رواية زواج لدقائق معدودة الفصل السادس 6 بقلم زهرة الربيع
رواية زواج لدقائق معدودة الفصل السادس 6 بقلم زهرة الربيع
رواية زواج لدقائق معدودة البارت السادس
رواية زواج لدقائق معدودة الجزء السادس

رواية زواج لدقائق معدودة الحلقة السادسة
بنته في حضن ابن اخوه اللي رباه كأنه ابنه وحبه اكتر من اي حد المنظر كان صدمه كبيره قوي على حكيم صعب على اي اب في الدنيا ..اتسند على الباب وهو مش قادر يتكلم وحاسس رجليه ما بقتش شايلاه
نوح كان بيتمنى الارض تنشق وتبلعه في الوقت ده ..مش قادر يستحمل نظراته ابدا
وقف بسرعه وقال بتوتر… عمي..عمي يمين بالله انا ما عملت حاجه انا كنت…
بس قاطعتو مرات عمه لما لطمت بزهول وجريت على بنتها وبقت تبكي وتقول بصرلداخ.. ما عملتش حاجه كيف امال ايه اللي شايفينه ده يا مراري يا مرك يا هويده يا مرك يا خيبتك الشديده في بتك يا خيبتك الشديده
وبقت تضرب في بنتها وتضرب في نفسها بانهيار فظيع
شروق كانت مش فاهمه اي حاجه ومصدومه وبتبص لهم بزهول و رغم ان امها كانت بتضربها بس ما كانتش حاسه باي حاجه من اللي بيدور حواليها
نوح قال بزهول … يا مرت عمي بقول لك ما حصلش حاجه يمين بالله ما حصل حاجهوقسما بالله كنت نايم و…
بس قاطعو وقال بغضب شديد …اتكتم معايزش اسمع صوتك واصل…سامع حط غي حلقك بلغه و تعال وياي يلا اطلع قدامي اخلص
نوح لاول مره يتوتر من طريقه عمه ومن نظراته هز راسه بالموافقه بسرعه واخذ جلابيته وطلع قدامه بسرعه وهو مش فاهم اي حاجه
هويده كانت تعبت وقعدت على الارض وهي بتلطم بتعب وبتبكي بحرقه
حكيم بص لها بغضب وقال بزعيق … قومي فزي يا وليه استري بت الكلب دي البيت مليان خدم كفيانا جرس
وبص لشروق بنظره مرعبه وقال ….حسابها وياي بعدين
قال كده ونزل ونوح راح وراه وشروق كانت بتبص لطيفه بصدمه وهيه مش فاهمه ابدا ايه اللي بيحصل معاها وبتتمنى يكون كابوس وتفوق منه
حليمه بقى حست انها هتفرقع من الغضب والغيظ الف سؤال في دماغها …فين سند.. وليه مش في اوضته وايه اللي جاب نوح بداله
اما غنوه استغربت جدا اول ما سمعت اللي حصل ومكانتش فاهمه حاجه فضلت مستنيه لحد ما نوح نزل مع عمو ودخلت عند شروق وحضنتها بسرعه وبصت لوالدتها وقالت…. تسمحي لي اساعدك نلبسها يا خاله
هويده كانت قاعده على الارض بصدمه رهيبه وصوتها راح من كتر الصراخ وقالت بضعف…. تلبسيها ليه..ما خلاص اتعرت وعرتنا معاها راح سترنا وعرضنا خلاص
شروق قالت بدموع وتعب ….ما عملتش حاجه …والله ما عملت حاجه
غنوه ضمتها وبقت تطبطب عليها وقالت…تمام..تمام كل حاجه لها الف حلال
وبصت ناحيه حليمه ونظراتها كلها استفهام وشك
حليمه اتوترت من نظراتها ومشيت بسرعه
وغنوه بقت تهدي شروق وبدات تلم هدومها من على الارض وتساعدها تلبس
تحت نوح كان واقف وعيونه في الارض لاول مره
وحكم كان باصص الناحيه الثانيه بغضب بيحاول يسيطر على اعصابه وهو حرفيا بيغلي من جواه
نوح حمحم وقال بحرج….هتفضل مديني ضهرك يا عمي ما هتسمعنيش حتى
حصريا بقلم زهرة الربيع
حكم التفتله والدموع بتلمع في عينيه وقال…. اسمع ايه يا نوح …ايه اللي ممكن تقوله… هو في حاجه في حاجه تتقال يا ود اخوي
نوح قال بسرعه ….فيه يا عمي فيه انك عارفني حافظني قولتك اني اعمل فيك كده يا عمي تصدقها علي
حكم مسكوا من هدومه بغضب وزعق فيه بعنف وهو بيهزه وقال… ومصدقش كيف اكدب عيني اكذب عيني يا نوح اكذب اللي شوفته محدش حكاهولي… قصرت معاك في ايه انا وبقى يضربوا قلم في التاني بغضب شديد وهو بيقول …قصرت معاك في ايه يا واطي حرمتك من ايه علشان تحرمني شرفي وعرضي ده انا كبرتك على نفسي وخليتك سيد البلد مع اني انا اولى تقوم تقتلني وتمرمغ الاراضي بشرفي يا خاين العشره يا خسيس
نوح كان سايبه يضربه ويطلع كل اللي جوه لدرجه ان شفته انجرحت من كتر الضرب وما فكرش يوقفه ولا يمنعه بس دموع عينيه بتنزل من الموقف اللي كان صعب جدا عليه لان حكم بمثابه اب ليه مش بس عمه
حكم حس الارض بتدور بيه ومش قادر يقف اكتر وكان هيقع من طولو بس نوح سنده بسرعه وقال بلهفه ….عمي…اقعد ياعمي بالله عليك والله وما هيحصل غير اللي انت عايزه
حكم دفعه بعيد عنه وقال بغضب وزعيق…ملكش صالح بيا ما تمثلش ان قلبك عليا قوي
وقعد على الكنبه وحط ايديها على دماغه وهو حتى مش قادر يفكر الصدمه كانت صعبه جدا عليه
فوق غنوه لبست شروق وهدتها شويه وقالت…. انا هسيبك تتكلمي مع امك شويه وجايه تاني
شروق هزت راسها بالموافقه و غنوه طلعت وسابتهم سوا
شروق راحت قعدت جنب امها على الارض وقالت بدموع… انتي مصدقه اني اعمل كده يااما انتي كمان هتصدقي كده على بتك
هويده كانت دموعها بتنزل بغزاره وحطت ايدها على دماغها وقالت بذهول…. هصدق يا شروق …شوفت بعيني محدش قلي هصدق يا بتي …بس ليه …ليه تعملي فينا كده يا شروق انا قولت لك لو ربنا قسم يكون ليكي محدش هيقدر يمنعه عنك بس بردك رخصتي نفسك ورميتي شرفنا تحت رجلك ليه تعملي في نفسك كده ليه ابوكي ذنبو ايه وانا ذنبي ايه يا شروق ليه تحرقينا كده يا بت بطني
شروق قالت بهمس ودموع…. انا هقول لك على حاجه ومتاكده ان انتي بس اللي هتصدقيني… امبارح كنت قاعده في الاوضه وغنوه طلعت تتكلم في التلفون…وبعديها دخل حد و حط حاجه على وشي ما حسيتش بالدنيا بعدها يا اما ولا فاكره اي حاجه صحيت لقيت نفسي هنه جنب نوح بالمنظر اللي شوفتوه ده
امها اتسعت عينيها بدهشه وبصت لها بزهول وقالت… انتي بتقولي ايه يا بت اوعي تكوني بتقولي الكلام ده علشان…
قاطعتها وقالت بسرعه …..وحياتك عندي ياما وما عندي اغلى منك احلف بيه عظيم بيمين ما كدبت عليكي في حرف
هويده اتصدمت جدا بكلامها وقالت بسرعه…. يبقى هو هو ما فيش غيره نوح الكلب غدر بيكي… هو اللي جابك هنه عشان يستفرد بيكي من غير ما تحسي
شروق قالت بسرعه …..لا ياما انا لو شوفته بعيني ماهصدقش نوح راجل يا امه وميعملش كده في اهل بيته ولا يخون الامانه مصدقش لاه
هويده وقفت بغضب وقالت ….هنعرف كل حاجه بس ابوكي لازمن يعرف قبل ما ياخد اي خطوه انا هنزل اقوله
عند غنوه بعد ما طلعت من اوضة شروق لقت حليمه رايحه جايه عند اوضتها نادت لها وقالت بثقه… حليمه… عايزاكي
حليمه بصت لها ورفعت حاجبها بدهشه وقالت…. حليمه كده ..حاف يا بت الجزار
غنوه ابتسمت بسخريه وقالت…. المره الجايه احشيها لك عجوه من عيني
حليمه بصت لها بغضب وقالت… وبتتريقي كمان يا بت هيه حصلت اوعي تفكري ان نوح اللي جايبك هنا هو كبير الدار وهتعملي ما بدالك…لاه با حيلتها انا هنا ست الدار دي كلها وكلمتي بتمشي على اتخن تخين فيها يعني لمي روحك وقضي يومينك هنه زي الضيوف بدل ما تقضيهم زي الخدم
ولسه هتمشي غنوه قالت بسرعه…. انتي اللي اخذتي شروق هناك صح يا حليمه
حليمه اتسعت عينيها بزهول وصدمه وقالت…. انتي..انتي قصدك ايه
غنوه ابتسمت بسخريه وقالت…. قصدي وصلك زين قوي ….امبارح لما رجعت على الاوضه وما لقيتش شروق طلعت ادور عليها وانتي قزلتي لي انها كانت مخنوقه وراحت تبيت مع امها…. بس شروق ما كانتش بايته مع امها كدبتي ليه يا ست الدار ما تردي ولا الدار طلع فيه فار كل لسانك
حليمه بلعت ريقها بتوتر وما بقتش عارفه ترد تقول ايه وكل ده كان تحت انظار هويده اللي كانت طالعه تقول لجوزها على اللي عرفته من بنتها واتصدمت بالحوار اللي دار بين حليمه وغنوه
بقلم …زهرة الربيع
في اوضه دولي صحيت بفزع لما حد كب شويه ميه على وشها شهقت بزهول لما لقيته اخوها وقالت…..انت عملت ايه حد يصحي حد كده يا مازن ايه الهزار السخيف ده
مازن قال بغيظ منها….. انتي ازاي كل ده نايمه والدنيا بره تقلب تعدل البيت قايد حريقه وانتي هنا نايمه في العسل
دولي نفخت بزهق وقالت…. وانا مالي ما يولعوا في بعض… احنا في الصعيد يا مازن يعني ضروري تلاقي ناس بتتخانق كل شويه وصوتهم عالي ومزعج حاول تتأقلم اليومين اللي هتقعدهم هنا
مازن ضحك وقعد قصادها وقال …لا ده انتي كنتي في غيبوبه و مش في الدنيا …بره مكانتش فيه خناقه عاديه دي بلوه مصيبه وانتي اول واحده متضرره فيها
دولي بصت له باستغراب وقالت… قصدك ايه يعني
مازن قال بلا مبالاه…. نوح بيه حبيب القلب ظبطوه مع بنت عمه كانوا مقضينها سوا وبايت معاها في اوضة اخوه
.. الباشا منمر عليها من الاول وعلشان كده كان بيمنعني عنها وانا اللي كنت فاكرها اخوه مش اكتر
دولي كانت بتبصلو بزهول رهيب ومش قادره تستوعب اللي بتسمعه منه وقالت بصدمه…. انت قولت ايه… مين كان مع مين
عند نوح كان بيحاول يهدي عمه ويلم الموضوع اللي عمال يكبر منه ومش فاهم ولا مستوعب حاجه فيه وكل همه ينهي الموضوع قبل ما اخوه يوصل ويسمع بيه
قال بسرعه …..عمي والله ما عملت حاجه خلينا نتحدت ونتفاهم احنا التلاته ونقعد مع شروق ونفهم منها يمكن عندها تفسير الله يرضى عليك خلينا نفضو الموال ده قبل ما سند يوصل و….
بس قاطعو عمه لما قال بجمود وحزم شديد…. لو لسه عايز تفضل تقول لي يا عمي…. اكتب على شروق يا نوح
نوح حرفيا كان هيقع من طوله و مش مستوعب اللي بيقوله وقال بصدمه…..انت ..انت بتقول ايه يا عمي… شروق مين اللي اكتب عليها انت عارف وانا عارف وكل اللي في البيت عارفين ان سند ….
حكم قاطعوا وقال بغضب ووجع باين في صوته…. شروق خلاص ما بقتش تنفع لسند….. سند بالزات مهينفعش بعد اللي حصل بينكم
نوح قال بزهول شديد….. هو ايه اللي حصل بينا بقول لك واللله العظيم …
بس قاطعو حكم وقال بغضب …..هيه كلمه واحده هتكتب على البت شهر وتطلقها وبعدها كل حي يروح لحاله … والا من الساعه دي لا انا عمك ولا اعرفك واللي جاي ما هيعجبكش واصل
نوح كان بيسمعوا بصدمه متتوصفش وعقله مش قادر يفكر ولا يتصرف هز راسه بالرفض بقوه وقال …مهقدرش…مهقدرش اعمل كده في سند لاه ما هقدرش ابص في عينيه واصل انا وعدته وعدته اكلمك على جوازو منها ما اقدرش اغدر بيه ده اخويا ده دمي وكل حاجه ليا ياعمي احب على يدك
حكم قال بغضب وسخريه ….واللي عملته ما كانش غدر لاخوك لاه يا نوح انت كده او كده غدرت بيه وغدرت بيا انا كمان وحطيت راسنا في الوحل
نوح قال بزعيق ودموع….قسما برب العز ما عملت حاجه يا عمي ما عملتش حاجه يا ناس
عمو قال بغضب وزعيق….. عليا الحرام من بيتي لو ما كتبت على البت يا نوح لاكون دافنها الليله دي وتبيت في قبرها واتحمل خطيتها في رقبتك.. قولت ايه
نوح كان هيقع من طوله وحس الدنيا بتدور تحت رجليه قعد بصدمه على الكرسي وهو مش قادر ينطق
حكم بصله بغضب وقال بهدوء …..هكلم الماذون هنكتبو الكتاب الليله والفرح بكره عايزين كل البلد تعرف انك اتجوزت بت عمك
نوح هز راسه بالموافقه بتوهان وهو مش قادر يستوعب اللي بيحصل لحد دلوقتي بس فاق على صوت صرخت دولي لما قالت بغضب…… مين يكتب على مين ….بيخرف يقول ايه الراجل ده …اللي سمعته صحيح يا نوح انت خونتني وفي وجودي كمان وووو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية زواج لدقائق معدودة)