رواية ديجور الشاهين الفصل الثالث والأربعون 43 بقلم إيلا ابراهيم
رواية ديجور الشاهين الفصل الثالث والأربعون 43 بقلم إيلا ابراهيم
رواية ديجور الشاهين البارت الثالث والأربعون
رواية ديجور الشاهين الجزء الثالث والأربعون

رواية ديجور الشاهين الحلقة الثالثة والأربعون
ناصر لما تخفي ياعلاا صدقيني هطلقك واسيبك فحالك..
انا مش عيانه انا اعقل منك..
وانا عارف انك عاقله لكن انتي تعبانه شويه ولو هتساعديني هتخفي بسرعه.. انتي عارفه مشكلتك ايه ياعلاا.. مشكلتك انك مش شايفه حياتك بايضه قد ايه. وماشيه ورى حاجه وحده بس ومعلقه كل امالك عليها مع انك بنت جميله ومثقفه. وصغيره والحياه لسا قدامك .. وهتقابلي أشخاص احسن من شاهين بمليون مره.. لكن انتي تعليقك بشهاين ده تعلق مرضي..
انا بحبه متفهم بقى انت بتخرف بتقول ايه
بصي يا علاا انا في الفتره اللي فاتت حاولت معاكي بكل الطرق عشان ترضخي للعلاج لكن انتي العناد عندك مالوش حل عشان كده احنا هنسافر هنبعد عم شاهين والمكان ده كله عشان تعرفي تركزي على علاجك..
انا مش هروح حته اعرف ده وافهمه
نهض ناصر ترتسم على شفتيه ابتسامه خبيثه ليقول بجديه وانتي مين طلبك رأيك ياروحي انا حجزت خلاص وهنسافر النهارده بالليل .
صاحت به علا انا مش هروح حته انت مريض ياناصر مريض ولازم تتعالج..
بضحكه مستفزه هتعالجيني انتي بقى ماشي سلام ياروحي أنهى كلامه بغمزه ليغادر..ويتركها ت-ش*تمه
ليضع نظارته يغطي عينها وتتحول ملامحه. للجديه ليبحث عن شاهين…
********
بعد مرور مده
في منزل شاهين عاد إلى المنزل يبحث عن سندس في كل مكان حتى خرجت من الحمام ملامحها باهته ووجهها مصفر..
شاهين : مالك انت كويسه ..
سندس انا ت.. وقبل أن تنهي كلامها سقطت أرضا مغشيا عليها.. اسرع ليحملها بين يديه ويضعها على السرير.. ينظر إليها لفتره قبل أن يتصل بالطبيبه لتأتي بسرعه
شاهين طمنيني الدكتوره..
الطبيبه اطمن مفيش حاجه تخوف لكن لازم تهتم بنفسها ونظام اكلها المدام جسمها ضعيف جدا . وشكلها مش بتهتم بنفسها. وخاصه بالفتره دي مهو الجنين هيتأخذ ازاي لو هي مهمله نفسها لدرجادي..
انتي قلتي ايه.. قلتي جنين يعني هي ..
الطبيبه بابتسامه ايه هو حضرتك مش عارفه ان المدام حامل.. الف مبروك ..
نظر شاهين إليها وهي نائمه وشحوبه اوجع قلبه قاطع شروده صوت الطبيبه استئذن انا ..
بعد أن غادرت جلس على الكرسي مقابل لها يراقبها بقلق عندما تململت بنعاس لتجده يناظرها..
انكمشت ملامحها بانزعاج.. لكنها صدمت عندما سأله بجديه انتي حامل..
اتسعت عينيها برعب وهي تضع يديها على بطنها بخوف…
ليتسائل الآخر كنتي عارفه مش كده..
سندس أحاطت بطنها بكفها وهي تقول ابني مش هسمحلك تأذيه …
ابتسم وهو ينهض ليقترب منها ويضع يده عند رأسها على حرف السرير ويقترب من وجهها ويطبع قبلة حانيه صدمتها على جبينها ويقول وهي يبتعد انا بفكر اسمي عمده ايه رايك حلو ولايق على ابني..
نظرت إليه بملامح غريبه ليبتسم ويغادر مرددا هبعت اجيب شغاله تاخد بالها منك الفتره دي .. ولو حابه هتصل بصحبتك ولو اني مش بطيقها عشان تحس تزورك..
شعرت بانقباضه في صدرها هل أعلن حريتها ام ماذا .. الأن…
*********
علا انت بقيت طيب معايا كده ليه..
ناصر ايه مش عاجبك ابقى كويس معاكي عاوزه اقلب ناصر بتاع زمان..
علاا ناصر انت مهتم بعلاجي كده ليه .. في حد بيتحوز وحده بس عشان تتعالج..
ناصر هو في سبب اكيد لكن أما تخفي هقولهولك..
انا خفيت على فكره .
والله
اه والله انت مش سمعت الدكتور قالي اني خفيت. .والا ايه..
وانت حضرتك ناسيه اني دكتور برضوا والا ايه.
وانت شايف اني لسا عيانه.
لا انا شايف انك لسا عايزك سنه صغيرين عشان ترجعي طبيعيه..
ازاي مش فاهمه..
بصي ياعلاا اللي مريت بيه ده كل كام صعب وانا مقدر اللي عشتيه وكل موقف أو رد فعل عملتيه زمان حتى لو غلط اللي كان سببه هو تعبك.. وعشان محدش اهتم بعلاجك بقيتي كده .. إنما ابن عمك شاهين اللي هو شايفك اختك الصغيره نظرت إلى الأرض بحرج من تلميح ناصر لها وأكمل حديثه بعمليه كان قد الحمل اللي سابهوله عمه وقرر يعالجك ولاحظ المرض ده.. واحد تاني غيره كان ساق فيها واستغلك لابعد حد بس انتي محظوظه وربنا بيحبك.. عشان وقعتي قدام راجل زي شاهين.
الدنيا وحشه اوووي وفي ناس كتتتيره هتستلغك لو فضلتي عالحال ده.. انتي دلوقتي تعرفي تقولي لأ لأي حد .. تعرفي تقولي مش عايزه ده . .. وعايزه ده.. تعرفي تفرقي بين مشاعر الاحتياج .. ومشاعر الحب…. والا ايه..
بس هما دلوقتي بيكرهوني مش كده..
محدش يعرف يحاسبك على حاجه عملتيه وانت مش فوعيك . إنما دلوقتي بعد ما هتخفي نهائي خدي بالك من تصرفاتك .. اختاري صح ودوري على راحتك .. متدوريش على مضرة غيرك.. دورى على سعادتك من غير ما تأذي غيرك وقلتهالك قبل كده انتي حلوه وصغيره والف حد بيتمنى تبصي ناحيته .. بس اعرفي تختاري صح .وعايزك تتأكدي انك غاليه .. غاليه اوووي ياعلا.. قبل ما تكوني غاليه على اللي خوليكي . انتي لازم تكوني غاليه على نفسك ..وتعرفي اللي يستاهلك واللي ميستاهلش تبصي ناحيته حد .. متخاوليش تغيظ حد على حساب نفسك.. وكرامتك… فهماني ياعلاا .. كلنا بنغلط بس في فرق كبير اووووي بين اني اغلط وأكمل في غلطي ..
وبين اني اغلط واعرف غلطي واصلحه .. فهماني ..
علا كانت سرحانه بملامحه وبكل كلمه بقولها وسألت من دون وعي . يعني احنا بعد ما اخف هنطلق .
ناصر مش انتي عايزه كده.. يبقى هطلقك ياعلاا
علاا تصبح على خير…
وانت من أهله..
طلعت علا على أوضتها وقفلت عليها . افتكرت اول ما وصلوا من السفر .
علاا اول مافاقت من التخدير عشان ناصر طلب يخدروها وسافر بيها..
وقفت بغضب وضربته على صدره انت ازاي جبتني هنااا ازاي شاهين فين..
ناصر ببرود اهدي ياعلاا بلاش الزعيق ده
بغضب اهدى ايه انا بكرهك بكرهك ياأخي افهم بقى
مسك ايديها ولواها ورى ظهرها وقربها ليه واتكلم وهي أنفاسها بتروح وتيجي بغضب. اتهدي بقولك هنخلص العلاج ونرجع.
علاا علاج ايه انت لازم تتعالج مش انا انت فاهم.. يا****
شدها ليه اكتر وقال بتهديد قلنا ايه بلاش شت*ائم..
علا بغضب ودون وعي انا هش*تمك اش*تمك هتعمل ايه يعني ..
دفعها لتسقط على السرير وقبل أن ينهال عليها بالضرب أمسكت اي حاجه تقع عليها يدها وقامت تضربه بها . ليبتسم برضى وهو يحاول الاقتراب منها…
حتى اقترب إليها أكثر. احتضنها على السرير وهي تحاول أن تقاومه.. لتستشاط غضبا عندما سمعت ضحكته الصاخبه لتردد مجنون اقسم بالله مجنون..
ناصر برافوا عليكي ياعلاا برافوا… ودي اول نتيجه من العلاج بتاعنا… برافوا انا مبسوط منك اوووي
علا بغضب سيبني بقولك سيبني بتضحك على ايه يا***
دفن وشه برقبتها وانفاسه الساخنه بتضرب رقبتها وهمس لها دلوقتي نامي عشان كلها كم ساعه وهنروح للجلسه الاول في العلاج..
ولسا هنتكلم وتبعده شدها ليه اكتر وغمض عنيه وهو بيقول نامي .. عشان انتي لسا تعبانه من السفر وكل حاجه عاوزها هتكون لكن فوقتها ..
ابعد عني همست بضعف . لكنه لم يجبها لتغمض عينها وتنام مستسلمه
…
عادت من ذاكرتها لتمسح دموعها بصمت وتدفن وجهها بالوساده لتغط في النوم..
********
سندس انا بكره شاهين بكرهه اوووي..
شهد انا مش قادره استوعب كل ده يحصل معاكي واحنا متعرفش . انتي لازم تتطلقي ومتفضليش على ذمة ثانيه وحده.. انا هقول لاخوكي وابوكي يتصرفوا معاه
سندس لا يشاهد بلاش تقولي لحد عشان خاطري..
شهد بغضب انتي لسا باقيه عليه بعد اللي عمله فيكي ده كله .
سندس قلتلك انا بكرهك وقلبي عمره ماهيصفى لشاهين .. لكن انا حامل.. يا شهد .. وهفضل معاه عشان ابني..
انتي بتكدبي على روحك…انت حابه اللي يعمله فيكي ده..
سندس بدموع انتي بتقولي ايه … يشهد في وحد بتحب تتضرب وتتذل كده .. لكن انا لو اتكلمت الغلط هيركبني انا اللي رحت شقه غريبه مع راجل غريب.. انا اللي شافني شاهين داخل الشقه والراجل نص عريان… هو غلط لما شك بيا . بس انا اللي غبيه جريت ورى مشاعري وغيرتي عليه لحد ما وصلت للحال ده.. مرات عمه هي اللي بلغتني أن شاهين مع عشيقته في الشقه وبعثتني مع السواق الجديد بتاعها …انا من اول ما دخلت البيت ده. وانا حاسه ان الست دي بتخطط عشان تبعدنا عن بعض..
قوليليه الكلام ده اتكلم وقولي لجوزك
مش هقوله حاجه ياشهد شاهين مش هيثق فيا ابدا انا غلطت كدبت عليه من الاول .. وهو بقى عنده أزمة ثقه بيا.. ومش هيثق بيا ابدا.
يعني ايه هتفضلي عائشه كده طول حياتك..
أنا هعيش لابني اللي جاي..
سندس اسمعيني قولي لابوكي وأخواتك ومش هيسبوكي كده..
لو قلت لأبويا هتكبر الحكايه ..وشاهين قالها لي موتك أو تفضلي عندي . وانا مش عايزه اشوف ابوي واخواتي يواجهوا ابو ابني. .بسببي..
يعني ايه..
يحلها ربنا ياشهد يحلها ربنا…
شهد شردت وهي تنظر لسندس بضيق..
******
رية شاهين عاوز يتجوز
وسام انتي بتقولي ايه ياعمتي.
رية بقاله يومين بيحضر لفرحه ومشغل اللي في البيت كله..
وسام وسندس هيعمل معاها ايه..
ريه شيل سندس من نفوخك يا وسام وكفايه لحد كده احنا كنا هننكشف لولا ستر ربنا
وسام انا هروحلها
اتجننت هتروحلها فين
انا هقولها أنه هيتجوز…واطلب منها تخلعه واتحوزها انا .. انا اللي استاهلها انا اللي هحافظ عليها.
استنى ياوسام استنى بقولك..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ديجور الشاهين)