني تدخلي معايا وانتي صاحيه وبفستان الفرح بس نقول ايه انتي فقر وبتحبي الفقر زي وشك بس وشك زي القمر.
سعاد الداده:طلعت من المطبخ انت جيت ي ديب ي بني احضر ليك الاكل قالت مين دي ي ديب.
ديب ؛مراتي ي سعاد المهم روحي جهازي ليا الحمام جيبي ليا الإسعافات الاوليه
سعاد :حاضر وطلعت تجري تنفذ اللي قاله ظ
ديب :دخلها في الاوضه بتاعته حطها علي السرير وقلع التيشيرت بتاعه وقعد قدامها اتكلم ليه بتحبي وجع القلب بقى ديب مش عاجبك اللي مخلي البلد تقف علي رجليها دا انتي عجيبه اوي
بتدخل سعاد:ومعاها الاسعافات الاوليه اتفضل ي ديب باشا عاوز حاجه تاني
ديب :لا امشي انتي ياريت لو حد رن أو جه أو حتي معاذ تقولي ليه مش فاضي.
سعاد :حاضر ي باشا .
بيبدا الديب في تعقيم الجرح بتاعها بيديها حقنه بنج عشان مش عاوزها تصحي
…….. بيطلع منها رصاصه وكأنه دكتور بعد ما بيخلص بيبوس مكان الجرح…………….بيدخل الحمام
بعد فترة بتفوق حور بتفتح عينها بتقول بصدكه فين هدومي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وقعت في قبضه الديب)