Uncategorized
رواية لا تقتلوا طفولتي الفصل الثالث 3 بقلم زينب أسامة
رواية لا تقتلوا طفولتي الفصل الثالث 3 بقلم زينب أسامة
رواية لا تقتلوا طفولتي الفصل الثالث 3 بقلم زينب أسامة |
رواية لا تقتلوا طفولتي الفصل الثالث 3 بقلم زينب أسامة
نور وهى تجلس بعدما أحضرت لها مريم ملابس كثيره من المول ولكنها إرتدت فستان بنفسجى بعد الركبه وفيه دانتيل أبيض فى الكم ومنفوش وسابت شعرها الطويل وحطت ميكب بيخفى أثار الضرب على وشها
مريم وهى تدلف لداخل وتضحك: نورى أه… وااااو بسم الله ماشاء الله قمر يا نونو
نور: العلامات راحت
مريم: أيوه بس أيه الحلاوه دى ده أنتى هتاخدى عريسى بقى
نور: أنتى مخطوبه
مريم: بهزر أيه مبتهزرش يالمبى
نور بإبتسامة: أنتى جميله أوى يا مريم
مريم: إلهى ربنا يجبر بخاطرك
نور:عسل
مريم:يلا بقى نطلع من المستشفى عشان فى حجات كتير ورانا
نور:زى
مريم:زى أللى أنتى هيبقى فى معاد كل يوم تكلمينى فيه عن نفسك عشان أنا دكتوردك النفسيه وأعالج الشروخ إللى موجوده فى عقلك بعد وتصمت قليلا(وتقول بعدها لتخفى الألم) هتروحى عند دكتوره تجميل عشان تشوهات ضهرك وكمان هنروح بيوتى سنتر وبعدها هنروح على المول هنجيب هدوم وميكب وأنا إتصلت بشركه تنظيم تيجى تنظم جناحك وأنتى بتحبى اللون الأبيض والبينك إخترتلك كل حاجه بينك وأبيض والأوضه لونها هيبقى بينك وأبيض وبعدها هنروح نجيبلك إكسيسوار وكما
لتقاطعها نور بصدمه ودموع من تلك الملاك:ده بجد يا مريم
مريم:بجد يا قلبى ده أنا ماصدقت يبقى عندى صاحبه أو أخت بنت
نور:هو أنتى عندك أخوات
مريم:عندى جاسر أخويا مدير تنفيذى لشركه الإمبراطور متجوز ومخلف بنوته تلات سنين هتحيبيها أووى أوووى
إسمها تاج ومتجوز عن حب مراته عسل برضو وإسمها أميره بس هما عايشين فى الفيلا إللى جمبنا
نور: أها
مريم: أنتى كنتى جبتى جام فى الثانويه وبتعرفى تكلمى لغات
نور: أنا كنت جبت 99.4فى الثانويه وبعرف أكلم أنجلش وألمانى وفرنسى وروسى وهندى وتركى
مريم بصدمه: بجد.. طب إزاى
نور: ماما وبابا كانوا بيعلمونى من وأنا عندى عشر سنين وكانوا ببكلمونى كتير بللغات دى وببجيبولى كتب أترجمها
مريم: طب وأنتى نفسك تخشى كليه إيه
نور بفرحه: طب عايزه أخش طب
مريم: هنبدأ نقلد ولا أيه
نور: لا بجد أنا عايزه أبقى دكتوره جراحه
مريم: مممم واو بس أنتى شكلك متفوقه
وبعدها تقول مريم: الوقت سرقنا يلا بينا
ليذهبوا سويا
وبعد 7ساعات من التسوق والتجميل مابين البيوتى سنتر والحجز عند دكتوره تجميل والذهاب للمول وشراء مجوهرات وملابس وعطور وساعات وأحذيه وميكب وكل شئ والمرور بالصيدليه لشراء الدواء
كانوا يجلسون فى السياره ومريم تقود ونور تنظر بتعب للأمام فقد كان يوما شااق ولكن ممتع جدا لتقاطعها مريم وهى تخرج علبه هاتف وتناولها لنور
مريم: بتحبى الايفون صح
نور: اه لتفتح العلبه لترى هاتف أيفون برو ماكس باللون الأسود ومعه السماعه والجراب والشاحن
نور بفرحه: ده ليا
مريم بحنان أخوى: أه
نور بسعاده: شكرا شكرا جدا
مريم: العفو… نور
نور: مممم
مريم: أنا هعملك إشتراك فى النادى عشان فيه تداريب دفاع عن النفس كراتيه وتيكوندو ومصارعه ورمايه ومسك سلاح وملاكمه وكمان فى قسم بلايه وقسم تعليم رسم
نور: أنا بعرف أرسم كويس بس أنا مش عايزه أتعلم دفاع عن النفس
مريم: نور صدقينى الرياضه دى بعد أما تمارسيها هتعالج جزى من كبريائك وكمان خافى على نفسك وأنتى زى القمر كده
وبعد طول مناقشه أقتنعت نور بالتدرب ولكن بشرط تعلم مريم أيضا لتوافق مريم
لتوصل مريم الفيلا لتعطى المشتريات أللى الخدم وتطلب الطعام من الداده وبعد ساعتين تصعد نور لغرفتها بعدما دلتها الخادمه ولكن هو ليس غرفه هو جناح فقد كان يوجد به غرفه ملابس وغرفه أحذيه وحقائب وحمام خاص لها وسرير كبير و أرجوحه معلقه ويوجد دولاب كبير لتفتحه بأستغراب لترى بهى الكثير والكثير من البرفانات والميك أب وتنظر لأسفل الدولاب لترى كرسى صغير جدا بدون ظهر لترفعه وتنظر لترى مرأه فى أحد أدلفه الدولاب لتفهم أنه موضع لتبرج لترجعه أللى مكانه وترى أدراج كثيره لتفتحه لترى المجوهرات والساعات والإكسيسور التى أبتاعتهم مع مريم
لتقفل الدولاب وترى مكتب أبيض وكرسى زهرى وعليه مصباح ويوجد فوقه كتب كثيره لتعرف أنه للمذاكره لتفتح أحد أدرج المكتب لترى علبه حمراء لتفتحها لترى لاب توب أيفون لتبتسم بسعاده وتغلق الدرج وتذهب ناحيه التسريحه التى يوجد عليها أنواع كثيره من الزيوت وأدوات العنايه بالبشره وفى أدرجها ربطات شعر وفرشات كثيره لتمشيط الشعر لتنتهى من تفحص الغرفه وتذهب وتحضر منامه حمراء رقيقه وترديها بعدما تحممت ونامت لأول مره بسلام
////////~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بعد أربعه سنوات تغير الكثير والكثير فى هذه الأربع سنين
تعالجت نور نفسيا وأصبحت عنيده مشاكسه وحنونه وطيبه جدا كونت صداقه واحده غير مريم وهى فتاه تسمى ضحى قابلتها فى أول يوم لها فى الكليه ضحى تعرف كل شئ عن نور وتحبها كما هى نور دخلت كليه طب وكل سنه بتفوز بمرتبه الشرف وأتعلمت رقص البلايه وأتقنته لحبها الشديد ليه وكمان طورت موهبه الرسم وبقيت كل أما بتضايق بتروح أوضه الرسم بتاعتها فى الفيلا المطله على البسين وتقعد ترسم وتشغل موسيقى وترقص نور حبت تاج بنت جاسر جداا وكمان تاج حبيتها جداا وكانت بتقولها يا نورى أميره مراه جاسر حبيت نور جداا لدرجه أنها بقت بتجيلها كل يوم تقعد معاها لحد أما جاسر يجى ويقعدوا لحد باليل نور فى الأول كانت بتتعامل معاهم بخوف لكن مع الوقت إنطلقت بقى وبقت بتعاملهم كأنهم عيليتها وهما كمان حبوها جداا كانت فى الاول بتتجنب جاسر لخوفها من الرجاله ولكن مع الوقت بدءوا يكلموا ويكلموا لحد أما بقى أعز أخوات لدرجه أن مريم بتقولها أنها تعرف حجات عن جاسر هى متعرفهاش جاسر حب نور حب أخوى صادق وبيخاف عليها من الهوا هما جمعوا الفيليتن على بعض وبقت بحديقه واحده وبيسنين وبيقضوا اليوم كله مع بعض وبيفترقوا بس أوقات النوم نور أتعلمت فنون قتاليه كتير أخدت الحزام الأسود تلات مرات وأتعلمت تايكوندوا وسباحه وملاكمه لدرجه إنها عملا جيم فى الفيلا عشان تدرب فيه ده غير كيس الملاكمه إللى عندها فى الغرفه وأخدت جوايز كتير على الرمايه بتحب الرمايه جدت بالخنجر والسهم والمسدس عالجت الجروح أللى فى ضهرها وبقت ملكه جمال نور حكت كل حاجه لجاسر إللى كان عايز يقتل سيف وفارس
أما عائله نور فقد تناست الموضوع وقاموا بتغطيه الأمر لعمل جنازه والإدعاء بموتها (كان فى شخص قالى أن يستحسن أغير أسم محمد لأنه من الأسماء المحببه عند الله فأنا هغيره وأخليه سيف وشكرا لتفاعلكوا بحبكوا)
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير
جمبله جدت
تم