روايات

رواية رحلة وجع الفصل الثالث عشر 13 بقلم زينب مجدي

رواية رحلة وجع الفصل الثالث عشر 13 بقلم زينب مجدي

رواية رحلة وجع البارت الثالث عشر

رواية رحلة وجع الجزء الثالث عشر

رحلة وجع
رحلة وجع

رواية رحلة وجع الحلقة الثالثة عشر

داخل المشفي.. كانت ترقد مني علي السرير يبكي بحرقه
والدة عصام….كفايه عياط يا بنتي بكره ربنا يرزقك وتجيبي غيره
مني….طيب ليه عمل كده
دخل عصام وهو يتصنع الجهل….انتي إزاي متعرفنيش إنك حامل
إزاي اتفاجأ كده من الدكتور
نظرت امه له بغيظ ونظرت في الاتجاه الآخر
مني…..كنت هقولك انهارده….أنا أصلا لسه عارفه ..وزادت في البكاء….ملحقتش افرح بيه
عصام…..بكره نجيب غيره…انتي عارفه طبعا اني مكانش قصدي ومكنتش أعرف أصلا إنك حامل
مني….. طيب ليه ضربتني…أنا أصلا معملتش حاجة
عصام…. معلهش كان عندي شويه مشاكل في المصنع…وجت فيكي…حقك عليا
ام عصام بغيظ…..بقولك ايه اخرج هاتلها حاجه تاكلها ولا روح شوف الدكتور
دخل الدكتور وقال….عامله ايه دلوقتي
مني….بخير الحمد لله
الدكتور….أنا لازم ابلغ علشان أثر الاعتداء باين عليكي
نظر عصام إلي مني برجاء….فقالت مني
مفيش اي اعتداء يا دكتور…أنا وقعت من السلم
الدكتور….. هو أنا كدكتور مش هعرف أفرق بين الاعتداء بالضرب وبين وقعة السلم
مني……أنا المريضه يا دكتور وبقولك مفيش اي اعتداء ولو حد جه سألني هقول نفس الكلام
الدكتور بغضب….براحتك….علي العموم تقدري تخرجي انهارده
……………. …… ………….. ………….
في منزل والد هدي
كان عماد وهاني يجلسون مع هدي
عماد….. هو أنتي ليه عناديه كده انتي غلطانه يا هدي ولازم ترني على ابراهيم تعتذري…وترجعي بيتك
هدي….أنا غلطانه ليه….أنا قولتله نأخر الخلفه شويه
هاني…..بس انتي اخرتيها كتير….أنا آهه لسه خاطب….ولو هي قالتلي نأخر الخلفه مش هوافق ومش هكمل الجوازه أصلا
هدي….. حالتك انت غير حالتي أنا….أنا عندي قضيه وعندي بنت بقالها سنين بعيد عني
عماد…… البنت ورجعت وبتشوفيها بإستمرار والقضية وانتي ضامنه إنك هتكسبيها….يبقي نعند ليه
هدي….أنا مش بعاند علي فكره…ده حقي….إني أخلف لما اكون مأهله نفسي ده
هاني….. انتي مش عناديه وبس….انتي كمان انانيه….ده هيكون حقك لما تكون حاجه تخصك لوحدك
هدي….. انت شايفني وحشه كده يا هاني…شايفني عنديه وانانيه كمان….ليه يعني أنا عملت ايه
هاني….. مش عارفه عملتي ايه….وقفتي لابوكي واخوكي لما عصام اتقدم وهما رفضو قولتي لأ أنا موافقه
ابوكي قالك سألنا والناس قالو اهله كويسين بس هو لأ
قولتي طالما اهله كويسين يبقي هو كمان كويس
ابوكي كان مصمم على الرفض بس انتي وقفتيله..وقولتيله لأ أنا مستريحه..وأنا موافقه…وأنا إللي هعيش معاه ….بصيتي ساعتها لشكله الحلو…ومهمكيش كلام ابوكي واخوكي الكبير
ابوكي قال طالما هي موافقه براحتها .. وحصل إللي حصل….ومحدش لام عليكي ولا قالك ده إختيارك
وبعدين لما جه ابراهيم…كان راجل ونعم الادب والاحترام….شالك في عينه…سنين وانتي عايشه معاه مفيش شكوي واحده منه.. ماشي معاكي خطوه بخطوه في موضوع القضيه ومستحمل المشاكل علشان خاطرك …..والراجل طالب بحقه….انه يكون عنده اولاد…ليه ترفضي يعني
هدي بدموع….. لو بيحبني كان صبر عليا
عماد بنرفزه…. ولو انتي بتحبيه كنتي عملتيله الحاجه الوحيده إللي طالبها منك ….انتي عارفه مشكلتك إيه….. إنك كنتي واخده ابراهيم علشان تنسي بيه عصام…وده كان اكبر غلط عملتيه…وشكلك كده لسه بتحبي طليقك
هدي بدموع وانهيار…..انتو ليه شايفني وحشه كده…..أنا استحاله اكون لسه بحبه….ده دمر حياتي وسرق بنتي….
هاني……دموعك وعياطك دول كانو بيفرقو معانا زمان لما كنتي مظلومه فعلا…انما دلوقتي أنتي إللي ظالمه….ولو خسرتي ابراهيم اعرفي إنك خسرتي كتير أوي…وهتندمي
……………… …………….. …………..
في منزل والدة ابراهيم
ابراهيم……إيه لسه مشوفتليش عروسه
أخته….. يا إبني أصبر شويه لما الموضوع يهدي…يمكن ترجع مراتك تاني
ابراهيم بإبتسامه سخرية….إسمها طليقتي مش مراتي….وأنا خلاص مش هرجعها تاني حتي لو هي طلبت ده
اخته….. طيب ايه اللي حصل لده كله….انت اتقلبت عليها ١٨٠ درجه ليه كده
ابراهيم….. علشان اكتشفت انها لسه بتحب جوزها الأول
اخته بخضه…. متقولش كده يا ابراهيم.. مراتك بتحبك…ده إللي يشوفكم كان بيحسدكم علي السعادة إللي انتو فيها
ابراهيم….. انتي ليه مصممه انها مراتي….دي خلاص بقت طليقتي….والسعادة إللي كل الناس كانت بتشوفها كنت أنا إللي بظهرها….وأنا دايما إللي كنت بسعي إني أعمل كل حاجه حلوه… بس مش لاقي مقابل لده
أخته….. طالما انت مقتنع بكده….خلاص دي حياتك وانت أدري بمصلحتك…..وانت إللي تختار إللي هتتجوزها بنفسك
ابراهيم. بتفكير. …. في واحده في الشغل بس لسه مسبقش ليها الجواز…بس محترمه جدا جدا….تفتكري ممكن توافق علي واحد مطلق مرتين
اخته….. طيب فرق السن بينكم كبير
ابراهيم….. بتاع خمس ست سنين كده
اخته…. فرق السن مش كبير بس انت متأكد من اخلاقها يعني كويس
ابراهيم……. دي محترمه جدا جدا عينها مش بتترفع من الأرض
أخته….خلاص علي بركة الله….خد رقم أبوها وروحله واتقدم لها….وبعدين هي اسمها ايه
ابراهيم…اسمها زينب
……………… ……………. …………..
في منزل والدة عصام
عصام….. الحمد لله على السلامة
مني…الله يسلمك….فين جودي
دخلت جودي بسرعه تحتضنها وهي تبكي
جودي ببكاء….. عملتي ايه يا ماما
مني…..الحمد لله يا حبيبتي…متعيطيش أنا كويسه اهه
جودي…..أنا خوفت عليكي أوي
مني….متخافيش يا قلبي أنا بخير
عصام……طيب أنا خارج دلوقتي علشان في حاجه مهمه لازم أعملها….وماما بتعملك الأكل…وأنا مش هتأخر….عايزه حاجه
مني….لأ شكرآ يا عصام
خرج عصام وقالت هدي لنفسها…..لو تفضل حنين عليا كده يا عصام….يارب اهديه وخليه يرجع يحبني زي الاول
خرج عصام من المنزل وامسك الهاتف وطلب رقم رقيه
رقيه…..يا استاذ عصام قولت لحضرتك مترنش عليا بابا لو عرف إنك بتكلمني في التليفون ممكن يقتلني
عصام…. طيب متقوليش لابوك إني بكلمك
رقيه……أنا استحاله أعمل حاجه من ورا أهلي..أو حتي اقدر أكسر كلمه واحده لبابا أو ماما
عصام بإعجاب شديد…..بس أنا كنت عايز أكلمك في حاجه كده مدايقاني
رقيه……لأ أنا آسفه مقدرش اتكلم معاك اكتر من كده …مع السلامة
اغلقت رقيه الهاتف وابتسمت ابتسامه عريضه
ام رقيه…… كنتي بتكلمي مين يا بت
رقيه…. ده عصام صاحب المصنع إللي هشتغل فيه إن شاء الله
أمها…… ومالك راسمه عليه دور الأدب ليه كده
رقيه…… أصل عصام ده بعد المعلومات اللي جمعتها عنه عرفت انه عنده ازمة ثقة في الستات عموما فقولت ادخله من الحته دي
أمها….. ازمه إزاي يعني
رقيه…… اقولك…… اصل بعد ما اتكلمت معاه شويه عرفت ان مراته الأولي وقفت قدام اهلها علشان تتجوزه….وهي حكتله الموضوع ده على أساس تعرفه انها اتمسكت بيه….بس إللي حصل انه زعل لما عرف انها عملت كده ….ومراته التانيه راحت اتجوزته من ورا أهلها وسافرت معاه بره مصر…فهو الموضوع ده كمان دايقه….فهو بقي حاسس ان ده قلة احترام في البنت
فأنا دخلتله من الحته دي…..إني البنت المحترمه إللي استحاله ترفض كلمه لأهلها …ولا حتي تقدر تعمل حاجه من وراهم
أمها…..يعني هتوافقي علي واحد كان متجوز اتنين
رقيه…..دا لسه في واحده علي ذمته بس انا استحاله أوافق غير لما يطلقها
امها…..وإيه إللي يجبرك علي واحد اتجوز مرتين
رقيه…..اولا..لأنه شكليا حلو جدا جدا…..ثانيا..معاه فلوس كتير وبيفتح مصنع والدنيا هتكون منغنغه معانا….ثالثا. أنا عرفت مداخله ومخارجه فهعرف أتعامل معاه كويس أوي….واخد منه إللي أنا عوزاه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية رحلة وجع)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *