روايات

رواية والعلة هي العشق الفصل الثالث عشر 13 بقلم سولييه نصار

رواية والعلة هي العشق الفصل الثالث عشر 13 بقلم سولييه نصار

رواية والعلة هي العشق البارت الثالث عشر

رواية والعلة هي العشق الجزء الثالث عشر

والعلة هي العشق
والعلة هي العشق

رواية والعلة هي العشق الحلقة الثالثة عشر

(إختطا…ف)
-أنتِ كيا..دة اووي …
قالها جابر بغيـ.ظ فهزت لينا كتفها وقالت ببراءة :
-الله أنا قولت ايه يعني. يا جابر بيه …ابن عمي وعايزاه يبقى الشاهد على فرحي ….
-انتِ عايزاه يمو..ت فيها يا لينا …حرام عليكي ….
-ده شرطي يا جابر بيه مش موافق عليه يبقى يفتح الله. …
بصلها جابر وهز راسه وقال:
-بجد معرفش ازاي بقيتي كده …بقيتي بالحـ..قد ده ازاي ….
بصتله لينا وهي حاسة بالمر..ارة وقالت:
-تخيل يا جدددي ان حياتك تكون مثالية …وهتتجوزي اللي بتحبيه …تكوني طايرة من الفرحة وفجأة يجي جدك اللي من د…مك ويهـ..د ده كله ويوقعك على جدور رقبتك …يكـ..سر قلبك وبعدين يجي يسألك ايه اللي خلاكي بالحقٕـ…د ده …تفتكر يا جدي هكون بالحـ…قد ده ليه ؟!أسأل نفسك …
أول مرة يشوف حفيدته مهز..ومة بالطريقة دي …بصراحة هو كان بيفضلها عن قاسم …لان لينا رغم سنها الصغير بس كانت قو..ية …بتفكره بيه …
مد ايده ومسك ايديها وقال:
-قصي هيسعدك …
ابتسمت بسخر..ية وشدت ايديها وقالت:
-مظنش ان سعادتي مهمة بالنسبة لك …المهم دلال دلوقتي …أنا أو..لع صح …
-والله يا بنتي …
وقفته بإيديها وقالت:
-لو سمحت متحاولش تز..يف الحقيقة …أنا عارفة كل حاجة …ومش هنيجي نتعاتب او تحاول تقنعني بقصي…هو ميختلفش كتير عنكم…بس زي ما قولت وهقول ..دي شروطي لو مش هتقبل فيها خلاص يبقى نفضها سيرة ….
-طيب يا لينا حاضر …
……
بعد يومين …..
كانت أيديه.بتترعش وهو شايف دعوة فرح حبيبته على قصي …دموعه بدأت تنزل ….ام مراته هي اللي جابت دعوة فرح قصي ولينا …كان الفرح بعد اسبوع !!….
فجأة بغيـ..ظ قطع دعوة الفرح وفضل يدوس عليها بالجز..مة وهو بيصر..خ بقهر ….كانت دلال في اوضتها وهي بتلـ..طم وبتبـ..كي وبتقول :
-الله يسامحك يا ماما ….الله يسامحك ….
فجأة صر..خت دلال وهو بيدخل الاوضة عينيه حمرا من الغـ..ضب ….قرب منها ونزل بالقـ..لم على وشها جامد لحد ما و.قعت على الأرض …نزل ومسـ.كها من شعرها وهو بيصر خ بقـ..هر :
-عايزين تاخدوها مني …تاخدوا حبيبتي ….
-انا مليش دعوة …مليش دعوة ….
قومها تاني وهو بيشـ.د شعرها وضر..بها تاني وهو بيصرخ :
-لا ليكي دعوة يا حبيبتي …ما انتِ لو كنتي محترمة ومكنتيش ر..خيصة مكنتيش رمـ..يتي نفسك في حضـ..ن اخويا وشيلت أنا الليلة كلها …بس أنا غلطان اني معا.قبتكيش على اللي عملتيه ده ….
وبعدين ز..قها لحد ما وقعت الأرض وفضل باصصلها بقـ هر وبعدين راح على الدولاب وخرج حزامه الجلد وهو بيقرب منها ….رجعت لورا بر..عب وهي بتقول :
-قاسم ابو..س ايديك …أنا ….آه …
صر..خت وهي بتحس بأول ضر..بة من الحزام وبعدين بدأ يضر..ب فيها زي المجنو…ن….
……
-انا حاسة ان كل حاجة بتتم بسرعة يا لينا …انتِ هتتحوزي قصي وانتِ مش بتحبيه حتى !!
قالتها مريم وهي بتبص لدعوة الجواز …كانت مصدومة وهي شايفة ان جواز لينا وقصي هيكون بعد أسبوع ….اهلهم فقدوا الامل فيها من كتر جنا..نها …هي خايفة على اختها من الانتقا..م بتاعها بتقـ..لب ضدها …خايفة ان قصي يطلع صعب …
كانت لينا بتشرب الشاي بالنعناع بتاعها وقالت:
-يعني يا مريم اللي حبيته عمل ايه كـ..سرني …سابني وراح اتجوز اللي كانت خطيبة اخوه …ساب ايدي….
-مش معنى كده توافقي على قصي وانتِ مش بتحبيه ولا هو بيحبك…
سابت لينا الشاي بتاعها وقالت:
-بالضبط يا مريم…مبحبهوش …واللي مبحبهوش مش هيعرف يأ..ذيني لانه مهما عمل مش هيجر..حني …لاني ببساطة مبهتمش بيه….
الدموع ملت عينيها وقالت :
-انا اللي بحبه كـ .سرني ..خلاني اكر..ه الحب ….أنا ..أنا …
قربت مريم وحضنتها وهي بتبـ..كي على حز.ن اختها…
……
قبل يوم من فرح لينا وقصي ….
فتحت لينا عينيها بتعب وهي حاسه انها متخد.رة …فجأة لقت نفسها على كرسي وايديها مربوطة ..وبسرعة استرجع عقلها اللي حصل ….كانت راجعة من الكلية بعد ما اصرت انها تروح قبل فرحها عشان ميفوتهاش حاجة وبعد ما خلصت ركبت تاكسي وبعدها مش قادرة تفتكر حاجة تاني ابدا ….غمضت عينيها وهي حاسة بأ..لم شديد فى راسها ….
-انا اتخـ..طفت …
قالتها والصداع هيفر…تك دماغها عشان يرد عليها قاسم :
-ايوة يا أميرتي انتِ اتخـ..طفتي …بصي حواليكي احنا في بيتنا اللي كنا هنتجوز فيه ….والمأذون في الطريق هيكتب علينا !!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية والعلة هي العشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *