روايات

رواية ليان الزعيم الفصل الرابع 4 بقلم آية عيد

رواية ليان الزعيم الفصل الرابع 4 بقلم آية عيد

رواية ليان الزعيم البارت الرابع

رواية ليان الزعيم الجزء الرابع

ليان الزعيم
ليان الزعيم

رواية ليان الزعيم الحلقة الرابعة

اسر بيدخل بيلاقي ليان واقعة علي الارض وبتبكي ورجليها بتنزف د*م، بيجري عليها وبينزل لمستواها
اسر بحدة وعصبية : ما الهانم لو محاولتش تهرب مكنش حصل فيها كل دا
ليان بصتله بكره وساكته
اسر جه يشيلها
ليان بعند والدموع علي وشها: لاا مش عايزة، ابعد عني… اقدر اقوم لوحدي
اسر مهتمش لكلامها وشالها حطها علي السرير، وراح جاب علبة الاسعافات الاولية…. وبدا يضمدلها الجرح
وليان بتحاول تبعد رجلها من ايده
لحد ما اسر شد رجلها لعنده وبصلها بحدة خلاها توقف
وليان مستغربة منه هو ازاي كدا….
لف شاش علي رجلها وانتهي، وبعدين وقف وقالها
اسر وهو حاطط ايده في جيبه : قومي غيري لبسك دا
ليان بعند : مش هغير
اسر مسك دراعها جامد وقال بحدة :انا لما اقول كلمة تتسمع فورا
ليان بخوف ودموع: ح حاضر…… ب بس هلبس ا ايه
اسر بعد عنها: بكرا هيجيلك هدوم جديدة، اما دلوقتي البسي اي حاجة من عندي
ليان بصدمة : ن نعم هلبس ايه يعني
اسر وهو متجه لغرفة الملابس …. بيرجع وهو ماسك تيشرت من بتوعه: البسي دا
ليان اتصدمت هو اه واسع وهيبقي طويل عليها لانها قصيرة
بس رجلها هتكون باينة
اسر حط التيشرت قدامها ودخل الحمام
ليان مبقتش عارفة تعمل ايه لو رجع ولاقاها لسة كدا هيتعصب……
اسر طلع من الحمام وهو لابس تيشرت اسود وبنطلون اسود،
لاقاها قاعدة علي السرير ومغطية رجلها كويس، لف الناحية التانية وقعد علي السرير
ليان اتصدمت : ه هو انت هتنام هنا
اسر هو ماسك التلفون وضهره ليها : وحضرتك عايزاني انام فين يعني
ليان :نام في اي حته لكن متنمش جمبي
اسر ساب التلفون ولفلها وقرب منها وبخبث : ليه؟ خايفة
ليان بخوف واضح :ااا ايه انا ا اخاف و واخاف ليه ي يعني
اسر : يمكن…
وبدا يقرب منها اكتر وهي تزحف لورا، لحد ما كانت هتقع من علي السرير وهو مسكها وقربها منوا
اسر :احسنلك انك تنامي وتسكتي عشان انا مش رايقلك
ليان :خلاص هنام انا علي الكنبة
اسر بحدة : لو عملتيها ، متزعليش من ال هيحصل
وبعد عنها، ليان خافت ونامت فعلا مكانها
واسر نام وحاطط ايده تحت رأسه
@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة سيا ومعاها مامتها، سيا عمالة تكسر كل حاجة علي الارض وتصرخ
سيا بجنون: بقييي يسيبني انااا عشان الخدامة ديييي ولله لاوريها وهخليهااا تلف حوالين نفسهاااا، انا فيه نار جوايا مش عايزة تنطفيييي….. كان لازم اكون انا مدام اسر السيوفي بس لااااا اخدته مني الخدااامة
كريمة وهي قاعدة علي الكرسي وحاطة ايدها علي راسها :اسكتي بقي خلينا نفكر هنعمل ايه، انا مينفعش اسمح لخدامة هي ال تكوش علي كل حاجة كدا
بيدخل في الوقت دا سامي : فيه ايه يجماعة ايه يا سيا اسكتي شوية احسن اسر يسمعك
سيا بعصبية :انت ازاي تشهد علي جوازهم انت اتجننت
سامي :امال اعمل ايه يعني ما انتي عارفة اسر
كريمة :الصويت دلوقتي مش هيعمل حاجة لازم نهدي ونفكر نخلص من البنت دي ازاي
سامي بخبث :متخافيش انا عندي الحل
سيا بسرعة:وايه هو؟
سامي :هخليها تحبني واسر يفتكرها بتخونه فاهو بنفسه ال هيقتلها
كريمة بشر: ولو بردوا افرض مبصتش في وشك اصلا، فا خلاص اشتغل انت علي خطتك دي وانا هشتغل علي خطة تانية خالص.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح
استيقظ اسر من نومه، بص يشوف ليان لاقاها نايمة زي الاطفال وشعرها علي وشها بفوضوية
قرب منها وازاح خصلة من شعرها، وهي حست بحاجة علي وشها وفتحت عنيها…. واتخضت لما لقته قريب منها قامت من علي السرير فورا وهي خايفة
اسر بصلها لما قامت بالسرعة دي وبعدين نزل انظاره لتحت
وهي استغربت وبصت لقته بيبص علي رجلها المكشو*فة
رغم ان التيشرت واصل ل قبل الركبة بحاجة بسيطة
نزلت ايديها وحاولت تشد التيشرت لتحت بكسوف
اسر ابتسم علي منظرها وقام دخل الحمام
وهي وشها بقي احمر من الكسوف
…………… بعد مدة خرج اسر من الحمام ولبس بدلته وبعدين طلع لاقاها قاعدة علي السرير
اسر وهو قدام المراية :قومي غيري عشان ننزل نفطر
ليان :بس انا مهنزلش
اسر قرب منها وقال بحزم :وانا قولت هتنزلي
ليان بحجة : بس انا معنديش هدوم اكيد مش هنزل كدا يعني
اسر وقف وايده في جيبه وهو عارف انها بتتحجج: لا متقلقيش قومي انتي خدي شاور وهتطلعي هتلاقي هدومك جاهزة
ليان : بس
اسر بمقاطعة : مش هكرر كلامي مرتين
ليان باستسلام قامت وبقت ماسكة التيشرت بايد والايد التانية بتتسند علي الحيطة عشان رجلها لسة فيها وجع بسيط
اسر شالها وهي اتصدمت
ليان :لا لا انا همشي نزلني
اسر مردش عليها ودخلها الحمام وقعدها علي قعدة البانيو
اسر :مش هاكلك يعني عشان تخافي كل ما قرب منك كدا
وبعذين قال بخبث : لسة في حاجات متمتش.
وطلع وسابها ،وهي قاعدة وشها احمر ومكسوفة
………………..
اسر قاعد علي الانتريه وفاتح الابتوب، والباب خبط قام وفتح ولقي الخدم واقفين وشايلين حاجات كتيرة اوي
دخلهم وتحديدا في اوضة الدريسنج…. بدا الخدم يحطوا ويظبتوا في الحاجات كانت فساتين وبجامات ومكياج واحذية وشنط ومجموعات للعناية بالبشرة وكل ال تحتاجه اي بنت….. وبعدين بيخرج الخدم،
وليان بتطلع من الحمام وهي لابسة فوطة علي جس*مها
وبتتلفت يمين وشمال احسن يكون موجود بتخرج بتلاقي غرفة الملابس مليان هدوم كتيرة اوي ليها وكل ال محتجاه واكتر…… موجود بتختار تلبس دريس طويل بحمالا*ت عريضة لونه موف وعليه فرشات بيضاء وبتعمل شعرها ديل حصان وخصلات من شعرها نازلة علي وشها
(البت كانت سكرة يعني، ودا ميمنعش انها هبلة بردوا🙂)
بتخرج بتلاقي اسر مستنيها علي الكنبة وماسك الابتوب
بيرفع عينه ليها ومش بيبقي قادر ينزل عينه من عليها بس بيسيطر علي نفسه وبيقفل الابتوب وهو طالع :يلا
بتمشي وراه بكسوف وهي خايفة رد العيلة هيكون ايه
(انا لو مكانها هلبس وهتشيك ومهيهمنيش حد…. ايه دا دا انا ال كاتبة الرواية 🥲)
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت في الصالة الكل متجمع علي السفرة ومستنين اسر
اسر نازل علي السلم ووراه ليان ال اول ماشفت العيلة بتبصلها خافت وجريت ورا اسر ومسكت في بدلته زي الاطفال
وهو سابها وعارف انها متوترة وخايفة
بينزلوا وبيقعد اسر علي الكرسي الرئيسي بتاعه المعتاد
وبتقعد ليان في الكرسي ال علي يمينه
اسر :صباح الخير
الكل في نفس واحد :صباح النور
وبيجوا الخدم وبيحطوا الاكل
والكل ابتدا وسيا باصة لليان بحقد،
ليان بتاكل وهي مكسوفة اول مرة تقعد في تجمع عائلي
الجدة سميرة :كلي يا بنتي متتكسفيش
ليان : ح حاضر
كريمة :اكيد مش متعودة علي….
قاطعها اسر بحدة : علي ايه
كريمة بتوتر : ولا حاجة
اميرة قاعدة ساكتة لانها لسة متقبلتش ليان
كريمة وهي قاعدة جمبها وبتوسوس فيها بصوت واطي
كريمة بخبث :دا حت اسر ماخدش رايك يا ترا هيحصل ايه لما الناس تعرف انه اتجوز خدامة منظرك هيبقي ايه قدام صحباتك
اميرة ساكتة وهي مضايقة وشايفة ان كلام كريمة صح
الكل انهي طعامه ووقف اسر: انا رايح الشركة
ليان وقفت لما شافت انه هيميشي وهيسيبها هنا
اسر لاحظ نظرات سيا ال بتاكل ليان
قرب من ليان وشدها من وسط*ها وباسها في خدها
وليان واقفة متسمرة ومصدومة من ال عمله
والكل مصدوم من ال اسر عمله ومش مصدقين
ليان وشها احمر زي الفراولة وساكته
واسر بعد عنها
الجدة سميرة بضحك :اه يا شقي طب استني اما تطلعوا فوقليان حاطة وشها في الارض ومكسوفة
اسر ابتسم : مش بقدر استحمل
وجه في الوقت دا حازم وسلم علي الجميع وبعدين مشي هو و اسر
وليان لسة واقفة مكانها قامت الجدة واخدتها علي الصالة
الجدة : انا اول مرة اشوف اسر بيتعامل مع حد كدا
بتيجي ميار وبتقعد معاهم وبضحك: علي فكرة ابيه اسر اتغير اوي لما انتي جيتي
ليان قاعدة ساكتة ومكسوفة
بتيجي اميرة وبتنادي ميار بضيق :مياار مش عندك مذاكررة يلا علي اوضتك
الجدة سميرة: ما تسيبها يا اميرة ما هي قاعدة مع مرات اخوها اهو
بتتكلم كريمة : اصلها مش عايزة بنتها تتكلم مع الاشكال دي،
حتي لو اسر اتجوزها دا ميخفيش انها كانت خدامة
ليان بتزعل من كلامهم
ميار :متقوليش كدا عليها، انتي بتتكلمي دلوقتي عشان اسر مش موجود
سيا بعصبية : انتي بتتكلمي مع مامي ازاي، شكل البنت دي خلتك تستقوي علينا
ميار بعصبية : انا اتكلم زي ما انا عايزة دا بيتي مش بيتك
اميرة بعصبية :ميااار اتكلمي بأدب ويلا اطلعي علي اوضتتك
ميار بتكت وتطلع اوضتها وهي مضايقة
اميرة لليان :اما انتي بقي كنتي بتشتغلي هنا واكيد مش هنتقبلك بين يوم وليلة يعني فا الاحسن ليكي انك متكلميش حد هنا خالص
ليان قاعدة وراسها في الارض وبتبكي
الجدة بعصبية : امييرة متتكلميش مع البنت كدا
اميرة سكتت بغضب
الجدة لليان :متزعليش يابنتي هي مكانتش تقصد
ليان بابتسامة مزيفة : لا لا انا عازراها اصلا، انا مزعلتش
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الشركة
اسر قاعد في غرفة الاجتماعات
وفي الكرسي الرئيسي، وفي ناس مهمين من الصين جايين عشان يعملو معاه صفقة وبيعرضوا عليه المشروع
واحد من الموجدين : وهكذا سنبدا بالموضوع سيدي طبعا بعد موافقتك
اسر بيدقق في الورق كويس ولاقي ان فيه غلطة
اسر : لست موافق
وبعدين قام وراح لمكتبه
والكل مصدوم انه مش موافق حتي مقلهمش علي السبب
اسر قاعد في المكتب ودخل حازم
حازم : الشحنة وصلت
اسر :تمام يلا
بيخرج هو وحازم وبيتجهوا لمكان
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في مكان بعيد عن انظار الناس
اسر واقف بكل هيبته وبيجيبله احد الرجال سلاح كبير
وبيجربه
اسر : المرة ال فاتت اتاخرتوا وانا مش بحب التاخير
الراجل بخوف :ولله يا اسر بيه كان فيه شويه مشاكل مع الحكومة بس حلناها
اسر بصله نظرة مخيفة وطلع سيجارة : اممم حكومة قولتلي
الراجل واقف وهو بيترعش : ا اه
اسر : ويا ترا الحكومة دي كان رجب بردوا
الراجل ركع قداموا وبقي بيعيط : ولله مليش ذنب هو ال قال انه هيدفعلي لو قولتله ميعاد التسليم وانا متكلمتش
اسر وهو باصص للسما :بس انت قولتله معلومة عني وخلاص
الراجل بخوف : اااا….
اسر بنظرة مرعبة :وانا ال يلعب بديله من ورايا ميستحقش انه يعيش
الراجل: لاااا لا اروجوك مش هعملها تانيييي ان……
ملحقش يكمل كلامه بسبب تدلك الرصاص*ة ال طلعت من مسد*س اسر
حازم : يلا يا رجالة لموه من هنا وهاتوا الشحنة دي ورانا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المطبخ دخلت ليان
ليان بابتسامة : صباح الخير
اسماء باحترام :صباح الخير يا ست هانم
(ايوا كدا اتعلمي الادب يا وليه🤫)
ليان : انا لسة ليان علي فكرة مش لازم تقوليلي هانم دي، انتي برضوا اكبر مني وانا ال لازم احترمك
اسماء بابتسامة :لا ازاي انتي مرات الزعيم، لازم نحترمك
ليان بطفولية :يووه بقي انا قولتلك ناديني ليان بقي
الكل ضحك عليها وجريت عليها علياء وحضنتها :وحشتيني يابت
ليان بضحك :ايوا كدا
ليان قعدت معاهم وبقت تهزر وسطيهم
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المساء اسر لسة ماجاش والكل تناول عشاه ما عدا ليان
اسر رجع لقي جددته في وشوا :اتاخرت ليه
اسر :كان عندي شغل
الجدة :وناسي ان انت عندك عروسة
اسر :لا مش ناسي
الجدة :اكلت؟
اسر :لا
الجدة :علي فكرة ليان هي كمان ماكلتش ومستنياك فوق
اسر وهو طالع علي السلم :وحد قالها متاكلش
الجدة : اه يا بارد، انا هخليهم يطلعولك الاكل لفوق
اسر :تمام
@@@@@@@@@@@@@@@@@@
فوق في اوضة اسر وليان
ليان كانت فاكراه هيتاخر زي المرة ال فاتتت
ف شغلت التلفزون علي اغنية وقعدت تجرب مواهبها
وتر*قص وكانت لابسة بيجامة بحمالا*ت بينك وبنطلون بينك وكانت شكلها مثي*ر
(مثير للشفق ياجماعة بلاش قلة ادب🙃😂)
اسر دخل الاوضة وهي ملاحظتش وهو اتصدم منشكلها وبقي واقف وساند علي الحيطة وبيبتسم بخبث
وليان منسجمة خالص وجت تلف شافته واتخضت وصرخت
ليان :اااااا….. ان انت بتعملي اي هنا، ق قصدي ج جيت ا امتا
اسر قرب منها وهي بترجع لورا لحد ما وقعت علي الكرسي
وهو حاصرها ، وابتسم بخبث وهو بيفك زرا*ير قمي*صه
اسر : شكلها ليلتنا النهارة هتبقي حلوة
ليان وشكا احمر والدموع اتجمعت في عنيها : ا انا ااانت
اسر بصوته الرجولي الهاديء :انا ايه
ليان فلتت منه وجريت علي الحمام وهي بتجري قالت
ليان : انتتت سا*فل… وبتطلع لسا*نها ليه وبتقفل علي نفسها الباب
اسر اتنهد وقعد علي الكرسي وابتسم : طفلة….. بس قدرت توقع الزعيم……
خبطتت الخدامة وطلعت بالاكل وهو قام فتحلها
الخادمة :اسر بيه الست سميرة بتقول لحضرتك ان بكرا هيبقي في حفلة بمناسبة جوازك من الست ليان
اسر : تمام
ومشيت الخادمة
وهو اتجه ناحية الحمام وخبط علي الباب………

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ليان الزعيم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock