رواية ليان الزعيم الفصل السادس 6 بقلم آية عيد
رواية ليان الزعيم البارت السادس
رواية ليان الزعيم الجزء السادس

رواية ليان الزعيم الحلقة السادسة
ليان حاضنة اسر واسر مستغرب منها بس مبسوط
ليان: اسر….. ا انا…. بحبك
اسر اتصدم وبصلها
ليان بطفولية: انا عايزة شوكولاتة بقي
اسر عارف انها مش في وعيها وبتقول اي حاجة وخلاص اكيد مش هتحبوا بالسرعة دي
اسر: طب قومي غيري هدومك
ليان : اه الفستان دا مضياقني اوي
وجريت علي اوضة الملابس…. واسر قاعد مستنيها وهو متاكد ان حد حطلها حاجة في العصير
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت في الصالة بعد ما الحفلة خلصت والمعازيم مشيو
اميرة بعصبية :فضحتناا شوفتوا عملللت ايه
كريمة بخبث :انا كنت عارفة ان البنت دي مش طبيعية
سيا بكبرياء: اسر ذوقوا دايما حلو مش عارفة ازي اختار البيئة دي
سميرة بعصبية : سيا ممكن تسكتي شوية، يمكن هي تعبت او حاجة
اميرة بعصبية : تعبت، تعببت ازاي يعني انتي مشوفتيهاش وهي عمالة تعيط زي الاطفال وتقول عايزة شوكلاوتة دا ايه العبط دا…. يقولو علينا ايه دلوقتي
كريمة :احنا خلاص اتفضحنا بسبب خدامة
سميرة بغضب :يووه دا انتوا ايه، انا تعبت وهدخل اوضتي اما اسر ينزلكم بقي ويشوف حكايتكم
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
برا في الجنينة
ميار كانت ماسكة التلفون وبتتكلم بخوف : ارجوك انت قولت مش هتعمل كدا انت عايز مني ايه بس
مجهول : انا قولت ال عندي يا اما تيجي يا اما افضحك قدام اخوكي….. وانا بصراحة سمعت كتير عن اسر السيوفي وال اعرفه انه مبيرحمش، فا تخيلي بقي هيعمل فيكي ايه لما يعرف ان اختوا ماشية عل حل شعرها
ميار بدموع و بغضب وصوت عالي : اخرررس انت عارف كويس اني معملتش حاجة وانت ال ضحكت عليااااا
مجهول :انا قولت ال عندي وانتي ومزاجك بقي
وقفل السكة في وشها
ميار قعدت علي الارض وبدات تبكي
حازم كان واقف بعيد وسمع كل حاجة، قرب منها ونزل لمستواها
وميار رفعت وشها ليه واترمت في حضنه وهي منهارة
وحازم بقي يمسح علي شعرها بحنية
حازم بهدوء :احكي
ميار بعدت عنه وخايفة احسن يقول ل اسر
حازم مسك ايدها :قولي ومتخافيش انا في ضهرك
ميار ارتاحت ليه وبدات تحكي
ميار :ا انا اول ما دخلت الجامعة اتعرفت علي شاب وفهمني انو معجب بيا وبيحبني وانا حاولت ابعد ع عنه كتير لاني….
ب بحب حد تاني…. وبصت علي حازم…..
حازم بصلها بلهفة : مين هو مين دا
ميار بكسوف :……
حازم :طب كملي
ميار : جالي في يوم وقالي انو عايز نبقي اصحاب وبس وكان عايز مني اني افهمه حاجة في المحاضرة وانا صدقته…. واكملت بدموع…. وكنت غبية اخدني عربيته علي اساس هنروح اي كافيه، ل لكن هو خدرني واخدني شقته و….
حازم بغضب : وايييه…. انطقيي
ميار بدموع : م مش فاكرة حاجة كل ال فاكراه اني صحيت وهدومي كانت متق*طعة و اكتشفت انو مصورني صور وحشة اوي….اكملت بلهفة….ب بس هو م ملمسنيش هو صورني بس انا روحت مع واحدة صحبتي لدكتورة وانا لسة سليمة….. بس المشكلة دلوقتي هو عايزني اروح بكرا الشقة دي
حازم وقف وبغضب :اسمه ايه الواد دا؟
ميار وقفت وبخوف : و وائل
حازم :معاكي رقمه
ميار :ا اه
حازم :هاتيه
ميار عطته الرقم
حازم :انتي هتروحي عند بكرا وتتصلي عليا قبل ما تتطلعي من البيت فاهمة
ميار بخوف من شكله ال اتحول : ح حاضر
وبيمشي حازم وميار هي مش عارفة ازي بس حست براحة لما حكتله
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
فوق عند اسر
بتخرج ليان من غرفة الملابس
واسر بيتصدم لما بيلاقيها لابسة قمي*ص من بتوعه ابيض
بتجري وتقف علي السرير، وبترفع ايدها لفوق وبضحك:يلاا نلعب
اسر برفعة حاجب : نعم؟!
ليان بتروح عنده وبتقعد علي رجلو
اسر بابتسامة خبيثة :دا احنا شكلنا اتجرأنا زيادة عن اللزوم، بس عاجبني
ليان بتقرب منه وببراءة : ممكن اطلب طلب صغنون
اسر وهو سرحان فيها وبصوته الرجولي : وانا موافق
ليان بابتسامة : حتي قبل ما اطلب وافقت
اسر قربها منو اكتر دفن وشه في رقبت*ها وهمس بهدوء
: وانا تحت ايدك اطلبي ال انتي عايزاه
ليان : ممكن اروح المدرسة
اسر بصلها :وانتي مقدمة في مدرسة
ليان ببراءة :لا
اسر : تمام بس بشرط
ليان بزعل طفولي عقدت زراعيها :يووه شرط تاني
اسر ابتسم :اممم
ليان بضيق طفولي :ايه هو بقي
اسر :مش دلوقتي هقولك بكرا اما تفوقي من ال انتي فيه.
ليان وقفت وبثقة :بس انا فايقة
وفجأة وقعت علي الارض
ليان:ااااه
اسر ابتسم وحاول يمنع ضحكته :طب يلا تعالي عشان ننام.
شالها واخدها ناحية السرير وحطها عليه
ليان ببراءة :ممكن طلب كمان صغنون
اسر استلقي جمبها :ايه
ليان :ممكن انام في…..
اسر فهم قصدها وابتسم وفتح دراعوا ليها :تعالي
ليان جريت عليه وابتسمت بطفولية ودفنت وشها في حضنه
وهو ابتسم عليها وحس باحساس جميل عمرو ما حس بيه قبل كدا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح وتحديدا في الملجأ دخل مسعود بسرعة رهيبة علي رحاب
مسعود بصوت خشن :الحقي يا ابلة لقيتها
حنان بلهفة : لقيتها فين ياض
مسعود :دي مشهورة علي السوشيال ميديا يا ابلة ومعاها…… وسكت
رحاب :وريني كدا… اخدت التلفون وشافت الصورة واتصدمت
رحاب بخوف بلعت ريقها : اا اسر السيوفي
مسعود بنفس الخوف :هنعمل ايه دلوقتي الراجل دا مش سهل
رحاب :ما انا لازم اجيبها يعني اجيبها حتي لو هخطفها
مسعود :بس افترضي اسر السيوفي قفشنا
رحاب بعصبية :ما انت لازم تخلي بالك يا غبي احنا لو مرجعناش البت دي هنا هنخسر كتير….. جهز الرجالة ولازم تراقب البت دي لحد ما تخطفها
مسعود بقلق : ماشي
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر، في غرفة اسر
ليان صحيت ودماغها كانت واجعاها اوي حاولت تقوم لاقت نفسها مش عارفة تقوم وكانها مربوطة بترفع راسها وبتتصدم
ليان بصويت:ااااااااا
اسر صحي باستغراب من صويتها :في ايه
ليان بعدت عنه :ا انت ازاي تقرب م مني كدا
اسر ابتسم ورجع استلقي تاني : انتي ال جيتي بنفسك مش انا
ليان بصدمة :نعمم؟!
اسر : ايوا مكنتيش عارفة انتي بتقولي ايه امبارح
ليان بتوتر : ب بقول ايه
اسر قام وقرب منها وحاصرها في الحيطة واقترب يشم ريحتها، وليان مقدرتش تمنعه ولا تبعد عنه
اسر بصوته الرجولي الهاديء : قولتيلي…. بحبك
ليان اتصدمت :ايه اناقولت كدا
اسر اممم : وقعدتي علي رجلي
ليان صدمتها بتزيد اكتر واكتر
اسر بصلها بابتسامة خبيثة : ولبستي قمي*صي
ليان بصدمة وهي يتبص علي نفسها وفعلا لابسة قمي*صه
جريت علي غرفة الملابس وهي بتصرخ:اااااااا
اسر ابتسمعلي منظرها وفجاة تلفونه رن
واستغرب لما لاقاه عدوو رجب
دخل البلكونة و رد
رجب بخبث :اهلا بعريسنا
اسر ببرود : عايز ايه
رجب بشر:مش عايز حاجة، كنت عايز اباركلك بس واقولك خلي بابك من العروسة شكلكوا بتحبوا بعض اوي
اسر ببرود : وانت متصل بيا عشان الكلمتين دول
رجب :هههه تفهني انت كدا علطول، كنت بقول يعني لو تسلمني الشحنة ال هتيجي دي او…. هخلي العروسة تزعل
اسر بنفس البرود : طب ما تقول كدا من الاول عشان انا مبحبش اللف والدوران….. واكمل بنبرة مخيفة خلت رجب يخاف
: ولو تقدر تعمل حاجة اعملها، وانا مستني
وقفل السكة في وشوا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@
خارج القصر
خرجت ميار واتصلت علي حازم وقالتلوا انا رايحة العنوان كذا
وركبت تاكسي
وراحت الشقة وهي خايفة رنت الجرس وفتح وائل
وائل بخبث :اهلا بالقمر بتاعي، انا كنت عارف انك مش هتكسري كلامي وهتيجي…. ادخلي
دخلت ميار وهي خايفة والدموع في عنيها
وائل قفل الباب واتجه ناحيتها بخبث
وائل :انا مكنش اعرف انك حلوة بالشكل دا، اوبس اسف نسيت اني شفتك قبل كدا من غير حاجة هههههه
ميار بخوف :ا ابعد عني والا هصوت ولم عليك الناس
وائل بسخرية :وانا معنديش مانع بالمرة تعرفي الناس كل حاجة واخوكي يعرف
وابتدا يقرب مزها وهي بترج لورا
فجأة
الباب بيتكسر وبيدخل حازم بغضب جنوني وبيمسك وائل من ياقة قميصه وبيضربه بالبوكس ووائل مش بيبقي قادر عليه
ميار واقفة في الزاوية بتعيط وحازم نازل ضرب في وائل
وائل وشو كلوا بقي ينزف ومش قادر ياخد نفسه
ميار بدموع : ح حازم ك كفاية ارجوك انت كدا هتضيع نفسك
حازم مردش عليها ومكمل
ميار بدموع وصوت عالي :حازم كفاية انا عايزاك جمبي
حازم وقف وبصلها…. وبعدين دخل علي اوضة وائل واخذ التلفون والابتوب وكسرهم مليون حته ودور كويس وملقلاش اي فلاشات او اي حاجة تاني
وبعدين اخد ميار وخرجوا، وركبوا العربية
حازم قاعد بياخد نفسه وهو متعصب
ميار :ح حازم
حازم بعصبية :تانييي مرة متكلميش شبااب في الكلية انتيي فاهمة
ميار بخوف :ح حاضر… وبعدين بتعيط
حازم هدي بعد ما شاف دموعها:انا اسف مكنش قصدي اتعصب عليكي
ميار بدموع :ل لا متتاسف انت معاك حق
حازم بيمسك وشها ويقربها منه :لا انا عملت كدا غصب عني من غيرتي عليكي
ميار بصتله : غيرتك
حازم بصلها بحب :ميار انا…. انا بحبك
ميار مصدومة وبنفس الوقت مكسوفة وساكتة
حازم :ايه مش هتقولي حاجة
ميار نزلت وشها في الارض :ا انا…..
حازم بحزن :انا فهمت انتي بتحبي حد تاني
ميار بسرعة :لااا انا بحبك انت
حازم ابتسم، وميار استوعب هي قالت ايه ولفت وشها الناحيةالتانية بكسوف وهي مبتسمة
حازم وهو مبتسم : طب هوصلك البيت دلوقتي عشان ميحسوش انك اتاخرتي
وميار ساكتة خالص……..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ليان الزعيم)