رواية صدفة حب الفصل الأول 1 بقلم منة سامح
رواية صدفة حب الفصل الأول 1 بقلم منة سامح
رواية صدفة حب البارت الأول
رواية صدفة حب الجزء الأول
رواية صدفة حب الحلقة الأولى
انا مسافرة
قولتها بتوتر لماما وخوف من ردة فعلها
فاطمة ببرود:غوري اخيرا هتمشي ياااه اخيرا
بصيت للأرض وانا بحاول تحبس دموعي واخدت نفس وبصتلها بابتسامة برود عكس الي جوايا ودخلت اوضتي اترميت علي السرير وانا باصة للسقف وبفتكر كلامها ودموعي تزيد
“اعرفك ا بنفسي انا حلا اتنين وعشرين سنة كلية تجارة انجلش اخر سنة ليا والي كانت بتكلم دي امي اه امي الي خلفتني م مرات ابويا لا عايشة معاها هي واخويا مازن الي منعرفش حاجة عن بعض هو في اوضة وانا في اوضة ااااه ”
مسحت دموعي وقومت لميت حاجاتي وقررت اني خلاص كفاية ذل وهعتمد علي نفسي وزي ماهما م عايزني انا م عايزاهم
خلصت وخرجت وانا شنطتي في أيدي وانا ببص علي كل ركن في البيت بدموع وامي الي قاعدة بتتفرج علي التليفزيون ببرود بدموع وكسرة وبصيت الاوضة اخويا الي قافل علي نفسه بحزن وخرجت من غير ولا كلمة م عارفة اروح فين بس اول حاجة هعملها اني هسافر القاهرة اه نسيت اعرفكوا احنا من اسكندرية
_________
لو سمحت تذكرة للقاهرة …خدت التذكرة بدور علشان امشي
حلا بوجع:ااااه م تفتح يااغبي انت
يوسف :اسف اسف
حلا بعصبية :اعمل بيها اي دي..واكملت بوجع:اااه ايدي وجعاني اوي منك لله
يوسف بضيق:مخلاص قولنا اسف
حلا بصتله بضيق:والله لولا القطر كنت اتخانقت معاك للصبح ..وسابته ومشيت
—————————————————————————–
نزلت من القطر وانا تائهة م عارفة اروح فين بصيت الشنطة الي معايا وقعدت وانا بفكر اعمل اي خلاص خدت أول خطوة اي التانية بقي
فتحت الشنطة وانا بشوف الفلوس الي معايا
حلا بتفكير:لازم اول حاجة اشوف بيت ….وفعلا قامت مشيت
بقيت بدور علي اي بيت لحد اما لقيت واحد في حتة حلوة
حلا :السلام عليكم
الراجل:وعليكم السلام اامري يابنتي
حلا :احم هو حضرتك صاحب البيت ده صح ممكن ااجره بكام
الراجل:اه تمام يابنتي …بصي لازم تدفعي في الاول 3000جنيه وكل شهر الفين
حلا لنفسها:انا معايا خمستاشر الف كويس هيقدوني وانا هشتغل وادفع
حلا بفرحة:تمام …وفعلا اخدت البيت اد اي جميل ومريح بجد ولا كبير ولا صغير حبيته صراحة
بدأت أروق وانضف البيت من أوله وآخره
______________________________________________
في مكان تاني
جيدا :الو يوسف انت فين
يوسف:جاي اهو ياجيدا
جيدا بحب:تمام ياحبيبي عايز حاجة
يوسف بحب:لا ي حبيبتي
لوجي:قالك فين جاي
جيدا بهمس:اهدي
يوسف بعدم فهم:نعم جيدا في أي مين الي عندك
جيدا بصت للوجي بضيق :احم يوسف ل..
لوجي خبطتها علشان تسكت
جيدا بوجع:اااه يامتخلفة انتي هبلة …طب والله لاقوله لوجي الو يوسف لوجي هنا
يوسف بضيق:اي الي جبها دي
جيدا بصت لها بضيق:والله مااعرف يااخويا …واكملت بتساؤل وضيق:هو انتي الي جابك صح
لوجي بضيق:نعم!!!
جيدا :نعملا عليكي يااختي
يوسف كان سامع جيدا وعمال يضحك عليها
جيدا بتذكر:نسيت الواد يوسف معايا …الو ياايوسف معايا
يوسف بضحك:معاكي يابلوة
جيدا :تشكرات ياسطا ..هتيجي امتي ..وبصت علي لوجي بقرف وقالت بهمس:م قادرة اقعد لوحدي مع البعبع ده
يوسف ضحك بصوت جامد:اااه ياخربيتك ياشيخة ويخربيت لسانك ..جاي اهو مع اني م عايز اجي بس هاجي علشانك لحسن تقتلي البت ونجري وراكي في المحاكم يااختي
جيدا ضحكت :انا انا يابني ده انا غلبانة …يلا باي انا وانت اخلص كدة سرع نفسك باي
يوسف بضحك:باي ..وقفل
لوجي بتساؤل:هييجي امتي
جيدا بضيق :وانتي مالك اصلا م هييجي
لوجي بضيق:نعم لي أن شاء الله
جيدا وهي بتقوم تطلع اوضتها :اصل هو عرف أن انتي موجودة قال م هييجي هيرجع تاني…وخدت تليفونها وطلعت وهي بتضحك بسخرية
لوجي بضيق وتوعد :اما وريتك بس اشوف يوسف حبيبي بس
—————-
حلا بتعب:اااه يااني اي ده م قادرة خالص وبصت علي الشقة بفرح أنها خلصتها وخدت تليفونها ودخلت تنام
حلا بصت علي فونها بحزن:مستنية اي ي حلا مستنية حد يسأل عليكي انسي ياحلا انسي انتي اصلا كنتي لوحدك فمفيش حاجة جديدة….وبصت للسقف بشرود ونامت
_____________________
يوسف داخل البيت وهو بينادي علي جيدا
لوجي بفرح وهي بتجري تحضنه:يوسف
يوسف بصلها بضيق ووزقها :اي بتعملي اي انتي هبلة
لوجي باحراج:اي كنت بحضنك ..واكملت بمياعة:وحشتني
يوسف بقرف:اتكلمي عدل بس ..فين جيدا
لوجي بضيق :معرفش
يوسف كان هيتكلم بس جيدا نكت في حضنه بحب
جيدا بحب:يووووووسف وحشتنييييي
يوسف ضحك عليها بحب وبدالها الحضن :وانتي كمان ياتوأمي
جيدا خرجت من حضنه وبصتله لعند:بس انا اكبر بخمس دقائق
يوسف ضحك عليها وحضنها بحب:وحشتيني والله ياجيدا
جيدا بدلته الحضن بحب
لوجي بغل وضيق:اييي كفاية
جيدا وهي بتغمض عينيها بغضب وبتخرج من حضن يوسف ببرود عكس الي حولها
يوسف بهمس.:هدي هدي عيلة وغلطت
جيدا بصتله وضحكت جامد :لييي يابارد خلتني اضحك انا م كنت متعصبة ..ورجعت تاني لوش العصبية
جيدا بغضب وهي بتقرب من لوجي ولوجي بترجع لورا :انتي مال ام*ك هاااا مالك انتي ردييي يااابت حد كلمك واحدة وأخوها انتي ماااالك هاااا
لوجي بخوف وهي بترجع لورا وقالت بمياعة:يوسيف تعالي الخقني من المتوحشة دي
جيدا وقفت لثواني بصدمة :يوسيف!!!هو م الاسم يوسف ولا اي وبصت لي لقيته بيضحك رجعت بصت للوجي تاني واتكلمت بنفس طريقتها:تعالي ياايوسيف خالصها من المتوحشة دي …وبصت عليها ومسكتها من شعرها انا هوريكي المتوحشة دي تبقي ميننن يااابت علشان متلعبيش معايا تاني ماااشي
لوجي بوجع:اااااه الحقني ياايوسيف الحقني
جيدا وهي بتشد في شعرها تاني:يابت اتكلمي عدل يااابت همو*تك ياابت اي المحن ده اسمه يوووسف
يوسف كان بصصلهم وعمال يضحك جامد ..عدا وقت ويوسف شد جيدا من فوقها بعد ماعلمتها الادب
جيدا :سبني سبني عليها الحيوانة دي
يوسف بضحك:كل ده واسيبك 😂
لوجي قامت وهي بتعدل شعرها بضيق وغل:والله ماشي انا هوريكوا وجاية تطلع اوضتها وقفها صوت جيدا
جيدا :الباب من هنا يابت راحة فين
لوجي ببرود:طالعة اوضتي ..واكملت باستفزاز:هو انا مقولتلكيش م انا هعيش هنا
جيدا :ت اي تعيشي هنا وحيات ماما يلااا يابت علي زريبتك يابت مغيش حد هيعيش هنا يلااا
لوجي ببرود:وانتي مين بقي علشان تقوليلي امشي صاحب البيت جمبك
جيدا بصت ليوسف بصدمة :الحق دي بتكلم معايا انا صح
يوسف بخوف:تقريبا.ومسك ايديها تجانبا من اي حاجة
جيدا بصت لها:سيب كدة بس ايدي انا هعرف انا مين يابت انتي حاضر
يوسف وهو كاتم ضحكته:اهدي اهدي خلاص عيلة وبتغلط ..وانتي يالوجي يلا روحي بيتك علشان اوضة الضيوف م متروقة
جيدا بصتله:انت بتتبررلها ..وبصتلها وقالت بزعيق:يلااا يابت من هناااااا
لوجي طنشتها وقالت بمياعة :عادي يايوسف اقعد معاك في اوضتك كدة كدة هنتجوز وغمزتلوا
يوسف بصلها بصدمة واتكلم بعصبية:انتي هبلة يابت ولا اي نتجوز اي انا طايقك اصلا
جيدا بضحك:اهدي عيلة وبتغلط
يوسف بصلها وبرقلها :متضحكيش
جيدا كتمت ضحكتها
يوسف بص للوجي وقال بغضب:يلا انتي كمان اطلعي من هنا كفاية لعب عيال يلااا
لوجي بغضب:انت بتطردني
يوسف:اه بطردك يلا برة الزوق ممشيش معاكي نكلمك بقلة الادب بقي
جيدا ضحكت
ولوجي بصتلهم بغل وحقد وخرجت وهي بتتوعد ليهم
جيدا بضحك :عاش من شافك متعصب ياابو حمااد
يوسف بصلها
جيدا:احم اطير انا بقي اروح انام باي …وجريت علي اوضتها
ويوسف ضحك عليها وطلع علي اوضته
______________________________________________
بعد يومين
حلا قاعدة في البيت من ساعت مفاوضات منزلتش وهي بتدور علي شغل من النت لحد اما لقيت اعلان في شركة قررت تروح ونشوف حظها وفعلا لبست ونزلت
___
جيدا :يووووسف
يوسف بخضة :يخربيتك ايش حال انا جمبك يعني يابت صوتك يابت
جيدا وهي بتقعد وبتاكل :فدايا ..رايح الشركة
يوسف :اه من ساعت ما جيت منزلتش
جيدا وهي بتاكل:اشطا …واكملت بتساؤل :احم صح انت هتمشي تاني هتسافر
يوسف بحيرة:م عارف ياجيدا بفكر ارجع
جيدا بحزن :يوسف انا محتاجاك معايا يمكن مببينش ده ويبين اني كويسة بس بجد انا م كويسة انا مليش غيرك أو بمعني اصح ملناش غير بعض ..واكملت بدموع:أن انا وحشوني اوي بابا وماما هما لي سابوني لوحدي لي ماتوا
يوسف يصلها بحزن وخدها في حضنه:هششش خلاص اهدي هما في مكان احسن ياحبيبتي صدقيني ..وخلاص انا ياستي قررت اني م هسافر تاني
جيدا بصتله :بجد
يوسف:اه والله اصلا م عايز اسافر تاني ولا عايز اسيبك تاني ياحبيبتي كفاية السنتين الي عشنا فيهم بعيد عن بعض
جيدا حضنته بحب :اوعي تسبني لوحدي يايوسف ارجوك هدمر من غيرك
يوسف بدالها الحضن:مقدرش أسيب نصي التاني …ويلا بقي كفاية محن هتاخر علي اشغل
جيدا ضربته بغيظ :بارد
يوسف ضحك وقام باسها في رأسها وخرج
وجيدا اتنهدت بحز ن وقامت
________
حلا :احم لو سمحت هي دي شركة Usللتصدير م كدة
*اه
حلا:تمام شكرا …وفعلا دخلت وهي بتبص عليها باانبهار من جاملها ..وهي ماشي خبطت في حد
حلا:اييي اسفة اسفة جامد بجد
*اعمل اي باسفك دلوقتي
حلاوهي بترفع راسها لي :اس…انت
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صدفة حب)