روايات

رواية والعلة هي العشق الفصل الحادي عشر 11 بقلم سولييه نصار

رواية والعلة هي العشق الفصل الحادي عشر 11 بقلم سولييه نصار

رواية والعلة هي العشق البارت الحادي عشر

رواية والعلة هي العشق الجزء الحادي عشر

والعلة هي العشق
والعلة هي العشق

رواية والعلة هي العشق الحلقة الحادية عشر

(أحبك كالمجنو..ن)
اتر…مت على الأرض بر..عب وهي شايفاه بيقفل في وشها الباب …دموعها نزلت وهي بتضم نفسها وبتترعش …..
…..
دخل قاسم الاوضة بتاعته وقعد على السرير ودموعه بتنزل ….لا مستحيل هو مش هيسيبها تفلت من بين ايديه….لينا السيوفي ملكه هو وبس هيعمل المستحيل عشان يرجعها ….
…….
-يالهووي ايه اللي مقعدك كده يا بنتي ؟!
قالتها ام رجب جارتها وهي شايفة بنت قاعدة على الأرض وهي بتعـ…يط جامد ….وعرفتها فورا دي دلال عروسة قاسم الجديدة ….دايما بتسمع قاسم بيبهد…ل فيها ….شفقت عليها لما لقيتها قاعدة كده على الأرض وهي لابسة بيجامة قصيرة ….خلعت الشال بتاعها وحطته عليها وهي بتقول :
-اسم الله عليكي يا بنتي …اسم الله عليكي …
وساعدتها تقوم وهي بتقول :
-تعالي البيت معايا … متخافيش محدش قاعد غيري…ابني مسافر…
وبعدين ساعدتها ودخلتها البيت وهي بتطبطب عليها ….
………
بعد شوية كانت.دلال قاعدة على الانترية وهي بتمسح دموعها …قربت منها ام رجب وهي بتديها عصير لمون بالنعناع مسكت دلال الكوباية وهي بتشرب بكسوف ….
قعدت ام رجب جمبها وقالت:
-ايه اللي حصل بينكم يا بنتي ده انتوا لسه حتى عرسان جداد…
بلعت دلال ريقها وقالت بكسوف ؛
-ممكن استخدم تليفونك عايزة اتصل بجدي ممكن ….
هزت ام رجب راسها وقالت؛
-اكيد يا بنتي ..حاضر….
…….
بعد أقل من ساعة …
كان باب ام رجب بيخبط …فتحت الباب عشان تشوف قدامها جابر السيوفي واقف بقوته وهيبته كالعادة….
-ناديها يا ام رجب ….
هزت ام رجب راسها ونادت دلال اللي كانت بتمشي بكسوف ناحية جابر ….قربت منه…كانت لابسة عباية من بتوع ام رجب … فرفع وشها …عيـ.طت بعنـ..ف فحضنها جابر وقال :
-حقك عليا يا بنتي …حقك عليا انا هجبلك حقك ….
وبعدين بص لأم رجب وقال:
-شكرا ليكي كتر خيرك يا ام رجب …
هزت هي راسها فاخدت دلال ومشي ….
……..
وقف جابر قدام الباب وطلع تليفونه وهو بيتصل بيه وكان ماسك دلال بإيده التانية ….
لما رد قاسم قاله:
-افتح يا قاسم أنا قدام الباب….
حس جابر ان حفيده اتكر..كب واتو..تر بس قاله بسرعة :
-حاضر هفتح يا جدي …
ممرتش ثواني وفتح قاسم الباب وهو متوتر جدا وهو شايف جده معاه دلال اللي بتعيط ولابسة عباية غريبة …بلع ريقه فقرب جابر منه ونزل على وشه بالقـ..لم …وقال:
-فعلا شخص لا يؤ.تمن ……
.. .
بعد شوية …
جابر امر دلال انها تروح الاوضة وترتاح وراح مسك قاسم وشـ.ده لاوضه تانية وهو بيز..قه وبيقول :
-انا عايز افهم انت مالك بالضبط ….ايه اللي بتعمله ده !!!
كانت الدموع بتنزل من عين قاسم وقال بنبرة فيها جنو..ن ؛
-جدي أنا همو..ت لو لينا اتجوزت حد تاني…انت بتكتب كده نهاية حياتي ….
-اعقل يا قاسم …خلاص لينا راحت لحد تاني …
هز راسه بجنو..ن وهو بيقول:
-لينا بتاعتي …
-اعقل يا قاسم ….
بس قاسم ر..كع على رجله وهو بيمسك ايد جده وبيبـ.كي :
-ابوس ايديك وقف جواز لينا…يا جدي أنا همو.ت والله مقدرش اتخيلها مع حد تاني ….أنا غلـ.طت لما سمعتك واتجوزت دلال …أنا محبيتش الا لينا همو..ت والله ….لو جوزت لينا أنا هنـ.هي حياتي !!!
-قوم بلا جنا..ن يا واد …
قالها جابر بغـ.ضب وهو بيز..قه وكمل بغضب :
-متبقاش عيل خر..ع كده …فيه ايه ؟!بتبكي زي النسو.ان على مرة ….اتحمل نتيجة قرارك يا قاسم …انت عملت خير ودلال بنت حلال وهتحبها وهتنسى لينا ….
قام قاسم وهو بيمسح دموعه وبيرد:
-لا مستحيل …مستحيل اسيب لينا واحب دي …أنا مباخدش فضـ..لات حد …دلال مجرد واحدة ر..ماها اخويا بعد اللي اخده منها وانا اقر..ف حتى ما أقرب ليها…ولينا هتبقى ليا يا جدي !!!
……..
تاني يوم ….
خرجت من الكلية بتاعتها وهي ضامة الكتب بتاعتها …بتفكر في حياتها الجديدة هتكون ازاي …وقفت فجأة وهي بتشوفه …قصي ؛!!واقف قدام كليتها يظهر انه مستنيها …أول ما شافها عينيه الزرقا فضلت تبصلها بتقييم….كانت لابسة بنطلون وايد ليج عليه هاي كول ابيض وفوقيه جاكت مفتوح اسود قصير ….شعرها كانت جايباه على جنب وكانت حاطة روج.نبيتي باهت شوية ….وماسكارا فبقت جميلة على جمالها….بس رغم كده قصي ماظهرش انبهاره بيها …خفاه جوا نفسه …..قرب منها وهي بتبصله ببرود فقال:
-استأذنت جدك عشان نخرج سوا ووافق …فيالا أنا عازمك
وبعدين حط ايديه على دراعها عشان ياخدها بس هي ثبتت مكانها وبصت لايده اللي ماسكها ذراعها ببرود وقالت :
+شيل ايديك عني!!
-نعم!!
قالها بحيرة فردت :
-قولتلك.شيل ايديك عني ….
شال ايديه عشان تربع ايديها وتقول :
-اولا راي جدي او موافقته مش كفاية عشان اطلع معاك…لازم كمان تاخد راي اهلي وبعدين تاخد رأيي وانا لو وافقت هخرج معاك…لكن متجيش قدام كليتي وتحطني قدام الأمر الواقع وتقولي نخرج سوا ….صدقني الاسلوب ده مينفعش معايا ابدا فياريت متعملهاش تاني …
بصلها قصي بصدمة وكان عايز يتكلم فكملت:
-ثانياً…متتجرأش تحط ايديك عليا بأي حجة ..تلتزم حدودك معايا…خلي ايديك مكانها ماشي ….
كان فعلا حاسس بالغـ…ضب بس سيـ…طر على نفسه وقال:
-بعتذر بس أنا محتاج اتكلم معاكي …ممكن !
هزت راسها وقالت:
-ده افضل بكتير …هكلم اهلي واستأذنهم ….
……
بعد شوية …
كانوا قاعدين على كافيه على النيل …شعرها كان بيطير كانت بتحاول ترجعه بز..هق في الاخر طلعت توكة لونها ابيض من شنطته وربطته….كان قصي بيبصلها من غير تعبير بس من جواه كان مبهور بجمالها بس كان كا..ره انه منجذب ليها….هي البنت اللي عايزة تد..مر جواز اخته وهو مش هيسمح بكده ….
-خير هتفضل باصصلي كتير اتفضل قول عايز ايه مش فاضيالك…..
رجع لورا وقال:
-جدي قالي على شروط كلها عشان تتجوزيني…وانا مش موافق على ولا شرط.!!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية والعلة هي العشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *