رواية أمنية الزين الفصل الثاني عشر 12 بقلم هاجر حسين
رواية أمنية الزين الفصل الثاني عشر 12 بقلم هاجر حسين
رواية أمنية الزين البارت الثاني عشر
رواية أمنية الزين الجزء الثاني عشر
رواية أمنية الزين الحلقة الثانية عشر
وصل مراد ومريم الشقه
مراد قفل الباب:- كنتى بتنكدى عليا كل يوم لييه جاءه اليوم اللى اصفى فيه الحسابي
مريم:-اتصل بـ ماما تيجي تاخدني بالله عليك
مراد:-هو دخول الحمام زي خروجه
مريم:-دا تخليص حق بقاااا هههه بس حرام اتصل بـ ماما بقا
مراد:-ده عند ام ترتر يا روح ماما
مريم:-طيب اهون عليك يا ميرو
مراد:-اااه اوي تعالي بقا …………وجري عليها
مريم جريت:-شالها تنستر يا مراد جبلي ماما
مراد:-هههه دي عند ام ربيع
مريم:-اااه عارفه اللي بتشتري وتبيع
مراد:-والله قمر وانتي فايقه كدا
مريم:-الاه انت خداة علي النكد ولا ايه دا حتي النهارده فرحنه
مراد:-الله، طيب تعالي بقا ………وجري عليها
•••••
كاميليا وقعت علي الارض وغرقات في دمها، امنيه شهقت بصدمة وحطت ايديها علي بؤقك ،زين واقف مصدوم وبيقرب ببطء ورجله مش شيلاه، سحر نزالت من العربيه واتصدامت، أدم كانت عينه رايحة يمين وشمال بيشوف الرصاصه جايه منين
سحر:-شيلها يا زين خدها المستشفي يلا
زين شالها وركب العربيه امنيه مش حاسه بنفسها راكبت العربيه وسندت راس كاميليا علي رجلها، ادم اخد مامتها و داخاله العربيه
كاميليا كانت بتحاول تتكلم بصعوبة ونفسها بيروح:-ز ز زين
امنيه بدموع كانت بتعيط بقهر علي الحالة اللي هي فيها وجسمه كله بيرتعش:-بالله عليكِي متتكلميش عشان متتعبيش أكتر عقبال ما نروح المستشفى متتكلميش أرجوكِي
كاميليا بتعب:-خ خاليا ز زي ن يجيي جنبي
امنيه بنهيار:-زين تعالها جنبها وانا هسواق
كاميليا بتعب:-اقعد جنبي حقق ليا أخر أمنيه
زين:-استحمليا يا كاميليا قربنا اهو
امنيه بصريخ:-وقف العربيه وتعاله جنبها…………وقف ونزال وركب جنبها
كاميليا نفسها بيروح:-أحضنني، انا حاسه ان خلاص
زين ضمّها لصدره جامد وباس راسها:- متقوليش كده بالله عليكي هتبقي كويسه،انا السبب انا اللي ضيعتك
كاميليا بتعب:-إياك إياك تلوم نفسك ……على أي حاجة… حصلت عشان… مش انت السبب… خاليا بالك علي امنيه …من بابا
زين:-انتي تعارفي اللي عامل كدا
كاميليا:- انا بحبك اوي يا زين…… وغمضت عيونها
زين مسك إيديها لقاها متلجة وباسها بهدوء وهمس بصوت مبحوح:-انا اسف انا السبب
واخيرا وصلوا المستشفي
شالها وداخالها والدكتور دخال …زين قاعد وحط راسه علي ايده
ادم طبطب عليها:-اهدا يا زين
سحر حضنها امنيه:-متخافيش يا امنيه
امنيه بدموع:-اخدات مكاني الرصاصه يا خالتي
سحر:-اهدي ان شاء الله هتبقا كويسه
بعد شويا الدكتور خرج وجريو عليها
زين:-طمني يا دكتور
الدكتور باسف:-انا اسف جداااا………البقاء لله
زين بحزن شديد ويمسك الدكتور من
هدومه بغضب:- انت بتقول ايه، انا هقت-لك لو جرالها حاجه
ادم بعدو عنه:-اهدا يا زين……والدكتور مشي
سحر قربت منه وحطت ايديها علي كتفه وبطبطب عليه زين فاتح الباب وداخل
امنيه وقعت ادم جري عليها:- امنيه امنيه
سحر بتشاور للممرضه:-دكتور دكتور بسرعه
ادم شالها وداخاله والدكتور داخال وكشف عليها وخرج
ادم:- طمني
الدكتور:-هي جالها صدمه من اللي حصل واديت ليها حقنه مهدئه، هتفوق بعد ساعه
…
عند زين كان ماسك ايد كاميليا:-انا اسف،انا السبب في كل حاجه حصلتلك انا اسف يا حبيبتي (حبيبتك😳😹؟؟) اااه حبيبتي ،انا حبيتك يا كاميليا بس خفت عليكي انك تتعلقي بيا اكتر واحنا كانه هنطلق ،بس بعد ايه بقولك، انا اسف
سحر بدموع:-كفايه كدا يا زين ادعيلها يابني
•••••••
مريم:-في اي يا مراد
مراد:-كاميليا مرات زين ماتت
مريم:-ازاي ما هي كانت كويسه
مراد:-بعدين يا مريم ،لازم اكون مع زين دلوقت، مش هتاخر عليكي ……وخرج
وصل مراد وابتدت مراسم العزا الناس جت حضروا العزا و والد كاميليا مظهرش و اليوم كاان متعب وطويل اوي وزين هموم الدنيا كلها كان شايلها فوق راسه وادم وسحر ماسابوش زين الليله دي نهائى لدرجه انهم كانوا معاه دقيقه بدقيقه في اليوم الطوييييل المتعب ده
………
محمد:-ازاي تعامل كدا انت اتجانتت دي بنتي اللي قتلتها
:-يا باشا هي اللي زقتها والرصاصه جات فيها
محمد بزعيق:-امشي من وشي ومش عايز اشوفك هنا تاني ، واي حد يسال عليا انا مسافر من اسبوع ومش قدرين توصلولي
:-تمام يا باشا
محمد لنفسه:-انا لازم اتصرف اكيد زين هيعارف انا لازم اسافر
……
بعد اسبوع
سحر:-زين„يا حبيبي الله يرحمه هتفضل كدا كتير
زين:-انا السبب يا امي، حاسس بذنب اوي
سحر: -دا قدره يابني الله يرحمه
زين:-يارب، فين امنيه
سحر:-في اوضته، الرصاصه كانت لـ امنيه مش لـ كاميليا الله يرحمه ،انت تعارف مين يا زين
زين:-لا معارفش مين بس مش هسكت ومش هسيب اللي عمال كدا
سحر:-طيب يا ابني ارتاح انت شويا………وخرجت
••••
ادم كان قاعد في الكافتيرا ساره جات عليها
ساره:-ازيك يا ادم
ادم:-الحمدلله
ساره:-عايزه اعارف ليه مش بترد عليا ولا حتي بترد علي رسايلي
ادم:-مشغول
ساره:-يوم فرح مريم قفلت تلفونك ليه
ادم:-هو في ايه يا ساره عايزه ايه
ساره:-لو كانت مقفلتش تلفونك كانت لحقت كاميليا
ادم:-ازاي
ساره:-انا سمعت وليد و هو بيقول ان محمد هيقـ تل امنيه
ادم:-طيب ليه مقولتيش كانه عاملنه حاجه
ساره:-والله ،ما تسال نفسك انت اللي قفالت ومرديتش عليا
ادم:-يلا بعد ايه مخلاص
تليفون ساره ران:-ايوه يا ملك ……اااه اكيد طبعا هطلع معاكم دي بتيجي مره في العمر …ماشي وانا جايه اهو سلام……لسه هتمشي
ادم:-هتروحي فين
ساره:-عليا محضره
ادم:-قصدي هتطلعي فين يا ساره
ساره:-احم هطلع رحله تبع الجامعه
ادم:-مش لازم
ساره:-هو اي دا، الرحله تلت أيام يعنى مش فتره طويله
ادم:-امم طب كويس
ساره:-كويس هو اى اللى كويس
ادم:-لا مفيش مش عندك محضره روحي يلا
ساره:-طيب انت هتمشي ولا عندك محضرات
ادم:-انا هروح الشركه
ساره:- اممم طيب باي
••••••
مريم:-يعني لازم يا مراد تنزال
مراد:-معلش يا حبيبتي لازم انزال علشان زين
مريم:-ماهو موجود هو وادم مش لازم انت تنزال
مراد:-عارف اني هوحشك
مريم:-هو اااه هتوحشني بس انا مش عايزه اقعد لوحدي
مراد:-بقا كدا ،سلام بقا
مريم:-طيب ابقا هتلي اي حاجه حلوه معاك
مراد:-عندك سكر جوا
مريم:-نينينيني خفيف مش بهزار انا هااا
مراد وهو وقف علي الباب:-ما في يا مريم ولا هو طمع وخلاص
مريم:-مش عايزه حاجه يا مراد ………وقفالت الباب في وشه
••••••
في المساء
سحر:-ادم
ادم ماسك الفون:-اممم
سحر:-ايه اممم دي
ادم:-نعم يا ماما
سحر:-زين فين
ادم:-مش عارف هو مشي من الشركه الاول افتكرو هنا
سحر:-ربنا يستر، ساره عامله ايه
ادم:-ساره مين
سحر:-والله، انا هروح اشوف امنيه بلا كيدا……
•••
مريم كانت في المطبخ مراد داخل وحضنها من وراء
مراد:-وحشتيني
مريم:-ابعد يا مراد
مراد:-في اي يا مريم دا انا كنت فاكر انك هتستنيني وتقولي اني وحشاتك
مريم:-لا مش وحشتني ابعد بقا
مراد لفه ليها:-ماشي يا ستي بس انتي وحشتيني
مريم:-قولتلك ابعد
مراد ضمها:-لا، عايز اعارف بقا زعلانه ليه
مريم:-مش زعلانه ولا حاجه ممكن تسبني بقا
مراد:-لا، تعالي معايا
مريم:- لا
مراد:-زعلانه ليه طيب
مريم:-بقا انا طمعه يا مراد
مراد:-مين قال كدا ياروحي مراد
مريم:-انت
مراد:-بهزار ، دا انا جبتلك شوكولاته اللي بتحبيها، وبحبك والله
مريم:-هييييي حبيبي يا ميرو والله الواحد بيحن بكلمة والله مهما كان إللي قدامه مزعله يابخت الناس بقلبي
مراد:-هو انا كدا زعالتك دا انا كانت بهزار معاكي يا قلبي وانا اسف ومش هزعالك تاني انا عندي كام روما
مريم حضنتها:-ربنا ميحرمنيش منك
[الإهتمام مش بـ طول وقت الإهتمام لو كان دقيقه فـ اليوم المهم تبقي بـ صدق مش سد خانه بس]
••••
سحر:-امنيه
امنيه:-نعم يا خالتي
سحر:-مش كفايه بقا يا حبيبتي حزن كدا انتي قاعده دايما مع نفسك ومش بتكلامي حد ولا بتروحي الجامعه ولا بتاكل في ايه يا امنيه جواكي ايه يا بنتي
امنيه:-جوايا حاجه شبه العياط بس مش قادر احدد هى ايه بظبط صعبان عليا نفسى فى مواقف كتير اتعرضتلها وفى نفس الوقت صعبان عليا غيرى وبيصعب عليا اى حد بيحصله حاجه وحشه مبقتش بحب اشوف مناظر الموت والنكد قدامي انا زهقت من كل حاجه بتحصل حواليا وبقيت بقابل اى حزن جوايا بالسكوت وبس
سحر:-عيطي يا بنتي العيط بيرايح
امنيه:-مش قدار ،من يوم ما كاميليا ماتت قدامي وانا مش قادره انسها
سحر:-ادعيلها يا بنتي ربنا يرحمه
امنيه:-يارب
سحر:-اسيبك ترتاحي تصبحي علي خير
امنيه:-وانتي من اهل الخير
بعد ساعات زين داخل وباين على ملامحه انه مش طبيعى قفل الباب وبدا يقرب من امنيه كانت نايمه و خايفه من شكله وفجاه وقع فى حضنها
امنيه:-انت كويس يا زين
زين قرب وفضل يبوس فى وشها براحة وبهدواء
امنيه :-زين انت بتعمل اى ابعد
زين حط ايدو على بقها:- هوووش اهدى بس
امنيه:-زين انت ريحتك كده ليه انت سكران صح
زين وقرب منها وبيبوس فيها
امنيه:-زين فوق وابعد يا زين
زين:-هششش
امنيه بتزقو:-ابعددد
زين شدها جامد ليه وخدها فى حضنو و و..……
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية أمنية الزين)