روايات

رواية حين تبكي الجدران الفصل الثالث عشر 13 بقلم عادل عبدالله

رواية حين تبكي الجدران الفصل الثالث عشر 13 بقلم عادل عبدالله

رواية حين تبكي الجدران البارت الثالث عشر

رواية حين تبكي الجدران الجزء الثالث عشر

رواية حين تبكي الجدران الحلقة الثالثة عشر

بمجرد رؤيتها لشريف ينهض من مكانه في اتجاهها اسرعت خطاها حتي لا يلحق بها ، حتي سمعت اوقفي يا شروق بتهربي ليه ؟؟
شروق : امشي ، مينفعش تكلمني كده ، حد يشوفنا .
شريف : عايز اكلمك ضروري .
شروق : حاضر .. حاضر بس امشي دلوقتي .
تركها وعاد ببطئ ونغمات صوتها مازال يسمعها .
نعم ان حبها مازال ينبض به قلبه بقوة الي الان !!!
في شقة جاسر …
تجلس شروق ما بين ذكريات ماضي جميل تريد لو يعود يوما وبين واقع حاضر يرفضه قلبها قبل عقلها !!!
حتي عاد فجأة جاسر !!!
شروق ” بدهشة ” : رجعت بدري ليه ؟؟
جاسر : عندي خبر غريب جدا ، هتزعلي اوي لما تعرفيه .
شروق : خير يارب ، فيه ايه ؟ ربنا يستر .
جاسر : ابوكي وامك اتطلقوا .
شروق : ايييه !! بتقول ايه يا جاسر ؟؟
جاسر : بقولك اتطلقوا .
شروق : مش ممكن ، مستحيل .
جاسر : اتصلي بأمك واتأكدي بنفسك .
تتصل شروق بوالدتها …
شروق : الو ايوه يا ماما ، صحيح اللي انا سمعته ده ؟؟
شمس ” ببكاء ” : ايوه انا وابوكي اتطلقنا .
شروق : بطلي عياط يا ماما ، انا جايالك حالا .
اغلقت شروق مكالمتها مع شمس ثم قالت لجاسر : انا نازلة رايحة لماما .
جاسر : هتروحي تعمليلها ايه ؟ يعني لما تروحلها هيرجعوا لبعض ؟!!
شروق : ماما بتعيط اوي ومنها.رة !! لازم اكون جنبها في الوقت ده واعرف منها ايه اللي حصل .
جاسر : روحيلها يا شروق وياريت متتأخريش .
في شقة شمس
تدخل شروق فتري شمس تبكي بأنهيا.ر !!
شروق : ايه اللي حصل يا ماما يا حبيبتي ؟ اهدي علشان خاطري .
شمس : شوفتي يا بنتي ، شوفتي اللي ابوكي عمله ؟؟
شروق : معلش ، قوليلي ايه اللي حصل وصلكم للطلاق ؟؟
شمس : حماتك السبب .
شروق : ليه يا ماما ؟ ما انتي عارفة بجوازهم وقبلتي به !!
شمس : ابوكي ضحك عليا زي عوايده وفهمني ان جوازه منها مصلحة علشان فلوسها وفلوس جاسر انما هو اتجوزها علشان يرجع الحب القديم .
شروق ” بصد.مة ” : ايه !!! ايه اللي بتقوليه ده يا ماما ؟؟!!!!!!
شمس : زي ما سمعتي يا بنتي ، ابوكي و نجوي كانوا بيحبوا بعض من زمان ، من ايام ما كان فقير مش لاقي ياكل وابوها رفضه بسبب فقره و اتجوزت هي دياب ، وهو اتجوزني طمع في فلوسي وفلوس اهلي .
شروق : يعني بابا و حماتي كان بينهم حب قديم ؟؟
شمس : ايوه .
شروق : وبابا قالك انه هيتجوزها بعد طلاقها من حمايا علشان فلوسها وفلوس جاسر وانتي وافقتي ؟؟
شمس : ايوه ، هو ده اللي حصل .
شروق : واكيد جوزتوني لجاسر طمع في فلوسه وفلوس اهله .
شمس : ابوكي اللي كان طمعان في جوزك اننا انا وافقت علشان كنت عايزاكي تعيشي حياة مريحة .
شروق : حرام عليكوا اللي عملتوه فيا ده ، منك لله يا بابا .
شمس : ده انسان قذ.ر .
شروق : انا كنت عارفه انه بيحب الفلوس لكن مكنتش اتوقع ان طمعه يوصله انه يبيع . بنته بالشكل ده !!!
شمس : ابوكي علشان الفلوس يعمل اكتر من كده .
شروق : وانتي يا ماما كنتي عارفة كل ده من البداية ، ايه اللي حصل يخليكوا تطلقوا دلوقتي ؟؟
شمس : انا طلبت من ابوكي بدل المرة عشرين مرة انه يطلقها زي ما وعدني وكل مرة كان بيتحجج بحجة غير التانية لغاية لما ملقاش حجة وواجهني انه مش هيطلقها وخيرته بين انه يطلقني او يطلقها راح مطلقني !!!
شروق : طيب اهدي يا ماما ، خلاص عياطك مش هيغير حاجة .
شمس : انا صعبانة عليا نفسي يحصلي كده بعد كل السنين دي .
شروق : طيب اهدي يا ماما مفيش حاجة تستاهل اللي انتي بتعممليه ده .
بعد ساعتين
يتصل بها جاسر : رجعتي يا شوشو ولا لسه عند مامتك ؟
شروق : لأ انا هقعد مع ماما كام يوم احد اعصابها تهدا .
جاسر : كام يوم !!!
شروق : ايوه ، معلش اعصابها تعبانة اوي .
جاسر : مفيش داعي لكام يوم ، باتي معها النهاردة وبكره ارجعي .
شروق : هشوف يا جاسر ، يلا سلام علشان ماما قعدة بتعيط .
استمرت شروق مع والدتها تحاول مواساتها والتخفيف عنها حتي المساء ، الا انها كل تفكيرها معلق بشريف و ماذا كان يريد منها ، هل كان يريد عتابها ام كان يريد استعادة ذكريات الماضي الجميل ؟
تخرج كل حين الي الشرفة لعلها تراه !! جن جنو.نها فهو بالقرب منها ولكنها لا تستطيع رؤيته او مخاطبته !!!
بعد يومين
يدق جرس هاتفها ليوقظها صباحا …
جاسر : هترجعي النهاردة ولا ايه يا شوشو ؟ انتي وحشتيني ورجب الصغير وحشني اوي .
شروق : معلش ماما طول الليل والنهار بتعيط ولازم اكون جنبها .
جاسر ” يضحك ” : طيب انا كمان بعيط تعالي اقعدي جنبي .
شروق : طيب خلاص هرجع النهاردة اخر النهار .
جاسر : ماشي يا حبيبتي وانا هجيب عشا حلو من بره علشان نتعشا مع بعض .
تغلق المحادثة ثم توقظ امها ليجلسا سويا يتناولان الافطار وفجأة يدق جرس هاتفها مرة اخري .
شمس : قومي يا بت شوفي مين بيتصل بيكي .
شروق : ده اكيد جاسر ، كل شوية بيكلمني عايزني اروح البيت .
شمس : طيب روحي بيتك يا حبيبتي علشان جوزك ميزعلش .
شروق : انتي اللي بتقولي كده يا ماما ؟ رغم انك عارفة ان امه السبب في اللي حصلك !!!
شمس : انا اللي يهمني دلوقتي انتي وبيتك يا بنتي ، انما ابوكي ده انا هعرف اجيب حقي منه .
بعد الافطار تمسك شروق هاتفها لتجد ان المتصل كان رقم مجهول !!
تتعجب شروق فهذه هي المرة الاولي التي يصلها فيها اتصال من رقم هاتف غريب !!!
تتردد كثيرا ثم تقوم بالاتصال …
شروق : لو سمحت الرقم ده رن عليا من شوية .
شريف : ايوه يا شروق انا شريف .
شروق ” بأرتباك ” : اااا ششششريف .
شريف : ايوه شريف يا شروق ، فاكراني ولا نسيتيني خلاص ؟
شروق : اززززيك يا شريف ؟
شريف : عايش زي ما شوفتيني .
شروق : حمد لله ع السلامة .
شريف : الله يسلمك ، انتي عاملة ايه واخبارك ايه ؟؟
شروق : اخباري اكيد انت عرفتها ، قولي انت جيبت رقمي ازاي ؟؟
شريف : اللي بيحب بيعمل اي حاجة علشان حبيبه .
شروق : ااااناااا…
شريف : ابنك شبهك اوي علفكرة .
شروق : ااه ، بيقولوا ان اللي بيحب حد بيخلف اولاده شبهه .
شريف : قصدك ان جاسر هو اللي بيحبك مش انتي اللي بتحبيه ؟؟
شروق : يمكن .
شريف : بتحبيه ؟؟
شروق : ميين ؟؟
شريف : اكيد طبعا بتحبي ابنك ، انا بسألك عن ابوه ؟ بتحبي جاسر ؟؟
شروق : انت عايز ايه يا شريف ؟؟
شريف : عايز اعرف ازاي يطاوعك قلبك و تتجوزي غيري وانا مسافر ؟!!
شروق : ظروف يا شريف ، ابويا جوزني لجاسر غصب. عني .
” تدخل شمس اليها وتسألها : بتكلمي مين يا شروق ؟ ترد عليها : دي واحدة صحبتي ، انتي رايحة فين دلوقتي يا ماما ؟ رايحة مشوار و هرجع علطول . ثم تخرج شمس ، فتعود شروق لمحادثتها …..”
شروق : معلش ، دي ماما كانت بتكلمني .
شريف : ماشي يا شروق ، كنتي بتقولي ان ابوكي جوزك لجاسر غصب.عنك .
شروق : ايوه انا مكنتش موافقة ، وبعدين انت سيبتني وسافرت يا شريف ، فيه حد بيحب حد يسيبه ويسافر ؟!!!
شريف : انتي عارفة اني سافرت علشان اكون مستقبلي و مكنتش اقدر اتقدملك بسبب الخلافات بين بابا وعم رجب .
شروق : وكنت مسافر وضامن انك لما ترجع هتلاقيني مستنياك ؟؟؟
شريف : مش ده كان اتفاقنا ؟ ولا انا غلطان ؟؟
شروق : قصدك ايه يا شريف ؟ قصدك اني خو.نت اتفاقنا ؟؟
شريف : اللي انا عايز اعرفه دلوقتي انتي لسه بتحبيني ولا نسيتيني ؟؟
شروق : وهيفرق في ايه دلوقتي ؟؟
شريف : يفرق كتير اوي .
شروق : انت لسه بتحبني يا شريف ؟؟
شريف : عمري ما حبك فارق قلبي لحظة واحدة يا شروق ، المهم انا لازم اعرف انتي لسه بتحبيني ولا ؟؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حين تبكي الجدران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *