روايات

رواية زين الصعيد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم دودي

رواية زين الصعيد البارت الثامن والعشرون

رواية زين الصعيد الجزء الثامن والعشرون

زين الصعيد
زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة الثامنة والعشرون

العنا*صر الإر*هابية خلاص كدا هر*بت المخد*رات عن طريق النفق السري وده بيكون اوقات بدليل لعمليات الصحراء .
ابو عزام :الله ينور ي رجالة
ابو اليزيد :كدا كل حاجة اتنفذت زي م إحنا عاوزين بالضبط ي ابو عزام ايه اللي بعد كدا
ابو عزام :هنوزع البضا*عة علي التجار بتوعنا ونتصرف فيهااا وناخد الفلوس المهم أن الانتشار يكون أوسع والشباب تشتري وتشد لحد م تتسطل وتتكيف كدا
ابو اليزيد:رجالتنا بالفعل عملت كدا وكله بقا تمام
ابو عزام:عال اووي ،خلصنا كل حاجة قبل عيون الطو*اغيت
م تتفتح علينا إحنا مش ناقصين ولازم كمان نعمل حسابنا في الأ*سلحة والقنا*بل علشان فيه تنشيط ودوريات كل شوية في الصحراء وعرف الرجالة بكدا
ابو اليزيد :حاضر ي كبيرنا
ابو عزام:يلا روح انت دلوقتي اعمل اللي قولتلك عليه
ابو اليزيد:ماشي .

 

 

_________________________
ملك قاعدة في أوضتها بتفكر وسرحانة وقررت قرار وطلعت تبلغ بيه رءؤف والدها…
ملك :لو سمحت ي بابا عايزة اتكلم معاك في موضوع
رءؤف:موضوع ايه تعالي يستي اقعدي جمبي هنا وقوليلي
ملك قعدت ومتوترة شوية ….بصراحة كدا انا انا …
رءؤف بضحك :انتي ايه مالك في ايه
ملك:من غير لف ودوران
رءؤف:الله ي بت م تقولي في ايه ع طول وبيضحك
ملك بتنهيدة :طيب هو انت رديت ع الناس وكدا
رءؤف:ناس مين
ملك :ي بابا رديت ع حسام وأهله اني موافقة أو لا
رءؤف حاب يوترهاااا شوية …ايوه رديت بس اشمعنااا مش انتي ناهيتي الموضوع خلاص وقولتي مش موافقة بتفتحي الموضوع تاني ليه بقا
ملك:هااا …لا خلاص م دام رديت عليهم مالهاش لأزمة كلامي
رءؤف:طيب م تقولي مش يمكن الموضوع يتغير
ملك بعدم فهم :موضوع إيه!مش انت ادتهم الرد
رءؤف بضحك:لا يستي لسه مش بلغت حسام ولا أهله
ملك:اه يعني بتلعب بأعصابي مش كدا
رءؤف بضحك:ايوه، هااا وقولي جاية تقوليلي إيه
ملك:انا قررت قرر وجيت أبلغك بيه إني موافقة ع حسام وفكرت كويس في الموضوع
رءؤف بإستغراب: وافقتي! مش غريبة ،ملك انتي امك كلمتك وضغطت عليكي وهي اللي خلتك توافقي مش كدا
ملك:لا لا ابدا ،والله ماما مش كلمتني من الأساس
رءؤف:اومال ايه بقا
ملك :بص ي بابا مش عايزة اتكلم في حاجة دلوقتي كل الحكاية إني موافقة ع حسام ومعنديش مانع اديله فرصة تانية ونقعد ونتعرف فشوف الميعاد المناسب وانا جاهزة

 

 

رءؤف:ملك متأكدة من كلامك ده
ملك بحب: ايوه ي بابا متأكدة ومش هرجع فيه تاني وشايفة المناسب
رءؤف: ماشي ي حبيبتي خلاص هرد عليهم واشوف الميعاد ونتفق…يلا بقا عاوز منك كوباية شاي كدا حلوة زيك
ملك بحب وفرحة :بس كدا من عنيااااا الاتنين دول انت تأمر ي باشا
رءؤف بضحك :تسلم عيونك ي ملوكتي انتي .
__________________________
جنة استغربت لما لفت تشوف مين اللي بينادي عليهااا لاقته زين وقفت مكانها …حضرتك بتندهلي!!! انا
زين :ايوه ،ممكن تسمعيني بس ،انا عارف انك مش بطقياني خالص بس حبيت اكلمك علشان اعتذر ليكي ع أخر مرة كلمتك فيها
جنة:لا ابدا مفيش حاجة ولا يهمك عن اذنك
زين لاقاااا جنة مضايقة…طيب لحظة ممكن اقولك ع حاجة
جنة :في ايه تاني !!!!نعم
زين بضحك :ده واضح انك مش طيقاني خالص فعلا
جنة بتنهيدة:لا والله الموضوع مش كدا … كل الحكاية إني دايما بحاس انك متكبر واي حد بيشوفك… لا خلاص بلاش اقولك احسن
زين بضحك :يستي قولي انا سمعاك وحقيقي عايز أصلح سوء التفاهم اللي بينا ده ،يعتبر من ساعة م شوفنا بعض واحنا ع طول بنتخانق ع الأقل احنا زمايل في نفس القطاع وانتي الدكتورة اللي بتعالجي مصابين العمليات والقطاع يعني لازم الجو يكون لطيف شوية وبيضحك زين ضحكة خفيفة
جنة كانت بتضحك بس مش مبيانة اووي
زين لاحظ أنها بتضحك … ايه ده اول مرة اشوف حد بيضحك من جواه كدا
جنة :احم… لا مش بضحك خالص ع فكرة
زين بضحك :اه يمكن فعلا … هاااا مش هتقولي رأيك فيااا بصراحة وانتي ازي شايفاني ولا يمكن انا وحش للدرجدي
جنة : لا مين قال كدا …انت عسل خالص وقمر كمان

 

 

جنة بعد م قالت الكلمتين دول ووشها احمر واستوعبت اللي قالته في الاخر … وفي سرها ي ليلة سوخة ايه اللي انا قولته ده …هي هتبرد ولا ايه 😂👀
زين بضحك :ياااه انا قمر اووي كدا … وبيبص لها وجنة مكسوفة ووشها في الأرض ونفسها الأرض تتشق وتبلعها اصلا .
زين واخد باله من تعبيرات وشها وكسوفهاااا وحاب يتلاشي
ده طيب يستي انا حبيت اقولك حقيقي أنا آسف ع اخر مرة كلمتك فيهاااا وكنت عنيف معاكي شوية في الكلام
جنة :انا عارفة وحاسة ومقدرة كمان ،الله يكون في عونكم ويصبركم وينصركم عليهم
زين :يعني خلاص صافية لبن ونبدأ صفحة جديدة مع بعض وننسااا الخناقات كدا
جنة بخفة : …اممم أفكر
زين بضحك:الله من اولها كدا هتفكري كمان أنا كدا شكلي هرجع في كلامي وهقلب عليكي تاني
جنة برفع حواجبها وشكلها بيتغير تاني وبتعمل وش سبعة كدا ع وشها :نعم نعم تقلب ع مين ،طاب جرب كدا وشوف ايه اللي ممكن يحصلك …هاااا م تجرب
زين بضحك ع طريقة كلامها … ايه خلاص خلاص ماسورة واتفتحت بهزر معاكي
جنة بتفخر:اه بتهزر … بحسب
زين بضحك :وتحسبي ليه م تطرحي احسن وبيضحك
جنة بتبصله بإستغراب :لا وكمان دمك ظريف …اضحك بقا صح
زين بخفة :ده انا اعجبك اووي … ومن ورا زين بيجاي عاصم
عاصم :ايه ي زين واقف عندك ليه
زين :هااا مفيش
جنة :طيب عن اذنكم … ومشيت
عاصم :هي مالها مشيت ليه
زين :مش انت جيت يبقي لازم تمشي ي فالح منور والله يخوياااا
عاصم بضحك :حبيبي ربنا يخليك ي رب ده نورك
بس قولي صحيح مش كنت قولتلي انك مستحيل تكلمها ومعرفش ايه ايه الجديد شايفاك واقف معاها وبتضحك اللي يشوفك كدا مش يشوفك وانت عامل تتكلم واد ايه مفروس منهاا .
Flash Back.🪄
عاصم :مش هتقولي مين اللي اتخانقت معاها دي ولا اي
زين بضيق :دي واحدة كدا شايفة نفسها ع الفاضي يعم
ماشية تتخانق دبان وشهاااا معرفش تشوفني تتعفرت
عاصم بضحك :غريبة اشمعنا يعني انت تعرفهااا قبل كدا
زين :يعم ولا عمري شوفتهااا غير واحنا في المول من اول م شاف جنة في المول …وكل م يشوفوا وش بعض في القطاع يتخانقوا مرة واحدة كدا

 

 

عاصم :بص ي عاصم عن بعيدا عن أي حاجة انت غلطان لما كلمتها بصريقة مش كويسة خالص وزعقت لها يوم و*فاة يحيي انا كنت عارف وحاسس بيك وقتها بس انت طلعت في البنت برضوا فنصيحة مني لازم تعتذر لها بعيدا عن اللي بينكم ده من الذوق والأدب
زين :انت اللي بتقول كدا بعد م حكتللك
عاصم :لاحظ أنها مردتش عليك بولا كلمة ومشيت
بس مشيت زعلانة انت زقتها ومسكت فيها وزعقت قدام طقم التمريض اكسر حاجز الكبرياء ده وروح كلمها واعتذرلها
زين :عاصم فكك انا مش هعتذر لحد ماشي اقعد ساكت بقا .
عاصم :ماشي ي زين براحتك.
Back Again.🪄
عاصم بضحك :إذا كنت ناسي افكرك
زين :ي بني خلاص ده انت رخم يخربيتك
عاصم بيضحك:علشان تبقاا تسمع كلامي تاني مرة وقال ايه كنت رافض يعم اقعد انت بقا طلعت مش سهل اووي ورحت ولفت من ورايا وكلمتها اهووو اه منك ي نمس انت
زين بضحك : ده انت غتت اووي.
**زين مكناش واعي ساعتها أنه هو فعلا زعق ل جنة ازي ومراعش ان مكنش ذنبها ايوه الخبر كان صعب أنه يسمعه وز*عق وثا*ر زين مش اتنبه ل كدا خالص وبعد كان يوم من وفا*ة يحيي عاصم فتح زين في الموضوع بخصوص جنة **
________________________
_ايه اللي أخرك كل ده ي ابراهيم
_كان ورايا شغل
_طاب احطلك الاكل تتعشااا
_لا مش جعان، انا داخل الأوضة
_طاب اصحيك بكرا الساعة كام
_لا مش تصحيني ،انا مسافر بكرا الصبح
_مسافر!!!مسافر ليه وفين

 

 

_ده سفر تبع الشغل ويمكن اغيب
_هتغيب قدين يعني يوم ولا اتنين كدا
_لا معرفش ظروفي ايه يمكن شهر شهرين ولا اكتر ع حسب
_طاب انا واختك هتسبنا ل مين م نروح معاك
_تروحي معايا فين يمااا انتي كمان هو انا طالع رحلة ولا رايح العب بقولك طالع شغل ومتخافيش طول فترة غيابي هبعتلكم فلوس تبع حد معرفة هيوصلكم الفلوس ولو عاوزة اي حاجة انتي ولا اختي اطلبوهااا منه ع طول
_ي بني انا مش بتكلم علي الفلوس،عايزة اطمن عليك ي ابراهيم انا واختك ملناش غيرك بعد ابوك م مات،عايزة افرح بيك واشوفك كويس في حياتك واحسن الناس
_طيب خلاص بقا يمااا ،انا داخل انام علشان هصحااا بكرا بدري تصبحي ع خير
_وانت من أهله ي بني ،ربنا يهديك ويصلح حالك قادر ي كريم
**الباب بيخبط
_وده مين اللي جاي دلوقتي، حاضر جاية اهو يلي بتخبط
ورايحة ام ابراهيم تفتح الباب وبتلاقي…🪄

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (زين الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *