رواية زواج لدقائق معدودة الفصل التاسع 9 بقلم زهرة الربيع
رواية زواج لدقائق معدودة الفصل التاسع 9 بقلم زهرة الربيع
رواية زواج لدقائق معدودة البارت التاسع
رواية زواج لدقائق معدودة الجزء التاسع

رواية زواج لدقائق معدودة الحلقة التاسعة
اختي لو مظهرتش هتبقى خراب على الكل انت وعدت قدام كل اهل البلد انك تحميها يا عمده وانا سبتها في حمايتك
نوح فهم الموضوع كله من نظرات اخوه واتأكد ان غنوه معاه قاصد يستفزه ويصغروا قدام رجاله البلد ويفهمهم انه ما قدرش يحمي البنت اللي كانت في حمايته لا وكمان اهل جوزها المقتول فكروا ان نوح هو اللي هربها عشان ما تتعاقبش
نوح كان في موقف لا يحسد عليه ابدأو يتخانقو اهل حسن مع اخو غنوه وهنا نوح ضرب طلقتين في الهوا بغضب شديد وقال بزعيق….بس انت وهو والله القوالب نامت والنصاص قامت.. ايه يا جحش منك ليه بتتخانقو في حضوري
وبص لحميد بغضب وقال…. انا اللي قولت لك هحمي لك اختك وخليتها عندي واتحملت كل كلام الناس ومرضيتش احكم عليها قبل ما اسمعها مع اني كنت قادره اسلمها لهم وكان زمانك بتترحم عليها.. جاي دلوك تقل ادبك من غير ما تفهم ولا تسمع انت كده اللي هتخليها خراب على الكل باللي بتعمله ده يا حميد
حميد نزل عيونه في الارض بتوتر وقال ….مقصديش جنابك بس احب على يدك غنوه دي مش بس اختي دي كل حاجه ليا وعرضي وشرفي رجعلي اختي وانا معايزش منك حمايه انا هحميها بمعرفتي وهفديها بروحي
نوح هديت ملامحه لما كلمه بالطريقه دي وحس بحزن عليه هو فاهم انو اتخض على اخته بس قبل ما يرد حسنين قال بغضب …البت دي كان لازم تسلمها لنا من الاول يا عمده دي واحده قاتله وحقنا عنديها وحق ولدي مش هفرط فيه واصل
نوح مسح على وشه بخنقه وقال… طيب انت ليك حق عند البت و هو ليه حق عندي ان اختو ترجعلو ..وانا قدها هرجع له اخته وهرجع لك حقك… بس هملوني احل الموضوع ده ..ده موضوع فيه روح بني ادمه يعني لازم نتأنى فيه ولو على اختك يا حميد انا هرجعها لك روح على دارك دلوك وانا هرجع اختك واطمنك عليها ..وهقدر اخليها تتحدت وتقول اللي جرى معاها وكل واحد يرجعله حقه زين كده
حميد لسه هيتكلم ويرفض انه يمشي قاطعه نوح وقال…. الكلام خلصان يا حميد ما تزعلنيش منك روح دلوك اختك عندي انا هرجعها
حميد اطمن شويه لما قال كده ….وحس انه ممكن يكون كلام حسنين صح وان هو اللي مخبي غنوه عشان ما يتغدرش بيها في الفرح مشي بتوتر وقلق ورجاله حسنين مشيوا بغضب
نوح ضرب طلقتين في الهوا وقال…. خلاص كده كل واحد على داره فضينا الفرح منجلكمش في حاجه وحشه
وشد سند من ايده ودخل بيه البيت تحت انظار الجميع اللي بقوا يستغربوا ومشيوا وهما بيتكلموا في الموضوع
حكم اتنهد وقال…. استر يا رب ودخل وراهم عشان يعرف ايه الحكايه
عند سند دفع ايد نوح بغضب وقال…هملني هو انا عيل صغير مجرجرني وراك
بقلم..زهرة الربيع
نوح قال بغضب وزعيق…. حتى العيل الصغير ما كانش هيعمل عملتك المهببه اللي عملتها النهارده… هو عشان زعلان مني تجرسنا كده قدام الخلق وتطلعنا معرفناش نحمو حرمه في بيتنا
سند بصله بدهشه وضحك بسخريه وقال….. زعلان منيك… هه زجاي على نفسك ليه ربنا ما يجيب زعل هو انت عملت حاجه تزعل يا عريس
نوح اتنهد وحاول يحد من غضبه علشان يعرف مكان غنوه فين وقال….ل انا غلطت وغلطي كبير وليك عندي حق وحقك هيفضل معلق في رقبتي وانا هجيبهولك كيفك كيف اي حد من البلد وهتاخده تالت ومتلت بس البنيه ملهاش دخل دي امانه عندينا
سند ابتسم بخبث وقرب منه و قال بطريقه تقلق… زعلان علشان هي امانه عندينا ولا خايف عليها مني
نوح بلع ريقه بتوتر وقال… هخاف عليها منك ليه.. انت ناوي على ايه
سند ابتسم بشر اكبر و قال بطريقه تخوف …هرجعها متقلقش..بس معاها هديه بسيطه كده حتت عيل على باطها يثبت للناس كلها انك متستاهلش تحميهم ولا تقدر كمان عشان يعرفوا مصلحتهم فين ويعرفوا يختاروا اللي يستاهل الاختيار صح سندهم الجديد
نوح اتسعت عينيه بزهول وقال… قصدك ايه بالكلام الماسخ ده
سند ابتسم وقال ….لا انت فهمت قصدي كويس قوي اصلا ما تعديش عليك …مش انا هنزل قصادك الدايره يا عمده ويمكن ابقى النايب الجديد مباركتش لاخوك يعني يا سياده النائب
حليمه كانت نازله من على السلم وسمعت كلامهم وزغرطت بشده ده الشيء اللي كانت بتتمناه طول عمرها بس سند ما كانش يوافقها ان يقف ضد اخوه ابدا
قالت بصوت عالي …انا اباركلك يا قلب امك اخيرا عرفت مصلحتك
نوح حلول يسيطر على اعصابه قد ما يقدر وقال ….رجع البت يا سند والباقي لينا كلام فيه
سند اتنهد وقال..كان بودي والله بس ما ينفعش الليله دخلتك يا عريس… صح انت عملت دخلتك قبل سابق بس بردك بعد الجواز حاجه ثانيه واكيد ميهونش عليك تسيب اخوك وحيد زعلان بيفكر في احلامه اللي ضاعت وانت بتتهنى لازم يبقى معاه ونيس والمره دي لقيت احلى ونيس …البت غزال وانا مش تمثال
نوح مسكوا من هدومه بشراسه وقال…. لو لمستها ولا قربت لها
…..
بس قاطعه لما قال بسرعه…. ايوه صح نسيت… نسيت ان عينك كانت منها معلش ما انت عارف تكون في بقك وتقسم لغيرك
ونفض اديه وضحك وسابه ومشي
نوح مسح على وشه بخنقه وتوتر وهو مش عارف يعمل ايه ونادى لنجاتي وقال ….نجاتي انت يا هباب
جه نجاتي جري وقال …امر جنابك
نوح اخدو على جنب بعيد من حليمه وقال …خد واحد من الرجاله وروحو ورا سند بيه واعرفو راح على فين بالظبط من غير ما يحس بيكم و اوعو يغيب عن عينكم فهمت
نجاتي قال بسرعه …امر جنابك ومشي بسرعه
نوح اتنهد وقال…استرها يا رب
ولسه هيطلع على السلم حليمه قالت بخبث… مبروك يا عمده
نوح قال بخنقه…. الله يبارك فيكي يا مرت ابوي
وطلع على اوضته بسرعه وهو اصلا مش قادر يتناقش معاها
عند شروق كانت في الحمام ماسكه قميص النوم اللي والدتها قالت لها عليه وبتبص له بتوتر لانه كان قصيره مكشوف ومكسوفه جدا تطلع بيه قدام نوح
بس ظهرت ابتسامه جميله على شفايفها لما افتكرت كلام والدتها لما قالت ان نوح عمل اللعبه دي كلها علشان يتجوزها ابتسمت بسعاده شديده وقلبها بيرقص من جواها وبدات تبدل هدومها بسرعه وتلبس الطقم ده قالت لها عليه
نوح طلع الاوضه ولقى باب الحمام مقفول وعرف انها جوه اتنهد بخنقه وقعد على السرير وهو مش عارف ازاي كل ده حصل وخسر كل حاجه فجاه
خسر اخوه وعمو واحترام الناس وخطيبته وحتى فرح اخوه اللي كان عايز يعملهوله ويفرح بيه اضطر يعمله على حطام قلبه وكل ده كوم وغنوه كوم لوحدها خايف عليها جدا لحسن سند يأذيها كل حاجه حاسس انها اتطربقت فوق دماغه في يوم وليله بس قطع حبل افكاره خروج شروق من الحمام بص لها بطرف عينه ولسه هيتكلم وقف بزهول شديد وهو بيبص لها بصدمه
شروق قربت منه بهدوء وكانت زي الحوريات تعجب اي حد
نوح اتصدم جدا وحس انه مش من حقه يبص لها اصلا طول عمرها في نظره مرات سند و بس بص بعيد عنها وقال بغضب ..ايه المسخره اللي انت عاملاها دي
شروق اتوترت قوي وقالت بحرج…ايه وحشه ما عجبكش اغيره لو معجبكش فيه غيره كتير
نوح قال بغضب…. ولا هو ولا غيره …اسمعي يا بت الناس انت عارفه احنا اتجوزنا ليه
شروق قالت بسرعه….. عارفه وما صدقت اني اتجوزتك ما عايزهاش اعرف ايه اللي حصل مهاممنيش اي حاجه انا ممكن انسى اي حاجه عشانك المهم اننا سوا دي امنية حياتي كلها و
بس قطعت كلامها بخوف لما التفت لها بسرعه وصدمه وقال ….يعني ايه ما همكيش ما همكيش كيف مهمكيش فضيحتك وفضيحة اهلك …مهمكيش عمي اللي قاطعني واخوي الي عاداني مهمكيش وجع قلبنا كلنا
شروق لسه هتتكلم قال بصدمه اشد….يعني اللي فكرت فيه صوح.. انا كدبت نفسي كتير قولت انتي مستحيل تعمليها قولت متحصولش واصل
شروق كانت بتبص له باستغراب ومش فاهمه قصده بس اتصدمت بشده لما مسكها من رقبتها بغضب و زعق فيها وقال وهو بخنقها …انتي اللي عملتيها يا فاجره انت اللي جيتي جاري برجليكي و عملتي الحركه الناقصه ده علشان نتجوز
شروق اتسعت عنيها بزهول وحست بروحها بتتسحب وهو بيخنقها بقوه ومش قادره تمنعه او تنطق
عند حليمه كانت طالعه اوضتها بفرحه واخيرا استفادت حاجه من اللي عملته وسند قرر يترشح قصاد اخوه كمان ما بقاش يطيقوا ده الشيء اللي بتطمح له من الاول بس اتفزعت لما هويدا طلعت قدامها وقالت…. على فين يا حليمه
حليمه اتفزعت وقالت… بسم الله الرحمن الرحيم حد يطلع في وش حد كده سرعتيني
هويدا ابتسمت بسخريه وقالت..ما بلاش انتي بالذات ولا تستعاذي ولا تسمي الله لحسن تتحرقي مكانك وتولعيلنا في السرايا كلها
حليمه نفخت بغيظ منها وقالت …. عايزه ايه يا هويدا انا راسي وجعاني وعايزه اروح انام ..مش كفايه اللي عملتيه انتي وبتك المحروسه في ولدي
هويدا ضحكت جامد وقالت بسخريه…. معلش هي بتس كده خبيثه ما حدش يعرف ميته هتبطل خبثها ده وغلبت افهمها واقولها…ان ربك لبالمرصاد وكل اللي بتعمليه هيجي على راسك في الاخر بس اعمل ايه ودن من طين والتانيه من عجين مبتسمعش الكلام واصل
حليمه بلعت ريقها وحست انها تقصدها وقالت..احم بطلي شغل التلقيح ده وقولي اللي معاكي لو فاكره ان انا ليا يد في اللي حصل لازم تعرفي ان انا مهأذيش ولدي ومكنتش اعرف اصلا انه بايت بره ليلتها يلا بقى همليني في حالي
ومشيت خطوات بس وقفت بصدمه لما هويدا قالت بسرعه … وتفتكري لو سند عرف انك انت اللي خسرتيه المره اللي كان هيموت عليها هيعمل ايه..ده انت اكتر واحده عارفه هو رايدها كيف
عند سنه كان ماشي بعربيته مسافه طويله وبقى يلف في شوارع كتيره وعربيه نجاتي هو وواحد من الحرس كانو وراه بيراقبوه وهيتجننوا من كتر ما كان بيلف في اماكن كتيره
بس الاسوء انو فاجأهم وطلع سلاحه وضرب رصاصه في العربيه بتاعتهم
عجلة العربيه نزلت على الارض و العربيه كانت هتتقلب ووقفت باعجوبه ونزلوا بسرعه وهم بيحاولوا يغيروا العجله بسرعه بس طبعا كان سند اختفى وسط الزحمه وقدر يهرب منهم
بقلم..زهرة الربيع
في مكان غريب يشبه اسطبل الخيول كانت غنوه نايمه على الارض ومربوطه اديها ورجليها وبقها
سند فتح الباب ودخل عندها وقفل الباب وراه واتنهد بخنقه وقال بسخريه…. واه لساتك مكانك حطت يدي ولا اتحركتي كده ولا كده مينفعش الحركه مطلوبه بردك
غنوه اتغاظت جدا من كلامه وبقت تهمهم بتحاول تتكلم بس اللزق بيمنعها
سند اتنهد وقرب منها نزل لمستواها وقال ….فيه ايه يا بت الجزار الضيافه معجباكيش ولا ايه ده انا حاجزلك فندق خمس نجوم
غنوه احتدت عنيها بغضب اكتر وبقت تحاول تتكلم تاني
سند اتنهد وقال… ليه حاسك بتشتمي بس يلا ما انا اتداس عليا من الكل ما جاتش عليكي
و طلع سيجاره وبقى يشربها وقرب منها وهو بينفث دخانها في وشها وقال… اخوكي جيه على الفرح كان قلقان عليكي قوي
غنوه انتبهت لما سمعت سيرة اخوها
سند بقى يبص لها وقال ….نوح وعده يرجعك واحنا معايزينش نقلل من العمده عاد فعايزك تسمعي الكلام علشان ترجعي بسرعه
غنوه كانت بتبصلو باستغراب ومش فاهمه اي حاجه
وهو رمى السيجاره وراه وبص لها وهو بيفتح زراير قميصه وقال بغل…الليله دخلته على واحده كانت من حقي طول عمرها كمان الليله دخلتي على واحده من حقه واتمناها كتير …هي اكيد مش قد بعضها بس حاجه احسن من ولا حاجه
غنوه بصتلو بزهو و بقت تهز راسها بالرفض بسرعه وصدمه
سند مشى ايده على خدها وقرب اكتر وقال…. ما تخافيش كده امال انا حنين قوي…ولو اعقلتي مهقساش عليكي
لاكن غنوه بقت تهز راسها بالرفض بسرعه وخوف
سند ابتسم بسخريه وقال …ايه ما عايزاش
غنوه هزت راسها بالرفض اكثر واسرع
سند استغربها وقال …ايه يعني ده عيزاني يعني ولا ايه
غنوه هزت راسها بالموافقه جامد جدا
سند رفع حواجبه بدهشه وشدها ليه جامد وقال….. يعني عايزاني طب مش كنتي تقولي من زمان … تعرفي حتى انا حاسس اني سامع صوت شكشكت قلبك وحاسس بصهج حامي قوي من قربك
غنوه استغلت قربه وضربته بدماغها في دماغه بغيظ وهي بتهز راسها بطريقه مش مفهومه جنونيه
سند استغربها جدا وقال….يابت الغداره بتضربي بالدماغ ليه دلوك …عايزه تقولي حاجه انت عايزه تقولي ايه بالظبط
وسحب اللزق من على بقها
وهيه صرخت فيه جامد وقالت …. النااااار النار مكان ما رميت السيجاره هتحرقنا يا ود المحروووق
سند التفت وراه بسرعه واتفاجئ لما لقى النار مسكت في الزريبه وراه ووووو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية زواج لدقائق معدودة)