روايات

رواية زواج لدقائق معدودة الفصل الرابع عشر 14 بقلم زهرة الربيع

رواية زواج لدقائق معدودة الفصل الرابع عشر 14 بقلم زهرة الربيع

رواية زواج لدقائق معدودة البارت الثالث عشر

رواية زواج لدقائق معدودة الجزء الثالث عشر

زواج لدقائق معدودة
زواج لدقائق معدودة

رواية زواج لدقائق معدودة الحلقة الرابعة عشر

انا عارف ان عمرك ما حبتيني بس انا مقادرش احب غيرك اتطلقي منه وهتجوزك هنبعد بعيد عن هنه وهنسى كل اللي عملتيه قولتي ايه
شروق اتسعت عنيها بشده وحست بشفقه كبيره عليه خصوصا انها زيه حبها من طرف واحد
ولسه هترد فاجئهم نوح لما قال بغضب…. سند
سند مهتمش وشروق لطمت بخوف وجريت على الاوضه ولسه هتدخل مسكها من دراعها بقوه وبص لها بغضب وقال…لو طلعتي بره الاوضه تاني هكسر رجلك مفهوم
شروق قالت بخوف….انا… انا كنت هنادي لسماح عشان
بس قاطعها وقال بغضب اكبر …هعيد تاني ..لو طلعتي من الاوضه تاني ح اكسر رجلك… غوري يلا
و دفعها جوه الاوضه وقفل الباب وقرب من سند بغضب وقال …ياما دقت على الراس طبول يا ود ابوي وياما حصلت مشاكل …بس فضلنا رجاله عارفين الاصول والصح من الغلط …واللي سمعته دلوك ده مش بس غلط دي قلة قيمه كمان
سند لسه هيتكلم قاطعو وقال بسرعه…. انا هطلقها متتعبش روحك من غير اي حاجه مش هخليها على ذمتي لاني مقادرش اتقبلها….قضيت عمري كله وانا شايفها مرتك وبس ..صدقتني او مصدقتنيش اللي حصل ما كانش بكيفي فإتكى على الصبر ولو لسه عندك استعداد تتجوزها بس اطلقها وهجوزهالك
ولسه هيمشي سند قال بسخريه… خطيبتك تحت هي وابوها جهزلك كدبتين كده يدخلو العقل لو لسه عايز نسبهم يعني
نوح مسح على وشه بخنقه وقال… معقوله انا رخيص عنديك قوي كده يا سند….ده انت حتى مقابلش تسمعني للدرجه دي ما ليش قيمه عنديك يا ود ابوي
سند ضحك بسخريه وقال …قيمتك عندي كيف قيمتي عنديك بالظبط…ومعزتك كيف معزتي اللي شوفتها بعيني
نوح ابتسم وهز راسه بيأس وقال ….ولا عمرك هتعرف تعزني ربع ما بعزك .. محتاج سنين كتيره كتيره قوي يا ود ابوي
قال كده ونزل يقابل الوزير وسند فضل واقف بيبص لطيفه بحسره ولمعت عيونه بالدموع وقال ….يا ريتني خسرت كل حاجه وما خسرتكش يا نوح…ياريتها جات من اي حد غيرك
عند نوح نزل وكانو في انتظاره مازن ودولي ومعاهم راجل في ال 50 ده وفدي الشامي والد دولي
نوح قرب منهم وقال… يا مراحب يا وفدي بيه..و انا اقول البلد منوره ليه
بقلم…زهرة الربيع
وفدي اتنهد وقال….. منوره بوجود ناسها يا عمده
نوح سلم عليه وعلى مازن ومد ايده يسلم على دولي اللي كتفت ايديها وبصت بعيد مش عايزه تسلم عليه
نوح كان مخنوق اصلا ومش ناقص بس اصطنع الابتسامه وقال… واه هتردي يدي ولا ايه
دواي قالت بغضب…. مش عايزه اسلم عليك انا حره
وفدي قال…. مش كده يا دولي بالراحه كل حاجه ليها حل والعمده قال انه هيشرح لنا اللي حصل
نوح قعد بلا مبالاه وقال…اتدلعي على راحتك يا ست دولي ما انتي مديه الامان وعارفه اني هعديها لجل وجود ابوكي
دول لسه هتتكلم ابوها ضغط على ايدها وقال بسرعه… سيبك من دولي خالص يا سيادة المستشار وكلمني انا… انا جاي افهم منك انت ايه اللي حصل بالظبط
نوح لسه هيتكلم مازن قال بسرعه… ما انا قولت لك كل حاجه يا بابا …العمده لقوه مع بنت عمه في اوضة اخوه وكلهم هنا كتمو على الموضوع ولو حاول يقول حاجه غير كده يبقى بيكدب ويضيع وقت
نوح بصله بحده وقال… وهكدب ليه عاد… خايف منك مثلا
وفدي نفخ بغيظ وقال …مازن متفتحش بقك تاني… لو حد فيكم اتكلم تاني خليكم تستنوا في العربيه لحد ما نخلص كلامنا
مازن سكت بغيظ ونوح ابتسم وقال …اها كده زين ..الرجاله تتكلم والعيال تسمع وبس
مازن اتنرفز جدا من الكلمه دي بس سكت ونوح كمل وقال.. انا هحكي لك اللي حصل من طقطق لسلام عليكم
عند شروق فوق كانت متوتره جدا وخايفه من نوح لانه لقاها واقفه مع سند و مش عارفه رد فعله هيكون ايه لما يطلع قعدت على السرير و قالت…. اعمل ايه انا دلوك يا رب ..يا رب انت اللي عالم اني ما ليش ذنب في كل اللي حصل ده ..والكل كرهني وبقيت وحدي حتى ابوي مطايقنيش …بس انت كفايه يا رب رحمتك كفايه قوي
وبقت تبكي جامد
عند سند خبط على اوضة غنوه كتير بس مردتش
نادى لسماح وقال…سماح… خدي تعالي هنه يا بنت
سماح جات بدلال وهيه بتضفر شعرها وقالت بدلع…. نعمين يا سيدي
سند قال بضيق..متوقفي عدل يابت…فيه ايه
سماح قالت بمياعه…ما انا واقفه اهوه يا بيه
سند ابتسم و بصلها بوقاحه وقال…طب ادخلي للست غنوه شوفيها لو في الحمام علشان مبتردش… وابقي حصليني على اوضتي فيه حاجات عايزك ترتبيها
سماح قالت بدلع…. الست غنوه مشت راحت مع الست حليمه هتحجز لها فستان عند الكوافير تحب اروح انضفلك الاوضه لحد ما يرجعو
سند اختفت ابتسامتو واتسعت عنيه بذهول وقال… مين اللي قالهم يطلعو … نوح
سماح قالت بلا مبالاه…. لاه هيه الست حليمه اصرت عليها تروح معاها
اول ما قالت كده كان هيقع من طوله وقال بقلق…. لاه ياما …اوعي ..اوعي ياما
وجري بسرعه على الطابق الارضي
تحت الوزير قال بضيق…. وده كلام يدخل العقل برده يا عمده يعني ايه لقيتها جنبك وانت ما تعرفش مين عمل كده
نوح اتنهد وقال …ده اللي حصل وكلنا متأكدين ان ده ملعوب من حد علشان يفرق بينا وعلى الاساس ده اتفقنا ان شهر بالكتير وهطلقها نكون رتبنا امور جوازنا انا ودولي..يعني تقدرو تعتبره الجوازه دي ما حصلتش من اساسه
دولي قالت بانفعال ….يعني ايه محصلتش… الكل عارف ان انت اتجوزت بنت عمك ..لا ورحت عملت فرح كبير ولا فاكرنا منعرفش…واصلا ايه الكلام ده يعني ايه ملعوب من حد و صحيت لقيتها جنبك ..مين ممكن يعمل معاك كده الا اذا كانت هي بقى عينها منك وقصدت تعمل كده علشان توقعك و
بس نوح قاطعها لما وقف بغضب وقال….ولا حرف ذياده….اسمعي يا بت الناس انا قولت اللي عندي كله من غير ما اكدب عليكي في حرف واحد وبيني وبينك ربنا ومقدر اللي انتي فيه وعشان كده مزعلانش من كل حركاتك اللي فاتت…لكن لو جبتي سيرتها بالعاطل هنسى كل اللي بينا …اللي فوق دي قبل ما تبقى مرتي هيه بت عمي ومن دمي ومن ناسي واللي ما لوش خير في اهله عمره ما هيبقاله خير فيكي…مات الكلام انا قلت اللي عندي يا تقبلوا بيه يا اما نفضوها بالمعروف
دولي لسه هتتكلم ابوها قال بسرعه …عداك العيب يا عمده …اهدي يا حبيبتي واعقليها هو لو مش عايزك محدش غصبو …وعلى العموم لو انتي مش مصدقه قوي ممكن مناخدش اي اجراء في جوازكم لحد ما الشهر ده يخلص وتتاكدي بنفسك انو طلقها حتى تتجوزو
نوح قال.. كلام موزون
دولي قالت بعند….لا بقى انا عايزه اعمل احتفال خطوبه كبير وكذا حفله وهو متجوز ما عنديش مشكله وهيه بقى حابه تحضر تحضر مش حابه هيه حره
نوح بصلها بزهول وقال… انتي بتقولي ايه …يعني الناس امبارح تحضر فرحي ودلوك تلاقيني عامل حفلات وبخطب واحده تانيه ده كلام بردك
دولي قالت….. والله ده اللي عندي ما هو مش كل حاجه هتمشي على كيفك يا عمده انا ليا حق زيها وكمان انت راجل وحر تتجوز تاني براحتك
نوح لسه هيتكلم شاف سند بيجري بسرعه هيطلع من السرايا جري عليه مسكه من دراعه وقال … رايح فين جري كده
سند قال بغضب….وانت مالك هتحرسني اياك
نوح قال بضيق ….سند انا بسألك رايح فين اتكلم ومتضيقش خلقي
سند نفخ بزهق وقال …طيب هقول لك …انا قولت كفايه عليك ضيوفك بس شكلك غاوي تعب…. امي اخدت غنوه بره السرايا طلعوا لحالهم قال ايه هتحجز لها فستان فرح
نوح اتسعت عنيه بزهول وقال بزعيق…. انت بتقول ايه مين سمح لهم يطلعوا
سند قال بخنقه… خليني الحقها دلوك وزعق بعدين
نوح قال بسرعه…. استنى جاي معاك…بت ياسماح هاتي مفاتيح العربيه
بس قطع كلامهم لما دخل نجاتي جري وقال الحق يا جناب العمده في ناس ضربوا نار على الست غنوه في السوق
سند حط ايده على دماغه بزهول ونوح اتصدم بشده وقال بغضب…. بتقول ايه يحرق ابو اللي جابكم كلكم سبتوهم يطلعوا لوحدهم ليه من اساسه
وبص لسند بغضب وقال….و انت مش هتبطل المعيله دي
..انا مش قولتلك طلعها من دماغك البت عهده في دارنا
سند قال بسرعه …..ورحمة ابوي ماكان عندي علم ….خلينا نلحقهم دلوك ونتحدت بعدين
وبص لنجاتي وقال بقلق…. هما فين دلوك يا نجاتي
نجاتي قال بسرعه….الرجاله جايبينهم في العربيه…..اكلم الدكتور جنابك
نوح قال بغضب …. ايوه يا اخوي كلم الدكتور ده لو كان لسه يقدر يعمل حاجه …وانتو روحو شفولكم طرح البسوها وشوفولنا اتنين معاكم طالما مقدرناش نحمو مره حدانا
و
بس قطع كلامه بصدمه لما دخلت غنوه وقالت بسرعه…. لاه انا زينه متقلقش جنابك ما حصليش حاجه ….بس حماتي اتصابت…. اااااااه يا حماتي يا وجع قلببي عليكي
بقلم…زهرة الربيع
نوح بصلها بزهول شديد
وسند نطق بالعافيه وقال….. حماتك مين… حماتك مين حمى تاخدك
وكان هيقع من طوله لما دخلوا الرجاله وشايلين حليمه وهيه بتنزف بشده وبتتالم مش قادره تنطق
غنوه بقت ماشيه قصادها وبتندب وبتقول….اه يا حماتي …خليتي بيا قبل ما اجيب خلقاتي …كيف اعمل الفرح وارقص سبع ليالي دلوك…. كيف يقولوا لي شيلي حماتك شيليها من سابع دور واحدفيها
سند قرب عليهم بصدمه وشالها منهم حطها على الكنبه بسرعه وهو بيقول بزهول….. اما ردي عليا ياما
غنوه قالت ببكا….مهتردش مهتردش يا مرارنا ….خلاص بقيت من غير حمى…. كان نفسي اغنيلك واقول لك امك عامله مصليه …حطيت اللحمه على دولاب ما حدش كلها الا هيه
…بس ملحقتش تاكل اللحمه يا نضري
نوح رغم الصدمه اللي كان فيها لكن كان عايز يضحك بس زعق في الغفير وقال….. قولت لكم كلموا الدكتور يلا
و بص لغنوه وقال ….وانتي كمان هملي اللحمه دلوك..اا قصدي همليها ترتاح دلوك
بره كان نجاتي بيتصل على الدكتور بقلق وبعت واحدد يروح يجيبوا بالعربيه من بيته
في الوقت ده وقفت بنت جميله في العشرينات وهي بتبص للسرايا بزهول وقالت…. يا حلاوه يا ولاد
قرب منها نجاتي وقال…..انتي مين يا بت وواقفه عندك ليه
البت قالت بارتباك….. انا جايه اقابل غنوه…. قول لها جنه وووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية زواج لدقائق معدودة )

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *