روايات

رواية انا عشقت الفصل الثامن 8 بقلم عائشة الكيلاني

رواية انا عشقت الفصل الثامن 8 بقلم عائشة الكيلاني

رواية انا عشقت البارت الثامن

رواية انا عشقت الجزء الثامن

انا عشقت
انا عشقت

رواية انا عشقت الحلقة الثامنة

زين وقع على الأرض :- كان شايف هايكل على السرير و جانبه كلب صغير :- ك كلب ، يا زينة طنط زينةة اه يا زينة الكلب انا هوريكي ، انتوا بتبصلي كدا ليه اه يا ضهري
زين قام و هو حطت ايديه على ضهره و بالصدفة وقف قدام المرايا :- ااااااع يا بنت الجزم والله لوريكي يا سحلية
زينة كانت رسمه قرد على وشه و كاتبة على المرايا بالخط العريض ادى اخرت الى يمد ايديه على يا سوسو ، كااان يوم مهبب لم فكرت اتجوزك يا بعيدة انتي الى بداتي اشربي بقا
دخل التواليت بعد وقت خرج ادت فرضته و لبس و نزل و هو بيدور عليها
منعم بيشرب القهوة بهدوء:- اهلا وسهلا بابني الكبير
زين:- هى فين
منعم:- هى مين
زين:- بركة دعاك عليا انت و امي فين زينة
منعم:- اه افتكرت انك اتجوزت مش تقول كدا من الاول هى في شغلها
زين بدهشة:- نعممم في اي
منعم ببرود:- في المدرسة لانها مدرسة و ابعد عن وشي خليني اشرب قهوتي بمزاج
زين بص لمنعم بغيظ و خرج ركب عربيته و اتحرك بعد وقت في المدرسة قدام الفصل كان واقف بيسمع صوتها بذهول هى دى طنط زيزي الهادئة العاقلة
زينة فتحت الباب:- اي بيه عجبك قعدة برا
حضرتك الى طرديني
زينة ببرود:- صح خليك هنا بقا
والله ما هتكلم ولا هعمل حاجه في الحصة تاني اسف
زينة:- ادخل بعد كدا بلاش كلام لانى مش بحب الرغي
زينة اخيرا خدت بالها بصتله بصدمة:- ززين يخرب بيتك اي الى جابك هنا ، مشش عايزة صوت
زين ببرود:- جيت اشوف طنط زيزي و هى عاملة فيها الكدعة انتي بتعلميهم ولا بتعذبيهم
زينة ببرود و ربعت ايديها و ابتسامة:- بس اي رايك في هديتي عجبتك صح وصيت عليها مخصوص ليك
زين:- اعتراف من قبل اول قلم
زينة ببرود:- اول قلم دا تخده الناس الى عايزة رباية من تاني يا سوسو
زين:- زيزي متخلنيش اتغبا عليكي
زينة:- حااا تتغبي على مين يالا هاا تتغبي على مين انت فاكر هخاف منك ولا هخاف منك
زين بصلها و فاتح فمه:- خلصتي ، فضلك كتير
زينة ببرود:- ليه
زين بصلها بياس:- كنت بفكر نتغد مع بعض النهاردة بعيد عن البيت و العائلة
زينة بهدوء و تفكير:- مش كتير اوى يعنى نص ساعة بالكتير على المروح
زين بابتسامة:- هستنكي تحت في العربية
زينة بهدوء و ابتسامة:- تمام
لفت وشها و قفلت الباب:- ساامعة رغي ليه و وشكم مش في الكتاب ليه قوم ارفعوا ايديكم انتوا الاربعة
زين سامع صوتها و قال بصوت واطي:- هى لحقت دى لسه كانت بتضحك هى بتتحاول كل خمس ثواني
عد نص ساعة كان وقت المروح زينة خرجت من المدرسة ركبت العربية
زين بغيظ:- حد قالك يا طنط زيزي انى سواق حضرتك تعالي اقعدي جانبي يا بت هى مش ناقصه هبل على الصبح اي اليوم دا
زينة نفخت بضيقه و نزلت من العربية فتحت الباب و قعدت جانبه و اتحرك بعد وقت في المطعم
زين:- اضحكي اضحكي والله لطلع عليكي القديم و الجديد على الخضة و الرعب الى شوفته اول ما صحيت
زينة بضحك:- بتخاف يا سوسو
زين:- بس يا بت و بعدين انا نفسي اعرف جتلك جحود القلب دا منين
زينة:- دا انت شايل اوى يا ابني دا هايكل جبته علشان اشتغل عليه و الكلب ابن اقصد بتاع قسمة و كان لازم اجيبه عندي يعني موقفش جانب بنت عمي
زين بغيظ:- لا ازاي اقفي جانبها و موتني ناقص عمرا كفاية ضحك بقا مش بقول نكتة
سكت شوية و قال:- شكلك يجنن لم بتضحكي انتي ازاى كدا
زينة بصتله بعدم فهم:- كدا الى هو إزاي
زين بإعجاب:- ذكية عاقلة جميلة و ناجحة في شغلك
زينة ابتسمت و قالت بهدوء تدري بيه التوتر:- انا يا ابني شكرا على الثقة
زين:- هو انتي هتبطلي تقولي ابني قولي حاجة تانية حبيبي مثلا
زينة ببعض الحادة:- و بعدين بقاا
زين قام:- ممكن ترقصي معايا
زينة:- زين الناس و بطل جنانك دا
زين مسك ايديها:- ناس مين مفيش غيرنا لو اخدي بالك
زينة قامت و هى بتضحك:- قومت اهو اتفضل
زين حط ايديه على خصرها و هى حطت ايديها على كتفه و بدأوا يرقصو و طبعا الهزار مش موقفو بينهم خلصوا رقص زين اتجه لتربيزة اخد منها علبة صغيرة بالون الازرق و فتحها و اتجه ليها
زين:- اي دا انت
وقف وراها و حضن ايديها و حط خاتم الزواج في ايديها :- انا العالم كله لازم يعرف انكي متجوزة و انكي مدام زين بدران و انكي ملكي لاخر العمر
زينة مقدرتش تتكلم الدموع اتجمعت في عينيها قلق و غيظ يمكن فرح خوف من فرق السن جنان زين
لفها له قبل جبينها:- شكرا انكي في حياتي
زينة بصتله بهدوء:- بتشكرني على اي و ليه
زين حاوط خصرها و بقوا بيرقصو بدون موسيقى:- انكي خلتني افوق لنفسي و اكون مسؤال اكتر
زينة بهدوء و ابتسامة :- انا معملتش حاجة يا زين كل حاجة بتجي في معادها لم ربنا ياذن انت الى بدات و حبيت تتغير انا مليش دعوه ربنا اذن انك تتغير و انت متجوز يبقا انا معملتش حاجة بس بلاش ترجع لطريق دا تاني اوعدني انك مش هترجع تاني لطريق دا
زين بصدق و ابتسامة:- اوعدك يا زوزو بس هتقولي حبيبي امتي اظن ان من حقي اسمعها منك و بعدين انا وسيم و و كلاس و اعجبك و عاقل على فكرة
زينة ضحكت غصب عنها:- يا ابني اسكوت حبيبي منين و انا لسه عارفك امبارح و بعدين اي وسيم دى فين الوسامة دى مش شايفها و انهي عقل انت اخر واحد يتكلم عن العقل اجن واحد شوفته في حياتي اسكوت يا ابني ربنا يهديك و يهدينا جميعا يارب ، ذوقك حلو اوي على فكرة بس انا مبحبش البس خواتم لانها بضيقني
زين ببرود:- اتعودي يا طنط زيزي تعالي على نفسك و اتعودي و بعدين انا مش ملزم اشوف الهانم بتتعاكس
زينة:- هتستفزني هستفزك
زين:- بس بقا جواز على الى عايز يتجوز مفيش جواز احلي من جواز السفر
زينة:- شوفت يبقا اي نطلاق و يدار ما دخلك شر
زين:- بس بقا يخرب بيت رغيك فصلتيني
بالليل في البيت زينة كانت عند اهلها علشان فرح بنت عمها راحت بعد ذن من بنات العايلة و منعم في الشغل
زين في المكتب
جليلة بهدوء:- فاضي يا حبيبي
زين رفع عينيه من على الورق:- و لو مش فاضي اسيب الى ورايا علشان عيونك
جليلة قربت منه و طبطبت على ضهره و قعدت على الكرسي بتاع المكتب
زين:- انتي كويسة يا امي
جليلة بحزن:- هبقا كويسة منين و انت بختك مايل يعني مش بس منحوسة و اكبر منك
زين بصلها بحادة و قال بصوت هادي لكن يحمل رعب و جحيم:- مرتي لا منحوسة ولا التخلف دا نصيب تاني حاجة زينة مش اكبر مني الفرق بينا سنتين و انا مش فارق معايا الحكاية دى كفاية انى مبسوط و مرتاح معاها و لو قولتي عليها الكلام دا تاني هتزعلي مني ، انتي امي على عيني وراسي تخدي روحي بس لحد مراتي و استوب مرتي خطوط حمراء لم تحبي تجيبي سيرتها تجبيها بالخير غير كدا اسف يا امي
جليلة قامت و قالت بغضب و غيظ و سخرية:- حتي لو عرفت انها كانت هتتجوو قاسم علشان غلطت معاه زمان دا مش قاسم بس دى مسبتش حد من اهل البلد غير لم مشيت معاه اتفرج
جليلة حطت فون قاسم الى عايدة عطيته ليها في وش زين :- اتفرج على ست الحسن زينة البنات
قالتها بسخرية و صوت عالي و شماتة في زينة
جليلة:- هى دى الى جيت على امك علشانها يا ولدي
زين بص لصور بصدمة و الرسايل الى بينهم وووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية انا عشقت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock