روايات

رواية زين الصعيد الفصل السادس والعشرون 26 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الفصل السادس والعشرون 26 بقلم دودي

رواية زين الصعيد البارت السادس والعشرون

رواية زين الصعيد الجزء السادس والعشرون

زين الصعيد
زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة السادسة والعشرون

=…وبصدمة ايه مين يحيي ابني مات وصرخ يعم المكان وام بكل م في قلبها من صرخ وبكاااا وبكل جروح واسية العالم داخل تلك المرأة اللتي هلع قلبها عند سماعها ذلك الخبر …
فوصف شعور تلك الأم ليس له وصف ي سادة فهي ام شهيد
اه وألف اه عندما سمعت خبر موت ابنها ونوحً لا يكف … وقعت من طولهاااا … فلن يشعر بها احدا غير نفسها
اه ي بني اه خلاص ي يحيي كدا مش هشوفك تاني ي حبيبي ي حبة عيني ي بني روحت وسبتيني هعيش ازي انا بعدك …اه والنبي ي رب صبرني ع فراقك ي بني وتصرخ بأعلي حاسها تلك الكلمات كانت أثناء تشجيع جثمان العقيد يحيي الالفي لقد كانت جنازة تهز لها الأبدان بكل المعاني وحضر الجنازة زين وعاصم واللواء جمال وغيرهم من احباب ورفقاء يحيي وكل ضابط وعسكري وأمين (( اي حد كان بيشوف النعش كان بينضم ليهم ده شهيد ي بختك لما يكون من بختك وتمشي في جنازة شهيد ))ليوصلوه لمثواه الأخير محمول ع أكتاف ضباط خير مصر وكفن بعلم مصر والافرول وزي م ما قال منسي
“الشهيد ي رجالة لا بيتكفن ولا بيتغسل ”
بدمائه وعروقه يذهب ل ربه فهو شهيد التضحية والواجب والوفاء وشعارات واغاني تعم من الأرجاء وهتافات الاهالي
“لا إله إلا الله الشهيد حبيب الله ”
“لا إله إلا الله الشهيد حبيب الله ”
“لا إله إلا الله الشهيد حبيب الله ”
ذهب الشهيد وذهبت معاه البسمة والضحكة وعم السواد ع قلوب أهله وبالأخص أمه نسمع صوت منير في الخلفية …
سلام عظيم ل شهيد… رايح ع الجنة

 

 

والدم حنه القدم …والدم مش حنه
يوم ما ناديتي ي مصر …كان أول الطالعين
يفدي بروحه ترابك …وهو من الراضين
ما يهموش لو مات …في سبيلك ألف مرة
كل اللي يهمه… انك تعيشي ي مصر حرة
العزف على المزمار …والخيل بيتمختر
وملايكه ع الصفين …لابسة حرير اصفر
والزفة زفة مين …زفة جدع اسمر
شهيد بطل …ومصر بيه تفخر
“سلام عظيم ل شهيد… رايح ع الجنة
والدم حنه القدم …والدم مش حنه
يوم ما ناديتي ي مصر …كان أول الطالعين
يفدي بروحه ترابك …وهو من الراضين
ما يهموش لو مات …في سبيلك ألف مرة
كل اللي يهمه… انك تعيشي ي مصر حرة
_____________________________

 

 

تفيدة:بت ي قمر انتي ي بت
ازهار :ايه يما بتزعقي ليه عاااد
تفيدة :وه مالك ي بت !!فين اختك قمر
ازهار :قمر مش هنا راحت عند الساقية
تفيدة :راحت الساقية !! اومال مش جلتلي ليه
ازهار :م انتي عارفه بتك وقت م بتتضايق بتروح هناك وهي جلتلي أنها رايحة وقالتلي اعرفك بس انا نسيت اقولك
تفيدة :دمغها طقة انا عارفة ،طاب يلا علشان نحضر الوكل
أزهار :ماشي يماااااا
**الساقية دي مكان قمر بتحب تروحه وقت م بتكون زهقانة والدنيا بضيق بيها أو م بتلاقيش حد يسمعها بتروح تحكي وتتحكااا مع حالهاااا هناك** …
“زي كل واحد فين مبيرتحش غير في مكان معين مكان يفضفض فيه ويتكلم مع نفسه ع حسب كل واحد بيلاقي نفسه فين ”
____________________________

 

 

بعد الدفنة زين وعاصم متجمعين في مكتب اللواء جمال
اللواء جمال :تعالوا ي رجالة
زين وعاصم قاعدوا …
اللواء جمال بحزن :ياااه انتوا عارفين اي اصعب حاجة حسيت بيها النهاردة
زين :حاجة اي ي فندم
اللواء جمال :أن اي شهيد بيستشهد عندنا بنحاس بحاجة في قلوبنا غريبة اووي في قلوبنا زي حزن ووجع وان اللي راح ده مش مجرد حد كدا وخلاص فارق يحيي أثر فينا كلنا كان ونعمة الادب والاخلاق والشهامة ومن أكفأ الضباط اللي انتقلوا القطاع جديد كان نفسه دايما يستشهد في مرة كان قاعد معايا هنا قالي ي فندم انا لو جاتلي الفرصة اني انقذ زمايلي في اي مهمة عمري م متأخر لحظة وبالذات لو هموت شهيد علشان بلدي فسألته…………مش خايف من الموت
قالي ……..الموت عمره م كان خوف بالنسبالي ده كل واحد فينا قبل م بيطلع من بيته أو في اي مهمة بيكون عنده احساس بنسبة 100% أنه ممكن ميرجعش بعد كدا ……….
الموت راحة ي فندم للي زينا ده كفاية الموتة اللي هنموتها هو في حد يطول موتة أعظم من كدا ………..
واهو اتمناهااااا ونالهااااا ……..ربنا يرحمه ويجمعنا بيه في الآخرة بإذن الله ….
عاصم وزين :ي رب ي فندم
اللواء جمال :يلا ،روحوا انتوا ارتحوا كفاية التعب اللي تعبتوه النهاردة ي رجالة
عاصم :تمام ي فندم عن اذنك حضرتك
زين :وانت ي فندم لازم ترتاح انت كمان

 

 

اللواء جمال : اه والله حقيقي أنا مش فايق خالص ي زين ،انا هنام ليا ساعتين هنا في المكتب ،المهم انتوا استريحوا وناموا كويس علشان محدش عارف اللي جاي بعد كدا ولازم نجيب حق يحيي
زين :اكيد ي فندم ،مش هنسيب حقه كدا يروح …بعد اذن معاليك .
_____________________________
ملك بعد م خلصت شغل راحت المكتب للدكتور محمود
بتخبط ع الباب
الدكتور محمود :ايوه ادخل
ملك دخلت … الدكتور محمود :اهلا تعالي ي ملك
ملك قاعدت … حضرتك كنت عايزاني انا خلصت شغل
الدكتور محمود :ايوه ، عايزة اتكلم معاكي في موضوع شخصي شوية
ملك بإستغراب : موضوع شخصي !! تمام اتفضل
الدكتور محمود :بصي ي ملك من غير لف ودوران انتي متقدم ليكي عريس
ملك بإستغراب :عريس !!! متقدم لياا انا
الدكتور محمود :ايوه ،وهو كلمني وقالي اقولك واشوفك ردك اي .
ملك:انا مش بفكر في الموضوع ده ي دكتور

 

 

الدكتور محمود :طاب مش تستني تعرفي اسمه وبيشتغل اي الاول
ملك :واعرف ليه م دام المبدأ مرفوض من الأساس
الدكتور محمود بضحك :عنيفة اووي انتي برضوا ي ملك
ملك بضحك خفيفة :لا والله ابدا ،مش عنيفة ولا حاجة
كل الحكاية إني مش بفكر في الخطوة دي وهكون بضيع وقتي لو وفقت
الدكتور محمود : طاب ممكن اعرف السبب اللي مخليكي مش توافقي
ملك :حقيقي مفيش اسباب عندي اقولها ل حضرتك
الدكتور محمود :تمام وانا مش هضغط عليكي في حاجة واعتبريني مقولتش اي حاجة وانا اسف
ملك بحب :لا ابدا ي دكتور محمود مفيش داعي للاسف
الدكتور محمود :ولو عاوزتي اي حاجة تعالي ع طول من غير لي تردد وانا تحت امرك
ملك بحب :ربنا يخليك ،حاضر …..بعد اذن حضرتك علشان اسلم الشيفت بتاعي
الدكتور محمود بحب :اتفضلي.

 

 

**الدكتور محمود دكتور محترم جدا وبيحترم ملك اووي علشان هي في حالها ومؤدبة كدا وهادية وبالنسبة للعريس اللي قالها عليه بيكون زميلها معاها في المستشفي وهو اللي فتح الدكتور محمود في الموضوع علشان يقول ل ملك ومش يكون له احراج بعد كدا لو رفضت
وبالذات ان ملك كمان بتحاس براحة وحب للدكتور محمود وهنا مش بالقصد الحب بالمعني المعتاد بتاعه …..لا الحب هنا أنه الدكتور محمود بيعمل ملك كويس ولو في اي مشكلة بيساعدها ويحلهاااااااا …وهكذا إنما الدكتور محمود متجوز ومخلف وسعيد جدا في حياته الزوجية كمان **.
_______________________
كساب الرايق :هاا ي رجالة عملتوا اي مع الفلاحين
_كل واحد فيهم مش راضي يبيع ي كساب بيه وكلهم ماشيين ورا اللي اسمه حسن الجبالي ده هو اللي معصيهم
كساب بضحك :حسن تاني هو عايز ايه مش مكفيه كل م اجاي اعمل جاحة يطلعللي فيها ويبوظها ليااا ،ماشي ي حسن
أنا هوريك اللعب مع الرايق بيكون ازي ،واي اخبار التموين
_التموين عالي اووي ي كساب باشا واحلي روقان
وكله اتوزع زي م أمرت بالضبط ((التموين هنا يعني
البود*رة والمخد*رات ))

 

 

كساب : خلي بالكم من عين الحكومة الايام دي
_متخافش ي كساب بيه رجالتك مصحصحة زين
كساب :عال اووي امشي انت يلا وانا لما اعوزك هندهلك
_ماشي …سلام …
**كساب الرايق ده بقا بيكون اكبر عدو لحسن الجبالي في الصعيد كلها بيكره كره مالوش حدود لأن حسن الجبالي ذمته واسعة شوية بمعني عنده ضمير ومضيق علي كساب كل حاجة بيعملها بس رغم كل ده كساب دايما شايف نفسه احسن من الكل وعايز يكون الكبير ومش يبقا فيه حاجة اسمها حسن الجبالي في الصعيد تاني وهيقابلنا في باقي الاجزاء بعد كدا **.
__________________________
جاه الليل
وجنة مش جايلها نوم …مريم بتفوق
…الله ايه ده انتي لسه منمتيش ي جنة

 

 

جنة :مش جايلي نوم
مريم بضحك :ايه بتفكري بقا وبتغمز له
جنة بضحك: يعني حاجة زي كدا ،قومتي من النوم ليه
مريم بضحك :قومت اشرب ،تحبي أسهر معاكي
جنة :لا لا نامي انتي ،وانا شوية وهنام
مريم :ماشي تصبحي ع خير
جنة: وانتي من اهل الخير
جنة كانت قاعدة زهقانة جابت النوت بوك من تحت المخدة بتاعتها هي دايما متعودة تحاطها تحت المخدة علشان بتحب تكتب كتير اووي وهي قاعدة ع السرير في وقت فراغها ووقت لو بيكون مفيش شغل طلعت النوت وماسكة القلم فجأة بتحصل حاجة غريبة اووي …..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (زين الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *