رواية زين الصعيد الفصل السادس عشر 16 بقلم دودي
رواية زين الصعيد الفصل السادس عشر 16 بقلم دودي
رواية زين الصعيد البارت السادس عشر
رواية زين الصعيد الجزء السادس عشر
رواية زين الصعيد الحلقة السادسة عشر
زين بصدمة وقلبه اتنفض اول م الغفير كان بينادي عليه وبيقوله …الحق ي زين بيه
زين بخضة :ايه في اي
الغفير :الحاج حسن وقع من طوله ونقلوه علي المستشفي
زين اتخض وقال للغفير تعال بسرعة معايا
وراحوا ع المستشفي مستشفي سوهاج العام
زين لاقا الدكتور طالع من الأوضة ….زين سأل الدكتور
زين بخوف :طمني ي دكتور انا زين حسن الجبالي
الدكتور :اهلا ي زين بيه طبعا غني عن التعريف طبعا متقلقش الحاج كويس وبخير الضغط عنده كان واطي شوية علشان كدا وقع من طوله انا ادته حقنة وأدوية ظبتت الضغط عنده وهو دلوقتي بخير اطمن ي زين من بيه
زين براحة :الله يطمنك ي دكتور طاب ممكن ادخله
الدكتور بحب :اه طبعا اتفضل .
زين دخل شاف حسن الجبالي قاعد ع السرير راح ناحيته وباسه
زين بحب :كدا قلقتني عليك ي بوي عامل اي دلوقيت
حسن الجبالي :وه ابوك طول عمره وتد في الأرض ي ولدي ده شوية تعب وراحوا ل حالهم
زين :الدكتور قالي أنه الضغط كان واطي عندك
حسن الجبالي :هتسمع كلام الدكتور ده مش وراه غير الكلام وبس
زين :الكلام ده مش هزار يا بوي خلي بالك علي صحتك اكتر من اكده شوية
حسن الجبالي وهو بيقوم من ع السرير
حاضر ي ولدي يلا انا بقا اطلع من هنا مش خلاص اطمنت وانا أههها بقيت كويس
زين :طاب م تقعد شوية ونعملك تحاليل برضوا زيادة إطمئنان
حسن الجبالي :انا صحتي بومب اهي وراح قايم وواقف وقال لزين شوفت ابوك كيف الحصان مهما يقع يقوم من تاني انا مليش في قعدة المستشفيات دي
زين :اللي تشوفه ي بوي .
__________________________
جنة وملك كانوا خلصوا ورجعوا من المول وبعد كدا جنة راحت معرض الكتاب وملك رجعت بسرعة البيت علشان باباها كان بيرن عليها كتير .
ملك اول م دخلت
نرجس :اي اللي أخرك كدا ي ملك
ملك :معلش بقا ي سوسو اعمل اي يعني الوقت خدنا انا وجنة
نرجس :طاب يلا ادخلي غيري اه صحيح جبتي الطقم
ملك بتنهيدة :ده اذا كان هو اللي آخرني
نرجس :طاب يلا ادخلي البسيه وورهولي وحطي مكياج كدا وضبطي نفسك
ملك راحت تمدد ع الكنبة وتقول لسه يعني كل ده هو انا هتجوز ومعرفش ولا اي ده لسه اول قعدة يعني مش حوار
انا هستريح شوية هنا
نرجس :صبرني ي رب ي بت الناس جاية في السكة ع الله ي يجوا ومش تكوني جهازة انتي حرة وبتبص لها بحدة كدا وبترفع صوباعها
(طاب كلنا مجربين حكاية الصباع دي والبيت بيكون عامل ازي وفي عريس جاي يتقدم وأغلبية الأمهات بيستحلفوا لينا علشان منعملش اي حاجة أو تصرف غلط وبالذات في أول مقابلة من شكل وطريقة كلام وهكذا يلا المهم)
ملك بزهق :طيب بقولك اومال فين بابا
نرجس نزل تحت يجيب حاجة وطلع ،بطلي دلع واخلصي بقا .
_______________________
العقيد نادر أتعالج من الإصابة وبقا كويس وقاعد مع اللواء جمال في مكتبه بيتكلموا في عملية جديدة
العقيد نادر :جالنا إخبارية جديدة إنه في عنا*صر إرها*بية بتخطط للهجو*م ع موكب رئيس الوزراء مصطفي مدبولي الفترة الحالية والتنظيم قوي وشديد جدا عندنا الأجهزة بتحاول توصل لمكانهم في أقصي سرعة
اللواء جمال :لازم نمنع الهجو*م ده انت عارف لو الهجو*م ده تم اي اللي ممكن يحصل في البلد بعد كدا !!
لازم اجهزتنا تشد شوية بأقصي م عندها وانا كلمت محي وعاصم ع العملية وهم مع الأجهزة شاغلين
**محي ضابط في القطاع هنعرفه بعدنا في الرواية **
العقيد نادر :تمام ي فندم وانا هروح اشوف المتخصصين وبتوع الاختر*اق وصلوا لإيه
اللواء جمال :ماشي اتفضل ي باشا.
___________________
يما ي حجة ي ست الكل
راضية :ايه ايه ي بت في اي اومال
مودة :وحشتيني قوي قوي بنتك جات بقا كدا مش تسالي عليا عاد
راضية :ع أساس معرفش ولا إييي انتي فين ،بت خالك عاملة اي
مودة برفع حاجب :طاب أسالي ع بتك لوللا
راضية :بتي زي القردة اهاا ،خالك رجع ويكم
مودة :ايوه يما وصلني وراح ع داره
راضية :اتأخرتوا عاد كدا ليه
مودة :يعني عايزنا نروح في يوم وليلة ونيجي
راضية :بت خالك زينة اومال وعريسها عامل اي
مودة :حلوين قوي قوي يما
راضية :ربنا يسعدهم ي بتي وعقبالك انتي ورحيم قمان
مودة بفخر وضحك :لا لا جواز ايه الشهادة اولا
راضية :طيب ي رئيسة هانم
مودة :ايوه ايوه اتريقي اتريقي ، زين وصل ولا لسه كان بيقول هينزل إجازة قريب
راضية :ده واصل بقاله يومين ،
مودة :بجد !!اومال هو فين بسرعة واحشني اخويا حبيبي
راضية :هتلاقيه فوق في اوضته
مودة :ماشي انا طالعة
راضية :غيري خلجتك وانزلي وهاتيه علشان الوكل
مودة :ماشي يما يلا انا طالعة .
**مودة بتكون اخت زين وخطيبة رحيم ولد عمها صالح مودة لسه بتدرس في حقوق فرح بت خالها كان في سكندرية هناك راضية أم زين وأبوه راحوا يوم الفرح بس رجعوا في نفس اليوم علي طول بليل وطبعا زين مراحش علشان شغله ومودة فضلت مع خالها بعد الفرح قاعدة اسبوع في سكندرية عند خالها طبعا حسن الجبالي ابو زين مكنش راضي لأن من عادات اهل الصعيد مش عندهم بنات تبات برا أو في مكان تاني وبعد محيلة من خال مودة وافق بالعافية كمان .**
______________________
مودة طلعت عند زين في الاوضة دخلت كان زين نايم ع السرير حبت تعمل في مقلب لاقت جرس محطوط ك ديكور كدا علي الرف خدته وجات عند ودان زين وراحت هزت الجرس زين قام مفزوع من النوم
زين بفزع :اي ده في اي مين مات
مودة بضحك :نوم الهنا عليك ي كبير
زين قام من ع السرير وطلع يجري وراها ماشي انا هوريكي وماسكها وقالها انت جيتي أمتا ي بت حد يخض حد كدا وفضل يزغزغ فيها وهي تضحك
مودة بضحك :لا لا خلاص والنبي هموت من كتر الضحك
زين :علشان تحرمي تاني مرة عاد
مودة :لا والله حرمت خلاص والنبي ي زين مش قادرة
زين وقف وقالها ايوه كدا متجيش غير بنقطة الضعف دي
مودة بضحك وحب :وحشتني ي زين قوي قوي بقا كدا متسالش ع اختك وخدته با*لحضن
زين : م الهانم كانت بتلف
مودة :واحلي لف اسكت ي زين علي اللي شوفته في سكندارية يبوووي يبوييي
زين وهو بيرفعها من البلوزة من ورا قافها ايوه الحلوة شافت اي بجااا
مودة بضحك :احم احم شوفت كل خير
زين بضحك :ماشي اه منك انتي
مودة بضحك :طاب يلا امااه قالتلي اطلع اغير خلجتي وننزل علشان الوكل
زين :طيب روحي انتي غيري خلجتك وانا لسه بستوعب الخضة اللي خضتهلي دي
مودة بضحك :هي أول مرة يعني يلا يلا .
_____________________
نيجي بقا عند جنة بعد م خلصت مع ملك وراحت معرض الكتاب اشترت كتب وروايات كتير جدا زي م عارفين بطلتنا جنة بتعشق الروايات جنة رجعت من المعرض وروحت البيت لقت الجو هادي خالص حتي البواب مش واقف ع الفيلا برا ولا الحراس موجودين كمان استغربت وقالت يمكن في مكان أو مع والدها في الشركة مثلا دخلت الفيلا بالعربية وطالعة ع السلم اللي بيوصلها لباب الفيلا بعد كدا وبتفتح وفجأة بتنصدم اول م بتدخل …
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (زين الصعيد)