Uncategorized
رواية سجين الوحدة الفصل الثانى 2 بقلم رحمة أيمن
رواية سجين الوحدة الفصل الثانى 2 بقلم رحمة أيمن
رواية سجين الوحدة الفصل الثانى 2 بقلم رحمة أيمن |
رواية سجين الوحدة الفصل الثانى 2 بقلم رحمة أيمن
ورد: اي يخويا!
حمزه بستيعاب: لاء مش قصدي ولله! بس انا فرحان جدا
شوفت في عينه نظره امل، هما فعلا مكدبوش عليا، بس لي انا وبعمل هنا اي معرفش، كل الي اعرفه انه جميييل وجاااااامد جدي وروحي منك لله يا مهزقه! بتعكسي عيني عينك كده.
حمزه: انتي معايا
ةرد: اه معاك
حمزه بحماس: طب احيكلي عن نفسك، اسمك اي، شغاله في اي، وبتحبي اي و….
ورد: اي يا عم حيلك انت هطلعلي بطاقه
حمزه بستغراب: انتي لسه مطلعتيش بطاقه! ازاي!
ضحكت بخفه علي تعبيره وانه مفهمش اني بتريق وبصيت في ساعه الي شبه السمكه علي الحيطه الي بتنور لقتها 2 فقلت هااارسووود كده بصوت عالي!
ورد: بص انا لازم امشي حالا مينفعش اقعد هنا اكتر من كده
حمزه بحباط: بس انا ما صدقت حد يقعد معايا
ورد: هبقي اجي تمام واقعد نتكلم لصبح بس لازم امشي
حمزه: تمام هستناكي اكيد
مشيت من المكان بعد ما طلعت من المتاها الحلزونيه الكبيره دي وركبت العربيه وسواق قدامي وواحد جمبي ول وزير الدخليه و لاني اذكى عباد الله قولتلهم ده بيتي ونزلت و اول ما شوفت العربيه بتتحرك جريت علي البيت وقولت الحمد لله كابوس وراح لحالو وبعدها لقيت الشبشب مستيني، اوبا .
شهد: ما بادري يا ورود الساعه 2 ونص الفجر بس
ورد: طبعا يا بنتي احنا وش حفلات برضه
شهد: وحيات امك صح!
ورد: ابوس ايدك ما تردحيلي، احنا ستر وغطي علي بعض
شهد: الغطى علي الازازه جوه في التلاجه، شربتي مخدرات ول لسه يا بت قوليلي
ورد: تؤ حشيش بس
شهد بضحك: يلا يا مهزقه
ورد: امك صح عملت اي
شهد: قعدت صاحيه ل11 كده وشتمتك ولعنت سلسبيل الي جبوكي وبعدها دخلت نامت عادي جدا وقالت بكره تهزقك عشان تعبانه، تعرفي لو مكنتش تعبانه فعلا وسهرت معايا واستنتك كان حصل فيكي اي
ورد: كنت مش هدخل البيت اصلا من بره كده اتكلي علي الله
شهد: شاطر يولاه، اتكلي علي للله بقي
ورد: اهون عليك يستا
شهد: يلهوي يا قلبي ده سوال طبعا تهوني
ورد: خدي تفه في قفاكي خدي
دي شهد مفروض اختي الصغيره، ده المفروض يعني بس هي الي بتديني علي دماغي ولانها دبش وصريحه بحب اخد رئيها ولاني عرفه انه مفيش حد هيحبني ويخاف عليا قدها، في تانيه جامعه وعايزه تخلص عشان تشتغل وتكون سترونج وكده تؤتؤ عشان تطل بالابيض حصل. كليه علوم بنت المقشفه! مش هي الجامعه.
شهد بقلق: كنتي فين يا ورد بجد قلقتيني عليكي وبرن مبترديش حصل حاجه صح
ورد: متقلقيش هو… احم هي كانت سهره حلوه وبعدها صحبتنا تعبت وقعدنا حوليها وكده وتاخرت
شهد: متاكده يا ورد لانك عمرك ما حبيتي تروحي حفلات ول تاخرتي كده وكمان كده هتتاخري علي الشغل بكره
ورد: متقلقيش هلحق
شهد: اه وائل رن عليا لما قلق عليكي كلميه
ورد: بكره هتلقي نام
شهد: يا بنتي حرام عليكي بقي، ده خطييك مينفعش كده وكمان كان قلقان عليكي
ورد: خلاص يا ستي هكلمه م هو بيجي كل يوم يوصلني يعني اي الجديد، هروح اغير ونام بقي
شهد: المكرونة عندك في التلاجه سخنيها وكلي
ورد: حاااضر
غيرت وصليت وبعدها كلت حاجه بسيطه كده وطلعت البلكونه اشرب شاي بنعناع بالقرنفل، حد جرب المكس ده، الي مجربوش فايته كتير وربنا!
وقفت وانا بحسس علي راسي اتاكد هي بتوجعني ول لاء عشان اصدق الي حصل ده مكنش حلم، هو ممكن تلقي نفسك في عالم تاني وفي حياه تانيه وكوكب تاني وانت لسه عايش وبتتنفس!
ازاي مكنش حلم؟
ازاي كمان لمسته لايدي الي عمري ما خليت وائل يعملها بعد الخطوبه تقدر ترج قلبي من مكانها كده؟! شكلها هتكون ليله عنااااب.
اليوم التالي…
ورد: صباح الفل يا روشه يا قمرز
رشا: اي ده اصطبحت بوشك، ربنا يستر
ورد: اي يا ولايه ده، اي الحقد الي جواكي ده
رشا: جيتي امتي يا بنت الجزمه امبارح، جيت بعد 11 يا رقاصه
ورد: والله يا اوختشي كنت بلم النقطه هيهي
رشا: والله، طيب تعالي اما المك مع النقطه
هي حركه واحده بيديها جابت حاجه من الارض في وشي علطول وما ادركم عن لسعه الشبشب لما يتحدد هدفه وينطلق مظبوط.
ورد بتريقه: طب علفكره بقي انتي قادره ومفتريه وهقلهم يرجعوني الجامع تاني حاضر ولو حتي تحت المطر في عز الحر مش مشكله ومتشكرين يا امومه علي الالم والجراح
رشا: فين غداااار، غداااار، فكرتك امي الي مني عشان تكمل بس واحدف الفرده التانيه فيكي
ورد: لاء وعلي اي انا نازله لختشيبي قره عيني عن ازنك
رشا: اهربي من السوال، بس لو تكررت تاني يا ورد والله حسابي معاكي هيكون كبير، انتي بنت ومينفعش ترجعي لوحدك متاخر كده
ورد: حاضر يا ماما والله هاخد بالي بعد كده، رجلك عمله اي صح خدتي الادويه بتاعتك
رشا: ماشي حالي، اشكري ابني وائل علي الكرسي المتحرك الجديد مريح اوي ربنا يبارك فيه
ورد: يوصل ان شاء الله، عايزه حاجه
رشا: غوري في داهيه هعوز منك اي يعني هتجبيلي الديب من ديله مثلا
ورد: كنت عرفه انك هتقولي خدي بالك من نفسك يا بنتي وحببتي وفشتي وكده، حنان الام بردك غير
رشا: فين فرده الشبشب التانيه هو لازم تتحدف بالاتنين عشان اليوم يكمل.
دي امي ست الكل زي ما انتوا شايفين، عملت عمليه من سنتين في رجلها ومن وقتها وهي قاعده علي الكرسي المتحرك و عمري ما شوفت منها غير الصبر والرضي بقضاء ربنا وده الي مخليني فخوره بيها طول عمري وبدعي ربنا انه يخليها لينا العمر كلو وبنسبه للي حصل لرجلها فمش موضوعنا.
ورد: عارف لو اتاخرت بسببك هعمل فيك اي
وائل: اهدي بس كده يا عم جينا اهو
ورد: حلو الجاكت ده متجيبه لفه
وائل: ده ب200 جنيه، عرفه يعني اي! يعني اغلي منك.
ورد: صرحتك موتتني
وائل: اومال طبعا، اركبي المكنه يا مكنه يلا
ورد: يعجبني فيك نكتك البايخه الي زيك
وائل: ربنا يخليكي يا بنتي يا رب
وده خطيبي و جارنا من 25 سنه كده و صديق الطفوله ومتعوده عليه جدا انما اتخطب لي عمري ما حسيتها
بس هو ممكن ترفضي طلب زي ده من شخص وقف جمب مامتك وساندكو ووقف جمبك انتي واختك وكانه راجل البيت بتاعنا ده، عمري ما انسي اي حاجه عملها عشان ماما ولو حتي مبحبوش.
عنده 29 سنه وبشتغل مدرس و بسوق مكنه كده محندقه علي قدنا وحلوه حلوه يجدع مسخره .
وائل: كنتي فين امبارح قلقت عليكي
ورد بصوت عالي: مش ساامعه من الهوا بتقول اي
وائل: كنتي فين امبارح يا بنتي؟
ورد: اه روحت الحفله ولما رجعت التلفون فصل فحطيته علي الشاحن ونمت
وائل: امم عشان كده
بكره الكدب!، بكره حد يكدب او اكدب عليه، بس هو عادي اقلهم الي حصل، واقلهم اني قبلت واحد عنده فوبيه من الناس الا انا! طيب مين هيصدق او هيفهم، المهم اني مش هقبله تاني ومعنتش هكدب تاني .
وائل: هخلص المدرسه وعدي عليكي
ورد: لاء روح دروسك انت الخصوصيه الطلاب مستنينك انا هخلص وروح علطول
وائل: تمام هبقي اكلمك
وانا بشتغل في مصنع ملابس رغم اني متخرجه من تجاره انجليزي عادي، صدق الي قال فعلا مفيش حد بشتغل بشهادته في مصر غير المحظوظين الي انا اكيد مش منهم.
ولما طلعت ودورت ملقتش
وحتي لما لقيت بعد المره المليون تقريبا والحظ بدا اهو يحن علي الجن الي عندي يقوليلي بدون حجاب ومبتسمين كده الي هو ثقلتكو امكو جميعا يا عالم هتروح النار ركبه عجل.
نرمين: اهلا بست ورد
ورد: اهلا يختي، اي الاوضاع
نرمين: زفت، طالع عيني هنا
ورد: اموت في تفائلك الي عمرك ما شميتى رحته ده اتفو عليكي
نرمين: ششش بطلي صداع خليني ركز في الموديل ده، عليكي تاخدي الطلبيات دي لتلات محلات الي في الورقه
ورد: تمام اوي وبنسبه للتمن هيكون ارخص من السوق ول ارفع السعر شويه
نرمين: لاء زي ما هو، دول شغلين معانا وبياخدو من المصنع بتاعنا ديما وزبينا منقدرش نعلي عليهم
ورد: تمام، هخلصهم واجي
نرمين: لاء عليكي ده بس، المدير خد حسن بدالك يكمل الباقي
ورد بضحك: يا احلي خبر سمعته في حياتي، حبك
خلص اليوم وانا بحمد ربنا اني متاخنقتش مع حد من صحاب المحلات انهرده وانا منشكحه كده اني هروح بدري ولسه هرقع زغروطه، القي عربيه سوده جامده من العيار التقيل بتلحقني وبتتفتح وحد بيكتم بئى بيده ودخلني جواها وحط لزقه عليه وغما عيني وكتفني لاء دول خاطفني بجد! ي مامااا!
” تصل امام فيلا اكرم ويفكون الربطه من علي عينيها واللزقه من فمها والابتعاد عنها “
في فيلا اكرم..
اكرم: بتضحكي عليا و بتخليهم يوصلوكي مكان غلط، مفكراني مش هعرف اجيبك
ورد بقلق :!!!!