روايات

رواية خطة حب الفصل الأول 1 بقلم منة سامح

رواية خطة حب الفصل الأول 1 بقلم منة سامح

رواية خطة حب البارت الأول

رواية خطة حب الجزء الأول

خطة حب
خطة حب

رواية خطة حب الحلقة الأولى

ياانسة ياانسة
لقيت للصوت باستغراب :انا
محمود:هو في حد غيرك
ريم :ايوة عايز اي
محمود بإحراج :تتجوزيني
ريم بعدم فهم:افندم انت اهبل ولا اي انت تعرفني اصلا
محمود بهدوء:عادي نتعرف سهلة
ريم بنفاذ صبر وعصبية:لا انت باين عليك مجنون خالص وانا م نضيع وقتي معاك وجت تمشي بس وقف قدامها برجاء
محمود برجاء وحزن:ارجوكي وافقي ارجوكي انا مجبور اعمل كدة
ريم صعبت عليه وقالت بهدوء:لي؟
محمود اتنهد بهدوء:امي تعبانة عندها الكانسر ومن عايزة تتعالج غير لما انا اتجوز
ريم بعدم فهم:ازاي يعني هو الجواز بسهولة ده مسئولية وفلوس وبيت و…
محمود بهدوء:كل حاجة جاهزة شنطة هدومك بس معاكي وخلاص

 

 

ريم بصتله بحيرة وقامت بالاعتراض:لا لا م هقدر ده جواز ازاي هتجوز واحد معرفوش وغير كدة ايش ضمني انك مبتضحكش عليا لا لا شوفلك حد تاني
محمود بصلها بحزن:ارجوكي مفيش وقت يعني كمان ده منظر واحد بيضحك عليكي
ريم :لا بطلمناها الشعلانة دي مظاهر اي بس
محمود ضحك وبانت غمزاته
ريم بابتسامة توهان:ضحكتك حلوة
محمود بغرور مصطنع:عارف
ريم فاقت:اي ده
محمود بهدوء:قولتي اي
ريم بصتله بتفكير وقلق وساكنة
محمود بصلها برجاء
ريم اتكلمت بهدوء:م معقول هسيبك انت ضحكت قدامي وطلع عندك غمزات يبقي خلصانة
محمود بفرحة:يعني موافثة
ريم :موافقة ..إلا صحيح اسمك اي
محمود بابتسامة :محمود وانتي
ريم :ريم
________

 

 

*في عريس متقدملك
ريم بهدوء:تمام
ريما باستغراب:تمام!! اي الهدوء ده
ريم بصتلها:لي يعني
ربما قعدت جنبها:اصلك اول ماتعرفي أن في عريس بتعترضي علي طول مشمعنا المرادي ….واكملت بشك:بتحبي حد ولا اي
ريم بتوتر:لا عادي انا من امتي ليا في الكلام ده .
ريما بصتلها بعدم اقتناع وسكتت
ريم بزهق:اوووف ي ريما خلاص هقولك ..وحكتلها كل حاجة
ريما بهدوء:وانتي ايش ضمنك أنه م بيضحك عليكي
ريم:م باين عليه باين أنه شخص محترم
ريما بصتلها بعدم اقتناع :فك…
قاطعتها ريم بهدوء:خلاص ياريما انا اخدت القرار وغير كدة ده هيبقي ارحم من العذاب الي عايشة فيه
ريما بصتلها بحزن وقلة حيلة وسكتت
_____________________________________________

 

 

بعد اسبوع
محمود بهدوء وهو بيبص لل
ريم:احم انا طلبت الماذون
ريم بصتلو بصدمة وقامت:ايي ازاي ا احنا متفق….
محمود قاطعها بتوتر:احم ..وبص للعمتها الي باصة بشك:قصدها احنا متغقناش ايوة الموضوع جه فجاءة بس كدة احسن
ريم بصتلو بضيق :بس
محمود بمقاطعة:ممكن تسبونا شوية
فعلا كلهم قامو ومتبقاش غيرهم
ريم بعصبية:انت بتستهبل متفقناش ااننا نجوز علي طول انا معرفكش
محمود:مااحنا في الاخر هنتجوز ياريم وانتي عارفة انا بسرع في الموضوع لي
ريم بصتلو بتردد
محمود بيغير الموضوع:طلع عندك اخت توام مفيش فرق بنكو خالص
ريم بصتلو بهدوء وسكتت
—————

 

 

“بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير”
محمود وهو بيحضنها:مبرووووك ياعروسة
ريم استغربت من فعله بس بدلته الحضن
تحت نظرات عمتها الحرباية
ريما كان قلبها م مرتاح بس حاولت تهدي نفسها
وعدي اليوم دون أي أحداث تذكر
___________________
كريمة :انت كدة مرتاح هاااا مرتاح
محمود ببرود:اوي ياست الكل
كريمة بهدوء:هتندم يامحمود هتندم اويلو حصل لبت دي حاجة بسببك
محمود بصلها وخرج بهدوء
كريمة بقلة حيلة :منك لله ياسر منك لله

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على 🙁رواية خطة حب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *