رواية زواج لدقائق معدودة الفصل الخامس عشر 15 بقلم زهرة الربيع
رواية زواج لدقائق معدودة الفصل الخامس عشر 15 بقلم زهرة الربيع
رواية زواج لدقائق معدودة البارت الخامس عشر
رواية زواج لدقائق معدودة الجزء الخامس عشر

رواية زواج لدقائق معدودة الحلقة الخامسة عشر
امي لو جرى لها حاجه هطلع بروحك مش هعديها بالساهل كده مش هستنى يقتلوكي انا اللي هموتك بيدي سامعه يا بت الرفضي
غنوه كانت بتسمعوا بزهق وقالت…. فيه ايه يا سي سند اعتبرها فدتني يا جدع قول فداكي
سند اتسعت عنيه بذهول وكان هيتجنن وقال بانفعال….هي ايه اللي فدتك هي بهيبه ماتت اقولك فداكي
لسه هترد نوح قال بزهق وغضب …..ما بس انت وهي..وبعدين معاكم وجعتوا لنا راسنا اتكتمو وخلينا نشوف الدكتور هيقول ايه
الدكتور كان خلص كشف وبص لنوح وقال …لازم نطلع الرصاصه بسرعه تحبوا نشتغل هنا ولا نروح المستشفى
نوح لسه هيتكلم غنوه قالت بسرعه …اتوكل على الله هنا هيجرالها ايه يعني العفش لا بيموت ولا بيضيع
سند بصلها بغيظ ونوح قال بسرعه …هيه معاها حق ..احم قصدي مش عايزين شوشره … طلعها اوضتها يا سند
وانت اتفضل معانا يا دكتور هنجيب لك كل اللي تحتاجه
سند شالها بسرعه وطلع بيها على اوضتها والدكتور معاه
نوح لسه هيحصلوا استغرب لما لاقي نجاتي نادى على غنوه وبيتكلم معاها
قرب منهم علشان يسمعهم واستغرب لما لاقاها بتقول بخوف… يا مري جنه ..ايه جابها هنه الله يخرب بيتها…. طيب بص قول لها ان انا مش قاعده هنا
نجاتي قال …بس انا قولت لها انك هنا يا ست غنوه …سألت اذا كنتي ساكنه هنا ولا لا وقولت لها ايوه
غنوه قالت بغيظ…جاك اوه يا بعيد ….طيب انا طالعه لها ..وطلعت بسرعه معاه
نوح استغرب جدا و لسه هيطلع وراهم الوزير قال… هو ايه اللي بيحصل يا عمده مين اللي كان عايز يموت مرات ابوك هو فيه ايه
نوح كان دماغه مع غنوه وقال بسرعه…..ده حوار كبير هبقى احكي لمعاليك عليه بعدين … انتم اطلعوا ريحوا من السفر ونكمل حديتنا بعدين
وفدي قال ….لا انت عارف ان انا ورايا شغل كتير.. انا همشي و دولي هتفضل هنا علشان تكملوا كلامكم على راحتكم ..وسواء اتفقتو هتأجلو الاحتفال لبعد الطلاق او هتعملوه دلوقت انا ما عنديش مشكله دي حاجه تخصكم انتو
نوح اتنهد بخنقه وقال… هي دولي هتقعد هنه
دولي قالت بسرعه …ولحد ما تطلق البنت اللي فوق دي مش هتحرك من هنا
نوح بصلها بغضب ولسه هيرد وفدي قال بسرعه…. انتم محتاجين وقت مع بعض علشان تتصالحو واهو مازن قاعد معاكم وانا هاستاذن دلوقت وابقى اجي وقت تاني
نوح شاف انها فرصه علشان يطلع معاه الجنينه ويشوف غنوه بتقابل مين قال بسرعه ….طيب اكيد هنتفق ما تقلقش نفسك خالص تعالى اوصلك لغايه عربيتك
وفدي قال…ثواني بس هقولها كلمتين
نوح مسح على وشو بضيق وقال….بس بسرعه…معايزينش نعطلك يعني
وفدي ابتسم واخد دولي على جمب وقال بهمس…اسمعي بقى تبقي عاقله كده ومتخليش حتت العيله اللي فوق تاخده منك….ومتنسيش احنا كنا فين قبل معرفته وبقينا فين…ده بيتحكم في الصعيد كله بمجلسه وهو مكانو متفتكريش ان حتت الوزاره اللي طولتها بمساعدته هتنفعنا لو خسرنا نسبه
زي ما هو محتاجنا احنا محتاجينه علشان نفضل ثابتين في مكانا فاهمه
دولي قالت بغضب..انت مش هامك الا مركذك بقولك اتجوز والبنت اللي فوق دي مش ساهله تقولي منصب وفلوس
قال بغضب…الي فوق دي متجيش نقطه في بحرجمالك او مركذك انتي هبله… افهمي بقى…احنا كاشفين ورقنا من الاول ..هو وانتي عارفين ان ده جواز مصلحه علشان نقوى ببعض..احنا محتاجين شعبيته ..وهو محتاج مركذنا امال هو ساعدنا في الاول لله في لله او خطبك من عشقو فيكي يعني…انتي عارفه خطبك ليه وانتي قريب هتبقي مرات اهم راجل مش بس في الصعيد..نوح مش هيقف عند الدايره نوح في اي وقت ممكن تلاقيه مكاني واعلى مني كمان اعقلي كده وخلينا كسبانين من كل جنب
دولي لسه هترد نوح قال بزهق…ايه معاليك مطولين
وفدي قال…لا ابدا جيت خلاص هيه دولي حببتي عاقله مش كده يا ديدي
دولي قالت بضيق..طبعا يابابا متقلقش
وفدي ابتسم وطلع مع نوح على الجنينه
بره غنوه راحت لجنه بقلق وقالت ….يخرب بيت اللي جاب ابوكي ايه اللي جابك هنه
جنه ابتسمت بفرحه وقالت….. وحشتيني يا غنوه
و حضنتها جامد
غنوه اتنهدت وقالت ….وانتي كمان والله يا جنه بس بردك مش هسكت لك …ايه اللي جابك انا مش قايلالك متجيش هنه واصل
جنه قالت…. وحشتيني يا بت قلبي واكلني عليكي و عايزه اطمن واشوفك قدام عيني….من وقت ما امي قالت لي على اللي حاصل وانا هتجنن واشوفك ..زين انهم مخبينك هنا امان بردك
غنوه اتنهدت وقالت… وهيفضلو مخبيني لميته مسيرهم هيسلموني
بقلم…زهرة الربيع
جنه قالت بدموع ….اتكلمي يا غنوه قوليلهم على اللي حاصل من الاول و ملكيش صالح بحاجه اللي عايزه ربنا هيكون يابت عمي
بس قاطعتها بسرعه وقالت…. انا عايزاكي متتدخليش واصل في الموضوع ده فاهمه ولا لا ….انا هحلها انتي خبراني زين ميقدرش عليا الا الي خلقني
قوليلي صوح فين ولدك اتوحشته قوي
جنه قالت بحزن ….ما انتي عارفه مبيرضوليش اطلع بيه من الدار
غنوه قالت بحزن…. لساتهم حاطينك في دماغهم
جنه قالت بدموع…. وايه الجديد يا غنوه …انا عايشه في جحيم يعلم ربي من وقت ما مات صادق وكل حاجه اتطربقت على دماغي…صوح كان عجوز ومكحكح ورجله والقبر بس كان شايل عني هم كبير ما كانش حد يقدر يدوس لي على طرف دلوقتي من وقت ما مات حتى ولدي معرفاش اتهنى بيه… واهلي هنا اهم حاجه عندهم اقعد في داري وحافظ على ورث ولدي
و اولاد صادق هناك مسايبنيش في حالي ولا طايقين وجودي ولا قعدتي انا والواد…بخاف انام وافضل حارساه الليل كله
غنوه اتملت عيونها بالدموع وقالت… حقك على راسنا ي يا جنه ما حدش عرف يحميكي واصل
جنه ابتسمت لها ولسه هترد لمحو نوح جاي ومقرب منهم جنه غطت وشها بسرعه بطرحتها
ونوح بصلهم باستغراب وقال… واقفه مع ضيفتك بره ليه ضيوفك ضيوفنا
غنوه ارتبكت جدا وقالت… لاه هيه عايز ترجع دارها عوقت
نوح ابتسم بسخريه وقال….ترجع كيف….مش تعرفينا الاول
غنوه بلعت ريقها بتوتر وقالت…..دي جنه.. بت عمي
نوح قال باستفهام….. بت عمك يا اهلا ومرحبتين ..وعلى كده انتي ساكنه هنه يا جنه
جنه فضلت ساكته وغنوه قالت بسرعه….لاه هيه متجوزه بعيد مش هنه واصل
نوح بصلها باستغراب وقال…. هي خرسه ولا ايه… بتردي بدالها
غنوه قالت بتوتر…. لا مش خرسه هيه…..
بس قاطعها نوح وقال …طيب دخلي بت عمك على الاقل تتعرف على خطيبك
جنه ضربت على صدرها بزهول وقالت…. يامر مري انتي هتتجوزي يا غنوه
غنوه بصت لها بدهشه وقالت…. يا مره مرك عشان هتجوز عاد لما اموت هتقولي ايه
فوق كان سند واقف مع الدكتور لحد ما خلص
ووالدته كانت نايمه من كتر التعب والدكتور قال… الحمد لله الاصابه كانت في الكتف قدرنا نطلع الرصاصه ونوقف النزيف انا هكتب لك على روشته تجيبها لها ان شاء الله تقوم بالسلامه
سند اتنهد بارتياح وقال …تسلم يدك يا دكتور… اتفضل معايا
واخذه ونزل بيه يوصله لعربيته
تحت جنه قالت بتوتر …..مقصديش يا بت… بس اصلك ما قولتليش يعني
غنوه ابتسمت وقالت…. كل حاجه جات بسرعه
نوح ابتسم بسخريه وقال…. معلش اعذريها مكانش فيه وقت …كانت فرصه متتفوتش
غنوه قالت بضيق منو….يلا انت يا جنه روحي هتتأخري
نوح بصلها بدهشه وقال…فيه واحده تجيلها قريبتها تمشيها كده مش تدخليها حتى تشرب حاجه
غنوه قالت…. قولت لك هيه مستعجله
جنه قالت بسرعه…. ايوه هيه معاها حق..انا مستعجله قوي وفايته ولدي في البيت ..بركه اني اطمنت عليكي يا غنوه
وحضنتها ومشيت بسرعه
نوح شاور لنجاتي بعينه و نجاتي فهم المغذى وهز راسه بالموافقه ومشي وراى جنه
غنوه مشيت على السرايا بس نوح مسك ايدها وقال …مين دي
غنوه شدت ايدها من ايده بغضب وقالت…. في ايه ما قولت لك بت عمي هو تحقيق ولا ايه
نوح قال بسخريه…شكلك ناسيه ان فعلا معاكي تحقيق ولو منطقتيش باللي معاكي هتحصلي المرحوم جوزك
غنوه نفخت بضيق وقالت…. انا عارفه كل ده وعمري ما هنساه عشان تفكرني بيه
نوح لسه هيرد بس سند قرب منهم بغضب وسحب غنوه من ايدها بغضب شديد ومشي بيها ناحيه السرايا
نوح اتفاجأ ومشي وراه وقال….سند بتعمل ايه
سند بصله بحده وغضب وقال …..ما تتدخلش فاهم…متتدخلش واصل
واخذ غنوه وطلع بيها بغضب
نوح مسح على وشه بضيق ودخل السرايا بخنقه ذادت اضعاف لما لقى مازن في وشه قاعد بيلعب على التليفون بتاعه بلامبالاه وقال بسماجه…عمده تعالى هات مبايلك ونافسني بابجي هتبقى منافسه شرسه بين ابن الوزير وابن العمده
نوح قال بخنقه..مكانش ناقصني الا اجاري ..كلاب السكك والمجاري
مازن قال بسرعه..ايه ..ايه قولت ايه
نوح ابتسم ببرود وقال….لا ابدا كنت بشتمك يامازن مش حاجه جديده يعني …قولي اختك فين
مازن اتغاظ جدا بس ابتسم بشماته وقال….راحت تبارك لعروستك ..الروح رياضيه مطلوبه برده
نوح اتسعت عنيه بدهشه وطلع بسرعه على اوضته
عند سند اخد غنوه بغضب على اوضته ودخلها وقفل الباب
غنوه اتخضت من اللي عمله وقالت بتوتر….. انت ..انت قفلت الباب ليه
سند قال بغضب….. امي كيف اتصابت
غنوه قالت بسرعه…. ما انت عارف انا حسنين عايز يقتلني …وحبيبتي حماتي الله يخليها لي جات تزقني بعيد علشان متصابش ..قوم ايه … جت فيها يا قلبي
سند ابتسم بسخريه وقال ….بصي كده لو في ختم على قفايا قولي لي عليه… عشان ما اقص شعري بعد كده واداريه يعني
غنوه اتنهدت وقالت…. طيب ..احنا كنا في السوق وهيه كانت ورايا بتقفل لي الفستان بتاع الفرح اللي بقيسه ….وانا بالصدفه يا دوب بوطي اعدل الجزمه حشاك لقيت هوب رصاصه رشقت فيها انا ذنبي ايه
سند قرب منها قوي وحاصرها عند الحيطه وقال وهو بيبص لعيونها ….وانتي وطيتي تعدلي الجزمه وانتي معارفاش ان في حد قاطركم مش كده
غنوه قالت وهي بتبص لعيونه بدلال ….صدفه وحياه عيونك السود اللي القلب بيهم موعود
سند ضرب على الحيطه وراها بغضب وقال… انت بتكلم اهبل يا بت ….انتي كنتي عارفه ان في حد هيضرب عليكم علشان كده بعدتي قاصده تخليها تتصاب
غنوه اتنهدت وقالت…. هقصد ليه بس…. ده احنا لسه حتى ما اتجوزناش ولا شوفت خيرها ولا شرها و بعدين يعني لو حصل لها حاجه انا اللي هتضرر مش فرحنا كان هيتاجل وانا عايزه اتجوز انهارده قبل بكره
وقربت منه قوي وبقت تقفلو ازرار قميصه اللي فوق لانه بيسيبهم مفتوحين وقالت بدلال ..خلي قميصك دايما مقفول …حفاظا على اللي باقي من العقول
سند رغم انو متنرفز منها لاكن كان عايز يضحك على حركاتها كانت بتجذبوا جدا ليها بجراتها ودلعها
شدها عليه بقوه وقال ….طب ما تثبتي انك عايز تتجوزي النهارده قبل بكره
غنوه عضت على شفتها وقالت…. واثبت كيف
ميل على شفايفها وقال بهمس…انا اللي هقولك تثبتي كيف
بس قبل ما يلمسها دفعته بسرعه وقالت…. لاه كده يحصل حريق….. فاكر الحريق
ومشيت وهي بتضحك بس قبل ما تطلع من الباب قال بسرعه …..البت اللي كانت تحت دي تعرف اللي انتي ما عايزاش تحكيه مش كده..عارفه قتلتي جوزك ليه
غنوه اتسعت عينيها بذهول والتفتتلو بسرعه وصدمه كانت فاكره انو خرج بعد ما جنه مشيت ومشافهاش اصلا قالت بقلق…قصدك مين…جنه
عندي شروق كانت قاعده بحزن و الباب خبط حطت طرحتها على راسها وفتحت بسرعه فاكراه نوح بس اتصدمت لما لقت دولي في وشها
دولي بصت لها من فوق لتحت بغيظ و قالت ….صباحيه مباركه يا عروسه مبروك الجواز
شروق فضلت ساكته مش عارفه ترد
ودولي دخلت وبقت تتمشى في الاوضه وتبصلها بقرف وقالت ..غريبه معملتوش ديكزر جديد يعني ولا علشان الموضوع جه بسرعه
شروق لسه هترد بس دولي قربت منها وقالت بسرعه…. تعرفي كنت متضايقه منك قوي… بس بعد ما شوفتك دلوقت شفقت عليكي…. لان العقل ده ميزه من عند ربنا ومش بيديه كل الناس وانتي يا حرام معندكش منه ابدا
شروق اتضايقت جدا من كلامها وقالت….. انا لو سكتها لك فده علشان انتي ضيفه عندينا فملوش لزوم الغلط ده
بس دولي ضحكت جامد وقالت ….ضيفه ….مين دي اللي ضيفه… انتي يا حببتي اللي ضيفه هنا….ومؤقته كمان انما انا صاحبت مكان و لا انتي متعرفيش ان انا هتجوز انا ونوح اخر الشهر ودلوقتي كمان حددنا ميعاد حفله اعلان خطوبتنا قدام كل الناس
بقلم….زهرة الربيع
شروق اتسعت عنيها بزهول وصدمه ومتخيلتش ان نوح يعمل فيها كده ويعمل حفلات قبل طلاقه منها ويحطها في موقف زي ده
دولي قربت منها وقالت….. مصدومه كده ليه هو انتي مكنتيش تعرفي ان احنا هنتجوز ولا كنتي فاكره ان الحركه اللي عملتيها دي هتعمل حاجه
على فكره نوح حكالي على كل حاجه قال لي عن حركتك الرخيصه يا رخيصه لما روحتي ونمتي في حضنه وهو نايم علشان تجبريه يتجوزك
شروق حطت ايدها على بقها بزهول وهيه مش مصدقه اللي بتسمعه منها ورجعت لورا خطوات وهي بتعرج بوضوح ومش قادره تقف
وهنا دولي ضحكت جامد على حركتها ومشيتها بطريقه تكسر القلب وقالت ….طب حتى بصي على نفسك بصي على مشيتك .. كنتي متخيله ان نوح بيه هيتجوزك انتي بشكلك ده ويسبني انا
ولفت قدامها برشاقه وقالت…. بصي عليا يا حبيبتي شوفي الفرق وانتي تعذريه بنفسك اكيد مش هيسيب واحده زيي علشان واحده زيك تافهه ورخيصه وعيله وعرجه كمان متخيله لو في مناسبه ممكن ياخدك بشكلك ده بمشيت البطريق بتاعتك دي
شروق انهارت من جواها وقالت ببكا ….اطلعي بره اوضتي ….اطلعي دلوك بقولك
دولي قالت بسخريه…. حتى دي هتبقى اوضتي… لما اتجوز نوح هترجعي انتي على اوضتك عشان احنا متفقين نفضل سوا في الاوضه دي انا بحبها وليها ذكريات معايا …جهزي نفسك يا ضرتي عشان تحضري فرح جوزك وتخدمي على الناس المهمه اللي هتحضر فيه
في الوقت ده وصل نوح وقال…. انت بتعملي ايه هنا يا دولي
شروق بصت الناحيه التانيه بسرعه عشان ما يشوفهاش وهي بتبكي وبقت تمسح دموعها بس نوح عارفها وحافظها وفهم ان دولي دايقتها بصلها بضيق و قال ….بكلمك ردي عليا.. كنتي بتعملي ايه هنا
دولي قالت….. ابدا حبيبي كنت ببارك للعروسه مش اكتر
وقربت منه وباسته من خده وقالت…. هستناك في اوضتي عايزه اوري لك الديزاين بتاع الفرح اللي اخترته …يلا باي
وخرجت بلا مبالاه وسابته في موقف لا يحسد عليه
شروق كانت مديه ضهرها ليه ومش بتبصله ابدا بس هو كان عارف انها بتبكي اتنهد وقال …بتبكي ليه دلوك ما انتي عارفه من الاول اني هتجوزها…. يا شروق انا رغم كل اللي عملتيه بس معايزش اوجعك اكتر من كده …..شيليني من دماغك يا بت الناس لا انا انفعك ولا انتي تنفعيني وحتى دموعك دي مش من حقي
بس قطع كلامه لما سحبت السكين كانت على طبق الفاكهه وقربت منه و قالت بانهيار وهيه بتشهق وبتتكلم بالعافيه ….اقتلني….. اقتلني يا نوح مقدراش اتحمل….بالله عليك… انت كان معاك حق انا عملت كل ده انا اللي جيت جارك وانا السبب في كل اللي حصل في البيت ..يلا اقتلني انا استاهل
و حطت السكينه في ايده وهو بيبصلها بزهول وصدمه ووووو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية زواج لدقائق معدودة )