روايات

رواية أنت أم هو الفصل الرابع 4 بقلم لوجين جمال

رواية أنت أم هو الفصل الرابع 4 بقلم لوجين جمال

رواية أنت أم هو البارت الرابع

رواية أنت أم هو الجزء الرابع

أنت أم هو
أنت أم هو

رواية أنت أم هو الحلقة الرابعة

هشام !! إنت بتعمل إيه هنا؟
رد بعصبية: بقول مين محمد إيه مش سامعة؟
– محمد مين يا هشام معرفش
• انتي هتستعبطي؟
– هشام وطي صوتك احنا فنص العمارة
• والله؟ ده اللي هامك؟ ومش هامك كلام الناس عليكي وسمعة بنتك مش مهمة؟
– كلام ناس ايه وسمعة بنتي ايه انا مش فاهمة حاجة
• انا كنت جايلك الشغل عشان اقابلك بعد ما تخلصي لسة هوقفك عشان اكلمك لقيتك بتكلميه في التليفون ممكن افهم كنتي بتكلمي مين؟
– وانت مالك بكلم مين؟ انت ناسي يا استاذ انك طليقي واني حرة دلوقتي وانت ملكش حق تحاسبني او تعرف حتى انا بكلم مين؟
• والله ده لو حضرتك عايشة لوحدك مش معاكي بنتي
– بنتك؟ مش هي دي بنتك اللي اتخليت عنها بسبب انك مش عارف تحبها؟

 

 

• انا متخليتش عنها انا مكنتش عايز اظلمها وبعدين متغيريش الموضوع ممكن افهم مين محمد ده؟
– ولو انك ملكش فيه،، محمد يبقى جار اختي وابن اخته عايش معاه وفي نفس الحضانة مع وعد جاب رقمي من وعد واتصل بيا عشان اجيب سيف ابن اخته معايا وانا بجيب وعد لأنه مكانش في البيت… ها حاجة تاني؟
• أنا اسف إن صوتي علي
ضحكت بسخرية: لا عادي مش أول مرة،، يلا يا وعد
• استني
– نعم
قرب من وعد ونزل لمستواها
– وعد أنا … أنا بحبك يا قلب بابي، ممكن تيجي تقعدي معايا شوية؟
بصلتي بخوف قلتلها: عايزة تروحي؟
– لا
• ليه يا قلبي؟ ده بابي مش غريب
– بس انا مبحبوش
بصلها بدموع: مبتحبينيش؟؟
وعد بصتلي و حضنتني وانا اخدتها وطلعنا من غير ما اكلمه خالص
طلعت البيت واخدتها على جنب وقلتلها: ممكن افهم ليه قلتي كده لبابي؟
– انا قلت اني مش بحبه ودي حقيقة مش انتوا كنتوا بتقولوا لازم نقول الحقيقة؟
• أيوة يا حبيبتي بس مش كل مرة لازم نقول الحقيقة في وش اللي قدامنا بشكل قاسي وجاف ومش كل الناس لينا اختيار نحبهم او نكرههم يعني مثلا ممكن نحب زمايلنا وممكن لا، لكن مامي و بابي لازم نحبهم مينفعش نكرههم
– بس بابي مبيحبنيش

 

 

• مين قال إنه مبيحبكيش؟
– هو اللي قال
• قال إيه ؟
– قبل ما يمشي سمعته وهو بيقول انا مش قادر احب وعد مش وعد دي اللي هي انا برضه؟
اتصدمت ان طفلة عندها خمس سنين فاهمة كلامنا وفاهمة انه سابها وفاهمة الكلام اللي هو بيقوله
– لا يا حبيبتي انتي فاهمة غلط، بابي بيحبك والدليل انه عايزك تروحي تقعدي عنده شوية
• بجد؟
– اه والله، بصي ايه رأيك تروحي تقعدي عنده ولو مرتاحتيش تكلميني اجي اخدك؟
• ماشي
حضنتها وسبتها تتفرج عالتليفزيون شوية ودخلت أوضتي كلمته
– السلام عليكم
• وعليكم السلام
– هشام انت لسة تحت؟
• اه هي وعد ….
قاطعته: انا اتكلمت مع وعد هي مش بتكرهك، هي بس صغيرة وخايفة
• طب ممكن اطلع اتكلم معاها شوية؟
– انا اقنعتها تيجي معاك
• بجد؟
– اه بجد، بس خد بالك منها
• في عيني، اطلع اخدها دلوقتي؟
– لا انا هسيبها تنزل
• طب متيجي معاها متنزليهاش لوحدها
– لا عادي هي متعودة تنزل لوحدها
اتنهد وقال: طيب انا مستنيها
عملتلها اكل ونزلتها وهو اخدها وراحوا
بعد تلات ساعات لقيته بيتصل يقولي انه هيجيبها قلتله سيبها في العمارة من جوة ورن عليا وامشي..
شوية وجات نزلت اخدتها كان لسة ممشيش،، وعد جريت عليا حضنتني
بصتلها بابتسامة: ها يا دودو اتبسطي؟

 

 

• اوي اوي يا مامي آدم ده حلو اوي اوي
– آدم مين؟
• آدم أخويا
– أخوكي !!!

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على 🙁رواية أنت أم هو)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *