روايات

رواية القدر الفصل الثاني 2 بقلم ميرال مصطفى

رواية القدر الفصل الثاني 2 بقلم ميرال مصطفى

رواية القدر البارت الثاني

رواية القدر الجزء الثاني

القدر
القدر

رواية القدر الحلقة الثانية

انتي عارفة حضرتك بتطلبي مني ايه؟ طب سيبك مني انا، ريم طيب؟ بنت اختك؟ حب 20 سنة! طب ليه؟
أكملت بضحك هستيري: طنط حضرتك بتعملي فيا مقلب صح
سحر بصرامة: اللي انا شايفاه صح بعمله
ميان بهدوء: انا مش موافقة
سحر بسخرية: انا مش باخد رايك
ميان: يعني ايه
سحر: يعني هتتجوزي ادم
ميان بصدمه: ليه؟ ليه بجد؟ ريم صحبتي!! طب وسعادة ابنك؟
سحر بهدوء: سعادة ابني معاكي
—————————-
حازم بصدمة: انت بتتكلم بجد؟ مش والدتك يبني بتحب ريم؟ ايه اللي خلاها تطلب منك تتجوز واحدة تانية
ادم بضيق: مش عارف يا حازم هتجنن
حازم: طب هتعمل ايه؟ خصوصا يعني انه
قاطعه ادم بخنقه: عارف، امي عندها كانسر، دا اللي مخليني مش عارف اتصرف
قاطعه اتصال سحر…
ادم: الو
سحر: تعالي ضروري
وقفلت بسرعه مستنيتش رده
حازم: في ايه
ادم: اكيد عايزه تكلمني في الموضوع تاني، بس انا مش هستسلم
حازم: ربنا معاك يا صاحبي
————————–
ادم وصل الفيلا،استغرب من وجود ميان بس متكلمش
سحر: اقعد يا آدم
ادم قعد وهو مستغرب من توتر ميان: مالك يا ميان؟ حصل حاجة؟
ميان بصلته بضيق: لا
ادم استغرب نظرتها وقال: في ايه يا بنتي؟ امي حصل ايه؟
سحر: مش انا قولتلك هتتجوز واحدة تانية؟
ادم بصلها بصدمة إن اتكلمت في الموضوع دا قدام ميان كده ريم هتعرف وقام وزعق: امي انتي بتقوليييي اييه
سحر بحدة: انت هتتجوز ميان
ادم بصدمة: ايييه؟ يعني عايزاني اتجوز صحبتها؟ امي انتي في حاجة جواكي من ناحية ريم؟ انتي عايزة تكسريها؟ سيبك مني انا، ايه اللي غيرك من ريم فجأة؟
سحر: بص يبني مفيش حاجة من ناحية ريم، انا بحبها والله بس مش شايفة إن دي اللي مناسبة ليك
ادم اتصدم كان لسه هيرد قاطعته ميان بخنقة: انا مش موافقة علي اللي بيحصل دا، لو مش عايزة تجوزيه ريم دي حاجة ترجعلك، بس جوزيه بعيد عني
ادم بصلها بعصبية من كلامها وقال: انتي ليه محسساني اني دايب فيكي
ميان بعصبية وصوت عالي، ميخصنيش انت ايه اصلا، انت تتصرف في اللي بيحصل دا قبل ما ريم تعرف
سحر بعصبية: هو في ايه انا مش مالية عينيكوا ولا ايه؟اقعدوا اترزعوا، انا مش باخد رايكوا اصلا
ميان بصتلها بعصبية وسابتهم وطلعت تجري برا الفيلا،ادم طلع يجري وراها
ادم بعصبية: انتي يا هانم استني
لفتله ميان وبصوت عالي: ملكش دعوة بيا انت فاهم، لو متصرفتش في الموضوع دا وشوفت حل انا هقول لريم كل حاجة
ادم مسكها من دراعها بعنف: بت انتي تتكلمي معايا عدل، انا اللي أقرر اعمل ايه انتي فاهمة
ميان بعدت ايده بعصبية: لا مش فاهمة، انا…
قاطعتها ريم بدهشة: ميان؟
لفتلها ميان بتوتر: ر ريم
ريم باستغراب: بتعملوا ايه هنا؟ ادم انا رنيت عليك مش بترد ليه؟
ادم اتوتر بس حاول يبان ثابت: مسمعتش الفون يا حبيبي
ريم مكنش قلبها مطمن: اممم، طيب انا كنت جاية اقعد مع خالتي شوية
ميان بصتلها بشفقة وقالت: لا انا عايزاكي تيجي معايا مشوار
ادم: اها يا ريم روحي معاها، امي نامت اصلا
ريم: والله؟ طيب يلا نمشي
ميان: يلا، وبصت لادم نظرة قرف ومشت
——————————
تاني يوم….
ريم بفرحة: ايه المفاجأة الحلوة دي يا خالتي، انا جيتلك امبارح بس لقيتك نايمة
سحر بابتسامة: ايوا كنت تعبانة شوية، الكيماوي تاعبني يا بنتي، انا حاسة ان نهايتي قربت
قاطعتها ريم بزعل: متقوليش كده يا خالتي ربنا يباركلنا في عمرك
سحر: امين يارب، انا جيالك عشان اتكلم معاكي في موضوع مهم يا ريم
ريم بتسائل: موضوع ايه؟
سحر: انا مش عايزاكي تكملي مع ادم
ريم بصدمة: اييييه؟
سحر بهدوء: انتي عارفة اني تعبانة ومش عايشة العمر كله، وصيتي ليكي انك تسيبي ادم، انا عايزاه يتجوز ميان

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية القدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *