روايات

رواية ظل امرأة عنيدة الفصل الثالث عشر 13 بقلم عادل عبدالله

رواية ظل امرأة عنيدة الفصل الثالث عشر 13 بقلم عادل عبدالله

رواية ظل امرأة عنيدة البارت الثالث عشر

رواية ظل امرأة عنيدة الجزء الثالث عشر

ظل امرأة عنيدة
ظل امرأة عنيدة

رواية ظل امرأة عنيدة الحلقة الثالثة عشر

طارق : انت مين ؟؟ ومخبي وشك بالماسك ده ليه ؟؟
: ملكش دعوة ، انا دلوقتي ممكن اخل.ص عليك ، لكن هديلك فرصة تعيش ، لو فكرت تتعرض لفاتن تاني هيكون اخر يوم في عمرك !!
بعدها يجري الرجل وبختفي نهائيا ، بعدها نهض طارق غير مصدقا لما حدث !!!
اخرج هاتفهه واتصل بفاتن …
طارق : بقي كده يا فاتن ، تبعتيلي بلط.جي يهد.دني علشان ابعد عنك ؟؟!!
فاتن : انا ؟؟؟ لا طبعا محصلش !!
طارق : كد.ابة ، حصل لسه ماشي دلوقتي بعد ما هد.دني !!!
فاتن : انا معرفش حاجة عن اللي بتتكلم عليه ده !!!
طارق : اومال الرجل ده عمل كده ليه ؟؟ مش ممكن يعمل كده من نفسه !!!
فاتن : طارق انا مش بكدب ولو كنت ممكن اعمل كده كنت مش قابلتك النهاردة .
طارق : طيب مين الرجل ده ؟؟ وليه بيتدخل في موضوع يخصني ويخصك ؟!!
فاتن : معرفش يا طارق ، صدقني معرفش .
في منزل فاتن
مازالت فاتن في حيرة من امر ذلك الرجل الذي اخبرها طارق عنه !!!
فاتن : عملتي ايه يا ماما مع السمسار ؟
الام : استنيتوا اول البارح مجاش ، كلمته النهاردة واخدت منه ميعاد النهاردة نشوف الشقة .
فاتن : ياريت يا ماما تكون في منطقة بعيد عن هنا .
الام : وانتي مستعجلة ليه نمشي ؟؟ المعلم شعبان اهو راح عند اللي خلقه .
فاتن : حاسة اني مخنوقة من المكان هنا وعايزة مكان جديد .
في المساء
تذهب فاتن ووالدنها مع السمسار لمعاينة شقة جديدة .
تنبهر فاتن بها بمساحتها وموقعها واناقتها ولكن يعيبها انها في نفس المنطقة …
فاتن : الشقة حلوة اوي يا معلم ومكانها حلو لكن كنا عايزينها في منطقة تانية بعيد عن هنا .
السمسار : هي دي المتاحة دلوقتي !! وبعدين دي بينها وبين بيتكم القديم مسافة كبيرة .
فاتن : ياريت نشوف شقة في مكان تاني بعيد .
السمسار : للأسف مفيش دلوقتي ، هتضطروا تستنوا لما حاجة تيجي قدامي .
الام : لأ مش هنستني ، الشقة دي حلوة يا فاتن وعجباني .
فاتن : مادام عجباكي يا ماما يبقي ألف مبروك عليكي وعليا .
بعد يومين
اتصل طارق بفاتن …..
طارق : عملتي ايه يا فاتن ؟ هنتقابل النهاردة ؟؟
فاتن : انتي رغم تهد.يد الرجل لك ولسه مصمم ؟!!
طارق : انتي قولتي انك متعرفيش الرجل ده .
فاتن : ايوه .
طارق : يبقي اعلي ما في خيله يركبه ، ملوش حاجة عندنا .
فاتن : يا اخي لو مش خا.يف من الرجل خا.ف من ربنا .
طارق : ونعم بالله ، بلاش كلام الصعبنيات ده هنتقابل النهارده ولا عايزاني اذيع ؟؟
فاتن : لا لا اااا ، اوعي تنشر الفيديو .
طارق : طيب يا عسل هستناكي بعد ساعة في الكافية اللي اتقابلنا فيه المرة اللي فاتت ، نتقابل هناك و نروج علي الشقة .
اغلقت فاتن المكالمة وعيونها تزرف الدموع وهي تقول : ” يارب ، انت عارف اني مش عايزة ارجع للغلط تاني ، بس اعمل ايه ؟؟ ده لو ف.ضحني المو.ت عندي اهون !! يارب سامحني انا هروح له و ابو.س ايده وىجعله علشان ميف.ضحنيش ويسيبني في حالي ، لكن لو وافق مش هيكون قدامي حل تاني ، يارب انا خا.طية وعارفة ذنبي وتوبت منه زي ما وقفت جنبي وبعدت عني شعبان وسهير ابعد عني طارق ” .
ارتدت ملابسها وعينيها تزرف الدموع بغزارة وخرجت من المنزل تكاد لا تري شيئا من اثر البكاء !!!
وصلت الي الكافية لتجد طارق في انتظارها .
بمجرد ان شاهدها تصل الكافية ابتسم و قال لها : بجد حرام عليكي .
فاتن : ليه ؟؟
طارق ” مبتسما ” : حرام عليكي تحرميني من الجمال ده كله .
فاتن : انت اللي حرام عليك علشان عايز ترجعني للطريق ده تاني .
طارق : لا يا عسل انتي مش هترجعي للطريق ده ، انتي هتكوني معايا انا بس .
فاتن : و ده مش غلط ؟؟
طارق : كفاية بقي كلامك اللي بيزعلني منك ، تشربي حاجة ولا نمشي علطول ؟؟
فاتن : نمشي .
طارق ” يضحك ” : اكيد مستعجلة علشان وحشتك زي ما وحشتيني .
ركبت فاتن معه سيارته وكلما سارت السيارة بأتجاة منزله كلما كاد قلبها ان يتوقف من شدة الالم !! تشعر بغصة في قلبها !!!
فاتن : اوقف يا طارق علي جنب .
طارق : ليه ؟؟!!
فاتن : اوقف هقولك حاجة .
وقف طارق علي جانب الطريق ثم فوجي بفاتن تمسك يديه وتقب..لها !!!
طارق : انتي بتعملي ايه ؟؟
فاتن : ابو.س ايدك انا مش قادرة اعمل كده تاني ، انا ببكي طول الليل من الندم علي اللي فات ، مش قادرة اعمل كده تاني !!!
طارق : علفكرة من ساعة ما بقيتي تمثلي بالشكل ده بقي د.مك تقيل اوي .
ثم يسير بسيارته وهي تتو.سل اليه ان يتركها ولا يف.ضحها ولكن ليست لديه عين تري او أذن تسمع !!!
حتي يصل امام العمارة التي يسكن بها ويقول لها : يلا يا عسل ، انزلي بقي وصلنا ، يلا انا علي ناااار .
ثم يهم بفتح باب السيارة فيجد من يجذبه بقوة ويظل يكيل له الضر.بات بقوة عظيمة ، بينما طارق لا يعرف ان يقاومه وينظر لفاتن ويقول : هو ده اللي قولتلك عليه !!! مين ده ؟؟؟
فاتن : معرفوش !!! انت مين انت ؟؟؟ وتعرفني منين ؟؟؟
ينظر له بعيونه التي تكاد تظهر من خلف الماسك الاسود !!! ولا ينطق ثم يكيل لطارق الضر.بات حني تسيل منه الد.ماء ويفقد الوعي !!!
يهم هذا الرجل بالرحيل فتمسكه فاتن وتسأله : انت مين ؟؟ انت بتعمل كده ليه ؟؟
فلا يجيبها ثم يجري سريعا كالبرق !!!
اخذت فاتن هاتف طارق ورحلت تاركة اياه علي الارض .
عادت فاتن تكاد تر.قص من فرط السعادة فقد انقذها الله في اخر لحظة عن طريق هذا الرجل المجهول !!! والان معها هاتف طارق الذي يحمل ” ذلتها ” .
ذهب لأقرب محل لصيانة الهواتف وقامت بفتح الهاتف ومسح كل الداتا الموجودة عليه .
ها هي الان لا ذلة لها ، انتهي ابتز.از طارق لها الي الابد .
مضت ايام وانتقلت فاتن مع امها الي منزلهم الجديد .
الان تستطيع ان تبدأ حياة جديدة بعيدا .
مضت ايام و لم يمر شهر حتي حصلت فاتن علي عمل جديد …..
فاتن ” بفرح ” : باركيلي يا ماما باركيلي .
الام : الف مبروك يا حبيبتي ، ايه جايلك عريس ؟؟
فاتن ” بحسرة ” : لا يا ماما ، انا مش هتجوز دلوقتي .
الام : اباركلك علي ايه ؟
فاتن : قبلت في شغل حلو اوي اوي يا ماما .
الام : الف الف مبروك يا حبيبتي ، هتشتغلي فين ؟؟
فاتن : هشتغل في سكرتيرة في شركة كبيرة .
الام : مرتبها حلو يا فاتن ؟؟
فاتن : ايوه يا ماما ، مرتبها كبير اوي .
الام : ربنا يوفقك يا بنتي ويسعدك كمان وكمان .
في اليوم التالي
تذهب فاتن الي العمل لتجد نفسها تجلس علي كرسي مريح ام مكتب كبير لتباشر اول ايام عملها .
بمجرد وصولها واستلام عملها يطلبها رئيس مجلس الادارة .
تذهب وتدق باب مكتبه لتسمع صوت رخيم من الداخل : اتفضل .
فتحت الباب ودخلت لتجد رجلا خمسيني تبدو عليه مظاهر الوجاهة والثراء !!! يمسك بسيجا.ر من النوع الفاخر .
نعم انها المرة الاولي التي تراه فيها ولم تشك ابدا ان تري يوما رجلا في مثل وجاهته !!!
انتابها الارتباك قليلا واقتربت من مكتبه قائلة : افندم ؟؟
الرجل : انتي السكرتيرة الجديدة ؟؟
فاتن : ايوه يا فندم .
الرجل ينظر لها نظرات فاحصة طويلة ثم يقول …….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ظل امرأة عنيدة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *