روايات

رواية بائعة الخضار الفصل الخامس 5 بقلم محمد طه

رواية بائعة الخضار الفصل الخامس 5 بقلم محمد طه

رواية بائعة الخضار البارت الخامس

رواية بائعة الخضار الجزء الخامس

بائعة الخضار
بائعة الخضار

رواية بائعة الخضار الحلقة الخامسة

_الهام بصدمه وأتغير لون وشها.. أوراق..هوا لازم موضوع الأوراق ده.. أنا بقولك أنا أخته ووصفتهولك وهوا أول ما هيشوفني هيعرفني
_البواب.. الكلام ده تدخلي تقوليه للإداره جوه.. بس نصيحه مني ليكي.. قبل ما تدخلي للإداره يبقى معاكي أوراق تثبت إنو أخوكي..وإلا هيوجهولك تهمه سرقه مريض من المستشفى
_نسمه بعصبيه.. يا عمو بنقولك أخوها..هوا فيه حد هيسرق أخوه..وبعدين هوا تاه منها وأولاد الحلال جابهولكم هنا.. لما جابهولكم بقي..طلبتوا منهم أوراق والتحكمات دي
_البوابه.. إهدي يا شاطره..تايه إيه وإولاد حلال إيه اللي جابوه.. المريض ده جاي عن طريق الحكومه لأنه كان متهم في جريمه قت،ل
_الهام ونسمه بصدمه وف نفس واحد.. جريمه قت،ل
_الهام بدموع.. أخويا مش مؤذي..ومستحيل يأذي حد.. دا علي نياته
_نسمه تهدئها.. إهدي يا الهام.. أكيد فيه حاجه غلط وإحتمال ما يكونش مازن (وتبص للبواب) بعد إذنك يا عمو.. إحنا عايزين نشوفه عشان نتأكد إن هوا اللي بندور عليه
_البواب.. ميعاد الزياره بكره من الساعه 3:00 مساء
_الهام بدموع.. وأنا مش هتحرك من هنا غير لما أشوف أخويا وأطمن عليه وآخده معايا
_البواب بغضب وتحذير.. لو مامشيتوش من هنا هطلبلكم الحكومه
_نسمه.. يلا يا الهام وهنبقى ناجي بكره.. الحمد لله إن إحنا عرفنا مكانه
_فيلا الصباغ(غرفه نهاد)
_نهاد كان بيكلم بنت في التليفون وتدخل عليه مرات أبوه وتقفل الباب وراها ونهاد ينهي المكالمه
_نهاد.. خير يا مرات أبويا
_بقلم…محمد طه عبد المجيد
_ميرفت بغضب.. أنا أخدت بالي منك وأنته واقف بتتصنت عليا أنا وأبوك وإحنا بنتكلم
_نهاد بإبتسامه..وكنتوا بتتكلموا ف إيه يا مرات أبويا
_ميرفت بغضب وصوت عالي.. نهاااااااااد.. أنا مرات أبوك علي الورق.. إنما ف الحقيقه أنا اللي تعبت وسهرت وربيت وكبرتك
_نهاد ببرود.. والمطلوب
_ميرفت.. ترد الجميل وتساعد أبوك ف إنه يلاقي
جابر الطيب
_نهاد بغضب.. قصدك أساعده ف إنه يلاقي إبنك
أو بمعنى أوضح أساعده ف إنه يلاقي أخويا
عايزاني أساعده بإنه يلاقي اللي هييجي يقاسمني في العز دا كله
_ميرفت بغضب.. أسمع يا نهاد الكلام اللي هقولهولك ده وحطه حلقه في ودنك.. وكل شويه ذاكروا كويس دا شيك على بياض يضمنلك نصيب أخوك ونصيبي ولو عايز تسحب رصيدي اللي في البنك حلال عليك إنما إنك تفكر إنك تلمس شعرا من أخوك مش هسمحلك.. وفيه حاجه كمان عايزاك تعرفها.. أنته وأخوك بالنسبالي ولادي.. بس فيه إختلاف بينكم بسيط..وهوا إن أنته شالتك إيديا.. وعنيا شبعت منك إنما أخوك شالته بطني.. وعيني أتحرمت من شوفته ف أنا لو أتخيرت بينك وبين أخوك..هختار إبن بطني ومش هسمي عليك.. وقبل ما همشي من قدامك هفكرك بإسمي اللي شكلك نسيته.. أنا أسمي ميرفت الجزار يا إبن رضوان الصباغ.. ميرفت الجزار اللي ما فيش دبيحه تستعصى عليها (وتسيبه وتخرج)
_نهاد بخوف وف سره..جزار ودبيحه ..فاكره نفسها عايشه في سلخانه
_عند المستشفى
_الحاج مسعود.. السلام عليكم
_البواب.. وعليكم السلام
_الحاج مسعود.. كنت عايز أقابل مدير المستشفى
_البواب.. هوا مش موجود دلوقتي.. تعالا بكره
هتلاقيه موجود
_بقلم…محمد طه عبد المجيد
_الحاج مسعود.. طيب كنت عايز اسأل عن ولد.. اللهم أحفظنا مجنون والحكومه جابته ليكم هنا..ف كنت عايز أعرف إيه الأوراق المطلوبه عشان آخده
_البواب.. وحضرتك بقي يا حاج.. الولد ده يقربلك إيه
_الحاج مسعود.. لأ هوا ما يقربليش.. بس هوا كان عايش عند واحد صاحبي.. وصاحبي دا أتوفي وكان موصيني عليه
_البواب.. طيب ما تتعبش نفسك يا حاج.. أخته كانت لسه هنا وهتيجي تستلموا بكره
_عند الهام
_نسمه باستفسار.. الهام هوا إنتي ليه وشك أتغير لما عمو البواب سألك علي الأوراق اللي تثبت إن مازن أخوكي
_الهام ما ردتش عليها لأنها ماشيه سرحانه وبتفكر إزاي هتخرج أخوها من المستشفى
_نسمه بصوت عالي.. الهام أنا بكلمك.. ولا بتفكري تكدبي عليا
_الهام تنتبه لكلام نسمه..هكدب عليكي ف إيه يا نسمه.. هوا إنتي قولتي إيه أصلا أنا ما سمعتكش
_نسمه.. إنتي ليه وشك أتغير لما عمو البواب سألك علي الأوراق اللي تثبت إن مازن أخوكي
_الهام.. أنا لا وشي أتغير ولا حاجه يا نسمه.. وبعدين أنا فعلا مش معايا أوراق تثبت إن مازن أخويا..بس معايا ناس عايشه ف وسطيهم أنا وأخويا بقالي 10 سنين
_نسمه.. بس المستشفى عايزين ورق مش عايزين ناس
_الهام.. مازن شهاده الميلاد بتاعته ضاعت.. وما فكرتش إني أطلعله بطاقه.. دا أنا أصلا ما طلعتش بطاقه لنفسي
_نسمه.. إنتي بتهزري يا الهام.. إنتي عندك ياجي 30 سنه وما طلعتيش بطاقه
_الهام بتنهيده..يا نسمه أنا بتاعه خضار وأخويا على نياته مين بس اللي هيسألنا على بطايق
_نسمه.. على العموم ما تشغليش بالك أنا هساعدك في الموضوع ده.. أنا أمي صاحبتها بتشتغل في السجل المدني.. هخليها تساعدك في شهاده الميلاد والبطايق
الهام بإستعجال وخوف.. لأ……………

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بائعة الخضار)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *