رواية أسيرة حبه الفصل الخامس 5 بقلم نور
رواية أسيرة حبه الفصل الخامس 5 بقلم نور
رواية أسيرة حبه البارت الخامس
رواية أسيرة حبه الجزء الخامس
رواية أسيرة حبه الحلقة الخامسة
… ممكن طلب
زين/ هـفكر
… بطل رخامـة
زين/ جـولي
…. عايزه اركب مـهرة
زين/ أنتي لسه صغيرة علي مـهرة…. تعالي نـفطر الاول وبعدين نشوفو الموضوع ده
ليجتمع الجميع علي السفره للـفطار
حسن/ ميرنـا منزلتشي ليه لحد دلوق
زين/ تلـقيها نازله دلوق… أنا كنت واقف معاها قبل م انزل
(كان يقصد أن يقول هذا امام يونس لإستفزازه)
ليقطع كلامهم عم فتحي المسئول عن الخيل في الاسطبل
فتحي/ إلحق ي زين بيـه الـهانم الصغيرة طلعت بـ مهرة
حسن بصدمه/ ميرنـااا
يونس يهمس لـ حازم/ مين مهرة و ايه علاقة الموضوع بـ ميرنـا
حازم بنفس الهمس/ مهرة دي فرسة عندنا واسرع واحده في الخيل و محدش بيعرف يتحكم فيها غير زين والمفروض دلوقت إن ميرنـا عليها
حسن/ انقذها ي ولدي
________
…. ااعاااااااا الحقوني الحقوني اقفي بقا ارجوكي
(الفرسه بتجري بأعلي سرعتها وميرنا حاضناها وخايفه تقع)
…. حد يلحقني ااعاااااااا
بيظهر قدامها زين بسرعه وبيمشي بحصانه جمب حصانها وبيمسك الحبل بتاع حصانها..
…. عاااااا وقفها وقفها
زين/ ما تخافيش هاوجفها ..
(وبعد محاولات من زين الفرسه مش راضيه تقف..)
زين/ هاتي يدك ..
…. هاقع لو سبتها ..
زين/ ما تخافيش عمري م هسبـها ..
(ميرنـا مدت ايدها ليه وفجأة شدها وركبها قدامه ..)
( كانت راكبه قدامه وقاعده علي رجله وكان ماسك الحبل بايد وهيا بالايد التانيه..)
زين/ انتي كويسة
… بدموع/ كله بسببك ااصلا
زين بغضب/ ليـه انا اللي جلتلك روحي اركبي اسرع خيل عندينا واللي محدش بيعرف يتحكم فيها
….بدموع/ لأ بس انت اللي استفزتني.. زي امبارح وقولتـلي ي عيلة وخلتني اتوهه وشو..فت الـكلا”ب (لتبكي بشده)
و أ.. أنـ.. ـا بخـ.. ـاف مـ.. ـن الكـ.. ـلا”ب ( ثم تحضتنه)
زين وهو يبادلها الحضن/ هششش… خلاص اهـدي طب أنا أسف ي ستي… اتبسطي بجاا زين المحمدي أعتذرلك مرتين لـحد دلوق… دا أنا مبجـولـهاش لحد واصـل
…. بإبتسامة/ ههه.. مـغرور
…. احم.. أسـفة مكنتش اقصد (قصدها علي الحضن)
زين/ ولا يهمك
__________
ملك/ وهي منين ي ولدي
رامي/ من الصعيد من عائلة المحمدي
ملك بدموع و صدمة/ ايـ.. ـه… المـحـ.. ـمدي
رامي/ أنتي تعرفيهم ولا أي يـ أمـي
ملك/ قوموا بسرعة حضروا شنطـكم هـسافر
رامي/ بس….
ملك مقطعاه/ من غير كلام كتير لمـا نوصل هـفهمكم كل حاجة
________
ورد/ ونبـي ي خوي هـنتسلي كلـيتنا
زين بعصبية/ شيفاني عيل إياك عشان ألعب وياكم
ورد/ وحياتـي عندك ي خوي
زين بحنيه/ عشان خطرك ي وردتي
لـيجلس الجميع في جنينة السرايا علي شكل حلقه ويجلس حسن علي مسافه ليست ببعيد
حازم/ الازازه علي ميرنـا….. قولي صراحة ولا جرائه
…. اممم.. صراحه
زين/ حبيتي قبل إكـده
…. يااااه أنـا عشقـ”ـت مش بس حبيت (ثم تنظر إلي يونس بكـسره).. بس الخيـا”نـة ممكن تنهي كل ده في لحظة…. البنت مننا عندها كبرياء و غرور لو حد فكر إن الحب ممكن يضعفها فـ هي ممكن تشيل قلبها ولا تيجي علي كرامتها أو كبريائها
ورد بضحك/ معاها حق مش تنسوا…. إن كيدهن عظيم
ليضحك الجميع ليعود الدور مره أخري
ورد/ يـونس…. صراحة ولا جرائه
يونس/ جرائـه
حازم بخبث/ ألبس قميص أحمر وتعالوا ورايا
(لـيلبس يونس كما قال حازم ثم اخذهم ودخلوا عند الديك الرومي و تركوه بمسافه بعيده…ظل الديك الرومي يجري وراء يونس ويونس يجري وهم ظلوا يضحكون عليه )
(معلومة: الديك الرومي يكرهـه اللون الاحمر)
ليعود الدور مره أخري
ورد/ زين…. صراحة ولا جرائه
زين/ صراحه
ميرنـا/ شيء جر”حك
زين بحزن/ موت أمي…. بس مش هسكت للعمل فيها كده
(ليقول بشر ).. هنتـ”ـقم منهم كلهم حتي لو علي مـوتي
لم يـعلق علـيه احد بل منهم من كان في صدمه ومنهم من خلبت عليه الحيره
حسن في سره/ مش هتنسي برضوا ي ولدي
ليعود الدور مره أخري
حازم/ ورد…
ورد/ صراحـه
ميرنـا/ اكشفلـنا سر من أسرارك
ورد بضحك وهي تتجه ناحيه حسن/ أنـا بحب واحد يابا وهيجي بكرا يطلب يدي
حسن بفرح/ ألف مبروك ي بتي… خلاص وردتي كبرت وبچت عروسه
لـيحضتنوها أخواتهـا
ورد/ زومي…
حازم/ جرائـه
ورد/ ألبس هدوم عم عبده البواب
لـينفذ حازم
ليكملوا جلستهم في جو من المرح والضحك ليقطعهم…
…. اااااخووووي
ليلتفت الجميع وحسن…. لتكن الصدمه الاكبر من نصيب حسن
حسن بـصدمه/ مـ.. ـلك…. خيتي
ليقوموا بإحتضان بعضهم
ميرنـا بصدمه/ طنط ملك
ملك/ ميرنـااا
ليدخل رامي بالشنط
رامي بصدمه/ وورد
حازم/ ايـه اليوم اللي كله صدمات ده ولا مسلسل هندي… لما اروح اقفل البوابـه قبل م حد تاني يجي
لـيرى سـيلا تحمل حقيبتين ثقال
سيـلا/ كتر خيرك يـ عمو… خد اهم (لـتترك له الحقائب)
حازم بصدمه/ عمو!… انتي ي بت… اخد ايه أنا مالي
سيـلا/ احترم نفسك اولا… ثانيا مش دي شغلتك انك تشلهم مش انت البواب… ثالثا
حازم/ شغـ.. ايه… شغلتي…. طب اجري ي شاطره بعيد بدل ما ازعلك
سيـلا بـبرود/ تزعل مين يااض…
حازم بصدمه/ يااض!…. هو في بنت كده
سيـلا بـبرود/ اهو ده إللي بقولـه من ساعة ماشوفتك
حازم بغضب وعيون حمراء/ طب تعـالي… انتي اللي جبتيه لنفسك
لـيأتي الجميع علي صوتهم… لـيقفوا يضحكون عليهم
فـ حازم ماسك شعرها.. وهي تعض يده
ملك وهي تحول كتم ضحكتها/ سيـلااا
حسن/ حاااازم
لـيدخلوا الي السرايا
فـ كان يجلس حازم مقابل سيـلا وكل واحد منهم ينظر إلي الاخر بغضب
ملك/ رامي.. سيـلا ده بيكون خالـكم حسن
وده زين الكبير.. وحازم اصغر من زين ب3سنين.. و ورد الصغيرة أولاد خـالكم
.. بس ميرنـا بتعمل ايـه هنا
حسن/ ميرنـا بنت أخوكـي يـاسر
سيـلا/ اااعاااا… يعني احنا قرايب.. ااعااا (وحضنت ميرنـا)
زين/ بس كيف ي بـوي بتكون عمـتي وانت مخبرتناش عنيها حاجة واصل قبل إكده
ملك/ أنا هحكيـلكم……..
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أسيرة حبه)