روايات

رواية قسوة الرعد 2 الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم زوزا

رواية قسوة الرعد 2 الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم زوزا

رواية قسوة الرعد 2 البارت الرابع والثلاثون

رواية قسوة الرعد 2 الجزء الرابع والثلاثون

قسوة الرعد
قسوة الرعد

رواية قسوة الرعد 2 الحلقة الرابعة والثلاثون

نبض فضلت واقفة ورا الباب لغاية ما الشخص سكت…
نبض خدت نفس عميق….
سلطان:جيتلك..
نبض صرخت صرخة دوت في كل البيت كله وطلعت تجري علي اوضتها سلطان لحقها ومسكها من شعرها..
سلطان(بغضب):بقي تسيبيني انا..
نبض(بوجع):انت معندكش دم انا حامل..
سلطان(بغضب):ده انا هقت”لك واق”تل اللي في بطنك..
نبض(بوجع):ابعد كدة..
نبض زقت سلطان وكملت جري علي الاوضة بس سلطان لحقها ونبض سرعتها كانت بطيئة بسبب الحمل…
نبض(بدموع ووجع):سلطان احنا عشنا ايام حلوة كتير مع بعض وكنا اصحاب ارجوك متأذ”يش عيالي..
سلطان:بس انا حبيتك..
نبض(بدموع ووجع):لا والله لو بتحبني بجد وانا كنت حسيت بكدة كان في امل اني احبك…بس انا محستش معاك بامان ولا بسعادة يا سلطان..
سلطان(بغضب):وهو ال****** ده احسن مني في ايه؟!
نبض(بصريخ):ابعد بقي عني..
رعد كان عمل مفأجاة ل نبض ورجع ليها دخل وفتح باب الشقة..
رعد:نبضي..جيتلك اهو..
رعد دخل ملقاش نبض ونبض كانت لسة هتصرخ سلطان حط ايده علي بوقها وشدها معاه لاوضتهم…
رعد قعد يدور علي نبض في البيت كله ولاحظ تليفونها هنا حس بأن في حاجة غريبة حصلت..
رعد طلع اوضتهم تاني,نبض عضت ايد سلطان..
نبض(بصريخ):رعدددد..
رعد سمع صوت نبض جاي من البلكونة جري بسرعة لقاها بتحاول تفتح البلكونة
..رعد فتحها واخدها في حضنه..
رعد:بس بس اهدي اهدي..
نبض(بعياط):كان عايز يق”تل عيالي..
رعد طلع مسد”سه من ورا ضهره وحطه في وش سلطان..
سلطان:عندي طلب اخير يا نبض..
سلطان:امو”ت في حضنك..

 

 

 

 

 

رعد(بغضب):يا روح امك..
رعد ضر”ب سلطان بالمسد”س في رأسه وسلطان اغمي عليه…
نبض حطت ايديها علي وشها وقعدت تعيط اوي وبصوت عالي..
رعد:نبض شيلي ايدك يا نبض..يا حبيبتي اهدي طيب واحكيلي..
رعد شال نبض بين ايديه وراح علي السرير نيمها عليه وقعد جمبها مسك ايديها…
رعد:حبيبتي يلا اتكلمي بقي..
نبض(بعياط):انا لقيت الباب بيخبط قومت فتحت لقيت سلطان..
رعد:لحظة يعني انتي تعرفيه؟!
نبض(بعياط):كان دكتور زميل ليا بيحبني وانا لا معرفش ايه اللي فكره بيا دلوقتي..
رعد:طب خلاص اهدي انا هتصرف..
نبض(بعياط):كنت خايفة اوي..
رعد:خلاص بقي اسف..
نبض:بتزعق ليا؟!
رعد:انا قولت حاجة يا بنتي
..
رعد طلع تليفونه واتصل ب عز…
الخط اتفتح..
عز:لحقت اوحشك يا بيبي..
رعد:بقولك تعالا خد واحد عايزك تظبطه احلي تظبيطة علي مزاجك..
عز:عيوني يا باشا..
بعد فترة عز جه ولقي الباب مفتوح قعد ينادي علي رعد..
رعد(بصوت عالي):ادخل..
عز:ايه يا عم خوفتني؟!
رعد:بتخافي يا بطة..روح خد الواد ده واعمل معاه الصح..
عز:ماشي يا زميلي..
عز:هاي نبض…

 

 

 

 

نبض:هاي عز..
عز سند سلطان ونزل لتحت ركبه عربيته وركبها وبدأ يسوق..
نبض:عايزة اروح اشتري هدوم البيبي..
رعد:يا بنتي ما احنا منعرفش هما ايه وام الدكتورة تقولي ام الواد قافل رجله..
نبض:اوف بقي انتقي كلامك شوية..
نبض:وكمان هننزل نشتري هدوم للبيبي يعني هنزل نشتري هدوم للبيبي وهشتريه ولا بينك ولا ازرق الوان محايدة..
رعد:قدامي يا نبض قدامي..
رعد ونبض نزلوا ل تحت نبض لبست الجاكت بتاعها وخرجت هي ورعد وهي مبسوطة..
راحوا للمول وقعدوا طول اليوم يلفوا علي الهدوم ورعد زهق بس نبض مكملة..
رعد:يا بنتي ابقا اجيبك تاني..
نبض:لا مش ضمناك..
رعد:يا بنتي طب انا مش معايا فلوس.
نبض:الفيزا يا حبيبي..
رعد:نسيتها..
نبض:تنزل زي الشاطر تجيبها من العربية..
رعد:هي في البيت..
نبض:تروح البيت تجيبها وتيجي..
رعد:يا رب يا رب ليه كدة..
رعد:يا نبض يا حبيبتي طب اقولك حاجة والله هجيبك تاني…ارجوكي بقي..
نبض(بخبث):يعني بعد كدة لما اقولك تنزل معايا هتنزل…
رعد(بغضب):يعني جنابك بتعملي ده كله علشان رفضت اني اجي في الاول..
نبض:ايوه وملكش حق تغضب…
نبض:الدكتورة قالت راحة تامة وسعادة..
نبض:يلا ورايا يا حبيبي..
نبض:لا الشنط تقيلة عليك..هات اشيل معاك…
نبض اخدت شنطة واحدة واخف شنطة ومشيت..
نبض(بوجع مصطنع):آه تقيلة اوي..

 

 

 

 

 

رعد(بغضب):وربي لار”بيكي انا معرفتش اربي..
نبض سابت رعد وقعدت تضحك ومشيت ورعد مشي وراها وشايل كل الشنط في ايده الاتنين وكانوا شنط كتير اوي ومضايق..
رعد رمي كل الشنط في العربية ولف ركب وبدأ يسوق بغضب..
نبض:براحة علشان حبايب مامي بيخافوا..
رعد(بغضب):ده انا هشعلقك لما نروح..
نبض:يرضيك اتشعلق؟!
رعد(بغضب):اه..
نبض:بكلم ابني ملكش دعوة..
رعد(بغيظ):والله عال يا ست نبض…الله يرحم…
نبض:سوق وانت ساكت ولادي مش بيحبوا صوتك..
نبض:انتوا تحبوا صوتي انا وبس يا حبايبي..
رعد:صوتك مزعج زيك..
نبض(ببرود):عاجبني..
رعد:يا صبر…
✨بعد فترة وصلوا للبيت ✨
نزلوا رعد شال نص الشنط ودخل وخرج شال الباقي ودخل..
نبض دخلت لقت الشنط مرمين علي الارض.
نبض(بصريخ):يا مجنون هو انت متخيل اني هوطي واجيبهم يعني..
رعد:وانا مش قادر اطلعهم الاوضة…انا تعبان..
رعد ساب نبض وطلع اوضته كان فعلا تعبان اخد دوش يفوقه شوية وخرج غير هدومه..
“رعد لبس شورت اسود قصير وتيشيرت رمادي بنص كم”..
رعد نزل لقي نبض بتحاول توطي علشان تجيب الشنط شالهم وطلعهم فوق في مكانهم..
نبض طلعت ليه وقعدت علي السرير بتعب..
رعد:خدي الدواء بتاعك..
نبض:غير هدومك هتبرد..

 

 

 

 

رعد:مرتاح كدة..
نبض:وانا مبحبش الدواء..
الاتنين بصوا ل بعض بتحدي في الاول بس كل واحد عمل اللي التاني عايزه..
نبض اخدت الدواء ورعد غير هدومه وراح اترمي علي السرير..
نبض:براحة..
رعد:قومي غيري هدومك..
نبض:والله لو كنت قادرة كنت قومت..
رعد:الصبر من عندك..
رعد قام وجاب هدوم ل نبض وبدأ يلبسها ليها..
“نبض لبست عباية واسعة قصيرة باللون الاسود ب ¾ كم ورفعت شعرها علي شكل كحمة”.
نبض:اوف بقي وحشتني هدومي القديمة..
رعد:معلش..
نبض:يا رخم مش مقدر حجم اللي انا فيه.
رعد نام واخد نبض في حضنه
نبض مسكت ايد رعد بسرعة وحطتها علي بطنها
نبض(بفرحة):شايف بيتحركوا ازاي؟
رعد ابتسم ل نبض وقرب من بطنها وباسها وباس رأسها
رعد : إيوه يا حبيبتي تاني بقاا
نبض حضنت رعد جامد ونامت ورعد حاوطها بأيده
🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎
في مكان تاني…عند مهند وفاطمة…
مهند:تحبي تأكلي ايه يا حبيبتي؟
فاطمة:اي حاجة علي ذوقك…
مهند:تأكل ايه يا زياد؟!
زياد:عايز برجر يا بابا..

 

 

 

 

مهند:طيب..
مهند طلب اكل ليه هو وفاطمة وطلب ل زياد البرجر..
فاطمة:اخبار الشغل ايه؟!
مهند:اهي ماشية..
فاطمة:ليه في ايه؟!
مهند:مفيش بس رعد مش بيسبنا نرتاح خالص رجع زي الاول في الشغل.
فاطمة:ما هو بيحب الشغل وبيحب مراته وبيعرف يوفق بين الاتنين.
مهند:ما انا كمان بحاول اهو..مع اني همو”ت وانام..
فاطمة:نروح؟!
مهند:لا…
فاطمة:طب عايز ايه اعمله ليك؟!
مهند:عايز انام في حضنك وبس..
زياد:اعمل كدة يا بابا متتكسفش…
فاطمة:بس يا رخم..
فاطمة:خلاص يا حبيبي بلاش نروح الملاهي نأكل ونروح علطول علشان ترتاح..
مهند مسك ايد فاطمة وباسها..
مهند:ربنا يخليكي ليا…
فاطمة:ويخليك يا حبيبي..
زياد:وانا وانا..
فاطمة:اكيد يا حبيبي..
الاكل جه والتلاتة بدأوا يأكلوا وهما مبسوطين..
مهند:يلا بينا..
مهند اخد فاطمة وزياد وركبوا العربية ورجعوا البيت..
فاطمة:خليك انا هشيله..

 

 

 

 

 

مهند:لا يا حبيبتي عادي..
مهند شال زياد اللي نام وطلع بيه وفاطمة طلعت وراه ودخلوا الشقة..
مهند حط زياد علي السرير بتاعه,
فاطمة قربت من زياد قلعته الكوتشي والشراب والجاكت بتاعه وغطته وخرجت هي ومهند..
فاطمة:تحب اعملك مساچ..
مهند:لا هدخل انام نوم عميق بس في حضنك..
مهند دخل غير هدومه وقعد علي السرير,فاطمة دخلت هي كمان تغير هدومها..
“فاطمة لبست بيجامة باللون الابيض وعليها رسومات كرتونية البيجامة عبارة عن بنطلون طويل وتيشيرت بنص كم”..
مهند(بضحك):طول عمرك طفلة..
فاطمة:بحب الكرتون الله..
مهند(بضحك):طب تعالي يا طفلة هنا..
فاطمة قعدت جمب مهند ومهند شدها لحضنه ودفن رأسه فيها وفاطمة قعدت تملس علي شعره..
الاتنين ناموا في حضن بعض…
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
في مكان تاني…عند ملك ومالك..
ملك كانت نايمة بسبب الحمل وتعبه ومالك كان قاعد جمبها علي السرير ومشغل التلفزيون وبيضحك..
ملك بدأت تفتح عينيها لقت مالك قدامها..
ملك(بلهفة):مالك..
مالك:حبيبة قلب مالك..
مالك حضنها وباس رأسها وخدها..
ملك:كدة تسبني يومين ورا بعض…
مالك:اسف يا حبيبتي..
مالك:شغل غصب عني.قولتلك اوديكي عند نبض ورعد انتي مرضتيش..
ملك:لاني كنت عارفة انك بتختبرني..
مالك:ملك انا شليت الموضوع ده من دماغي من زمان ودلوقتي انتي حامل مني وفي ابني ورعد شاف حياته وبيحب مراته وربنا هيرزقه باطفال قريب..
ملك:يعني انت مبقتش تشك فيا؟!
مالك:عمري ما شكيت فيكي اصلا..
ملك:بحبك..
مالك:بموت فيكي يا قمر..

 

 

 

 

 

ملك : اكلت؟!
مالك:مستنيكي تصحي..
ملك:ليه بس كدة؟!
ملك قامت بتعب وقعدت علي السرير نص قعدة ومالك حط ايده علي كتفها
مالك:عادي يا حبيبتي..
ملك:يا ابني انت كمان شهرين هيجيلك طفل وهتفضل تتفرج علي كرتون كدة..
مالك:بحبه الله..
ملك:ده انت مدمن يا ابني لازم تتعالج..
مالك:مين ده اللي ابنك انتي عارفة الفرق بيني وبينك كام..
ملك:كام؟!
مالك:عندك كام سنة؟!
ملك:24..
مالك:وانا 28 اكبر منك باربع سنين يبقي تحترميني..
ملك:حاضر يا ابيه…
مالك:ابيه!!!!امشي يا بت من هنا..
ملك(بحزن):مالك..
مالك:نعم يا قلب مالك؟!
ملك(بحزن):انت بتضايق ان مستوايا التعليمي قليل صح واني اخدت الشهادة الثانوي وقعدت في البيت واني فلاحة واني..
مالك:الحاجة الوحيدة اللي زعلان عليها انك جميلة..
ملك بصتله باستغراب شديد ومالك ابتسم ليها..
مالك:اصل طول ما انتي جميلة الكل بيشوف جمالك وانا بخاف عليكي يا قلبي وبغير عليكي…
ملك(بخجل):مالك..
مالك:يا عيون مالك..
ملك:بس بقي هقوم انا..
ملك سابت مالك وقامت بسرعة ودخلت الحمام وخرجت…
مالك:الاكل تحت جاهز يلا بينا..
ملك:يلا..
مالك مسك ايد ملك ونزلوا ل تحت وبدأوا يأكلوا وهما بيتكلموا ومبسوطين..
🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎
✨في مكان تاني…في الصعيد..عند ادم وميران..✨

 

 

 

 

 

ادم:ميران…
ميران:نعم يا حبيبي..
ادم:عايزة تطلعي بره الصعيد..
ميران:انت وراحتك يا حبيبي انا معاك في اي حتة المهم انك معايا..
ادم حضن ميران من ضهرها وباس رقبتها وحط دقنه علي كتفها بيفكر..
ميران:انت شاغل نفسك بالموضوع اوي كدة ليه؟!
ادم:مش عارف حاسس اني عايز اقعد وفي نفس الوقت حاسس اني عايز اطلع بره هنا..
ميران:خلينا هنا يا حبيبي هنا امان ليك…
ادم:انتي مش متضايقة؟
ميران:ابدا..
ادم:ربنا يخليكي ليا يا رب..
ميران:امين يا حبيبي..
ادم:اسمها ويخليك ليا..
ميران:رخم..يلا ننزل تحت..
ادم:لا عايزك في موضوع..
ميران:موضوع ايه؟!
ادم:تعالي بس..
ميران:هو انا قاعدة بعيد عنك ما انا جمبك اهو..
ادم:يا لمضة طب تعالي بقي..
🤎تحت..🤎
عادل(بغضب):انا لسة ممو”تش يا بلال..
عمر(بحدة):ورث ايه اللي بتتحدد عنه يا بلال؟!
بلال:عايز ورثي وورث عيالي..
جلال:اهدي يا بلال مش كدة..
عادل(بغضب):لو اديتك الورث هتخرج بره عائلة السيوفي يا بلال..
بلال:موافج..
عمر قرب من بلال وضر”به قلم علي وشه بغضب..
عمر(بغضب):شكلك اكدي محتاج ربا”ية
جلال:اهدي يا عمر..
عمر(بغضب):ابوي اديله ورثه خليه يشبع بيه ويخرج بره عائلة السيوفي لان رجالة عائلة السيوفي مفهاش حد زبا”لة زييه
عادل:وولادك؟!ولا مرتاتك؟!

 

 

 

 

بلال:هتصرف..
عادل:بليل ورثك هيكون معاك..لكن مش عاوز اشوفك في القصر واصل
بلال:وانا هاجي بليل..
بلال سابهم ومشي وعادل وعمر كانوا في قمة غضبهم..
عادل(بغضب):طيب يا بلال اما ربيتك..
عمر(بغضب):ده غبي..
جلال:اهدوا هو غلط بس لازم يتعلم من غلطه وهنسيب الدنيا تعلمه غلطه..
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
🤎عند تمارا..🤎
تمارا كانت في اوضتها لقت الباب بيخبط قامت فتحت..
مراد كان واقف ساند علي الباب اول ما تمارا فتحت هو دخل..
تمارا:انت بتعمل ايه هنا؟!
مراد نط علي السرير وحط ايده تحت رأسه..
تمارا(بغضب):اطلع بره قبل ما حد يشوفك..
مراد:مش قولتلك اعتبرينا في حكم المتجوزين متوجعليش دماغي..
تمارا:انت حيو”ان اطلع بره..
مراد قام وحاوط تمارا بينه وبين الباب وقرب وشه منها..
مراد:ايه؟!
تمارا(بغضب):ابعد كدة انت مين سمحلك تدخل اوضتي..
مراد:انتي فتحتي الباب…
تمارا(بغضب):اطلع بره..
مراد:لا..
تمارا(بغضب):يا سا”فل اطلع بره بقي..

 

 

 

 

 

❤️الباب خبط..❤️
تمارا لسة هتتكلم مراد حط ايده علي بوقها..
مراد(بهمس):لو قولتي لحد اني هنا..
مراد(بتحذير و همس):هقت”لك..
مراد شال ايده وراح ناحية البلكونة
,تمارا فتحت الباب وهي متوترة..
سوسن:جدتك بتقولك انزلي اقعدي معانا..
تمارا:حاضر هغير هدومي وانزل..
سوسن:طيب..
تمارا قفلت الباب وراحت البلكونة بتبص علي مراد وعلي المسافة اللي بين الارض وبلكونتها..
تمارا لقت اللي بيبوسها علي خدها لفت لقت مراد ضر”بته في صدره..
تمارا(بغضب):بره يلا بره…سا”فل فعلا..
تمارا دخلت اوضتها وقفلت البلكونة ودخلت غيرت هدومها ونزلت ل تحت
مراد نط علي الارض ودخل ل جوا…
🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎
✨في مكان تاني..عند زهرة…✨
زهرة:عثمان..
عثمان:ايه؟!
زهرة:ممكن بس اروح..
عثمان:لا..
زهرة:طيب..
زهرة كانت هتمشي عثمان شدها لحضنه..
عثمان(بابتسامة):انتي زعلانة؟!
زهرة:لا هو…
عثمان(بضحك):يا ستي كنت بهزر مالك كدة مش فرفوشة ليه..
زهرة:هو اقصد يعني..
عثمان:خلاص ولا يهمك ده احنا متجوزين بقالنا شهرين ولسة حاطة حدود ما بينا..
زهرة:انا لا هو بص..
عثمان:ايوه انا عايز الصراحة كدة..
زهرة:انا خايفة تيجي في يوم تعا”يرني انت او اهلك…
عثمان:ليه؟!
زهرة:لاني اتطلقت قبل كدة..
عثمان:لا طبعا ولو كنت هعايرك بعد الجواز بطلاقك يبقي اتجوزتك ليه من الاساس..
عثمان:لا يا زهرة تفكيرك غلط..ولازم تتخلي عن الموضوع قبل الساعة 9 بليل…
عثمان:عارفة ليه 9؟!

 

 

 

 

زهرة:ليه؟!
عثمان:علشان 10 عازمك بقي علي احلي كباب وكفتة بصي هتأكلي صوابعك من حلاوتهم..
زهرة ضحكت بصوت عالي اوي وعثمان ابتسم..
عثمان:يا حلاوتك..
زهرة:ربنا يخليك يا رب..
عثمان:و يخليكي ليا يا قمر…
عثمان:وابعدي الافكار الوحشة دي بعيد كدة..
عثمان:ولو عايزه تروحي لمامتك بكرة روحي ليها..
زهرة:شكرا..
عثمان:علي ايه بس يا قمري..
زهرة:من اول ما جيت هنا وانا لساني اتعوج..
عثمان(بضحك):وانا مالي انتي بتحبيني فبتحبي تقلديني..

 

 

 

 

زهرة:والله!!
عثمان:بحبك..
زهرة:بجد؟!
عثمان:لا بهزار في ايه يا ست زهرة فوقي كدة وخليكي علي نفس الخط معايا..
زهرة:عثمان ممكن اطلب طلب؟!
عثمان:طبعا..
زهرة:ممكن احضنك..
عثمان:يا سلام هو انا اطول القمر ده يحضني ده انا اللي احضنك انا..
عثمان قرب علي زهرة وحضنها جامد وزهرة حاوطته بايديها جامد وحاولت كتير متعيطش بس غصب عنها عيطت..
عثمان فضل مستني لغاية ما خلصت عياطها اللي دام لمدة ربع ساعة ورفع رأسها ليه…
عثمان:كله ده في قلبك..
زهرة:هو ايه؟!.
عثمان:اللي عبرتي عنه بالعياط..
زهرة:انا حاسة اني مخنوقة بس مش اكتر..
عثمان:ولا يهمك يا حبيبتي انا معاكي اهو…

يتبع..

لقراءة الفصل التالي: اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية قسوة الرعد 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *