رواية والعلة هي العشق الفصل العاشر 10 بقلم سولييه نصار
رواية والعلة هي العشق الفصل العاشر 10 بقلم سولييه نصار
رواية والعلة هي العشق البارت العاشر
رواية والعلة هي العشق الجزء العاشر

رواية والعلة هي العشق الحلقة العاشرة
(يمو.ت غيرة )
عينيه اتوسعت بصدمة
..كان حاسس وكأن حد ضر….به في مقـ…تل …
-انت بتقول ايه ؟!
صر…خ قاسم بعـ..نف وهو بيبص للينا اللي بتبصله ببرود …
-اللي سمعته يا قاسم …
قالها جده بنبرة قاسية وهو بيحذره أنه يحاول يبو…ظ اي حاجة …حس وقتها قاسم بأن نا…ر جواه…كان عايز يروح للي اتجرأ يبص لحبيبته ويضر….به لحد ما يقـ…تله نهائي…
فضل يتنفس بعـ…نف فقعد جده وقال :
-اتفضل يا قصي …
-انا جاي اطلب ايد لينا يا جدي
ابتسم جابر وقال :
-وأنا موافق يا بني …بس هناخد رأي العروسة …
بص جابر للينا اللي كانت قاعدة بتبص لقصي وهي متجا.هلة قاسم اللي كان حاسس انه هيمـ…وت من القـ..هر وقالت :
-وأنا موافقة يا جدي …
-حلو اووي …يبقى نقرأ الفاتحة .
……
-آه !!!
صرخ قاسم وهو حاسس انه هيمو…ت…كان بيكـ..سر في كل حاجة قدامه وهو حاسس بالقـ..هر …حبيبته راحت لغيره …حبيبته هو هتبقى ملك لواحد تاني …كان حاسس ان جواه نا…ر …اتمنى يروح ويقـ..تل قصي …ازاي يتجرأ يبص لحبيبته ازاي …
-لا ….لا لينا ملكي …ملكي أنا وبس …
قالها ودموعه بتنفـ..جر من عينيه…كان حاسس بخنـ..قه وهو شغال يعيط …
-هي ضاعت من ايدي…ضاعت …
قالها وهو بيصرخ جامد .
-كانت ملكي وانا ضيـ..عتها….كانت ملكي ….
فصل يضر…ب على الترابيزة اللي قدامه بعـ..نف لحد ما ايديه اتعو.رت …ورغم كده مكانش حاسس بالأ..لم ….الأ..لم اللي في قلبه كان أكبر …نا..ر الغير..ة كانت بتكو..يه…فضل يمسح.وشه وهو حاسس انه مخنو..ق ….
-لا لا….لينا ملكي …ملكي أنا …مش هخليه يتجوزها…هخطـ..فها …هقتـ..لها بس لينا مش هتكون لحد تاني !!!
…………
كانت واقفة قدام المرايا وهي بتسرح.شعرها الأشقر …عينيها بتلمع وهي بتفتكر القهـ..ر في عينيه….مكانتش ناوية تشمت فيه …بس قهـ..رته وحز.نه شفوا غليلها….حست أن جر.ح قلبها بيطيب لما شافت معاناته ….اخيرا عانى زي ما هي عانت …هي كانت بتمو.ت لما اتجوز غيرها …حست أن العالم ضيق ..اتمنت في الوقت ده انها تمو.ت وترتاح …بس قررت تقف على رجليها ..عشان هي لينا السيوفي مستحيل يكـ..سرها راجل حتى لو كان حب حياتها …هي اتعودت تد.فن مشاعرها جواها…زي ما كان قلبها بيت لقاسم كان هو المالك ليه بس هيكون القـ..بر ليه كمان …هتد..فن حب قاسم عشان تبدأ حياة جديدة مع قصي …حياة من غير قاسم ….
-لينا حبيبتي …
قالتها والدتها …كانت دخلت الاوضة بس لينا محستش بيها ….سابت لينا المشط وبصت لوالدتها وابتسمت ليها وهي بتقول :
-أؤمريني يا ست الكل
بصتلها والدتها وهي بتتنهد وقالت:
-متاكدة من قرارك انك تتجوزي قصي …انتي عارفة اني ووالدك احترمنا قرارك عشان بنحبك بس احنا خايفين عليكي …عايزين انك تتخطي قاسم الاول …
اتنهدت لينا وهي بتبصلها وقالت:
-اعتبريني اني خلاص اتجاوزت قاسم….قاسم صفحة واتقـ.طعت من حياتي …يعني هو انتهى خلاص …ربنا يوفقه مع مراته الجديدة بس خلاص كل حاجة بيننا انتهت وزي ما هو بدأ حياته …أنا هبدأ حياتي كمان….
بعدين كملت.تسريح.شعرها وعينيها فيها تصميم …
…….
كانت قاعدة على الأرض وهي حاطة ايديها على ودنها بخوف وهو بيكـ.سر في الحاجة برة
..كانت مرعوبة أنه يؤ..ذيها بسبب غضبه …من اول ما عرف أن لينا هتتجوز اخوها وهو في الحالة دي ….
فجأة صر…خت وهو بيخبط على الباب بجنو…ن وبيزعق:
-افتحي الباب …افتحي !!!!
فضلت ترتعش وفكرت أنها متفتحش الباب بس مكانش عندها الجراءة أنها متفتحهوش فقامت بسرعة وفتحت الباب …
صر..خت فجأة وهو بيز..قها جامد ….وفجأة مسـ.كها من شعرها جامد وهو بيصر .خ فيها :
-هي دي خطتكم صح …عايزين تبعدوا حبيبتي عني …كنتي عارفة أن اخوكي هيتقدم للينا!!!
كان بيتهـ..مها….هزت رأسها جامد وقالت :
-لا والله ابدا …مكنتش اعرف…والله ما كنت اعرف …
-كدابة …عايزين تاخدوا حبيبتي مني عشان افضل معاكي صح ….عايزين افضل معاكي واشيل شيلة اخويا صح ….
هزت رأسها وهي بتعيط وهي بتقول :
-والله ابدا …والله ما اعرف …والله …
كانت بتهز رأسها وهي بتعيط …وشها الابيض اتحول للون الاحمر ….
-اطلعي برا…روحي لبيت أهلك …أنا مش هشيل شيلة حد …
وبعدين جـ…رها وراه وهو بيفتح الباب وبير..ميها برا!!!
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية والعلة هي العشق)