Uncategorized
رواية خلفة مجانين الفصل الحادي عشر 11 بقلم أسماء حبيب
رواية خلفة مجانين الفصل الحادي عشر 11 بقلم أسماء حبيب
![]() |
رواية خلفة مجانين الفصل الحادي عشر 11 بقلم أسماء حبيب |
رواية خلفة مجانين الفصل الحادي عشر 11 بقلم أسماء حبيب
وهنا خالد فقد أعصابه وضرب نرمين بالقلم علي وشها ،،،،، قوووولت بسسسسس .
احمد شد خالد من قميصه بغضب ،،،، خاااالد انتي اتهبلت .
ابواهم بصدمه من نرمين الي أغمي عليها ،،،،، نررررمييين
خالد وأحمد جريوا عليها ، وحولوا أنها تفوق بس مفيش فايده ، احمد لبسها العبايه بالنقاب وشلها وطلعوا كلهم علي المستشفي .
خالد ،،، الدكتوره الي هنااا بسرعه فييين .
الممرض ،،، ثواني وهتجي .
دخلوا نرمين اوضه الكشف والدكتوره وكانوا خيفين اوي عليها .
خالد قاعد علي الكرسي وحاطط أيده علي رأسه بتعب وخوف ،،،، انا السبب ، اناااا السبب انا الي غبي .
احمد بخوف ،،،، بابا هي الدكتوره دا كله جوه ! .
ابوه بخوف اكبر علي بنته ،،،، اهدي يبني الله يصلح حالك ، انا مش ناقص قلق وفيا الي مكفيني .
احمد ،،،، يااارب تبقي كويسه .
بعد عشر دقائق الدكتوره طلعت ،،،،، حضرتك والد المريضه .
ابوها بخوف ،،،، اه انا ، خير يا دكتوره !
الدكتوره ،،،، شوف يا حج بنك كويسه بس عيزاك تكون هادي ماشي ، بنتك جلها حاله انهيار عصبي ، وحاليا هي فقده النطق .
خالد وأحمد والحج هادي ،،،،، نعاااااام .
الدكتوره ،،،،، اهدوا مش تخافوا دي بتبقي حاله مؤقته ، بس لازم يكون في رد فعل معاكس للحاله دي وتتفاعل معاها .
ابوها ،،،، ايوه ازاي انا مش فاهم !
الدكتوره ،،،، يعني لازم حد يفتح معاها حوار اتكلموا معاها ، ازم تخرج من الحاله دي ، وتتأثر بيها جدا ، غير كدا الوضع هياخد فتره علشان ترجع تتكلم .
احمد بحزن علي أخته ،،،، طيب وهي فاقت دلوقتي ولا ايييي .
الدكتوره ،،،،، لاء ، بالكتير سعتين وبأذن الله هتفوق ، عن ازنكم .
احمد بغضب وبيكلم خالد ،،،،، ورب الكعبه يا خالد لو اختي حصلها حاجه مش هتشوف مني غير الوحش ، انا اختي تضربها وكمان بتكلم الزفته من وراها ، كان اختي ذنبهااا اي اذتك في اييي يا اخي .
خالد ،،،،، افهم بس يا احمد ، هايدي ه….
احمد ،،،،، يلعن اليوم الي شفنا فيه هايدي يا اخي ، انا لا يهمني هي ولا انتَ ، انا يهمني اختي ، فااااهم .
ابو نرمين ،،،،، احمممد اهدي كدا ، انا عايز افهم اي الي حصلللل.
خالد ،،،، والله يا عمي انا ما ليا ذنب في حاجه وهايدي هي الي دبستني في المقابله دي ، انا هحكيلك الي حصل ….، وبعدين انا جيت علي طول وحصل الي حصل ، انا اتعصبت جدا وكلمها نرفزني اوي ، انا اسف يا عمي اني ضربتها اسسسف اوي..
ابوا نرمين ،،،، خلاص يبني دلوقتي احنا عايزين نطمن لاول علي نرمين ، عايز بنتي ترجع تاني تتكلم .
خالد ،،،، انا هحاول ، سبولي الموضوع ده .
احمد ،،،، هتعمل اي يعني ، لا كتر خيرك علي الي عملته لحد هنا وكفااايه .
ابو نرمين ،،،، احمدد اهدي ، خالد اتظلم في الموضوع ، اه هو غلط بس دلوقتي لازم نلاقي حل ، شوف يا خالد انا هثق فيك ، بالله عليك خلي نرمين تخرج من الحاله دي .
خالد ،،،، انا هحاول يا عمي ومش هسكت غير لما تتكلم .
كان الوقت بيعدي وخالد بيحاول يدور علي مخرج للموضوع وازاي يحاول يخلي نرمين تتأثر وتتفاعل معاه .
الممرضه بعد حوالي ساعه ونص طلعت ،،،، يا جماعه تقدروا تشفوها اتفضلوا ، بس حاولوا تكونوا هاديين .
كلهم دخلوا بسرعه ، كانت نرمين مفتحه عينيها بس ولا حركه خالص .
خالد بسرعه ،،،، نرميين ا…
احمد جري عليها وحضنها ،،،،، نرمييين ، علشان خطري مش تسكتي اتكلمي معايه وخنقيني ماشي ، يلا اتكلمي علشان خاطر اخوكي ، طب لو مش اتكلمتي هجيب مرمر هنا وتزهأك.
ابوها ،،،، نرمين بنتي ، اتكلمي يا حبيبيه بابا ، مش تدنك كدا يا نرمين ، يا بنتي مش توجعي قلبي عليكي .
الممرضه ،،،، لو سمحتم غلط كدااا ، اتفضلوا بره .
خالد ،،،، عمي لو سمحت ممكن تسبني معاها لوحدنا ، مش انتي بتثق فيه.
ابوا نرمين اخد احمد الي مكنش راضي يسيب أخته أبداً ، وطلعوا بره .
خالد ،،،، لو سمحتي ، انا عايز ابقي مع مراتي لوحدنا ، ممكن .
الممرضه ،،، تمام .
خرجت الممرضه ، وخالد اتنهد بعمق وحاول يتكلم بهدوء ،،،،، نرمين ، عارف انك سمعاني ، بصي يا نرمين انتي عمرك ما كنتي وحشه وانتي احسن مليون مره من الي اسمها هايدي ، دا كان فخ هي عملاه لينا ، نرمين انا بحبك علشان جناانك ده وقلبك الطيب الي عمره مفكر يأذي حد ، فكره يا نرمين اول يوم اتقابلنه فيه …، خالد بدأ يحكلها كل حاجه .
فلاااش باااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك.
كان خالد واقف في الشباك بتاع المكتب وبشرب قهوه وهنا شاف نرمين اول مره …
نرمين بزعيق لبتاع التكس ،،،، لااااء انا ليا باقي عندك هاته وإلا والله والله هكسر لازاز بتاع العربيه ، وقد زعتر من بعتر هه .
سواق التاكسي وهو ماشي بالعربيه ،،،، سلاااام.
نرمين ،،،، بقي كدا ، ماااشي يااارب لازاز يتكسر ياااااار….
السواق كان هيحمل حدثه بس حود بالعربيه ولبس في الحيطه والعربيه اتكسرت خالص .
نرمين بخضه وبتدخل بسرعه البنك ،،،، يلهوااااي ، ياارب ما يرجعلي يختااااي يااختي يااختي .
خالد كان واقف في الشباك بيضحك ،،،، ههههه مجنونه .
دخلت نرمين وحولت تكون هاديه ،،،، لو سمحتي انا جايه هنا اقدم علي وظيفه الي كانت منشوره علي لانترنت .
حنان ،،،،، ثواني يا فندم ه….
نرمين ،،،،، يا فندم اي ، انا مش اسمي يا فندم انا اسمي نرمين الي مش في مني اتنين .
حنان ،،،،، ههههه حاضر يا نرمين .
نرمين ،،،،، والحلوه انتي اسمك اي بقي !
حنان بأبتسامه ،،،،، اسمي حنان .
نرمين بمرح ،،،،، حنان حناوي ههههه ، ماشي يا حناوي شوفي هتعملي اي بسرعه علشان عيزه اشتغل هنا معاكي .
حنان بأبتسامه ،،،، انتي عسل اوي يا نرمين هههه ، ثواني وجايه .
نرمين وبتكلم نفسها ،،،،، مسم دنا عسلايه اوي ، ايييح يخربيت ثقتي في نفسي ، ايتها الروح المتواضعة اين انتي وحشاني اوي .
حنان ،،،،، تعالي يا نرمين اتفضلي المدير مستنيكي .
نرمين ،،،، حناوي بقولك ، ما تدخلي معايه اصل بصراحه اول مره اعمل مقبله ، علشااان خطري إلاهي تنستري يا حنان يا بنت ام حنان يااارب .
حنان ،،،،، نرمين مش هينفع ، خلي عندك ثقه في نفسك علشان المدير يقبلك ماشي .
نرمين ،،،،، طيب هو المدير ده يعني طيب ، ولا من الي هما بقرون وبيخوفوا دول ..
خالد من وري نرمين ،،،،، لاء من الي هما بقرون .
نرمين ،،،، اعععع اااه قلبي وقف ، انتي يا اخ مش تقول احم كدا فزعتني فزوعه يلهواااي دنا خفت .
حنان وخالد ضحكوا .
خالد ،،،، روحي يا حنان شوفي شغلك ، وانتي تعالي ورايه .
نرمين بتنهيده ،،،،، طيب طيب.
دخل المكتب ونرمين دخلت وراه ، خالد ،،،،، اتفضلي .
نرمين ،،،، شكراً ، بس هنقعد كدا من غير ما اشرب حاجه ، اصل انا عطشانه وعيزه عصير لمون ، بعد الخضه الي خضتهالي بره دي ، دا انتي ….. هو انتي المدير .!؟
خالد ،،،،، اه انا ، وريني Cv بتاعك .
نرمين ،،،،، اتفضل اهو .
خالد فتحه وقعد يبص فيه وبيتكلم بصوت واطي ،،،،، مهي اكويسه اهي ، اممم بس مجنونه ههههه .
نرمين ،،،،، بتقول حاجه يا حضره لاستاذ المدير ابوا قرون .
خالد ،،،،، مين ده الي ابوا قروون .
نرمين ،،،،، بتتعصب عليااا ، انتي بتتعصب عليا ، مش بره انتي قولت انك بقرون ، وسألتك دلوقتي انتي المدير قولت ايوه ، هتنكر هل هتنكرررر..
خالد ،،،،، طب اطلعي بره مفيش وظائف .
نرمين ،،،،،، كداب في ، امال انتي لي عامل اعلاان ، ولا هما أناس لعبه عندك يا … ، انتي اسمك اي !
خالد ،،، مش هقولك .
نرمين بصت علي المكتب ورجعت تتكلم ،،،،، امال انتي لي عامل اعلاان ، ولا هما أناس لعبه عندك يا خالد يا ابن ام خااالد ، لاااء انا هشتغل وكمان مع حناوي .
خالد ،،،،، حناوي مين ، بصي انتي شكلك هبله ، خدي ال Cv وطلعي بره .
نرمين ،،،،، ماشي يا ابن ام خالد ، يااارب المكتب يولع بيك هه .
طلعت نرمين وخالد قام بسرعه طلب واحد يجيب طفايه حريق وخائف لدعوتها تستجاب زي بتاع التاكسي .
بعد حوالي ساعتين خالد كان طالع علشان يروح لقي نرمين قعده مع حنان ولا صحاب عشره سنين .
حنان ،،،،، هههههه حرامي عليكي انتي عملتي كدا ، دنتي مصيبه ههههههه.
نرمين ،،،،، اصل انا مش اي حد يا حناوي ، وبعدها زربوااا علي نفوخوه بالطوبه ، ومن ساعتها معدش بيجي الشارع و…. ، اي ده أبابا الحج بتصل ثواني …، السلاموا عليكوا ، ازيك يا ولدي …. ، لا انا تمام ….، لا مش عجبني الشغل هنا اصل المدير بتاع البنك بقرون ومش كويس ، اه اه ،….، لا جايه اهو ، سلامووز يا حج ……، حناوي هتوحشيني ، هبقي اجي اطمن عليكي ، عيزه حاجه .
حنان ،،،، مع السلامه ، خلي بالك من نفسك .
نرمين ،،،، ماشي يا حناااوي بااااي .
خالد راح لحنان ،،،،، هي دا كله مكنتش مشيت !
حنان ،،،،، لاء قعدت معايه ، دي طيبه اوي يا مستر خالد ، شغلها.
خالد ،،،،، حنااان .
حنان ،،،،، اسفه مستر خالد .
خالد طلع وكان بيشغل العربيه لقي نرمين بتجري بسرعه الطريق وعربيه كبيره جايه من بعيد .
خالد طلع من العربيه جري ،،،، حسبي ياااا مجنووونه ، انتييي وققققفف.
نرمين بسرعه مسكت قطه صغيره ورجعت علي أول الطريق .
خالد بزعيق ،،،، انتي مجنوووونه صح مجنووونه ، كنتي هتمووتي .
نرمين ،،،،، وانتَ مالك ، وبعدين بتزعقلي لي كدا ، دا القطه هي الي كانت هتموووت .
خالد ،،،، ما تموت و…
نرمين ،،،،، منتي مش عندك قلب ، دي روح برضوا ، وزي منتي كنت خايف اعمل حدثه ، انا كنت خايفه عليها تموت ، ولا علشااان هي ملهاش ام يعني زيي كدا ، وسع خليني احطها في مكان امان .
خالد ،،،، وانتي مامتك متوفيه .
نرمين ،،،، اه بس هي علطول في قلبي ، اي ده انا بكلمك لييي اصلا ، يلا امشي هش هش بعيد كدا ، اممم احطها فين ياربي .
خالد ،،،، استني انا هقولك تحطيها فين تعالي ورايه .
نرمين ،،،،، ماشي ، بس اوعي تزعقلي اصل انا عرفاك بقرون يا ابن ام خالد .
خالد ،،،، بصي انا هبقي هادي ومش هتنرفز طول ما انتي سكته مااااشي .
نرمين بنص عين ،،، طيب .
راح مكان فيه زرع ،،،، حطبها هنا امان ، استني هنا اروح اجيب اكل.
نرمين ،،،، والله طب بسرعه إلاهي تتستر .
خالد ضحك وراح جاب لانشون ولبن وجه ،،،، اممم انا كدا عايز حاجه أفضلها اللبن !
نرمين ،،،، استنه معايه غصي ازازه كبيره.
خالد ،،،، طيب طلعي بسرعه .
خالد حط لاكل ليها والقطه بتاكي .
نرمين ،،،، شكرا علشان ساعدتها ، انتي طلعت طيب علي فكره ، حاول تعامل الناس حلو خليك طيب علي طول كدا .
خالد ،،،،، ما انتي لو مش بتعصبي الي قدامك ،اكيد هيعملوكي حلو .
نرمين ،،،، تصد ايييي يا ابن ام خااالد ، يكش تكون فاكر نفسك ملااااك يعني ، علفكره انا ….
خالد طلع كيس عصير ،،،،امممم كنت هدهولك ، بس انا مش ملاك فهشربه انا .
نرمين ،،،،، استاذ خالد ممكن العصير لو سمحت ، انا طيبه مش هزعق ، خلااص انتي ملااك هاته بقي .
خالد ،،،، لاااااء .
نرمين وبتسحب الشنطه بتاعتها ،،،، ماشي يا ابن ام خالد ، إليهي تظور وانتي بتشربه بس ، انا مشيه اشبع بالعصير ربنا يولع فبدلتك وشنبك الي عامل زي شنب خفرع ده يا بعيد هه بس .
خالد،،،،، نرمييين ، خدي ياااااابت ، اه يا بنت المجانين .
يتبع…
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير