Uncategorized

رواية عشق سنيني الفصل الثامن 8 بقلم أحلام أبو العز

  رواية عشق سنيني الفصل الثامن 8 بقلم أحلام أبو العز

رواية عشق سنيني الفصل الثامن 8 بقلم أحلام أبو العز

رواية عشق سنيني الفصل الثامن 8 بقلم أحلام أبو العز

في بيت حور  ووسط فرحتها بموافقه باباها وحور ومامتها وأختها يمني لما عرفت مكنتش الفرحه سيعاههم 
منير :الووووو أيوه يايوسف 
يوسف :أيوه ياعم منير 
منير :خد يايوسف عمك عاوز يكلمك 
أبو حور :إزيك يايوسف 
يوسف :الحمد لله ياعمي واللهي انا بخير 
أبو حور :يايوسف يابني اعتبر نفسك خلااااص بقيت واحد مننا وهات أبو يوسف وتعالا نحدد ميعاد للخطوبه 
يوسف :بجد ياعمي 
أبو حور :أيوه يابني واللهي 
يوسف :انا مش مصدق أنا بحلم ياناس 
أبو حور :هههههههههه طيب خد عمك منير معاك اهووو يصحيك من الحلم
منير :أيويايوسف يابني واللهي حقيقه خلااااص عمك وافق قول لاأبوك وهاتوا وتعالي وأوعي تنسي دسته الجاتوه 
يوسف :دنا هجبلك محل الجاتوه كله 
منير :لأ لأ لما نجيب الشبكه الأول  وبعدين نتقف علي الجاتوووه ههههههههههههه
يوسف :أنا عيني ليك ياعم منير واللهي 
منير :تسلم ياحلو الملامح يا أبو الرمش الجارح وله يايوسف انت حلو وتتحب واخاف علي نفسي احبك وأقطع علي حور بدل فيها جاتوووه 
يوسف :هههههههههههههه حبيبي ياكبير 
وانتهت المكالمه ويوسف مكنش مصدق نفسه وكان طاير من السعاده 
_وملاحظه منير عم حور شخصيه مرحه جدا جدا وبيحب الهزار والأهم والأهم السكريات بزياده جاتوه بسبوبه الحلويات ومفيش مانع المزز الحلوه 
في بيت حور شغال حوار بين أبو حور ومنير  وأبو حور بيقول لمنير أنا عاوز أروح لاأخويا اللي هوا عم حور اللي مش عاوزه تتجوز يوسف عاوز اروحله وأفهمه الموضوع وأقوله اني بعتله الموافقه وأحاول اقنعه أن دا نصيبها 
منير بتفكير أقوله اللي سمعته ولا لأ 
منير بخضه لأ ياأخويا داري علي شمعتك تقيد لحد مايوسف يجي ويقرأ الفتحه ونشوف طلباتنا وطلباتهم الأول ولما الموضوع يبقي رسمي نبقي نقول 
أبو حور :أنت شايف كده يامنير 
منير :أنا مش شايف غير كده 
أبو حور :خلااص عندك حق برده لما الموضوع يبقي جد نقول 
منير وأفكاره شغاله وضميره بيوجعه بيقول في نفسه أنا كان لازم أقول لاأخويا اللي سمعته علشان يعرف هما علي إيه وفي نيتهم إيه بس منير كان خايف يقول لاأبو حور لان ممكن أبو حور لما يعرف يرفض علشان يوسف يتقدم لاأسماء وأخوه ميزعلش وكان هيقدر يسيطر علي حور بكلمتين علشان كده منير قرر الصمت بس كان فيه حاجه جواه مأكداله أن أخوه لو عرف هيبقي فيه حاجه متخطرش علي بال حد منه ومن مراته  
وفي نفس الوقت منير رفض أنه يقول لحور ومامتها برده علشان ميبقاش فيه كره بين البنات خصوصا انهم أكتر من أخوات وعلشان حور متكرهش أسماء وتبقي حاطه في دماغها أنها بتبص لخطيبها أو عينها منه علشان كده منير رفض أنه يتكلم خالص 
_في بيت حور وكانوا يوووم الجمعه ويوسف جاااي النهارده خلااص هيطلب أيدها والفرحه مش سيعاها وبتجهز أحلي وأرقي وأحسن وجبات الطعام والشربات والساقع وحور كانت عاوزه تجيب حته من السما من فرحتها وخلاص حور خلصت تحضير الأكل ومامتها بتقولها يلااا غيري هدومك وطبعا حور دخلت غيرت هدومها ولبست أحلي ماعندها وبطبعيتها محطتش مكياچ ولا حاجه من اللي البنات بتحطه لأ محطتش مش علشان هيا مبتعرفش لأ بتعرف بس اللي تتربي وسط أسره عارفه الأصول تفضل عمرها متقيدا بالأصول والعادات اللي اتربت عليها 
الباب يدق دق دق دق 
أم حور :أهلا وسهلا أتفضلوا داحنا زرنا النبي علي(عليه افضل الصلاه والسلام)
اتفضلوا اتفضل يا أبو يوسف أتفضل يايوسف اتفضلوا ورحبت بيهم ودخلتهم وقابلهم منير وأبو حور بترحيب ولا أحسن  
منير :أهلا باأبو الرمش الجارح 
يوسف :أهلا بيك ياعم منير بس إيه حكايه الرمش الجارح ده 
منير :بهمس في أذن يوسف أصل حور قالتلي خطفني رمشه الجارح 
منير ويوسف هههههههههههههههه
أبو حور وأبو يوسف مضحكونا معاكم 
منير :دي أسرار بقي أنا هبقي نسيبه من هنا ورايح وهيبقي بينا كتير محدش يعلق دماغه معانا 
دخلت حور وسلمت علي أبو يوسف وباست إيده وسلمت علي يوسف وكان قلبه هيقف من حلاوتها
يوسف :ياعم منير 
منير :نعم 
يوسف :القمر اللي طل ده هوا هوا اللي عيني عليه 
منير :يامحنو انت لسه جاي تلقي نظره النهارده
يوسف :سامحني ياعم منير بس الحب بقي 
منير :طيب ياخويا احترم نفسك بدل ماخليك تحب علي نفسك 
يوسف :إيه ياعم منير أنت معايا ولا ضدي 
منير :معاك بس لاحظ أني بغيررر 
يوسف منير في نفس واحد ههههههههههههه
منير :بيقول ليوسف انت جبت جاتوه قالوا ايوه ياعم منير قالوا ماشي اقووم اطمن عليه وأجي 
منير طالع رايح المطبخ للجاتوه والصدمه الكبيره الباب بيخبط راح منير يفتح الباب لقي أخوه ومعاه ناس وواحد لابس بدله وشايل بوكيه ورد  وتقريبا معاه أبوه ومنير طبعا مش عارف يتكلم قدامهم خد أخوه علي جنب وقالوا دول مين قالوا دلوقتي تعرف وزق الباب ودخل لقي أبو يوسف ويوسف وأبوحور قاعدين 
عم حور :سلااام عليكم 
اللي قاعدين :بالاجماع وعليكم السلااام 
الكل سلم علي بعضه بس فيه دهشه هنا من الكل ومنير ويوسف وأبو حور وأبو يوسف وحور ومامتها مش عارفين فيه ايه بالظبط وايه اللي هيحصل وليه اللي شايل بوكيه الورد في ايديه ده بيبص لحور كده 
عم حور :أحب أعرفكم دا جمال صاحبي ومعاه محمود ابنه 
أبو حور :أهلا وسهلا 
عم حور :وأنت قلتلي انبارح أنا هسيبك تختار لحور 
أبو يوسف ويوسف بدهشه ومنير بيطمنهم يسمعوا للآخر 
أبو حور :وبعدين 
عم حور :وجمال صاحبي جااااي يطلب إيد حور لابنه محمود 
يوسف بصدمه بتقول إيه يا أبو أسماء 
عم حور :زي ماسمعت 
أبو حور :إيه اللي انت بتعمله ده أنت قلتلي انك هتعمل كده 
عم حور :منا قلت مفأجاه 
منير ويوسف بيوشوشو بعض بتفكر في اللي بفكر فيه ياعمي منير 
منير: عن شرط ياأبو الرمش الجارح تجيب جاتوه علطول 
يوسف :والنبي شكلي هبقي أعور 
يوسف ومنير بصووت عالي لمحمود اللي قاعد حاضن بوكيه الورد شكله غالي ودافع غصب بعنه قووووم أقف 
محمود :حاضر وقام وقف وهوا ماسك البوكيه لسه في إيده 
يوسف :قدام كل اللي قاعدين مع احترامي لكل اللي قاعدين بالاجماع حور دي تخصني وبتاعتي واللي هيقرب منها هشقه نصين وأظن الغريب والقريب سامعني 
منير :هيييييييييييه شاطر يا أبو الرمش الجارح 
عم حور :أنت كده بتهزق صاحبي وابنه بأي حق 
يوسف :بعين حمرا بيطق منها شرار بحكم أن العروسه اللي جايبلها عريس دي تبقي خطيبتي وقريت الفتحه 
منير وانا شاهد أنه حصل وجايب جاتوه ????????
أبو حور :أنا أسف ياجماعه للموقف اللي اخويا حطكوا فيه بس انا بنتي مخطوبه فعلا وده عريسها 
عم حور :بغضب وعيون مليانه شرار طلع وقفل الباب وراه جامد 
العم جمال وابنه محمود نستأذن ياجماعه احنا مكناش نعرف كده وأسفين ليكوا كمان مره 
أبو حور :ولا يهمكم ياجماعه انتوا أصحاب بيت 
وفعلا الجماعه استأذنو ومشوا 
منير :عدت علي خير ياجماعه 
أبو يوسف :عادي الغلط وارد 
واتكلموا في المهم واتفقوا علي كل حاجه وعلي ميعاد الشبكه وقراؤ الفتحه 
يوسف: الحمد لله رب العالمين
منير :مالك يايوسف 
يوسف :بحمد ربنا ياعم منير 
منير أنت شكلك يابني ابن حلال وعاوزه اقولك. علي حاجه الحب لو مابقاش الطبطبه وقت الخوف، والسند وقت الكسره ،والقوه وقت الضعف ..مايبقاش حب.
يوسف :أهلا داحنا بنقول أشعار ياجامد 
منير :أومال طلبوني اقدم في موسوعه چيمز بس مستني فرصه أكبر 
يوسف :هههههههههههه 
ويوسف حمد ربنا أنه قرأ الفتحه وحور بقت من نصيبه واتفقوا علي ميعاد الشبكه وان يوسف هيجي ياخد حور ومامتها ويروح يجبلها فستان للشبكه بس ياتري إيه اللي هيحصل هيتعب حور 
يتبع…
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *