روايات

رواية ليان الزعيم الفصل الثاني 2 بقلم آية عيد

رواية ليان الزعيم الفصل الثاني 2 بقلم آية عيد

رواية ليان الزعيم البارت الثاني

رواية ليان الزعيم الجزء الثاني

ليان الزعيم
ليان الزعيم

رواية ليان الزعيم الحلقة الثانية

دخلت ليان اوضتها وهي بتنهج وخايفة
وافتكرت ال حصل وشها كان شبه الفراولة، قعد علي السرير وقررت انها تحاول تتجاهله وتبعد عنه
@@@@@@@@@@@@@@@@
اما عند اسر راح وقعد علي السرير وطلع سيجارة وبدا يدخن،
وهو مستغرب من نفسو هو عمل كدا ليه اصلا
سند رأسه علي السرير وابتسم لما افتكر وشها وهو شبه الفراولة، ولا وهي بتحاول تبعد عنه زي الاطفال….
طفي سيجارته وابتسم ابتسامة خبيبثة :شكلي كدا هحطها في دماغي
وبعدها عمل مكالمة…. واستلقي علي السرير ونام
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح وتحديدا في المطبخ
اسماء كانت رايحة جاية ومتعصبة وبتشرف علي الاكل
اسماء بعصبية: يلا بسرعة الوقت اتاخر، اسر بيه لو نزل وملقاش الفطار جاهز هيتعصب علينا….يلا بسرررعة
وبعدين بتلاحظ ان ليان مش موجودة
اسماء : ليان…. ليااان فين
علياء بخوف : تلاقيها نايمة
اسماء : نعممم نايمة روحي هاتيهاا فورا
علياء بسرعة : حاضر
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
فوق في اوضة اسر
صحي من النوم ودخل ياخد شاور….. وبعد مدة طلع من الحمام ولبس بدلته وحط برفانه ال ريحته تهبل
(استغفر الله العظيم🙂)
وجاب ساعته وابتدا يلبسها…. وفجاءة الباب خبط ودخلت سيا من غير ما يسمحلها بالدخول
سيا ببراءة مصتنعة :اسر انا كنت عايزة اط
اسر قاطعها وبحدة : اطلعي برا
سيا بتوتر: اس
اسر بنظرة مخيفة وبحدة : مش هعيد كلامي
خرجت سيا بسرعة من الاوضة خوفا من عصبيته
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المطبخ
اسماء بعصبية : انا مبكرهش في حياتي قد التاخير وانتي نايمة ولا علي بالك
ليان بخوف : ولله مكان قصدي راحت عليا نومة
اسماء : افتكري انتي مش هعديلك اخطاءك دي كتير فاهمممة
ليان : حاضر
وبعدين بتروح جمب علياء وبتساعدها في تجهيز الاكل
ومعاهم خادمة تانية
علياء : اتاخرتي كدا ليه في النوم؟
ليان : استنيت امبارح اسر بيه عشان العشا وهو اتاخر
الخادمة الاخري بهزار : اوعي تكوني وقعتي حاجة تانية عليه
علياء : ههه يمكن عملتها تاني
ليان بتوتر وهي بتفتكر ال حصل امبارح : ل لا طبعا معملتش كدا،….. انا مش عارفة اصلا انتو بتخافو منوا علي ايه ههه؟
علياء والخادمة سكتوا ثواني وبعدين قالت علياء
علياء بجدية : لانه فعلا يخوف اسر بيه مش شخص عادي
… وقالت بصوت واطي : دا من المافيا، اللهم احفظنا
ليان بصدمة : ايه!
الخادمة الاخري : ايوا طبعا امال انتي فاكرة ايه دا مش بيرحم اي حد يغلط معاه وال هو عايزه لازم يحصل يعني يحصل…
الكل سكت لما اسماء صرخت فيهم عشان يخلصوا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصالة
الكل نزل علي السفرة بما فيهم اسر…. والخدم بداوا يحطوا الفطار
الجدة سميرة : مش ناوي بقي تفرحني وتتجوز يا اسر… وبتكح جامد…. انا تعبت بقي يابني وعايزة اطمن عليك
اميرة : ايوا يا اسر انا عايزة اشوف عيالك بقي
اسر بجدية: نتكلم بعدين
اميرة : لحد امتا يا اسر، لحد امتا
كريمة بخبث : وافق انت بس واذا كان علي العروسة فا هي جاهزة، وبتلمح علي بنتها
اسر وهو فاهم قصدها كويس وبنفس الخبث : اكيد طبعا ، وهتفرحي اوي يا خالتي خصوصا انتي وبنتك
كريمة وسيا بيطيروا من الفرحة وهما فاكرين فعلا انوا هيتجوز سيا
في نفس اللحظة بتيجي ليان باطباق الاكل وبتيجي تحط طبق اسر وبتقرب منه وهي خايفة
اسر اول ما بيشم ريحتها وبيرفع عيونه ليها،
وهي اول ما بتلاحظ انه بيبصلها بتتوتر وايدها بتترعش
الجدة بتلاحظ ايدها المرتعشة:انتي كويسة يابنتي؟
ليان بتوتر : ا اه اه كويسة
وبتجري علي المطبخ
سامي بيصلها وبيصفر : مكنتش اعرف ان عندنا هنا حوريات بحر
بيلاحظ ان اسر بيبصله نظرة مرعبة، بيخاف سامي وويقول
سامي بخوف واضح : انا كنت بتكلم عن تيتة
سميرة :اه يا بكاش
……………………
بعد دقائق بينهي الكل طعامه، وبيقوم اسر وهو ماسك الموبايل، بيشوف ليان وبيوجه كلامه ليها
اسر : هاتيلي قهوة علي مكتبي
ليان بتخاف وبتبص وراها يمكن بيكلم حد غيرها
اميرة : انت مش هتروح الشركة؟
اسر : هروح بس مش دلوقتي
بتقوم سيا من علي الكرسي ولسة هتتكلم: اس
اسر وهو ماشي وماسك الموبايل :مش وقته
وبيتجه ناحية مكتبه
@@@@@@@@@@@@@
بعد وقت بييجي حازم وبيشوف ميار
حازم بحب مخفي : ازيك يا ميار، عاملة ايه؟
ميار بابتسامة : ازيك يا ابيه حازم…. انا كويسة الحمد لله
حازم وهو سرحان في ابتسامتها : ها انا كويس، ايه اخبار دراستك
ميار : كويسة واديني بحاول اهو
حازم يتشجيع: انا عارف انك شاطرة وهتقدري…. لو احتجتي اي مساعدة متتردديش انك تطلبيها مني
ميار بتردد: ها ا اه اكيد
بتيجي سيا بكبرياء: انت المفروض بتشتغل عندنا يبقي متقفش وتتكلم مع اسيادك
ميار باحراج :سيا ايه ال انتي بتق
بيقاطعها حازم بثقة : حضرتك انا بشتغل عند اسر بيه مش عندك عشان تكلميني بالطريقة الوقحة دي.
وبيسبها ويدخل مكتب اسر بعد ما سمحله بالدخول
@@@@@@@@@@@
في مكتب اسر
اسر وهو قاعد علي كرسي مكتبه ومركز في الابتوب
اسر : الشحنة وصلت؟
حازم :ايوا يا باشا….. بس كان فيه مشكلة كدا واحنا خلاص حلناها
اسر علي وضعه: ايه هي؟
حازم : اكتشفنا ان واحد من رجالة رجب بيحاول يتجسس علينا عشان يعرف موعد التسليم، بس احنا لقطناه وعلمناه الواجب وهو دلوقتي في المخزن.
اسر بخبث: كويس وانا هبقي اعدي عليه بنفسي بالمرة يعرف مين هو اسر السيوفي
حازم: انا بعتلك معلومات البنت ال طلبها
اسر :ايوا شوفتها
في تلك اللحظة بتدخل ليان بالقهوة
واسر بيشاور لحازم انه يخرج وبالفعل بيطلع
وليان بتخاف لما بتبقي هي وهو بس
اسر بيقوم وبيقعد علي الانتريه ال في المكتب
ليان بتحط القهوة علي الترابيزة وجت تخرج، وقفها
اسر :استني
ليان لفت ليه :ن نعم
اسر وهو بيشرب القهوة:اسمك ايه؟
ليان : ليان
اسر:عندك كام سنة؟
ليان باستغراب : ليه
اسر بيرفع عيونه ليها وهي بتلف عيونها عنه بتوتر
بيقوم اسر ويقرب منها وهي بترجع لورا لحد ما وصلت للحيطة وهو حا*صرها بايديه
ليان والدموع بتتجمع في عنيها: ا م ممكن تبعد ل لو سمحت ك كدا عيب
اسر بصلها وقال بصوت هادئ ولكن مخيف : لما اسالك تردي علي قد السؤال
ليان بخوف : 18 سنة
اسر بصوته الرجولي :جيتي منين
ليان : م من الملجأ
اسر بعد عنها وحط ايده في جيبه : وانتي هربانة
ليان اتصدمت ازاي عرف انها هربت هي مقالتش لحد
اسر :انا عارف كل حاجة عنك وعارف المشرفة كانت بتعمل فيكي ايه
ليان بدموع وراسها في الارض :……….
اسر اقترب قليلا منها : انا اقدر احميكي منهم
ليان رفعت راسها ليه : ليه…. وبعدين بتفكر وبترجع تبصله تاني وبشك : و وايه المقابل
ابتسم اسر : شاطرة، بتفهميها وهي طايرة
ليان:……….
اقترب اسر من ودنها وهمس : نتجوز
ليان بصدمة بعدته عنها وبصوت عالي : انت مجنووون، وانا ايه ال يجبرني علي كدا
اسر قرب منها ومسك دراعها بقوة وبصوت عالي خلاها تتخض منوا : صوووتك ميعلاش قصادي تانيي فاهممة…. واكمل بصوت مخيف
:وال يجبرك علي كدا اني اقدر ارجعك للملجا تاني، او اوريكي انا ممكن اعمل فيكي ايه اسوء من الملجاء حتي انتي لسة متعرفيش مين هو اسر السيوفي
ليان بدموع والم من دراعها ال ماسكه وخايفة تتكلم لينفذ تهديده فعلا، خصوصا بعد الكلام ال سمعته من الخدم انه مبيرحمش
خفف قبضة ايده من عليها ومسك وشها
اسر بصوت هادي : انا اقدر اجبرك انك تتجوزيني دلوقتي،
وغصب عنك، بس بقول لسة طفلة ومينفعش اشد عليها من دلوقتي،…. قدامك تفكري لحد بليل، هكيب المأذون معايا وانا جاي….
اسر بصوت مخيف :ومش عايز اسمع غير كلمة موافقة.
كل دا وليان بصاله بصدمة وخوف
بيسيبها ويمشي، وهي بتقع علي الارض وبتنهار من العياط
لسان بنهيار : طب طب اعمل ايه اعمل ايه انا مبقتش قادرة استحمل ان الكل يتحكم في حياتي اعمل ايييه
وبعدين بيجيلها فكرة
ليان وهي بتمسح دموعها بكف ايدها زي الاطفال : ا ايوا لقيتها ا انا ه ههرب تاني هروح في مكان محدش يلاقيني هبعد قد م مقدر
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الشركة
بيدخل اسر بعصبية ومش بيبقي طايق نفسه
والكل بيخاف يقرب منه وهو في الحالة دي لانهم عارفين انه لما بيتعصب مش بيشوف قدامه
وبيدخل مكتبه وبيقل*ع جاكت بدلته وبيقعد علي الكرسي
وكل ما يفتكر اسلوبها وكلامها معاه يتعصب
اسر بعصبية : انا…. انا اسر السيوفي ال كل البنات مستنين نظرة مني بس ومحدش يقدر يرفع عينه في عيني تيجي عيلة زي دي وتعلي صوتها عليا….. بس مش مشكلة قريب هتبقي ملكي وهعلمك ازاي تغلطي قصادي تاني.
بيدخل في الوقت دا حازم: كنت عايزني يا باشا؟
اسر :جهز المأذون ييجي معانا بليل القصر
حازم :اوامرك يا باشا
@@@@@@@@@@@@@@@@@
جاء المساء
وليان طلعت من الباب الخلفي بعد ما قدرت تتهرب من اسماء من غير ما تحس وجت تنط من فوق البواية الخلفية وقعت ورجلها اتجرحت، وحاولت تسند نفسها لحد ما قامت وبدات تمشي وهي بتتالم
………………………………
داخل القصر في الصالة…. قاعدة العيلة كلها
واتصدموا لما دخل اسر عليهم ومعاه حازم والمأذون
اميرة بعدم فهم : ايه دا يا اسر جايب معاك المأذون ليه؟
سيا هي ومامتها بفرحة وفاكرين ان اسر جايب المأذون عشانها
الجدة سميرة :ما تفهمنا يا اسر المأذون بيعمل ايه هنا، معقول هتحقق امنيتي يا حبيبي
اسر قرب منها وقعد عند رجليها :مش هو دا ال كنتي عايزاه
سميرة بفرحة : ربنا يتمملك علي خير يابني
اميرة بفرحة :ومين العروسة يا اسر
كريمة بخبث :الله يا اميرة دا كلو ولسة معرفتيش مين العروسة
سيا بكسوف مصتنع :انا عارفة انك كنت بتحبني ومخبي بس مش مهم انا موافقة خلاص
اسر بصلها بعدم اهتمام ورفعة حاجب :ومين قالك ان انتي العروسة اصلا
سيا وكريمة اتصدموا وبقوا واقفين في نص هدومهم من الاحراج
اسر : اسماااء
جت اسماء بسرعة وراسها في الارض : نعم يا اسر بيه
اسر : نادي ليان
اسماء : حاضر يا بيه
سيا بغيرة : وايه دخل الخدامة دي في الموضوع
اسر بصلها نظرة مرعبة اخرستها
بعد وقت جت اسماء وباين علي وشها الخوف : م ملقتهاش يا اسر بيه
اسر بنبرة مخيفة :يعني ايه
اسماء بخوف: ولله ما اعرف راحت فسن دورت عليها في كل حته، حتي في اوضتها ملهاش اثر دي كانت لسة قدامي اصلا من 10 دقايق مش عارفة راحت فين
اسر نادا حازم وبحدة : خلي الحراس يلفوا حوالين القصر كويس
حازم :امرك ياباشا
بيخرج حازم، وبيتجه اسر ناحية المطبخ ويطلع للبوابة الخلفية بيفتحها ومش بيلاقي حد، بس بيشوف بقع دم علي الارض، وبعدين بيروح للبوابة الخارجة وركب عربيته واتجه ناحية الجهة ال كان عند اثرها الدم وفعلا بعد 3 دقايق بيشوفها وهي ماشي علي حرف الطريق وبتعرج
بيسرع بعربيته وبيوقف العربية قدامها بالظبط
وهي بتتصدم خصوصا لما لقيته نازل من العربية ووشوا ميبشرش بالخير،
بتلف عشان تجري لكن بتقع بسبب رجلها
وهو بيقرب منها وبينزل لمستواها وهي بترج لورا وهي في الارض، لكن هو بيمسكها بعن*ف
اسر بصوته الرجولي المرعب : بقي عيلة زيك تستغفلني وتحاولي تهربي مني، انتي خلاص دخلتي عرين الاسد
ول بيدخل مبيعرف لباب الخروج طريق
وبيشيلها علي كتفه وهي بتصرخ فيه
ليان بدموع وصراخ :سيبنييييي ارجوك سيينييي انا معملتلكش حاجة سيبنييي….. حد يلحقنيييي
بيقعدها في الكرسي الامامي وبيقرب منها وبيحط حزام الامان، وهي بتحاول تبعده عنها
لف وركب جمبها وبدا يسوق للقصر، وليان قاعدة تعيط وتصرخ
ليان : سيبنييييي مش عايزة مش عاااايزة اتجوزك
اسر فزع فيها : مسمعشششش صووووتك
ليان اتخضت وخافت وحطتت ايدها علي بقها بخوف ومنكمشة في بعضها
وصلوا للقصر واسر نزل من العربية ولفلها وشالها وهي بتخبط في صد*ره وبتحاول تبعده عنها
دخل بيها وسط زهول الكل وجنون سيا ومامتها
قعدها علي الكرسي وهمس في ودنها بنبرة مرعبة وتخوف :
الاحسن ليكي تقولي موافقة عشان ال شوفتيه في الملجأ كوم وال هتشوفيه مني كوم تاني خالص.
ليان مصدومة وخايفة منوا
وبدا الماذون، والشهود كانوا حازم، وسامي ال قاعد غصب وبسبب خوفه من اسر
المأذون : موافقة يابنتي
ليان وهي باصة علي اسر بخوف : م…. موافقة
اسر ببرود : وانا موافق
…….
كتب المأذون الكتاب
*بارك الله لكما وجمع بينكما في خير *
ليان بكت من الكلمة مش مصدقة انها خلاص اتسجنت في سجن اسر
ذهب المأذون وحازم
أميرة : اسر هو ايه ال بيحصل هنا، هي موافقة غصب ولا ايه ومش معني ليان بالذاات دا معداش يومين علي وجودها
اسر مردش واتجه ناحية ليان ال بتبكي وقرب منها وشالها،
وهي استسلمت ليه ودفنت وشها في رقبت*ه وهي بتبكي
وطلع بيها علي فوق وسط نظرات سيا وكريمة بالشر
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
فوق في اوضة اسر
طلع وهو شايل ليان وحطها علي سريره
اول ما حطها علي السرير لفت وشها الناحية التانية وهي بتعيط ومضايقة
وهو سابها وجه يمشي
ليان بدموع : ليه انا؟
اسر مردش عليها وطلع
وليان انهارت من العياط
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت في الصالة
اميرة : ممكن تفهمنا بقي
اسر :مش هو دا ال كنتوا عايزينه
كريمة بعصبية وكره : خداامة خدامية يا اسر طب وبنتي ايه ذنبها فا دا كله
اسر وهو حاطط ايه في جيبه وصوته الرجولي وبحدة :
اولا صوتك توطيه ثانيا اول واخر مرة تقولي علي مرات اسر السيوفي خدامة وتعرفي حدودك من هنا ورايح….. واذا كان علي بنتك انا موعدتهاش بحاجة انا مكنتش شايفها اصلا
فا انا مليش علاقة بيها
كريمة بتمثيل الحزن : شوفتي يا اميرة شوفتي ابنك بيكلمني ازاي بقي بتعاملوا ضيوفكم كدا
اسر قرب منها :كويس انك عارفة انك ضيفة وبس، يبقي تتعاملي هنا وكانك ضيفة غير كدا هتشوفي مني حاجة عمرك ما شوفتيها
كريمة سكتت باحراج وعينها في الارض
اسر موجه كلامه للجميع بنبرة لا تنفع للنقاش : ال حصل حصل الكل مجبور انه يتقبل ال حصل( ووجه كلامه لكريمة وسيا) وال مش عاجبوا انا مش مانع حد الباب قداموا
وبعدين بيطلع علي فوق
@@@@@@@@@@@@@
فوق دخل اسر الجناح بتاعه وقل*ع جاكت البدلة ودخل الاوضة وبيرمي الجاكت علي الكرسي وفجأة بيتصدم لما بيشوف ليان واقعة علي الارض وماسمة رجلها ال بتنزف وبتعيط…………

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ليان الزعيم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock