رواية وقعت في قبضه الديب الفصل السابع 7 بقلم شهد هاني
رواية وقعت في قبضه الديب الفصل السابع 7 بقلم شهد هاني
رواية وقعت في قبضه الديب البارت السابع
رواية وقعت في قبضه الديب الجزء السابع

رواية وقعت في قبضه الديب الحلقة السابعة
ديب:ليه هياخد حور في حضنه يقولها الف مبروك
.بتقع من طولها هي في حضنه…
تطلع تجري موده بتقول يمكن عملت مجهود كتير النهارده تعبت بسبب الحمل…..
هنا ديب عينه احمرت عروقه ظهرت هو بيتعصب اول ما بيسمع علي موضوع حملها يعمي حد قبله لمسها…..
معاذ:بيروح يمسك موده من أيدها انتي مش بتعرفي تسكتي خالص أو تريحي نفسك …
الديب :بيشيل حور بيطلع ورا معاذ ومعاه موده ….
وهنا رجاله الجوكر وسالم وجابر بيكونوا بيراقبوا كل حاجه ….
واحد من رجاله الجوكر :بيرن عليه بيحكي ليه اللي حصل …… وإن برضوا في عربيه تانيه فيها اتنين رجاله بتراقبهم.
الجوكر :تنويه اول إن احنا نقدر نخطف مراته من المستشفي
تنويه اتنين اعرفوا مين دول اللي بيرقبوا ديب مراته يمكن نتكاتف سوا ونعرف نجيب حقنا بسرعه ….
واحد من الرجال تمام ي باشا اللي انت عاوزه فعلا مش بيكدبوا خبر بيروحوا عند جابر وسالم ……….
واحد من رجاله :ايه مصلحتكم من الوقفه كدا انتوا بتراقبوا الديب انتوا كمان ولا ايه ….
سالم :قلق انتوا عرفتوا منين..
جابر :اها ي غبي نفسي تمسك لسانك……….اللي مودينا في داهيه….
رجاله الجوكر اركبوا يلا شكل الهدف واحد عاوزين نلحقهم نعرف هما في انهي مستشفي دلوقتي…….
سالم:بص لجابر هما ليهم ايه عند حور هي طلعت خطر كدا مقرطساني……
جابر :اعتقادي المقصود في الموضوع ديل مش حور …..
عند ديب
بيبقي واقف بره ….قدام اوضه الكشف رايح جاي……
معاذ موده واقفين …. بيطمنوا في ديب …
هنا بيطلع الدكتور :للاسف الانسه عندها مشاكل في معدتها…. هي شكلها اكلت حاجه كانت مسمومه ف عشان كدا اتعرضت للتعب دا …..
ديب ب استغراب:طب الجنين اتاذي ولا حاجه ..
الدكتور:جنين مين المدام مش حامل ي استاذ هو بص اللي حصل ليها ميكروبا في المعده بس مش اكتر …..
ديب بفرحه مع نفس الوقت ضيق عينه ياتري مين بيلعب معاه لعبه زي دي ……..
معاذ:وقف جنب ديب هو انت اخوك الجوكر رجع مصر ي ديب .
ديب بص لمعاذ اها شكله ناوي مش يجبها البر حاطت مراتي في دماغه لانه الغبي فاكر اني اخدت حبيبته نهلا ميعرفش أنها كانت لترسم علينا اختا الاتنين لأنها جايه من طرف امي عشان تخليني نتنازل علي املاكنا….
ف الجوكر اضحك عليه ساب الأصل جاي يعاديني انا …
هنا موده بنقول الحمد لله أنا طلعت واثقه في صاحبتي انا عارفه كويس أنها معملتش حاجه ..
معاذ:اسكتي ي موده دا مش وقت كلام….
موده :بلاش تخيلني افضح افضحك قدام الناس اقولك ي بتاع رحمه .
ديب بصدمه :هي عرفت انت حكيت ليها….
موده بصدمه اكبر هو انت عارف انتوا كلكم بقى عارفين انا اللي طلعت المغفلة اللي فيكم صح…..
معاذ:منك لله ي ديب هتعكنن علي امي النهارده……….
عند فيلا الديب:
بتيجي ست كبيرة لابسه اسود في اسود بتسال يبني متعرفش حد هنا اسمه الديب معاه بنتي اسمها حور…
البواب :قصدك المدام حور مرات الاستاذ عبدو الديب
عنيات:ايوا بنتي تبقى حور هي اتجوزته…
البواب اها انهارده بس للأسف مش لحقوا يفرحوا والمدام حور تعبت شالها الأستاذ ديب وداها علي المستشفي بتاعت العائلة…
عنيات طب ابوس ايدك انا ام قلبها مفطور علب بنتها الوحيده نفسها تشوفها ف يسعدك ربنا تقولي اسم المستشفي اللي بنتي فيها ….
البواب:صعبت عليه عنيات كمان شافها ست كبيره ف مفيش خطر لو قال ليها قال ليها العنوان وقف ليها تاكسي ….
عنيات :روح يبني ربنا يجبر بخاطرك إن شاء الله……….
في المستشفي واقفين رجاله الجوكر معاهم سالم وجابر كلهم مستنين حد يطلع عشان يعرفوا يدخلوا يجيبوا حور وسالم عاوز موده…
هنا بيشوفوا التاكسي ……
بتنزل منه ين كبيره في سن. …..
جابر انا حاسس اني اعرفها أو شوفتها قبل كدا في الحاره بتاعتنا …..
سالم مس دي جوزها عمي السيد اللي مات الله يرحمه.
جابر ايوا هي دي ام حور ….. اللي ظسب كان حاطت عينه منها …..
رجاله الجوكر انعدلت يعني الست اللي نازله من التاكسي دي هي ام حور اللي جوه …
جابر اها علي ما اظن الست عنيات بس هي ست غلبانه مكسوره الجناح …
واحد مو رجاله الجوكر رن علي جوكر قال ا علي الاخبار الجديده..
الجوكر هات حماته النهارده تبقى اول قرصه ليه عشان يعرف بعد كدا هو بيلعب قدام مين …….
تمام ي باشا…………..اول ما تخرج هنخطفها……
أما في المستشفي
بتدخل عنيات هي بتصرخ ب اسم بنتها حور ….
ديب بيلف بيتصدم …..هي عرفت المكان منين بيروح ليها حماتي…
عنيات بقرف فين بنتي انت بسببك جوزي مات علي حسرته علي بنته ….
ديب،:وقف قدامها……..عارفه لو جبتي السيرة دي قدام حور هخلص منك ومنها انتي فاهمه ولا مش فاهمه ……..
عنيات بخوف :لا لا انا عاوزه اشوفها اطمن عليها بنتي وحشتني ……
موده :كانت واقفه بصدمه عمي السيد مات والسبب ديب وقفت مش عارفه تعمل ايه تعرف صاحبتها ولا داري عشان المشاكل …….
معاذ:حط ايده علي كتف ديب خليها تشوف بنتها ي ديب …..حتي عشان حور تعرف تصفي ليك …..
ديب :تعالي معايا ي حماتي …..بيدخل ديل ..
كانت قاعده جزر علي السرير ………….مغمضه عينها
ديب:حور جايب ليكي معايا مفاجأة…..هتعجبك اوي …
حور :انت اصلا مش بيجي وراك غير المفاجأت ي ديب……..بتفتح عينها بصدمه اول ما بتشوف أمها قدامها…..
عنيات : بتجري عليها بنتي وحشتيني ي بنتي…..بتحضنها بحنان الام هي مش مصدقه أن بنتها واقفه قدامها..
حور :حضنت امها فضلت تعيط…. وحشتيني اوي اوي ي ماما……بابا فين بابا وحشني اوي عامل ايه طمنيني عليكم …
ديب بص لعنيات بتحذير ..
عنيات بتوتر :ما انتي عارفه أنه تعبان مش هيقدر يجي ف إن شاء الله لما تقولي بالسلامه نيجي نزورك في بيتك …..
حور:المهم انتوا كويسين ي ماما …..
عنيات :ايوا يقلب امك………..
ديب :حط ايده علي شعره حور أنتي كويسه دلوقتي ي حور …
حور ابتسمت ليه حست ان بعد الموقف دا بدأ مشاعر جواها تتولد من ناحيه ديب …..انا كويسه دلوقتي ي عبدو ..
ديب:اول مره تقولي ليا اسمي الحقيقي ي حور..
حور :عشان مش عاوزه اكون زي حد أنا عاوزه حقيقتك معايا مش القناع اللي بتلبسه.
…….
ديب :بص ليها
……… مسك أيدها وباسها انتي مش طلعتي حامل ي حور……..
أما عند عنيات طلعت وسابت الاوضه قبل ما بنتها تحس عشان ترجع تاني الحاره بتاعتها هي طالعه
بتحس بحد بيخبطها علي دماغها……
رجاله الجوكر بيشلوها بيحطوها في العربيه.
الجوكر:هاااا حصل اللي قولت عليه ….
رجاله الجوكر ايوا معانا شريكين جداد سالم وجابر…..
جوكر ضحك كويس اوي هاتم وتعالي ليا علي الفيلا …
وقفل الجوكر هو بيقول حسابك معايا تقسل تقيل اوي ي ديب
في المستشفي :
الدكتور بيكتب خروج كل واحد بيروح علي بيته………
عند معاذ:اول ما بيوصل البيت هو موده …
موده :يلا فهمني ايه اللي بيحصل مين رحمه ازاي اختي التؤام ومن غير ما انا اعرف ….
معاذ :قعدي وانا هفهمك …
فلاش باك …
من خمس سنين :
قاعده رحمه :في حضن معاذ ….. أنا عاوزه الاقي اختي ي معاذ ياتري هي كويسه ولا عامله ايه دلوقت……
معاذ:هي عارفه انك اختها أو أن ليها اخت تؤام…
رحمه :لا لأنها اتخطفت من المستشفي يوم الولاده بتاعتنا…….ساعتها قلبنا عليها الدنيا ….
وانا كبرت….
كم غيرها بس اعرف ان ليا اخت تؤام……….كمان شوفتها مره في السوق وانا مع ماما عرفت اسمها موده…..ساعتها روحت قزلت لماما اني شوفت اختي الترام لأنها شبهي اوي ي
ماما جت معايا ساعتها كانت اختفت هي والست اللي معاها ……
ماما ظعقت ليا افتكرت أن بيجي ليا هوس عشان دايما نفسي اشوف اختي ……..
بس اللي بيحصل بقى اني اتجوزتك بقى ….ونفسي ي معاذ تلاقيها نفسي ……هتبقى احلي هديه عندي انت مش بتخيل تبقى جزء منك وراح وانت عارف قاعد ساكت ..
معاذ :أحدها في حضنها إن شاء الله هنلاقيها ي رحمه………..اجبها تعيش معاكي هنا في الفيلا…..
بيرجع من الفلاش باك….
ساعتها بقى انا حبيتك انتي ي موده عشان انتي موده مش عشان انتي تحت رحمه التؤام….
رحمه بصدمه يعني انا فضلت طول عمري مخطوفه عمي دايما مفهمني ان ابويا كان في حادثه هو رباني ………هو خاطفني…..
معاذ :معرفش ي موده هو دا كل اللي حصل اعرفوا عنك أن حد خطفك من وانتي صغيره لان انتوا اصلا اغنيه اكيد ابوكي ليه أعداء ……….
رحمه بصدمه :يعني انا اتحرمت من اختي دلوقتي بقيت مرات جوز اختي.
.
معاذ:حضن موده ………….هي كانت دلوقتي رحمه ماتت انتي مستقبلي حياتي دلوقتي ي ورحمه ..
رحمه :حضنت معاذ انا بحبك ي معاذ بس خايفه اكون خاينه لاختي
معاذ:اختك زمانها مبسوطه اني لقيتك……..وهنا بيشلها بيطلع بيها الاوضه تم رسمي إتمام الزواج بين معاذ موده .
عند حور :اول ما دخلت اوضه النوم بصت لديب ……..انا هدخل اغير هدومي …
ديب:ماشي يحبيبتي
…
بعد فترة بتطلع حور هي لابسه فستان قصير كان بحملات من عند الكتف كانت فارده شعرها وقفت قدام المرايه عشان تسرح شعرها ….
بيطلع ديب من اوضه الدريسنج بتاعته هو مصدوم من الحوريه اللي قاعده قدامه بيروح يقف وراها بيمسكها من وسطها …….بيحط دقنه علي كتفها……..بيبوسها ريحتك حلوه اوي شكلك عاوزه تجنيني معاكي ي حور ….
حور اتوترت قامت وقفت هاااا وانا عملت ايه ب ديب….
ديب مسك ايدها حطها عند قلبه……
خلتيه يحبك يعشقك اوي ي حور…
حور هنا بتحاول تبعد عنه ………لحد ما ديب بيحط شفايفه علي شفايفها بيبوسها
……….
حور بتحاوطه من عند رقبته هي حاسه ان في مشاعر بتتولد جواها حاسه انها بتعشقه مش بتحبه بس. ………
فاجأة الفون بتاع ديب بيرن …… بيقطعهم بيبعد عنها ..
حور بتكسف بتطلع تجري من قدامه بتدخل الحمام …….
حور حطت أيدها علي قلبها هي حاسه إن دقات قلبها هتخرج من مكانها انا مش لازم ل
احبك ي ديب انت مش شبهي كفايه اللي عملتوا فيا …..
ديب :بيفتح الفون بيشوف رقم غريب بيرد الوووو
بيبقى الجوكر واقف قدام الست عنيات………بيقول. الوووو. ي خويا مش حماتك منورنا انهارده……
ديب بصدمه انت بتقول ايه ي جوكر اعقل كدا الى وربنا هخلص عليك سيب حماتي ….
الجوكر:هههههه لو غاليه عليك تععالي انقذها بدل ما ابعتها ليك وهي…هقولك العنوان اهو.
هنا بيرمي ديب الفون بعصبييه.
بتطلع حور بصدمه بتقول امي مالها ي ديب .
ديب اهدي خالص انا هروح اجبها انتي اوعي تطلعي من الفيلا انتي فاهمه بيطلع يجري .
بيكون واقف سالم ومعاه جابر بره اول ما بيشوف ديل خارجه بيهجموا علي الفيلا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وقعت في قبضه الديب)