روايات

رواية زين الصعيد الفصل السابع عشر 17 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الفصل السابع عشر 17 بقلم دودي

رواية زين الصعيد البارت السابع عشر

رواية زين الصعيد الجزء السابع عشر

زين الصعيد
زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة السابعة عشر

جنة لسه بتدخل لاقت النور مطفي اتخضت وفجأة النور جاه كان موجود عز الدين وجميلة وماجد ونور اخت ماجد
Wait…
نور بتكون اخت ماجد متخرجة من تجارة ومش بتشتغل خالص مع أن فرصة الشغل قدامها في شركة باباها قدري العطار كبيرة جدا وقالها بدل المرة ألف تيجي ومكانها موجود بس هي ولا في دماغها الحياة ب النسبة لها رفاهية مش اكتر من سهر وخروجات وفسح ورحلات مع اصحابها وهنعرف هل هي فعلا بتحب جنة زي اختها زي م كانت بتقولها دايما ولا اي اللي هيحصل في روايتنا.
Back…
وبلونات كتيرة في كل مكان وصور جنة عليها وتورتة كبيرة اوي عليها صورتها كمان وشموع وزينة حوليها
جنة بذهول وهي بتقرب عليهم :اي ده !
عز الدين بحب :كل سنة وانتي طيبة ي حبيبه بابا النهاردة عيد ميلادك
جميلة وهي بتحضن جنة :حبيية ماما اللي كبرت سنة ولسه صغننة وقمر
جنة بتوهان :ياااه ده انا نسيت خالص أن النهاردة عيد ميلادي
عز الدين :انتي نسيتي بس ماجد مش ناسي خالص شوفتي هو اللي عامل كل الحاجات دي والديكور كمان
جنة :بجد !!
عز الدين :ايوه طبعا ولا اي ي ماجد
ماجد :ايوه اكيد ي عمي كل سنة وانتي طيبة ي جنة ويارب عيد ميلادك الجاي تكوني في بيتي بقا وغمز لها وبيضحك
نور :اه ي جنة يلا بقا عايزين بفرح بيكي انتي وماجد انتي عارفة انا بحب ماجد قد اي وعايزة اشوفه عريس
جنة : اه ماشي

 

 

عز الدين بضحك :يلا بينا علشان نطفي الشمع بقا ونأكل التورته
كلهم اتلموا حوالين الترابيزة وغنوا وجنة جات تطفي الشمع
عز الدين :لا لا استني ي جنة اتمني أمنية الاول ي حبيبة بابا
جنة غمضت عنيها لمدة عشر ثواني وبسرعة فتحت وطفت الشمع
نور :هااا اتمنيتي اي!!
جنة :م انا لو قولت ليكي مش هتتحقق
كل واحد فيهم طلع هديته اللي جابها ل جنة
ماجد هديته كانت عبارة عن خاتم وبوكيه ورد كله احمر وابيض علشان جنة بتحبه ولازم يكون ورد بلدي كمان
نور هديتها كانت إكسسوارات وساعة
وعز الدين باباها جاب لها عربية جديدة خالص وزوقها بفيونكه حمرا وكبيرة اووي ع الجمب وبيديها المفتاح
جنة بإستغراب :مفتاح اي ده ي بابا !!
عز الدين :ده مفتاح عربيتك الجديدة ي دكتورة
جنة بفرحة وإستغراب في نفس الوقت : عربيه جديد بس بتاعي مش كملت سنة لسه وانا بحبها
عز الدين وهو بيلمس ع شعرها :لا خالص انا هخدها وأبعها وجابتلك احسن منها كمان هو انا عندي كام جنة يعني
جنة بحب :ربنا يخليك ليا ي احلي اب في الدنيا وراحت با*سته من خد*ه و*حضنته
ماجد بضحك :لا لا كدا انا هبتدئ اغير منك ي عمي
عز الدين بضحك :لا ي حبيبي دي مش بنتي وبس دي حبيبتي وكل م ليا خلي بالك انا ليا فيها اكتر منك
ماجد بضحك : خالص كدا منقدرش نقول حاجة

 

 

جميلة :احم احم نحن هنا اومال انا اي بقا أن شاء الله
عز الدين بضحك :انتي اللي في القلب ي نبض قلبي
جنة بضحك وبتغمز ل مامتها :نحن هنا ي سادة اي ي جيجي هتغيري مني برضوا وبتضحك
وكلهم بيضحكوا …
نور :بقولك ي جنة اي رأيك تحددوا ميعاد كتب الكتاب م دام كلنا متجمعين
جنة :اممم … لسه شوية ي نور واظن مش وقته
نور :انا بقول كفاية فترة الخطوبة طولت اووي
جنة بزهق وبتبصلها من تحت ل تحت كدا :م خلاص وبعدنا اظن دي حاجة محدش يقررها غيري
نور :ماشي براحتك
جنة :انا بفهمك بس ي قلبي
عز الدين :لاقا الحوار بين نور وجنة مش اللي هو ممكن يحصل تتش اكتر من كدا في الكلام حاب ينقذ الموقف
بقولك ي جنة مش هتجربي العربية اللي جبتهلك ولا اي
جنة بإستغراب:دلوقتي !
عز الدين :ايوه يلا وماجد معاكي
جنة :ي بابا طاب خليها بكرا بقا
عز الدين :لا لا عاوزاك تجربيها قبل م تسافري يلا ي ماجد مع جنة
ماجد :حاضر ي عمي يلا ي جنة
جنة بزهق:يلا

 

 

نور :طاب استنوا خدوني في سكتكم بالمرة
جميلة :م انتي قاعدة ي حبيبتي معانا
نور :لا ي طنط كفاية كدا وادينا خلاص احتفالنا ب جنة
جميلة :ماشي ي حبيبتي مع السلامة
بعد كدا ماجد وجنة ونور طلعوا وركبوا العربية
واللي كان سايق العربية ماجد وجنة جمب منه ع الكرسي ونور راكبة ورا ماجد وصل نور البيت وبعد كدا كملوا هو وجنة بقا وجنة بتقول ل ماجد مش المفروض انا اللي اسوق واجرب العربية زي م بابا قال
ماجد بصلها وقالها انتي النهاردة ملكة مش تعملي اي حاجة والعربية اديني سايقها اهو وزي الفل وشغالة عال العال
جنة استغربت من كلامه وقالت ماشي يلا نرجع البيت بقا
ماجد : لا هوديكي الاول مكان
جنة بإستغراب :مكان اي!!
ماجد :لما نروح هناك هتعرفي
جنة بزهق: امممم …ماشي .
________________________
الشاب ١:عرفتوا اخر الاخبار
الشاب ٢:اي يعم خير
الشاب ١:مش حبيبة القلب جالها عريس
الشاب ٣ بضحك : الله عليك ي ابو حميد
وكلهم بيضحكوا

 

 

بس عرفت منين الخبر ده
الشاب ١:امها كانت بتشتري حاجة من المحل عندنا وقالت لامي وانا ساعاتها كنت واقف وسمعتهم
الشاب ٣:اي يعم احمد هتعمل اي
احمد وهو بيشرب كاس وسيجارة وبيضحك عادي مش هعمل حاجة
كلهم استغربوا من رد فعله
الشاب ١:كدا البت هتطير منك يسطا
احمد :بكرا تشوفوا هعمل اي
الشاب ٢:هو كل م نكلمك يسطا تقول بكرا بكرا هتشوفوا اعمل اي يعم م تقول انك مش عارف توقع حتة البت دي بقا
الشاب ٣:بقا احمد اللي كان بيوقع البنات في غرامه وبيضحك عليهم بت زي دي تعسلج معاه كدا لا لا ازي ي جدعان وبيضحكوا
احمد بتوهان وبيولع سيجارة تاني :اصلكم متعرفوهاش دي غير كل اللي عرفتهم قبل كدا
عاملة زي القمر في بدره و زي القطة البريئة بس ممكن تخربش في اي وقت اي حد يقرب منها , مختلفة في كلامها وشكلها وطريقة لبسها كل حاجة فيها تخليك تتشد لها
كلهم بيضحكوا في صوت واحد احمد لاقهم بيتريقوا عليه وأنه مبالغ في كلامه اووي زهق واضايق وسابهم ومشي
____________________

 

 

تفيدة:ي رحيم ي رحيم
رحيم :ايوه يما
تفيدة :ابوك فينه عاد اومال ي ولدي
رحيم:تلاقيه عند عمي حسن عاوزة حاجة عاد
تفيده :لا ي ولدي معوزش حاجة الوكل خالص تعال أحطلك تأكل
رحيم :معوزش دلوقيت يما رايح ل زين شيعلي عاوزاني اروحله
تفيدة :ماشي ي ولدي
Wait…
تفيدة بتكون ام رحيم ومرات صالح الجبالي ست صعيدية أصيلة رغم كونها صعيدية ولكنها بيضاء لا يبدو عليها ملامح الصعيد واصل وشعر اسود كثيف جدا ظلت واقفة بجانب زوجها صالح الجبالي ك دعمة ومشجعة له في كل وقت وحين .
Back…
في الوقت ده كانت قمر نازلة علي السلم وسمعت رحيم وهو بيقول رايح لزين قمر بتنادي ع رحيم
Wait…
قمر دي بتكون اخت رحيم وبنت عم زين وهنعرف عنها اكتر بعدنا اسمها قمر وهي فعلا قمر فتاة ناصعة البيضاء مثل أمها تماما ذات وجه بدر منور وتمتلك عينان عسليتان وذات شعر كثيف وطويل للغاية ولديها خدود حمروتان للغاية مثل التفاح الأمريكي الفاخر لا تضع أي مساحيق التجميل فجمالها رباني للغاية .
Back…

 

 

قمر :رحيم استنا عاد
رحيم :خير ي قمر عاوزة حاجة
قمر :هو زين إيجا بجد
رحيم :ايوه بقاله اربع ايام وبضحك وانتي رامية ودانك معانا
قمر بتوهان :لا ده …وانا نازلة سمعتكم
رحيم بضحك :لا والله
قمر :يوه م خلاص بجاا ،طاب أروح وياك أسلم عليه
رحيم :تروحي فين مش وقته عاد
قمر :علشان خاطري ي رحيم
رحيم :مش هينفع ي قمر وراح ماشي
تفيدة وهي بتغمز ل قمر :خلاص ي بتي انا وانتي هنروح ل مرات عمك راضية
قمر بفرحة :بجد يما وهنشوف زين هناك
تفيدة بضحك :يوه يوه شوفت البت عااااد ملهوفة عليه ازي
قمر بضحك وكسوف :خلاص بقا يما
تفيدة :طاب يلا روحي كملي بقيت الغسيل
قمر :ماشي يما
____________________
عاصم رايح ع مكتب اللواء جمال
عاصم دخل
اللواء جمال:خير ي عاصم في اي
عاصم :فيه حاجة لازم تشوفها ي فندم
اللواء جمال :حاجة اي!!
عاصم :يفضل تيجي بنفسك وتشوف
اللواء جمال :……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (زين الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *