رواية رحلة وجع الفصل الخامس 5 بقلم زينب مجدي
رواية رحلة وجع الفصل الخامس 5 بقلم زينب مجدي
رواية رحلة وجع البارت الخامس
رواية رحلة وجع الجزء الخامس

رواية رحلة وجع الحلقة الخامسة
هدي بصراخ……بنتيييييييي
ابراهيم بخضه…..هدي هدي في ايه قومي يا هدي دا كابوس متخافيش يا هدي
هدي بدموع……كابوس وحش اوي يا ابراهيم.. أنا عايزه اشوف بنتي….بنتي وحشتني أوي
ابراهيم… إن شاء الله هترجعلك القانون في صفك يا هدي
ولو عايزه أنا أروح اتكلم مع طليقك واجبلك بنتك أنا معنديش مانع
هدي…..انت لأ يا ابراهيم دا عنيد أوي..استحاله يتفاوض معاك أو مع أي حد تبعي
ابراهيم….. أنا عايز اريحك ومش عارف إزاي ….قومي نصلي قيام الليل وندعي ربنا يقرب البعيد….هترتاحي أوي لما تقولي إللي في قلبك لربنا
هدي…..أنا محتاجه فعلا إني أصلي
……………….. ……………….. ……………..
في منزل والدة عصام
رانيا بدموع…..عصام سافر يا ماما من غير ما يسلم عليا
والدتها ببكاء…..خاف يا رانيا…عارف انك كنتي مصاحبه طليقته وبتحبيها…خاف إنك تعرفيها بسفره
رانيا…..وهيفضل كده لحد أمتي….مشيه غلط واللي في دماغه بيعمله…..لي ايه هناك بره علشان يسافرله…..كان هيحصل ايه لو كان ساب البنت تعرف أمها وتشوفها
ام عصام…..امها مش عايزاها
رانيا…..امها هتموت عليها انا شوفتها اكتر من مره بتلف حوالين بيتنا علي أمل تشوف بنتها…ولما كلمتها قالتلي نفسي أشوفها
قولتلها مش هعرف اخرجها وعصام جوه بس هحاول اخرجها البلكونه وتشوفيها من بعيد
كانت هتطير من الفرحه. وفضلت واقفه مستنيه وعيطت عياط قطع قلبي انا ومني…ومني قالتلي انا هتكلم مع عصام تاني علشان يخلي البنت تعرف أمها
واجي دلوقتي علشان أشوفها وصلت لايه الاقيه سافر وخدهم معاه
ام عصام..بتنهيده كلها وجع…..ملوش لازمه الكلام يا بنتي
هو كده كده سافر….بس المره إللي فاتت كانت معاه فلوس الشقه بيصرف منها…يا تري المره دي هيصرف منين وهو مش معاه حاجه خالص
رانيا بإستنكار….شقه….شقة إيه…مش هو قال إن هدي هي إللي باعت الشقه من وراه علشان كده سافر
امها بنفس تنهيده الوجع…..اخوكي طلع كان بيكدب علينا كلنا.. بعدماسمعت كلام طليقته..أنا روحت لأعز اصحابه…علشان اعرف منه الحقيقه وقالي الحقيقه المره
اخوكي لما عرف انه ورث راح اتجوز اللي كان بيحبها من ورانا…وعلي أمل انه ياخد الفلوس ويعمل مشروع يصرف منه على البيتين
بس إللي حصل انه اتنصب عليه….وعرف اللي نصب عليه سافر في أي بلد وقرر يروحله
بس اتفاجئ إن مراته عرفت بكل حاجه وطلبت الطلاق
راح قرر انه هياخد مراته الجديده معاه ..وقال يبيع الشقه علشان يعرف يصرف ولما عرف إن مراته ممكن ترفع عليه نفقه وتطلب مسكن علشان البنت….طلق مراته وخد البنت معاه
رانيا بذهول…..اي ده اخويا أنا كده…..طيب ليه….ليه كدب علينا وقال انها سرقته وخلانا كلنا بنكرها….ليه يحرم ام من بنتها
هو إزاي أخويا كده
……………… ………………… ………………..
في منزل والد هدي
في شقه عماد
عماد…….شروق أنا اتصالحت أنا وهدي
شروق بإبتسامه…..الحمدلله والله فرحتني انتو في الاول والاخر ملكوش غير بعض
عماد…..مش عايزك تزعلي منها يا شروق هدي طيبه جدا….بس الظروف اللي بتمر بيها هي إللي تعبت نفسيتها
شروق…..والله أنا مقدره ده..وأنا بحبها جدا..دي كفايه هي إللي مختراني ليك …..بس أنا ذنبي إيه إن صاحبتي اتجوزت جوزها
والله ما كنت أعرف انها مني غير لما هي قالت قدامي
عماد……خلاص بقي قلبك أبيض….سامحيها علشان خاطري…أنا نفسي يكون مفيش مشاكل بينكم خالص
شروق بطيبه….وانت عارف يا عماد إني والله مش بحب المشاكل…وعلشان خاطرك انت أنا هكلمها واصالحها
……………. ……….. …………… ………….
في الأسفل عند والد هدي. وهاني
والدهم…..مش ناوي بقي تحدد ميعاد فرحك…البنت خللت جمبك
هاني…..انت عارف يا بابا في حاجات كتير ناقصه في الشقه
والده…. ما انا.قولتلك يا ابني اساعدك
هاني……لا يا بابا كله إلا كده أنا إللي لازم أعمل كل حاجه بنفسي…الحاجه إللي هكون تعبان فيها…هكون مقدر قيمتها كويس
والده…..ماشي براحتك…..بس على العموم أنا جبتلك هديه فرحك وهتلاقيها وصلت الشقه دلوقتي
هاني بضحك……يعني جبت الهديه قبل ما انا اجيب العروسه يا بابا
والده….ما الهديه دي هي اللي هتجيب العروسه
هاني……يعني إيه
والده……الشقه راحلها دلوقتي تلاجه وغساله وبوتجاز….وقبل ما تفتح بوقك دي هديه فرحك
هاني…..تعبت نفسك أوي يا بابا…..ما أنا كنت هجيبهم براحتي
والده…..براحتك ده هيكون عندك ٥٠ سنه وتكون سنانك وقعت
الحق اتجوز وخلف…..وأنا قدك كان معايا عماد وهدي
هاني…..ربنا يباركلي في عمرك يا رب
………………… …………………. ………….
في شقه هدي.
عاد ابراهيم من عمله
ابراهيم…..إيه يا هدي عملتي ايه دلوقتي
هدي…..بخير والله الحمدلله…بس قلبي وجعني من الصبح بسبب الكابوس
ابراهيم……استعيذي بالله من الشيطان الرجيم….وبنتك زي الفل
هدي….نفسي اخدها في حضني يا ابراهيم وحشتني أوي نفسي امسك وشها بإيدي…نفسي المس عنيها وبوقها ومناخيرها بعد ما كبرت وشكلها اتغير
ابراهيم……إن شاء الله كل ده هيحصل لما نكسب القضيه….قومي بقي جهزي الأكل بسرعه….الماتش فاضل عليه ساعه
هدي…..هتسمعه هنا ولا علي الكافيه
ابراهيم…لأ هروح الكافيه أنا مواعد صحابي
جهزت هدي الطعام واكلو سويا
ابراهيم……يا هدي مش هينفع كده لازم تاكلي كويس انتي كده هتتعبي
هدي…..مليش نفس والله يا ابراهيم…الأكل مش عايز يتبلع
ابراهيم……لأ لازم تغصبي علي نفسك علشان صحتك يا هدهد
هدي…..ماشي يا ابراهيم…..يلا بقي علشان تلحق الماتش….وأنا عايزه اخرج اتمشي شويه
ابراهيم……ماشي يا حبيبي أخرجي براحتك
رحل ابراهيم وذهبت هدي تحوم حول منزل ابنتها تحاول رؤيتها ولو من بعيد…..رأت رانيا امامها…جرت مسرعه حولها
هدي…..رانيا رانيا…طمنيني…جودي عامله ايه
رانيا…..بخير الحمد لله
هدي…..طيب انا نفسي أشوفها
رانيا بدموع…..للأسف مش هينفع
هدي بخضه……ليه يا رانيا
رانيا ببكاء وهي تمشي…..جودي عصام خدها وسافر تاني يا هدي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية رحلة وجع)