رواية أحببت مجنونة 2 الفصل العشرون 20 بقلم آلاء
رواية أحببت مجنونة 2 الفصل العشرون 20 بقلم آلاء
رواية أحببت مجنونة 2 البارت العشرون
رواية أحببت مجنونة 2 الجزء العشرون
رواية أحببت مجنونة 2 الحلقة العشرون
اياد ضحك… بعد عنها قولي
مريم بتاخد نفسها… اها والوجع بداء يهدا حبه بس صغيرين
اياد… تمام هنبداء نشتغل افتحي بوقك عشان البنج
مريم مسكت في بلطو بتاعو وفتحت بوقها
ايادبص علي ايدها وتنهد بضيق وهز راسه يمين وشمال وحط البنج … تمام اتفضلي
مريم كانت عيونها بدمعه من الخوف والوجع بس كانت كتم كل دا ونظاره طبعا مش مبينا حاجه طلعت وبعد وقت الممرضه قالتلها تدخل دخلت ورجلها بتخبط في بعض من الخوف وقاعدت
اياد… يلا نبدا
مريم بنبرة رعب… عشان خاطري براحه
اياد بصلها… اظن في مسكن وغير كده في الكشف مكتوب سنك 22يعني مش صغيره خايفه من ايه نسيب العمايل دي للاطفال يلا افتحي بوقك
مريم اتكسفت وفتحت بوقها وبداء يشتغل كانت مسكه في كرسي ب ايديها الاتنين ودقات قلبه عماله تزيد وبتعيط بصوت مكتوم ومره واحده صوتتت من الوجع اللي هي حست بي بطريق متتوصفش
اياد بعد عنها بنرفزه … مينفعش كده
مريم بتاخد نفسها بالعافيه وشهقة العياط بينا من نبرة صوتها… ان. ا انا اسفه وهي بتتكلم بان انها بتاخد نفسها بالعافيه
اياد بصلها وحسه انها كانت بتعيط من نبرة الصوت بس مش بين حاجه.. تمام
مريم قلعت النظاره عشان مكان ما كان بيشتغتل نظارتها مش شايفه بيها بدات تمسح وبان جمال عيونها اياد بصلها واستغرب شكلها اتغير تماما حرفيا في دقيقه
مريم… معلش ثانيه عشان مش هشوف وبتمسحها ولبستها تاني اتفضل حضرتك
اياد .. احم تمام ورجع ييشتغل وهي بتحاول تستحمل
اياد… تمام كفايه كده النهارده تيجي بكره ولا بعدو
مريم… اللي حضرتك عايزو انا معرفش
اياد ضحك… انتي فاضيه بكره تعالي فاضيه بعدو تعالي
مريم… الاتنين فاضيه
اياد… تمام زاي دلوقتي تعالي بكره ونفس الكلام بلاش مياه ساقعه ولا سخنه ولا اي حلويات وتغسليها كويس وبالمضمضه تمام
مريم… حاضر بعد اذن حضرتك ومشيت ونسيت شنطتها
ـــــــــــــــــــ
جني راحت القسم لي محمد
جني بتسال العسكري… لو سمحت يا عمو ظابط محمد سيف الدين فين
العسكري كان شاب صغير… انا عمو برضو
جني ابتسمت بكسوف… حضرتك مش عارفه. بس هو ظابط محمد سيف الدين فين
العسكري. … انتي عايزه ليه ممكن اساعدك
جني بكسوف…. لا مش مساعده انا بنت خالو
العسكري بنتباه… احم اها اتفضلي من هنا ومشي
جني جايه تخبط لقت عسكري تاني بس راجل كبير فجاءه بقا قصادها
العسكري… ايه يا انسه عايزه ايه
جني بخوف… ابن خالي جوه
العسكري… مافيش حد عند الباشا
جني… لا هو مش دا محمد
العسكري… محمد حاف ليلتك سوده وحمره شبه شعرك دا اللي ضربه اكسجين
جني مسكت شعرها… لا دا برتقاني مش احمر وهو كده ربنا خلقني كده
العسكري…اهيي برضو خلقة ربونا دا انتم بقيتو بتلعبو في خلقة ربونا اكتر ما كنتم بتلعبو وانتم صغيرين وكميه الحاجات اللي حطها في وشك دي
جني.. لا واللهي يا عمو بجد انا مش حطه حاجه صدقني وغالوت ماما
العسكري…. كدابه حطه عايزه تفهميني ان البياض دي كده
جني طلعت منديل ومسكت وشها … اهو مش حط حاجه ياعمو مش هكدب عليك انت زاي بابا
العسكري.. وانتي جي القسم ليه وابوكي مين دا
جني… انا جني مازن بنت خال محمد سيف الدين اللي جوه
العسكري… يخرب ابيض انا اسف يا هانم
جني.. عيب يا عمو تقول كده انت عمو كبير انا اللي مفرضو اتاسف واقولك ياباشا او عمو كده هو مفروض اقولك ايه يا عمو
العسكري… قوليلي يا عم ابراهيم زاي الباشا بيعتبرني ابو بس برضو واجب الاحترام
جني… ماشي يا عم ابراهيم ينفع ادخل
عم ابراهيم… طبعا استني بس اقوله عشان بيضايق جوي لما حد يدخل كده هون من غير احم ودستور
جني… لا بالله عليك عايزه اعملو مفجاءه ولو قال حاجه هقوله انا
عم ابراهيم… حاضر
جني بفرح… شكرا جدا وجي تدخل رجعت تاني وفتحت البوكس اللي كان في الكيك عم ابراهيم ينفع تاكل دي متقرفش مني انا نضيفه اووي واللهي
عم ابراهيم ضحك… ماشي من يد ما نعدمها ابدا
جني… دوق بقا وقولي رايك.
عم ابراهيم… الله تسلمي يابنتي يوووه قصدي يا هانم
جني… تاني لا قول بنتي عشان خاطري
عم ابراهيم ضحك.. ماشي يابنتي
جني… وعشان انت عمو شاطر اتفضل دي كمان
عم ابراهيم ضحك… كتر خير يا بنتي
جني… تسلم يا رب يا عمو وخبطت علي محمد ودخلت
محمد وهو بصص في ملف… اتفضل يا عم ابراهيم
جني ضحكت علي قاعدته اول مره تشوفه جد وشكل مكتب غامض عكس شخصيتو تماما
جني طخنت صوته… تسلم يا ابني
محمد رفع راسو وستغرب الصوت… مالك يا عم ابراه ايه دا انتي جيتي ازاي
جني بضحك… بتاكسي
محمد… انتي مجنونه ازاي تيجي القسم
جني بطفوله وحماس.. عمو ابراهيم طيب اوي
محمد… عم ابراهيم ايه انتي عبيطه
جني… اسمع بس امسك ودتلو البوكس عملتلك كيك اللي بتحبها واها عمو ابراهيم اتحيلت عليه بالعافيه عشان يرضا يدخلني وقاعدت بس مكتبك حلو اووي
محمد متنح وبصص ليها ومن تصرفاتها الغريبه عارفها بتتكسف جدا … في ايه
جني… مش عارفه بس قايمه مبسوطه وفرحانه انك معايا واني اخيرا لقيت صاحب بجد وكمان من اهلي وكده مش غريب فاهمني
محمد ابتسم… فاهمك بس غلط مينفعش تيجي هنا
جني… اسفه انت بجد مضايق
محمد… مش بالظبط انا خايف عليكي بس
جني… لا متخافش دا حتي عمو ابراهيم جميل اووي وطيب انا حبيتو
محمد بغيره…نعم ياختي حبتي مين
جني…عمو ابراهيم انت متعصب ليه
محمد بنرفز وعصبيه…بت انتي انا مش متعصب انتي اللي بتعصبيني
جني ضحكت بطفوله…مش فاهمه مالك بجد وسندت وشها با يديها الاتنين علي المكتب وبصاله انت شكلك واسلوبك متغير خالص عن البيت
محمد بتنهيد…لو جي تشليني مش هتعملي كده يلا واخد حاجاتو ورايح واقف قصاده
محمد…يلا بقولك
جني…فين
محمد…هنمشي من هنا
جني بحزن …ليه مش هتاكل الكيكه
محمد اخد البوكس ومسك ايدها…. يلا بقا اكلها في سكه
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
في ال عياده عن اياد
اياد ياسين… الو يا ياعم فينك
يوسف ماجدي… في شغل ببحث عن شويه حاجات كده وانت
اياد…. ربنا يقويك برضو في شغل بس جات بنت كده
يوسف…. تااااني دا انا قولت انت اتغيرت عني بكتير
اياد بضحك… ياعم اسمع باقي الكلام دي بنت تكرهاك وتشجعك علي انك متكلمش بنات
يوسف بستغراب… ازاي
اياد كان قاعد ومدي ضهرو للباب…. لو شوفتها هتعرف ازاي
في نفس الوقت مريم كانت دخل تاخد.شنطتها اللي نسيتها هي والفون بتاعها
ايادبضحك ….. لبسه نظاره كعب كوبايه بتاعت ابو حفيظه لا وكمان اسنانها كلها رايح في داهيه شكله وحش استغفر الله العظيم
يوسف بضحك… ياعم اتقي الله وبعدين تلاقي احسن بكتير من اللي بيلغبطو وشهم وانضف منهم
اياد… ياعم دي بشتغل وانا قرفان منها اساس مشوفتش شكل اسنانه
يوسف… مالو هي اسنانه سليمه هتجي ليه عشان تشوف جمال عيونك
اياد ضحك… دا اانا عليا عيون بس سيبك ان شايل هم بكره هشوف خلقتها تاني
مريم عيونه كانت ماليانه دموعه من كلام اللي سمعتو وزاي راجليها مش عارفه تحركه من الكسفه وكلامو بيتردد في دماغها لي سؤ حظها فونها رن
اياد لف بكرسي بص علي مصدر الصوت لقها هي واقفه ووشها محمر
مريم بحراج اكتر من اللي هي في ونبرت صوتها ملينا كسر ه… انا انا نسيت حاجات وجيت اخدها اسفه وخدت حاجاتها وطلعت من غير متسمع منه رد كا اهانه تاني او اي رد فعلا
يوسف….الو الو ياعم انت
اياد… الو
يوسف… روحت فين
اياد… البنت شكلها سمعت
يوسف.. بنت مين
اياد… اللي كنت بكلمك عنها اياد حكالو اللي حصل بس مش متاكد سمعت ولا لا بس طلعتها دي سمعت
يوسف… حرام عليك يا اخي
اياد بضيق… وانا اعرف ازاي انها رجعت وبعدين مش مفروض تخبط
يوسف… كمان هي اللي غلطانه مش افقل يا اياد عشان انت مهبب الدنيا
اياد…اعمل ايه يعني
يوسف…تتاسف ليها كده كده علي كلامك جي بكره اعتذر ليها مع اني متاكد استحال تيجي بعد الهباب اللي هببتو دا
ــــــــــــــــــــــــــ
مريم اول ما طلعت من عندو نزلت وفضلت تمشي واكنها بتجري وكلامو بتردد فضلت كده لحد ما واقفة قصاد البحر وقاعدت ونهارت في العياط اكتر( ملحوظه مريم. الحقيقي اسمها جميله بس بسبب التنمر اللي وصلت لي كرهت اسمها وختارت اسم جدتها من حبها فيها واي حد يسالها تقول مريم ومتقولش اسمها الحقيقي عايشه مع جدتها ام والدها اللي هي اسمها(مريم) رغم انا ولدها عايش ومامتها بس مامتها وولدها منفصلين وكانت اللي بتربطهم بنتهم اللي كان الاب كرها بسبب افعال امها ومعتقد انها هتطلع زايها وامها بتكرها بسبب شكلها وان قريبها بيتريقو عليها وانها اكيد هتاخد طبع ابوها بس هي رمتها عشان شكلها )
جميله قاعده وبتفتكر كلام امها وهي صغيره
فلاش باك
جميله… ماما ايه رايك في الطقم دا
مامتها بستهزار…لو كان عليا او علي حد من بنات اخواتي كان هيبقا زاي القمر بس انتي بتلبس الحاجه تخليها شبهك وحشه امشي من قدامي يلا
جميله بصتله بكسره ومن جوها… انا بنتك ليه بتعملي كده
مامتها بزعيق…انتي كمان غبيه قولتلك امشي
جميله بدون رد مشيت
باااااك
جميله انهارت اكتر وبتمسح دموعه وفتكرت حاجه تانيه
فلاش بااااك
جميله كانت راجع من برا ولقت العيله متجمع من جوها… ياترا هسمع ايه النهارده
جميله… السلام عليكم
كلهم بصو
مامتها بضحك…. اهي البومه جات
بنت اختهابسخريه … لا لا ياخالتو ظلمتي البومه
خالتها…. لا لا متقولوش كده دي الضفدع بالنظاره دي
جميله ابتسمت… ازايك يا خالتو
خالتها…. كنت بخير قبل ما اشوفك والله
ابن خالتها كان طلع من البلكونه… ايه دا عوذ بالله من الخبث والخبائث هما مش بيطلعو باليل
اختو بضحك…لا ما احنا ساعة مغربيه
كلهم ضحكو
جميله بصت علي مامتها لقتها بتضحك معاهم وزاي مستمتع ب إهانة بنتها من جوها… طيب مين اللي يدفع عني ليه يارب خالتهم اهلي او خالتني بشكل دا وجي تدخل
مامتها با امر…بت انتي ادخلي اغسلي المواعين دي وبعد ما تخلصي اعملي حاجه نشربها يلا
جميله هزت راسها بمعنا حاضر..
مامتها…غور كده وانتي شبه ابوكي
اختها…لا لا حرام عليكي انتي شكلك قرفانه منه ولا ايه
كلهم ضحكو
باااك
جميله بعدها افتكرت موقف لي باباها
فلاش باك
والد جميله… غوري من وشي كتك القرف اكيد هتطلعي زاي امك
جميله…. انا يا بابا
والد جميله… ايوه انتم كلكم زاي بعض انا من النهارده هشوف حياتي انا هسافر وهعشها ويلا امشي اياكي في يوم اشوف وشك برا
جميله بنهيار …ارجوك يا بابا سبني اعيش معاك
والد جميله بغضب ومسكها من دراعها وبيزقها برا الشقه…. امك سابتك وراحت تشوف حياتها وانا كمان هشوف حياتي روحلها اكيد انتي زايها
جميله مسك في ايدو ما تترجى… لا ارجوك يا بابا انا عايزه افضل معاك ماما بتكرهني
والد جميله مسكها من شعرها …يلا برا وزقها وقفل الباب
باااااك
جميله ….انا بكرهكم عمري ما هسامحكم ابدا وفتكرت اياد وكلامه
جميله ضحكت وهي بعيط… حتي الدكتور هو كمان طب امي عشان بتكره بابا ومش بتحبو وبابا نفس الكلام دا غير طبعا اني امي شايفاني زاي ناس وحشه وشكلي قبيح بس واللهي ما ب ايدي لقت فونها رجع يرن بصت لقت جدتها ام والدها
جميله حولت تبطل عياط وتهدا وداري عكس الوجع اللي هي في… الو يا تيتا
الجده بقلق…. ايه يا حببتي فينك اتاخرتي ليه ومش بتردي
جميله… لا اصل الدكتور المره دي كان زحمه
الجده بعدم تصديق لان عارفه لو كانت لقت المكان زحمه كانت روحت لان جميله عندها رهاب اجتماعي…. انتي فين
جميله… خلاص جايه يا تيتا عاوزه حاجه
الجده… لا متتاخريش
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
حمزه عز…الو عامله ايه يا ست البنات
مكه عبد الرحمن… الحمد الله وانت فينك مش بترد ليه
حمزه…كنت في العمليات بعتلك علي الواتساب اني دخل العمليات
مكه…امم لا مشوفتهاش يعني انت كويس
حمزه بفرحه انها قلقة عليه… اها والله متخافيش
مكه برتياح…تمام خلصت كده شغلك
حمزه….الحمد الله فضل بس ساعتين عشان اتابع المريض عشان لقدر الله لو حصل مضاعفات
مكه…يعني هتيجي علي باليل
حمزه…انتي لسه عند خاالتو نور
مكه….اها
حمزه… هتروحي امتا
مكه… لما جنات تروح اصل انا وجنات هنا
حمزه…اها طيب متروحي انتي جنات اساس يعتبر عايش مع خالتو نور يعني مش هتروحي كده
مكه…انت عايزني اروح صح
حمزه ضحك….ياختش كميله ااها
مكه…. ليه
حمزه… بصراحه يعني عشان متهزريش مع حد
مكه ابتسمت…نقول غيره كده
حمزه…ما انتي فاهمني اهو
مكه… طيب ما تيجي انت تروحني بعد ما تخلص
حمزه…. اشطا
ـــــــــــــــــــــــــــــ
فهد بلهفه… الو انتي كويسه
جنات بستغراب.. في ايه اها كويسه
فهد… اومال ايه كلمني ضروري مالك
جنات ضحكت…. اها كنت عايزه اسالك علي البتاع اللي انا وانت اكلنها امبارح كان اسمها ايه عشان كنت بقول لي جويريه عليها
فهد برتياح… حرام عليكي ياشيخه
جنات بضحك….اهدا مافيش حاجه
فهد… انا دماغ امي لفت
جنات بضحك….ايه صوت العربيات دي
فهد… كنت جيلك ياختي فكرتك فيكي حاجه
جنات… كنت ليه انت مش جي
فهد… لا انا سيب ورق مهم علي المكتب ونزلت
جنات بفرح…. لدرجه دي خوفت عليا
فهد…لان مش مستعد يحصلك حاجه انا روحي فيكي
جنات اتكسفت… احم طيب انا هسيبك عشان الطريق وقفلت
فهد بص للفون …نفسي اقولك كلمه متقفليش ولف ورجع
ــــــــــــــــــــــ
انس…الو
جويريه…مش بترد ليه
انس….اكونش كنت في اجتماع وبعدين هو انا بوحشك اووي كده
جويريه بتتكلم بسرعه.. لا متاخدش في نفسك قلم ياخويا انا بكلمك عشان صحبتي جوزها اللي طلبت تزودو رجع مرتبو تاني زاي مكان الواطي اللي مطمرش في
انس…. ااااااااايه ياما براحه انتي قولتي ايه اساس في ايه
جويريه…ما انت مش بتفهم هقولك ايه المهم دلوقتي صحبتي اللي كلمتك عن جوزها
انس.. سبتلك الفهم يا ام النباها مالو ايه اعينه مكاني
جويريه.. ظريف ظرف لا يا خافه عايزك ترجع مرتبو زاي ماكان
انس.. ابليس مالك
جويريه…ههزق بكرامتك الارض علي فكر اتعدل
انس بضحك…كرامتك بقت منكرامتي براحتك بقا
جويريه…ولاه انس انت بقيت مستفز يلاه عبو تنحتك المهم اعمل زاي ما بقولك
انس…نطحتي عليا ياختي وبعدين هي لعبه هو ايه اللي ارجع مرتب وليه عملك ايه
جويريه…وهيعملي ايه اساس لا عمل لي صحبتي الواطي ابن الواطي عايز يتجوز عليها الخاين
انس ضحك…والله
جويريه.. اها قال ايه ربنا كرامني وانا محتاج واحده تكون فاضيه ليا وانتي بتشتغلي ونينينيني وكده
انس… اممم طيب ما ممكن اتكلم معا
جويريه…لا ما صحبتي رفعت عليه قضاية خلع
انس…نعم
جويريه…وهنشنيرو
انس…تشنيرو ايه يابت انتي هتخربي بيت البنت استني نصلح
جويريه.. ياعم تصلح ايه دا طلع لي علاقه اساس باللي هيتجوزه حوار غريب وكبير انا هحكيلك بص قطعها
انس بخبث.. ينفع طيب اجيلك وتحكيلي عشان يعني اكون فاهمك وكده
جويريه ضحكت…. قول عايز تشوفني مكشوفه اشطا وتجبلي بيتزا
انس اخد المفتيح من علي المكتب…مسافة السكه
ــــــــــــــــــــــــــــ
معتصم … ملوكه
ملك… الو
معتصم… كوكي
ملك… الو مش سامعه
معتصم…بت متستهبليش وشوفت التيشرت فادكي يا سوسه
ملك ضحكت… طب يا عم متقول من بدري
معتصم ضحك… جزمه بس انتي عملتيها زاي التيشرت ملامحو في داهيه
ملك بضحك… انا شوفت فيديوه كده علي اليوتيوب كده بس فشلت
معتصم… ومعملتيش من هدومك ليه او محمد او انس
ملك…انس انت عارفو يتجن لو حد اخد منه ومحمد كان نايم وقفل الاوضه عليه قولت مافيش غيرك
معتصم…اممم ماشي
ملك… انت زعلان
معتصم…لا ياروحي براحتك المهم يومك النهارده عامل ازاي
ملك…قمر زايك
معتصم ضحك… ايه دا انا بتعاكس
ملك… حاجه زاي كده
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
جميله اول ما وصلت بيتها لقت جدتها قاعده دخلت باست ايديها وراسها
جميله… عامله ايه يا تيتا
الجده…الحمد الله مبطلتش عياط وبين من صوتك
جميله بتوتر…انا ابدا
الجده شالت النظاره…ودا ايه
جميله بصتله ونهارت في العياط من تاني…. انا تعبت ياتيتا
الجده ملست علي شعرها….اهدي ياروحي حصل ايه بس
جميله.بعياط….الدكتور اللي كنت بعمل تقويم عندو
الجده….مالو
جميله… انا نسييت شنطتي وانا طلع فرجعت لما جيت ارن عليكي واخد بالي ان سبت شنطتي جوه عند الدكتور المهم
الجده….اها وبعدين
جميله… دخلت لقيتو بيقول انه قرفان مني واني وحشه اووي وشبه الضفدع هو كان باين من طريقتو مكان دايما بصصلي بقرف وحسه انه عايز يمشيني بس كنت بقول يمكن انا اللي حساسه بسبب اللي شوفته وبشوف وهشوفه وهفضل كده طب انا مالي ياتيتا انا مالي وبصتلها انا مالي هما ليه بيتهموني اني كل دا ب ايدي ليه امي بتكرهني عشان شكلي وحش وبابا رمني في شارع عمرك شوفتي اب يرمي بنتو طب ماشي انا وحشه بس مش بأذي حد انا بتأذي ليه كده حتي وانا صغيره كنت اللقي بصت اشمزاز منهم ليه كده انا تعبت واللهي يارب خدني يارب انا تعبت
الجده…. اهدي حرام اللي بتقولي دا يا حببتي انتي مش وحشه انتي جميله ربك مش بيخلق شخص وحش
جميله ضحكت بعياط…اها فعلا انا جميله فعلا لدرجة ان الناس كله بتبصلي بقرف طول ما انا في شارع اها فعلا انا جميله لدرجه ان امي بتكرهني اها فعلا لدرجه ان بابا رماني في شارع وميعرفش انا فين ولا حتي عايز يعرف اها فعلا جميله لدرجه ان دكتور كان قرفان مني ربنا خلقني وحشه يا تيتا
الجده…حرام يا جميله تقولي كده ربك عمرو ما خلق شخص وحش ربك مدي كل واحد24 ايراد محدش اقل من حد انتي فيكي ميزه مش في دوله ناس مريضه متعرفش اي حاجه عن ربنا وابوكي وامك دوله معندهمش طيبت قلبك معندهمش روحك الحلوه انتي لو عملتي نص اللي بنات بتعملو في وشها هتبقي احلي منهم متخليش حد يكسرك
جميله… انا اتكسرت يا تيتا مش لسه انا معنديش ثقه كلامك حتي مبقاش يأثر فيا لان كل مره بتاكد اني وحشه انا راضي بكده واللهي بس ليه بيأذوني بنظراته وبكلامهم وتنمرهم عليا دا حتي اسمي غيرتو عشان محدش يهني كرهت حتي ابص في مرايا ويوم ما قولت اروح اعلاجاسناني الدكتور نفسو قرفان للدرجه دي طب دا غضب من ربنا عليا بس واللهي اللي بيأذيني مش بعملو حاجه ببعد
الجده… تعلاجي ايه انتي مش مريضا انتي بتهتم بنفسك ان الله مع الصبرين يابنتي دا ربنا هيعوضك وهتشوفي وتقولي ربنا عوضني وهيجيلك ابن الحلال اللي يفرح قلبك ويعوضك
جميله… انا مش عايزه حد انا بس عايزه ابقا لي واحدي
الجده…اهدي عشان خاطري لو ليا غالوه عندك
جميله ابتسمت…حاضر اكيد انتي جعانه هقوم اغير هدومي و اعمل اكل وباست راسها وقامت ودخلت اوضتها
الجده بصلها وعيونها مليانه دموعه…يارب عوضها انت عالم هي شافت ايه
جميله دخلت اوضتها وواقفت قدام المرايا مع نفسها … اكتروقت بكرهو وقت مابشوف نفسي وابتسمت بكسر وغيرت هدومها ودخلت المطبخ وجهزت الاكل وطلعت لي مريم الجده
الجده.. يلا كولي
جميله… انا مش جعانه يا تيتا
الجده…عشان خاطري طب يارب اموت لو ما اكلتيش
جميله بخوف… بعد الشر ياتيتا انتي كمان مش عايزني
الجده….لا انا عايزكي تالي ومتفكريش في اي كلام يزعلك
جميله… حاضر وبدات تاكل
الجده… ربنا يحفظك يارب هتعملي ايه هتروحي امتا للدكتور
جميله…لا مش هروح خلاص هروح لي اي دكتور تاني
الجده…ازاي انتي لو سنانك سبتيها كده هتتعبي ومافيش دكتور هيشتغل مكان حد
جميله…عادي مجتش علي دي يعني وضحكت مش تبوظ جمالي يعني ياتيتا
الجده…روحي وطنشي كلامه
جميله… تيتا هو قرفان اساس حرام أذي شخص من منظري ودا شغله غصب عنه
الجده…ايه الهبل دا تأذي ايه دي انسان مريضه فكك منه وروحي ولا يهمك خاليكي وثقه من نفسك وبعدين ما هو أذكي بكلامو ومخفش علي مشاعرك
جميله… عشان خاطري انا مصدقة اهدا بلاش تفتحي الموضوع خلاص
ـــــــــــــــــــــــ
تسريع الاحداث
حمزه خلص شغلو وراح اخد مكه. و اتمشو شويه وبعدها وداها بيتها اما انس راح لي جويريه واخدها وراحو علي البحر وفضلو يتكلمو وهزرو مع بعض وجويريه كانت مبسوطه جدا بوحود انس وانس نفس الكلام اما عندمحمد وجني محمد كان مبسوط جدا انها بتفكر في وان كده قادر انو يخليها تحبو زاي ما هو بيحبها اما ساره يوسف اللي كان فين وفين يجلهم بقا كل يوم يروح يقعد معاها شويه ويمشي وساره كانت مش عايزه تروح بيتها لان عارفه مش هتقدر تشوف يوسف رغم انها مش عارفه ليه حبه تشوفه اما اياد كان حاسس بالذنب عشان جميله والكلام اللي قاله واياد كان قاعد وسرحان ويونس وداليدا وجنات وفهد ومحمد وجني ومعتصم وملك ومنه وانس وجويريه قاعدين ونور ونورين وسلمي وشهد قاعدين
شهد بهمس… بت نور هو اياد مالو
نور بصت لقتو سرحان… مش عارفه وهزت نورين في كتفها بت ابنك مالو
نورين… مين فيهم وبصت علي معتصم لقيت هو ملك قاعدين بيتكلمو ومافيش حاجه بصت علي منه لقتها مسك الفون وبين بتكلم جوزه زياد بصت علي اياد لقت وشه متغير وسرحان ودا مش طبعو الا لما بيبقا زعلان
سلمي لحظه اياد سرحان برضو… حبيبي خالتو مالك
كلهم بصو
اياد لسه سرحان…
كلهم بصو لي نور عشان عارفين بيفاهمو بعض
نورين….. قومي شوفي مالو
نور قامت وقاعدت جمبو…حبيبي مالك
اياد انتبه..ايه
نور…سرحان في ايه مين زعلك
اياد ابتسم ولقه كله بصص لي ضحك…ايه دا في ايه
نور…كل واحد يبص قدامو
كلهم ضحكو وديرو وشهم
نور…مالك
ايادحكلها.. بس مش عارف مخنوق ومنظرها وهي واقفه مش راضي يروح من عيني وصوتها
نور بصتله بضيق وزاي ما يكون مش طايقه… تقبل دا علي منه اختك
اياد بصلها بندم وتكسف…
نور اتعصبت وصوتها بقا عالي … رد تقبل مش لقي رد صح
كلهم بصو ليهم
نورين ام اياد…في ايه
نور… عشان عارف اللي عملتو متقبلهوش علي اختك ولا علي نفسك حتي هي مختارتش شكلها ليه كده انت كسرتها وكستر نفسها وبعدين ما هي جايه عشان تعدل اسنانه ولا انت متعود البن”ات اللي بتجيلك بحجه اي حاجه عشان تتدلع عليك معلش بقا البنت محترمه مجتش علي مزاجك
اياد… يا خالتو واللهي ابدا مكانش قصدي ومعرفش انها ورايا
نور… حتي لو مش موجوده ومسمعتش مش من حقكك تتكلم عنها ولا تقول هي حلو ولا وحشه انت مالك اساسا حلوه لي نفسها وحشه لي نفسها متخلقتش عشان تعجب حضرتك
اياد… ياخالتو مكانش قصدي
نورقامت .. كداب بلا خالتو بلاقرف متتكلمش معايا تاني انت خذلتني وجي تطلع قام واقف قصاده
اياد… واللهي يا خالتو ما كان قصدي صدقيني وغالوتك عندي لو كان قصدي او نيتي وحشه كان زماني مش هممني صح ولا لا وانا عارف اني غلطان والله
نور… تتأسف ليها وتعتذر لو فعلا ندمان ومش بتكدب عليا
اياد… حاضر
نور… متتعاملش معايا الا لما ترد كرامتها وبصتله بقرف البنت دي بتها فين
اياد… معرفش بس هي عندها جلسه بكره بس ليه
نور.. تعتذر ليها ومظنش انها هتجيلك بعد اللي حصل
اياد…. حاضر
ــــــــــــــــــــــــــ
تسريع الاحداث
عده اليوم وتاني يوم اياد راح العياده واستنا جميله تيجي مجاتش وقاعد وقت كتير مجتش واياد روح وقال لي نور انها مجاتش قالتلو طبيعي اكيد مكسوفه من اللي حصل
واياد قالها ان ممكن تيجي بكره تاني يوم راح العياده اول ما جي يدخل وقفتو السكرتيره
السكرتيره… دكتور في واحده جت دفعت حسابها وقالت انها مش عايزه تكمل ومشيت ومرديتش تستنا اني اقولك عشان اعرف ينفع ولا لا
اياد بصلها…اسمها ايه
السكرتيره…
بقلم الاء
يليق بك أن تكون ضوءًا لا ينطفئ، أن تكون وردًا لا يموت، وماء لا يجُفّ، يليق بك أن تكون كل الأشياء السعيدة التي لا يمكن أن يعبرها الحزن يومًا ما .. عزيزى القارئ لا تجعل هؤلاء الحمقى يفسدون عليك حلاوة أيامك وأنت تتذكر أفعالهم.
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (أحببت مجنونة 2)
أحببت الروايه
بشكر الكاتبه على هذه الروايه الرائعة
اجمل رواية قرئتها
أجمل كاتبه