Uncategorized

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الحادي عشر 11 بقلم بسمة سلام

 رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الحادي عشر 11 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الحادي عشر 11 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الحادي عشر 11 بقلم بسمة سلام

كانت صدمه لنغم وهيا تقف امان الظابط والكلابشات امام عينهاا لا تستطيع التحدث…
نغم:  حضرتك انا قتلت انت بتقول اي بابا هو بيقول اي دا 
حاتم:  معليش بس هو حضرتك بتقول اي 
ابراهيم:  اهدي يا بنتي عشان افهم
نغم:  بيقولك اني  قلت انا انا ازاي  طب مين ولي اقتل
ابراهيم: مين حضرتك المقتول طيب 
الظابط: واحده اسمها نعمه..
ابتلعت نغم ريقها ونظرت للجميع وهيا خائفه ولا تستطيع التحدث وكانها فقدت النطق..
حاتم: نعمه دي مين 
ابراهيم: مي دي الا شوق اتربت عندها 
حاتم: حضرتك اكيد اخت نغم شوق  مش نغم.. اتكلمي يا نغم..
كانت ساكته مثل الهدواء الصامت كانت تسمع صوت قلبها وهيا تعلم ان هناك كارثه ستحدث..
ابراهيم: نغم يا نغم انتي يا بنتي اتكلمي 
الظابط امر العسكري بان يكلبش نغم وياخدها الي السياره وقبل ان يضع الكلبش بيد نغم المستسلمه للغايه وهيا تمد يدها له  ضرب حاتم العسكري بقوه ووقق امام نغم.. 
الظابط:  انت مجنون انت بتتعدي علي الشرطه دانت يومك اسود 
ابراهيم:  اسف يا فندم مسخدش علي الهبل دا ابعد يا حاتم 
 حاتم: هيخدو نغم يا عمي 
ابراهيم:  يبني افهم ابراهيمنا هنكون وراهم وافهم اتقتلت ازتب ومين الا عمل كدا 
كانو يتحدثون وهيا صامته لا تتحدث ارتدت الكلبشات وركبت سيارت الشرطه وذهبت الي المباحث…
وخلفها حاتم وابراهيم ويحدثون شهاب واسر وحبيبه وهاله ومريم….
.
.
شوق: يوووو ف اي يا ادهم 
ادهم: اي الفستان دا 
شوق: لبستو عقبال ماخد هدومي من نعمه
ادهم: قررتي اسبيها ولا اي 
شوق: تصور روحتلها ومش طبقاني 
ادهم: طب وهتعملي اي 
شوق: ف اي 
ادهم: انا عارفك كويس اووي وعارف انك متسيبيش نعمه الا عشان حجه مهمه قوووووي  عارف انك مبتحبيش تقولك ماما بس انتي من جواكي بتحسيها امك 
شوق: انا عند بابا يا ادهم 
ادهم: ونا المفروض اصدقق كدا مثلا 
وقفت وابتعدت عنه.. يوووو ف اي قولتلك اني مبفكرش ف حجه
ادهم: لو عرفت انك بتفكري ف ححه غلط هتخصريني يا شوق
شوق:اخسرك!
ادهم:اها
شوق:انت مقةلتليش الكلمه دي قبل كدا
ادهم: اديني قولتلك ونتي حرا 
شوق:تمم يا ادهم ونا هعنل الا انا عايزها وبمزاجي وابقا اخسرني..
طلعت الي غرفتها و هو مزال يجلس علي الكنبه ويفكر بهااا..
في القسم كان الجميع موجود ينتظر  خروجها من عربيه الشرطه 
حاتم: نغم متخافيش 
كانت صامته لا تتحدث 
اسر:نغم انا جمبك 
شهاب:متقلقيش انا معاكي ومش هيحصلك اي حجه متقلقيش 
مريم:نغم انا هجبلك اكبر محامي مش هسيبك 
الظابط:بس كلو يطلع برا  والمحامي بتاعها بس الا يكون موجود 
ابراهيم:انا 
الظابط:: ادخل دخلها يا عسكري 
بعد مرور وقت صعب ع الجميع وهما ينتظرونها تخرج 
خرج ابراهيم ساكته وخلفه نغم..
حاتم:اي
اسر:هترح معانا صح 
ابراهيم:الا اخدت اربع ايام علي زمه القضيه 
شهاب: اربع اي وقضيه اي انا مش هسيبها هنا انتو فاهمين 
هاله:اهدا يا اسر 
مريم: مراد انا مش هسيب بنتي هنا فاهم 
تعالو ورايا علي البيت وانا هفهمكم كل حجه 
خرج ابراهيم ومراد وهاله وحبيبه وحياه ومحمود وتوقف حاتم واسر وشهاب مصدومين منها وهيا تدخل الحجز بصمت وسكوت لا يتحدثون ولا يتكلمون 
كسرت قلوبهم وهم يرو معشوقتهم بهذه الحاله الصادمه….
ف بيت ابراهيم وهو يضع راسه علي السفره والجميع حوله يقفون ويجلسون بتوتر ينتظرون ان يتكلم 
مريم: يوووو متتكلم بقا وتقول 
حياه: اها ونبي بنتي مالها
مريم: بنتك بنتك مين
حياه: ايو بنتي انا اول حضن دافي بعد لما رمتيها 
مريم: بقولك اي انا مش نقصكي كل واحده تقولي بنتي بنتي بنتي 
مراد: اهدي يا مريم 
محمود: بس يا حياه
اسر: ماما خلاص 
مرين: هو اصلا لو انتي شيفاني وحشه كدا ضيعتيها لي ابنك كان بيكرها لي لو ابنك دا كان سبها تعيش عندكم كانت كويسه 
اسر:  مش هرد دلوقتي احتراما ليها 
حاتم:  بسسسس انتو سيبنها ف الحجز وبتتكلمو ف اي حجه قولي يا عمي نغم مالها ومال جريمه القتل دي 
ابراهيم:  نغم متهمه بقتل نعمه
اسر: طب مفيش ظليل يبقا خلاص 
 ابراهيم: في دليلين مش واحد بس
شهاب: انت بتقول اي نغم عمرها متعمل كدا ابدااااا 
محمود: اي هما يا استاذ ابراهيم
السكينه الا نعمه اتقتلت بيها 
هاله: مالها
ابراهيم: عليها بصمتها 
حياه: يا نهار اسود علياااااااا…….
ابراهيم: كامرات المراقبه للكباري البوابه الاماميه رصدت خروج نغم ودخولها في التوقيت النقارب للجريمه 
حاتم: اكيد لا اكيد مش هيا اكيد شوق 
مريم: يسوادي بنتي الاتنين 
شهاب: بيقولك بصمات بصماتتتتت 
اسر: هيا فين اصلا شوق دي 
حاتم: صح فين شوق فينها دلوقتي  لزم اللقيها واعرف منها اي الا حصل 
خرج حاتم واسر وشهاب بسرعه جنونيه بالعربيه حتي وضلو لبيت ادهم..
ادهم: براحه يا حدعان مين الا بيكسر الباب براحه يا حيوان…
صدمه بوكس قوي من حاتم 
حاتم: فين شوق 
ادهم: اي يا حاتم الهبل دا انت غبي 
شهاب: هيا فين بقولك 
ادهم: فوق 
طلع الثلاثه وخلفهم ادهم 
ادهم: اي نايمه هتدخلو عليها 
خبط شهاب بعنف 
شوق: مين 
اسر: اطلعي عايزينك 
خرجت ومش فهمه حجه وانتبهت لدم بيخرج من انف ادهم  
شوق يخوف: ادهم اي دا 
شهاب: اسمعيني كويس اووووي لو مقوليش كنتي فين الصبح 
حاتم:كنتي فين ردي عليا 
شوق:  مجانين ف اي فهموني 
ادهم: في اي 
حاتم بسببك اختك محبوسه 
شوق: انت بتقول اي 
اسر: اها محبوسه لجريمه قتل واكيد انتي الا قتلتي مش هيا 
ادهم: قتل نظر لشوق ثم لاسر قتل مين 
اسر: ابتلع ريقه وصمت 
شهاب: ااااااااا
شوق: اي متقولو 
حاتم: نعمه
شوق بملامح عاديه بلا مبلاء وملامح ضائعه..
ادهم: انتو بتقولو اي نغم قتلت نعمه 
اسر: مقتلتهاش اكيد مقتلتش 
شوق: مين الا ماتت يا ادهم انت هتصدقهم ولا اي 
شهاب: لا ماتت وبتلات طعنات من سكينه..
شوق وعينها تغرغر بالدموع وتتمسك…
شوق: نعمه ماتت..نعمه اتقتلت لا اكيد لا انتو بتكذبو عليه لاااااااااا
حاتم: لا ماتت 
وقعت علي الارض وهيا تنظر للارض وتبكي بهدواء وصمت ووجع وفراق وهما يتحدثون
ادهم:طب ويتهمو لي نغم مش  فاهم 
اسر:  لان السكينه عليها بصمات نغم والكاميرا ت لقطتها وهيا خارجه من الباب الامامي.. 
وقفت ونظرت لهم بوجع وكسره 
شوق:  بصمتها 
اسر:  اكيد مش هيااا مليون ف الميه مش هيا 
شوق:  هيا نغمفين دلوقتي
حاتم:  بتصيف هتكون فين ف القسم 
خرجت بسرعه واتجهت الي اقرب قسم شرطه  من بيتهم وطلبت مقبلت نغم..
بعد وقت خرجت نغم بالكلبشات ودخلت غرفه الظابط وكانت شوق تجلس بظهرها كتلملاك…
خرج الزابك ومزالت نغم بالصامت التام…
وقفت شوق ونظرت لها وتحولت كل ملامح الملائكه الي وجع وكره..
شوق: اي الا وداكي عند نعمه 
نغم: عشش…
شوق: انا مش قولتلك ابعدي عنها 
نغم: انا كنت بب. 
شوق: قتلتيها 
نغم: والهي  ابدا واللهي ابداااا
شوق: امال بصمتك دي كنت اي 
نغم: انا معرفش  والهي ازاي 
شوق: بعدنا ربنا كل السنين دي عن بعض بس قسم بالله لو كنتي انتي الا قتليها والهي يا نغم هتشوفي اوسخ حجه مني 
نغم: والهي مش انا صدقيني 
شوق: روحتلها لي بقولك 
نغم: كنت خايفه ترجع للرقص والكباري  عشان كدا رحت اطلب منها متعملش كدا  وتسيبنا ف حالنا 
شوق: انا لو عرفت انك انتي الا عملتي كدا وعد من اختك التوام هقتلك..
خرجت شوق وتركت نغم ف المكتب مصدمه اختها ممكن تقتلها بجد 
ذهبت شوق الي المشرحه وطلبت تشوف نعمه..
شوق: انا اسفه عارفه انك مش هتردي عليه بس اسفه يا نعمه 
اسفه حتي اني مقولتلكيش ماما 
مكنتش اعرف اني بحبك اوي كدا بس معقول محبكيش بعد كل حجه فكره لما لقتيني فكره يوم العمله بتاعتي 
لي يا نعمه تسيبيني لي انا عشت معاهم عشان انتقم منهم مش عشان عايزهم والهي..
عارفه انك زعلتي مني بس والهي انا كنت هرجع عارفه اني قولتلك كلام مش بس انا مكنتش اقصد والهي والهي انا مكنتش اقصد كدا  بس انتي لي تبعدي لي ان…..
قطعها ادهم مسك  يدها بقوه وشدها وخرج خارج المستشفي بغضب 
شوق: بتعمل اي 
وصل ادهم الي مكان شبه صحره وخرحها من السياره ووقف امامها 
شوق:  ف اي يا ادهم 
ادهم بغضب ضربها بالقلم بقوه… 
شوق:  انت بتضربني 
ادهم:  كنتي عند نعمه الصبح لي 
شوق:  تقصد اي 
ادهم:  السكينه دي من بيت نغم وعليها بصمتها ممكن اعرف راحت عند نعمه لي 
شوق:  عشان قتلتها 
 ادهم: انتي الا قتلتيها صح 
شوق: انت اتجننت  ازاي بقولك هيا هيا 
ادهم: امال كنتي هناك لي يا شوق قوليلي قبل الحك….
قبل ان يستكمل ادهم كانت المباحث وصلت وطلبت القبض عليها هيا  كمان..
في بيت ابراهيم
ابراهيم: فهمني يا ادهم ازاي طيب وعرفت انها هيا 
كانت الدموع ف عينه كدماء وابتلع ريقه وحاول صوته ان يخرح وان يتمسك جيدا 
حاتم: كنت عارف ان التربيه دي هيا الا ممكن تقتل 
ضربه ادهم بقوه ثم شهاب وبدا  الاربعه يضريون بعض 
ابراهيم:  بس بس متنسوش الاتنين بناتي وعايز افهم 
ادهم:  انا هفهمك يا عمي 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *