روايات

رواية خلف ابواب الجراحة الفصل الأول 1 بقلم منة سامح

رواية خلف ابواب الجراحة الفصل الأول 1 بقلم منة سامح

رواية خلف ابواب الجراحة البارت الأول

رواية خلف ابواب الجراحة الجزء الأول

خلف ابواب الجراحة
خلف ابواب الجراحة

رواية خلف ابواب الجراحة الحلقة الأولى

لي مخبية انك دكتورة جراحة ؟
خلود بصتله :مين قالك كدة انا علاج طبيعي ..وبعدين يلا عندنا شغل كتير
بلال مسك ايديها قبل ماتمشي وقال بهدوء:متخبيش اكتر من كدة انا عارف انك كنتي دكتورة جراحة في لندن ومن سبع سنين رجعتي مصر ودرستي علاج طبيعي …والسؤال هنا انتي لي مخبية ؟؟
خلود عنيها دمعت لما افتكرت حاجة وبعدت ايدو عنها ومشيت من سكات
بلال كان باصص علي أثرها بفضول وشك وقال بهدوء:هعرف ياخلود هعرف ..ومشي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند خلود خلصت شغلها وروحت ودخلت وهي بتنادي علي صحبتها الس عايشة معاها لقت واحدة قاعدة وباصلها بابتسامة
خلود وقفت بصدمة وقالت :انتي بتعملي اي هنا!!..وفين ليين
بيريهان بابتسامة وهي بتقربلها ولسة هتحضنها خلود بعدت وقالت بحذر :اوعي اوعي تقربي ….وبدات دموعها تتجمع بس بتحاول متبينش وقالت بكسرة:لي لي ظهرتي تاني …وبدأ صوتها يعلي بغضب:عايزةة اييييييي
لين نزلت علي الصوت ووقفت جمب خلود تهديها
بيريهان بدموع ندم :اسفة يابنتي سامحيني غلطت
خلود بصدمة وتريقة:غلطتي!!!! …وقالت بعصبية :هو الي يسيب بنتو وهي عشر سنين في الشارع ويمشييي دي تعتبررررر غلطةةة لا وتتسامح عليها كماننن …وخدت نفس وقالت بهدوء:لو سمحتي م عايزة اشوفك تاني امشي
بيريهان دموعها نزلت وقالت وهي باصة للارض:عندك حق بس اسمعيني ..
خلود قاطعتها بغضب :بقولك امشييي
لين قالت بحزن وهي بتبص علي خلود وبيريهان :اديها فرصة طيب تتكلم ياخلود
خلود بصت للين انها تسكت ورجعت بصت علي بيريهان : قولتلك برةةة
بيريهان بحزن ودموع:م همشي غير لما تسمعي خلود انا بم*وت عندي الكان,سر في مراحله الاخيرة هو في عملية بس نسبتها م عليا …وقالت برجاء :لو ادتيني امل تسامحيني هتديني امل للحياه تاني ده غير اني م عايزة غيرك يعملي العملية دي
خلود بصت للين وضحكت بهستيريا جامد وقالت بضحك :ةهي بتبص للين :اهي دي الي كنتي عايزاني اسمعها دي راجعة علشان تمو*ت مرتاحة …. وبصت لبيريهان وقربت عليها بعيون باردة :اولا انتي حرة عايزة تعملي العملية متغمليش حاجة متخصنيش تاني حاجة انا بطلت جراحة من زمان يعني انا علاج طبيعي …واكملت بعيون كرهه :وانتي لو اخر واحدة في الدنيا م هعملك حاجة ولا هساعدك في حاجة
ومسكت شنطتها اديتهالها وقالت بهدوء :خدي الباب في ايدك
بيريهان كان الكلام بيقطعها وبصتلها بدموع عجز وحزن وخرجت
خلود بصت علي أثرها ودموعها نزلت بهدوء
لين حضنتها بحزن واطمئنان
—————————–
تاني يوم في المستشفي
بلال دخل المكتب وقعد وبص لخلود الي بصتله ببرود :وفر كلامك انا دكتورة علاج طبيعي وهفضل علاج طبيعي انسي دكتورة جراحة دي
بلال بعدم فهم وعصبية خفيفة:ايوةةة لييي لييي مخبية كدة وانتي واخدة جوايز وكنتي دكتورة شاطرة وغير كدة انتي بتحبي الجراحة فليي
خلود سرحت وقالت بصوت مكسور:م كل حاجة بنحبها بتدوم …وقالت وهي بتغير. الموضوع :عندك عمليات النهاردة
بلال فهم انه هي بتغير الموضوع فمحبش يضغط عليها وقال بابتسامة هدوء :اه بس الحمد لله م كتير
خلود هزت راسها ببرود وبلال بصلها بقلة حيلة وخرج
…………
بلال كان ماشي بسرعة في طرقة المستشفي واتخبط في حد ووقعت
بلال وهو بيساعدها :انا اسف اس…وسكت بصدمة :لين
لين ….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية خلف ابواب الجراحة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock