رواية خلف ابواب الجراحة الفصل الثالث 3 بقلم منة سامح
رواية خلف ابواب الجراحة البارت الثالث
رواية خلف ابواب الجراحة الجزء الثالث

رواية خلف ابواب الجراحة الحلقة الثالثة
عمر بصلها بصدمة :انتي بتعملي اي هنا
خلود رجع ليها فلاش باك لكل حاجة حصلت وقالت بدموع :انت الدكتور الجديد
عمر قرب عليها وهز راسه بهدوء
بلال كان بيبصلهم بغموض ومتاكد انه في حاجة
خلود بصتله دموعها كانت هتنزل جريب علي برة بسرعة بلال جري وراها بقلق وعمر اتنهد بحزن وقعد وهو بيفتكر كل حاجة ..
ـــــــــــ
معاذ ولين وصلو المستشفي ونزلو من العربية لقو خلود طلعت بسرعة وهي بتركب عربيتها ومشيت وبلال وراها بعربيته
لين بصت بقلق:اي الي حصل
معاذ سرح في بلال واتضايق لما شافه
لين هزته :يابنييي روحت فين …تعالي ندخل نشوف في اي
ودخلو
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خلود كانت وصلت مكان معزول ونزلت قعدت تصرخ بوجع لحد ماقعدت علي الارض بتعب
بلال كان باصص عليها بحزن وقرب عليها قعد جمبها بسكات
خلود بدات تتكلم بوجع :كنت دكتور شاطرة اوي كنت اشطر واحدة هناك لحد ما قبلت احمد …وابتسمت بوجع :كان حبيبي وصديقي وكل حاجة مكنش ليا غيرو لحد ماعرفت انه عندو مرض زي الكانسر بس ده نادر …واتنهدت :مكنش في امل الا عملية وكان نسبتها ضعيفة اختارني انا اعملها كنت خايفة ومكنتش عايزة ادخلها بس هو اصر وفعلا دخلت وكل حاجة كانت تمام …وبدأ صوتها يتغير ودموعها تنزل وتقول الكلام بتقطع :لحد مافجاءة قلبو وقف كنت هتجنن مكنتش عارفة السبب حاولت بكل الطرق انقذو بس ك كان م*ات …..وبدات تعيط :كنت منهارة كنت لوحدي خرجت وانا م شايفة قدامي وبصيت لعمر صاحب عمرو الي جري علي جوة لما خرجت وانا وقعت مشوفتش قدامي
بلال كان بيسمعها وحس بكمية الوجع الي شافتها وحست بيها ودموعه نزلت
خلود كملت : دخلت في غيبوبة ست شهور ولما فوقت افتكرت كل حاجة كنت بنهار وبندم لاني السبب كان لازم الحقو بس ملحقتش ….فعاقبت نفسي وقررت اغير حياتي ورجعت مصر وبدات ادرس علاج طبيعي ورميت ورايا اكتر حاجة بحبها وهي الجراحة واديني زي ماانت شايف اهو
بلال بحزن : بس انتي عملتي كل الي عليكي ده قدر ربنا
خلود مسكت دماغها بوجع وبصت للارض وبدات تعيط
بلال بصلها بحزن وبدأ يطبطب عليها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاني يوم
لين دخلت تصحي خلود لقتها صاحية وباصة لصورة احمد وبتعيط وحضناها
لين قعدت جمبها وقالت بحزن:ملكيش ذنب والله ده قدرو انتي بالعكس عملتي الي عليكي علشان تنقذيه كفاية لوم في نفسك بقي … وقومي يلا علشان تروحي الشغل
خلود اتعدلت ومسحت دموعها:م هروح
لين :ليي لا خلود مفاية كئابة وقومي شوفي حياتك بقولك
خلود بدموع :م عايزة اشوف عمر واشوف نظرته ولا اكنه بيقولي انتي السبب م عايزة افتكر حاجة بحاول انسي
لين مقدرتش تتكلم وحضنتها من سكات لحد مالباب خبط لين سابتها وفتحت لقت عمر
لين ابتسمت بهدوء وسمحتلو يدخل
عمر دخل وقال بهدوء:عارف ان هتتهرب وم هتيجي علشان متشوفنيش …فجيت اشوفها
لين هزت راسها بااحراج وقالت:فوق في اوضتها اقولها انك جيت
عمر وهو طالع. :لا متعرفهاش م هترضي تشوفني طلع خبط علي الاوضة ودخل
خلود بترفع راسها وهي بتقول:مين يال…وسكتت بصدمة:انت
عمر ابتسم بهدوء ودخل مسك صورة احمد وقال بحزن :لسة محتفظة بيها
خلود بدموع وهي حاطة راسها في الارض :انا اسف..
قاطعها عمر بابتسامة حزن وهو بيقعد :بتتاسفي لي ياخلود انتي معملتيش حاجة ده قدرو وده نصيبو وكلنا عارفين انك عملتي الي عليكي وزيادة علشان تنقذيه بس ده نصيبو ومحدش بياخد غير نصيبو ….واتنهد بعتاب:لي ياخلود لي عملتي في نفسك كدة ومنعتي نفسك من اكتر حاجة بتحبيها
خلود دموعها نزلت :هي السبب في ان اخسرو وهتفضل السبب
عمر :لا ده نصيب ياخلود افهمي بقي وبعدين عارف انك خايفة وم عايزة توجهيني خايفة الومك …واتنهد :انا اه منكرش في الاول فكرت كدا بس لما هديت عرفت ان ده نصيب دورت عليكي كتير بعد لما فوقتي عرفت انك رجعتي مصر وبداتي حياتك في حاجة تانية. مكنتش عايز اقابلك في الوقت ده علشان متتعبيش تاني استنيت لحد لما استقريتي وجيت وكمت متاكد انك هترجعي لنقطة الصفر تاني …الي عايز اقوله ياخلود اما رجعت علشان اشبلك من الذنب الي انتي فيه ده كفاية كدة شبلتي نفسك حاجة ملكيش ايد فيها انتي بالعكس لازم تفتخري بنفسك وانك حاولتي تساعديه لاخر نفس ومياستيش ..وقال بابتسامة:والبسي يلا علشان ورانا شغل كتير
خلود مسحت دموعها وابتسمت وبصت لصورة احمد وقامت لبست ونزلو ولين بصت لاثرهم بابتسامة حب
لحد مالباب خبط لين فتحت وابتسمت لما لقيتو معاذ :اهلا.
معاذ وهو داخل بنفس الابتسامة:وسهلا يامزة
لين اتكسفت وقالت بعضبية خفيفة:معاااذ بطل هزارك ده
معاذ ضحك علي شكلها ودخل وهو بيقول :مفيش حاجة تتاكل في البيت ده
لين :اي يالا البجاحة دي ده لو بيتك م هتبقي بالبرود ده
معاذ وهو بيقعد :متغيريش الموضوع اطلبلنا اكل يلا علي حسابك
لين قعدت برفعة حاجب:لا والله
معاذ ضحك :خلاص خليه عليا متبرقيش كدة
لين ضحكت ومعاذ بصلها بحب واتكلم بهدوء :نتكلم جد بقي
لين هزت راسها
معاذ اتنهد وقال بتوتر:انتي لسة بتحبي بلال وخصوصا بعد لما شوفته في المستشفي
لين بصت للفراغ بحزن وقالت بتوهان:معرفش حاسة اني تايهةة….بس لو حتي لسة بحبو م هينفع لانو عمرو ماحبني
معاذ سكت بحزن
لين بصتله وكملت علشان تطمنه: بس عارف مبقتش اهتم بيه بدات احس انه زيه زي اي حد واني لازم ادي فرصة لنفسي ولحد. بيستاهلني بجد
معاذ ابتسم بفرحة:بجد
لين هزت راسها بابتسامة
معاذ ابتسم :طب تديني الفرصة دي يااستاذة لين
لين حست بخوف بس حست احساس حلو وابتسمت :اديك يااستاذ معاذ
معاذ ضحك بفرحة ومسك ايديها بحب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خلود وعمر وصلو المستشفي بس لقو كلو متوتر ورايح جاي وبلال بيجري عليهم ووقف قدامهم وهو بينهج وبيقول:في حالة متاخرة جيالنا ومحتاجين نعمل عملية ليها في اسرع وقت بس م عارف اوصل لدكتور خالد فونه مقفول والحالة لازم تدخل دلوقتي
خلود اتعصبت:يعني اييي مبيردش حاولو توصلو لي بااسرع طريقة
بلال بااسف:حاولت بس كلو مغلق
خلود: طب والعمل فين باقي الدكاترة
بلال :للاسف كلهم مسافرين ..وسكت وقال بتوتر:مفيش غير حل واحد.وهو انتي
خلود بسرعة:مستحيلل مستحيل ادخل عمليات تاني ده غير اني بقالي كتير اوي مدخلتش مينفعش
عمر بصلها :مفيش غير الحل ده ياخلود وبعدين انتي قدها وهندخل معاكي ونساعدك متقلقيش
خلود وهي بتهز راسها بلا بخوف وتمسك دماغها :لا لااال م هكررها تانييي لاا
بلال مسكها وزعق :خلووود فووقي انتي معملتيش حاجةةة خلوود لو مدخلتيش دلوقتي هتبقي زنبها في رقبتك وانتي قدها احنا واثقين فيكي
خلود دموعها نزلت بخوف وعجز وعمر وبلال مسكوها ودوها اوضة اللبس تلبس وراحو يلبسو للعملية …وخلصو واستنوها وهي بتفتح الباب وبتبص للركن الاوضة وتفتكر.كل حاجة زكان وتبص علي لبسها بتاع العمليات ودموعها نزلت بصت علي المريضة الي فاقدة الوعي بوجع ومقدرتش تدخل وكانت هتخرج بس مسكها عمر وبصلها بااطمئنان ومسك ايديها ودخلها وهو بيطمنها
خلود بتهز راسها بلا بخوف
عمر ابتسم :انتي قدها …يلا
خلود غمضت عنيها وخدت نفس وقربت علي المريضة بس وقفت بصدمة ودموع:امي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية خلف ابواب الجراحة)