روايات

رواية امراه والزمان الفصل الثاني 2 بقلم عائشة الكيلاني

رواية امراه والزمان الفصل الثاني 2 بقلم عائشة الكيلاني

رواية امراه والزمان البارت الثاني

رواية امراه والزمان الجزء الثاني

امراه والزمان
امراه والزمان

رواية امراه والزمان الحلقة الثانية

امل فقد*ت الوعي رياض بصلها بخوف و رجع لوراء لدرجة انه كان استجمع نفسه و قرب منها:- ا امل ، امل فوقي انا مكنش قصدى انا عارف انى اتغبيت عليكي بس والله العظيم ما اقصد امل فوقي ابوس ايدك
رياض فضل يفكر يعمل اي ما لو راح بيها المستشفى بالشكل دا برا نور حطه ايديها على بؤها بص*دمة و الدموع في وشها لم حست بفتح الباب جريت على اوضتهم و هى بتعيط بخوف و ارتعاش من صوت صر*خ و رجاءا امها رياض خرج من اوضته و هو شايل امل الى بينا الحياة والم*وت فتح الباب و خرج جري جري بيها على اقرب مستشفى اسرا كانت بتبص من البلكونة و شافته
اسرا بتفكير:- هو حصل اي أما أنا اقول لحماتي يارب تكون ماتت و نخلص
اسرا نزلت :- الحقي يا ماما انا كنت بنشر الغسيل و شوفت رياض شايل امل و بيجري بيها يا تري حصلها اي
ثريا:- بتقولي اي يا بت يادى امل
اسرا بحزن مصتنع:- انا معرفش هى بتكر*هني ليه مع انى بحبها اه والله يا حماتي و لم شوفتها بالشكل دا قلبي مش مطمن يارب تكون بخير علشان بناتها
ثريا:- اتصلي بى رياض كلميه خلينا نعرف اي الى حصل و هنتصرف ازاى
اسرا :- حاضر يا ماما
في المستشفى في الطوارئ
الدكتور :- مين الى عمل فيها كدا
رياض:- معرفش ان انا لقيتها على الطريق
الدكتور بشك :- لقيتها على الطريق ازاى و بتقول انها مراتك
رياض بتوتر و كدب:- ايوة مراتي بس و انا رجع البيت شوفتها بالشكل دا كانت رجعة من عند اهلها
الدكتور شك :- دى مش حادث*ة طريق دا ضر*ب و انا مش هسكوت على الى شوفته
رياض خوف و توتر:- و انت مالك بقولك مراتي و لقيتها عاملة حادثة على الطريق و انا مسامح و هى مسامحة انت مالك داخلك اي انت كل دورك تعلاجها و بس غير كدا مش شغلك
الدكتور بص له بسخ*رية و دخل الاوضة تاني بعد شوية جوم اهلها و ثريا و اسرا بعد وقت في اوضة امل امل فتحت عيونها ببطء و شافت اكتر وش بتكر*ه في حياتها
رياض كان مسك ايديها :- حمدالله على سلامتك يا حبيبتي كدا تقلقني عليكي
امل بعدت ايديها من ايديه بصت حواليها كانوا اهلها موجودين :- متقلقش اوى كدا انا كويسة
ثريا:- بركة يا حبيبتي انكي بخير حمدالله على سلامتك يا امولة همشي انا لان البيت لوحده
ثريا مشيت هى و اسرا و رياض راح يوصلهم
مامت امل:- معلشي يا حبيبتي عمل فيكي اي الحيوان دا
امل بوجع و صوت واطي من التعب:- زى كل يوم يا امى ، عارفه هتقولو نفس الكلام استحملي علشان بناتك مش عايزين الناس تتكلم علينا ولا في واحدة في عليتنا بقت مطلقة غيرك ، صح يا بابا
الاب:- ما الكل بيعدي يا بنتي اوعدك انى هبهد*لو بس بلاش سيريتنا تبقا على لسان الناس بسببك استحملي علشان البنات ملهمش ذن*ب
امل حطت ايديها على راسها بتعب:- بس انا تعبت انا مبقتش حاسه بنفسي والله تعبت
اتنهدت بحزن:- انا هطلق يا بابا لان والله العظيم ما قادرة استحمل اكتر من كدا
الاب بعصبية:- يبقا لا انتي بنتي ولا اعرفك ليوم الدين
امل بصتله و دموعها بتنزل معقول ابوها راضي علشان بس كلام الناس و المجتمع معقول لدرجة دى هى ولا حاجة بالنسبة ليهم ودت وشها الناحية التانية و دموعها نزلة في صمت و حزن الباب اتفتح
الدكتور:- حمدالله على سلامتك
امل :- الله يسلمك
الظابط :- انا جاي احقق معاكي بمعنى تاني عايز اعرف اي الى حصل
امل بصتلهم بتوتر و خوف
الدكتور:- طب بعد اذنكم اخرجو برا الزيارة انتهت من فضلكم
الاب و الام خرجوا
الظابط:- مدام امل من فضلك جاوبي على السؤال لان كلام الدكتور بيقول ان مش حادث*ة
امل اتنهدت:- ر رياض هو الى عمل كدا جوزي إلى عمل فيا كدا لحد ما بقيت هنا و دى مش اول مرة يضرب*ني و بيم انك ظابط ف انا عايزةو …..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية امراه والزمان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *