Uncategorized
رواية ملاك الفصل الأول 1 بقلم منة محمد فودة
رواية ملاك الفصل الأول 1 بقلم منة محمد فودة
رواية ملاك الفصل الأول 1 بقلم منة محمد فودة |
رواية ملاك الفصل الأول 1 بقلم منة محمد فودة
“طلقني لحد هنا وكفاية يمراد “
_لو مكانتش عملت كدا كانوا هيشكوا ف رجولتي
_نعم وهي رجولتك أنك تضربي يمراد
_سامحيني
_المرة الأولي عديتها لأني كنت غلطانة ودا مكانش مبرر بردوه انك تمد ايدك عليا يمراد
_نعم لما تهربي من البيت كدا مش مبرر
اتعصبت _ايوة مش مبرر مش من رجولتك أنك تضربي وقدام العيلة كمان لا عاش ولا كان اللي يمد ايده عليا
_يملاك اسمعيني
اتعصبت بزيادة_ اسمي منة هه منة مش ملاك ياريت تفهم
قرب مني بهدوء _ملاك
بعدت وانا بخرج من الاوضة _طلقني لحد هنا وكفاية يمراد
مستنتش حتي يرد عليا ونزلت تحت لقيت جدي قاعد علي الكرسي المخصص له
_مش هترسوا علي حل يبنتي كل يوم خناق كدا
_انت السبب يجدي انا قولت لحضرتك اني لسه صغيرة مش هتفاهم معاه وانت اللي اصريت اننا نتجوز وبقالنا سنتين على نفس الوضع ومش قادرين نتفاهم
_انتِ اللي بهدلتي الدنيا لما سافرتي من دون علمه
اتعصبت جامد _نعم انت عايزني ابقي متجوزة بقالي شهرين تلاتة ويجيلي رسالة ان جوزك مع واحدة واروح القيه حاضنها اعمل ايه دا كنت مكملتش 3شهور متجوزة اقف اسقفله ولا اعمل اي ها
_كان لازم تعرفي ان دِ مهمة بصفتك ظابط مخابرات ولا اي
_مقدرتش اتخيل اي حاجة بعدها صدقني
اتنهد_اطلعي راضي جوزك يبنتي
_ ارضيه وهو اللي مزعلني
_اللي بيحب بيسامح
_قصدك اللي بيحب مش بيجرح
تلفيوني رن
_المقدم منة الراوي
_معاك يفندم
_عندنا مهمة ف اسبانيا جاهزة
اتنهدت وفكرت ف مراد بعدين اتكلمت _جاهزة يفندم
_الصبح تكوني ف المطار وكل التفاصيل هتبقي مع بدر هناك
_تمام يفندم
فوقت من شرودي علي صوت بدر
_المهم نجحت يشريكة
ابتسمت بهدوء وقلت_نجحت يشريك
“بقالي سنة علي الحال دَ بفتكر اخر لقاء بينا وحشني تفاصيله وهدوءه وذكاءه وحشني لما بيدق ف ركن ف الأوضة كدا مخصص له وبيقرأ ف الكتب ومعاه قهوته وحشاني ضحكته وطريقة كلامة ولون عينيه سنة بعيدة عنه يمكن يحس بالندم متاكدة انه ندمان من يومها بس مش هرجع بسهولة “
بدر ابتسم _راجعين بكرا
_ارجع أنت
_لازم ترجعي لان عندنا مهمة
_تمام جهز الورق
“بدر شريكِ ف كل مهمة بروحها من 3سنين اكتر شخص بيفهم دماغي وتحركاتي جدع وقت الازمة ق ضهري بجد “
وصلت مقر الشغل ودخلت لجوه لقيت العقيد نوح موجود
ابتسمت _ نورت يفندم
ابتسم_ دَ انتِ _اللي نورتِ يبنتي بجد عاش اوي علي مجهودك ف المهمات اللي فاتت رغم وجودك ف بلد أوروبي
_كلها بلاد يفندم والحمدلله مكانتش هنجح بدون بدر
_المهم احنا كمخابرات عندنا مهمة تجارة مخدرات كبيرة اوي لو نجحت تدخل البلد هتدمرنا كلنا
_المطلوب
_المرة دِ هيبقي معانا قوات شرطة كفاءاة
_نقدر نقضي عليها بفريقنا يفندم
_مهمة صعبة جدا يمنة والتجار دول مش زي اي تجار فاتوا
_تمام
_دلوقت هتبقوا تلات فرق منهم شرطة ومخابرات صاعقة
_اللي تشوفه يفندم
رفع التليفون وقال_دخل البشوات
من الجيش معانا المقدم يونس وفريقة احمد واسر وعمر
_اهلا بحضرتك يباشا
_اهلا بحضرتك يفندم اتشرفت بيكِ
_ومعانا من الشرطة المقدم مراد الراوي ورجالته ياسين ومروان وعز
اتصدمت مكاني لما سمعت الاسم بصيت لقيته واقف بهيبتة زي ماهي بصلي بعتاب بصيت مكاني تاني
العقيد قال _ دلوقت تقدري تختاري هتبقي مع مين فيهم
المقدم يونس اتكلم وقال _انت لو بقينا فريق هنقدر عليهم
“سمعت صوت انفاسه عارفها كانت عالية جدا بصيت بطرف عيني لقيت وشه إحمر ولسه تكة وهيضرب يونس اتكلمت بسرعة”
_اللي تشوفه يحضرة العقيد
العقيد قال _انا شايف انه هتكوني متفاهمة مع المقدم
يتبع….
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عنيد غير حياتي للكاتبة لبنى عبدالعزيز