روايات

رواية رحلة زينه الفصل الرابع 4 بقلم ياسمين طارق

رواية رحلة زينه الفصل الرابع 4 بقلم ياسمين طارق

رواية رحلة زينه البارت الرابع

رواية رحلة زينه الجزء الرابع

رحلة زينه
رحلة زينه

رواية رحلة زينه الحلقة الرابعة

“لقيتو قعد جمبي بس بعد عني بشوية وهو متوتر، وحسيت انه عايز يقول حاجه بس مش عارف يبدأ ب اي، فرجعت بصيت للبحر تاني لحد ما قال.”
_عارف انك مستغربة انا بعمل اي هنا، بس .. بصراحة يعني .. بصي انا معجب بيكي
“رجعت بصيت عليه بستغراب وانا من جوايا حاسة ان جناحاتي مش شيلاني، بس طبعًا مش هبين ده، وهو كمل وقال.”
_ معجب من وقت ما بقيتي زبونة للمكان وانا براقبك، ساعات بشوفك حزينة عشان دايمًا قاعدة لوحدك ومش بتجيبي حد معاكي، مش عارف انا بقول اي بس .. من الاخر انا كنت عايز ادخل دوغري لان مليش في جو الارتباط من ورا الاهل ده ف .. فيعني لو ينفع رقم والدك وكده واجي اطلب ايدك منو ونتعرف ده لو مفيش حد في حياتك طبعًا، وانا .. اسف لو ضايقتك لو في حد يعني بس .. اصل مش شايف في ايدك دبلة او حاجه ف .. ف ده الي شجعني اتكلم معاكي .
“كلامو شدني، ايوة حقيقي انا شكلي وقعت! ازاي ابقى بفكر في الشخص ده وفجأة الاقيه قدامي! لا وكمان عايز رقم بابا عشان يطلب ايدي؟ يارب على كرمك بجد، طب اوافق ولا ارفض؟ عقلي رافض لكن قلبي موافق برغم اني لسة بتعافى من علاقة! وبعدين طب هديلو الرقم وخلاص؟ فرصة مش هنخسر حاجه يعني يا زينة بردو.”
رديت وقولت: مش عارفه اقول اي بس .. اتفضل رقمو والرأي من رأي بابا اكيد .
“وعطيتو الرقم وقومت امشي عشان من المفاجأة مبقيتش مصدقة الي بيحصل قدامي، وروحت المكتبة لاني اساسًا نازلة عشان اقرء كتاب، بس لقيت بابا رن وقالي ارجع البيت عايزني في موضوع؛ وطبعًا اكيد الموضوع معروف، قفلت معاه واخدت الكتاب اقرئوا في البيت افضل وركبت المواصلة ورجعت على البيت.”
دخلت غيرت هدومي وبابا نده عليا وطلعت قعدت قدامه وقالي وهو ماسك ايدي: بصي يا زينة يبنتي، انا طبعًا مليش حق اجبرك على اي شيء مهما كانت اي هي، وانا اكيد مش هتمنالك الوحش ابدًا وبندعيلك انا ومامتك على طول بالشخص الكويس الي يعرف يفهمك ويشيلك فوق راسه، وعارف انك لسة خارجة من علاقة واتأذيتي منها كتير ومش عايزك تفتكري الي حصل لانك بقيتي اقوى من الاول بنسبالي، كل الموضوع وما فيه ان واحد كلمني وقالي انه اتكلم معاكي وطلب رقمي منك وانتي عطتيه الرقم فمعنى كده ان بنسبة مثلا ٧٠% موافقة وراضية انك تخشي في علاقة جديده، وكلام الشاب ده عجبني لان طريقته كده بيتكلم راجل وعارف بيقول اي وعايز اي بالظبط، ف انتي شوفي عيزاه يجي وتقعدو مع بعض تتعرفو وتشوفي هتوافقي او لا فأنا معنديش مانع والرأي ليكي انتي لأن في الاول والاخر انتي الي هتفتحي البيت وانا كل الي عليا ان يكون اختيارك مناسب جدًا وتاخدي الشخص الي يحافظ عليكي وعلى عيالك في المستقبل، ف انتي فكري وردي عليا وهو قالي هيرن تاني بليل يشوف الرد يجي ولا لا، فكري وشوفي وبعدها قوليلي الرد .
زينة: تمام يا بابا، هفكر واقول لحضرتك، عن اذنك .
“دخلت اوضتي وانا معرفش اي الاحساس الجديد الغريب العجيب الي حساه ده، ولا اعرفو ولا اعرف اسمو ولا اعرف اي حاجه عنو بس فرحانة وخلاص، هبلة بعيد عنكو عارفة، بس الفرحة مش سيعاني وقلبي بيدق جامد اوي.”
اخدت نفس عميق وخرجتو تاني بهدوء وقولت لنفسي: اهدي يا زينة، اهدي يحبيبتي بلاش جنان، اومال لو اتكلم معاكي اكتر كنتي هتعملي اي بس، انا هصلي استخارة واشوف الرد اي، ده الكلام المظبوط .
“روحت اتوضيت ولبست الاسدال وصليت استخارة ودعيت ربنا من قلبي واتكلمت معاه كتير وخرجت كل حاجه جوايا، لحد ما خلصت وحسيت براحة نفسية، وبعدها لقيت ماما جت وقعدت جمبي.”
مامت زينة: حبيبت قلب امها يناس، ربنا يبنتي يريح قلبك وبالك ويسعدك دايمًا اللهم امين .
ابتسمت وقولت: امين يارب يحبيبتي، ايوة ادعيلي كده يمكن ارتاح .
ابتسمتلي وقالت: بدعيلك دايمًا من غير ما تقولي، بس زعلانه منك اوي .
قولتلها بحزن: ليه بس كده، انا ميرضنيش انك تزعلي مني .
_ عشان مش بتحكيلي اي حاجه زي الاول، يعني الواد الي جاي يتقدملك ده مقولتيش عنه ليا ليه؟
ضحكت وقولتلها: حبيبتي انا معرفهوش اصلا .
بصتلي بشك: اومال هيجيب رقم بباكي منين وانتي الي اديتيه الرقم اصلا؟
قولت بابتسامة: الموضوع كله ان انا كنت قاعدة قدام البحر عادي ” وحكيت كل الي حصل لحد ما رجعت البيت”
بصتلي وهي فرحانة: روحي يبنتي ربنا يفرحك ويسعدك ويبعد عنك ولاد الحرام ويجيلك ابن الحلا الي يستاهلك يا زينة يا بنت ام زينة يارب .
“ضحكت بفرحة وحضنتها وانا بقول على كل دعوة ‘امين’ ودخل بابا على ضحكتنا وقعد معانا.”
– لا انا كده اغير، بتضحكو من غيري؟
قولتلو وانا بشِد ايدو: اخص علينا لا طبعًا تعالا هو احنا نقدر نضحك من غيرك؟
جه قعدت جمبنا وقال: انا اهم حاجه عندي ان اشوف فرحتك اصلا، بس قوليلي استقريتي على اني قرار؟
نزلت عيني من الكسوف وانا ببتسم وبقول: خليه يجي ونشوف يحبيبي .
باسني من راسي وقال: ربنا يقدم الي فيه الخير ليكي يبنتي .
“وسابوني وطلعو وانا فضلت في الاوضة لوحدي بتخيل اسمه هيبقى اي؟ طب كام سنه؟ عنده اخوات ولا لا؟ واشمعنا انا الي اعجب بيها؟ لازم اسئلو كل الاسئلة دي، وانا سرحانه سمعت بابا بيتكلم معاه وقالو يجي بليل لو حابب، بس اي السرعه دي؟ شكلو مش ناوي يصبر لحد بكرة.”
فضلت طول اليوم متوترة وبكلم نفسي للمرة مش عارفة الكام: البس اي؟ طب شكلي هيبقى حلو ولا لا؟ طب اسلم عليه؟ هقدملو حاجه؟ هيجي لوحده ولا معاه حد؟ هو انا بسأل نفسي ومش بلاقي اجابة ليه! زينة، اهدي، نفس عميق ايوة شهيق زفير شهييق زفيير، يلا نجهز .
“قومت جهزت وخلصت وكان المفروض معادو ٧ بليل، مش عارفه ليه اليوم طويل اوي كده ولا انا الي حاسة انه طويل عشان التوتر؟ المهم الساعة كام؟ يلهوي دي الساعه ٧ اكيد جاي، جاي دلوقتي، هيخبط، هيخبط على الباب صح؟ طب هو عارف العنوان؟ مين هيفتحلو انا ولا بابا؟ اكيد بابا طبعًا، اتوترت تاني وبكلم نفسي تاني.”
لحد ما سمعت صوت جرس الباب وبابا فتح وقال: اتفضل يبني، نورتنا .
وسمعت صوته بيقول: ده نورك يعمي .
“ولقيت ماما جاية تاخدني عشان اطلع اقدم ليه حاجه يشربها، ووانا طالعة كنت هوقع الكوباية بس الحمدلله ربنا ستر واخد الكوباية مني وشكرني عليها بابتسامة وبعدها قعدت جمب بابا.”
فضلو يتكلمو شوية وانا مش مركزة معاهم ولا سامعة حاجه وسرحانة في الارض وبقول جوايا: ده ابتسملي! شكرني وابتسملي! انا المفروض اعمل اي دلوقتي؟ .
فوقت من سرحاني على بابا وهو بيقول: طيب، اسيبك يبني معاها تتكلمو وتشوفو هتوصلو ل اي وانا جوا .
رد وقال: تمام يا عمي .
“بقينا لوحدنا؟ لا بابا ارجع متسبنيش معاه.”
كلمني وقالي: عارف انك متوترة وقلقانه، حاسس عشان انا بردو زيي زيك، هتسألي ف اي حاجه ولا اعرفك بنفسي؟
رديت وانا صوتي بيطلع بالعافية: الي تشوفو .
ابتسم تاني وقال: طب اعرفك بنفسي الاول، انا اسمي رحيم، ٢٥ سنه، وطبعًا شغال في الكافية الي بتقعدي فيه، عندي شقتي تمليك الحمدلله ومظبطها وكنت مستني اخطب عشان اختار مع العروسة طبعًا الوان الشقة وكل حاجه فيها، في اي حاجه حابة تعرفيها؟
رديت وقولت: اكيد .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية رحلة زينه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock