رواية مالك القدر الحلقة الرابعة 4 بقلم علياء عبدالله
رواية مالك القدر الحلقة الرابعة 4 بقلم علياء عبدالله
![]() |
رواية مالك القدر الحلقة الرابعة 4 بقلم علياء عبدالله |
رواية مالك القدر الحلقة الرابعة 4 بقلم علياء عبدالله
تاني يوم في القصر
قدر صحيت وصلت فرضها وخرجت من الاوضي راحت للمطبخ
قدر: صباح الخير
سعاد: صباح النور
قدر: اي كل الاكل دة في وليمه ولا ايه
سعاد: لا يبنتي دة عشان الصبيان
قدر: محمد ومحمود ومالك
سعاد: ايوا
قدر: طيب شيلي كل الاكل دة فين الصواني
… جابت اربع صواني متشابهه وحطت طباق متشابهه واكل متشابهه… انا هودي الاكل دة مش تقلقي
شالت صنيتين وراحت لاوضة محمد. خبطت الباب فتح
قدر: صباااح الخير
محمد: صباح النور امال فين سعاد
قدر:اسمها دادة سعاد وهي بترتاح شوية اتفضل اكلك
محمد: ايدا صنيتين
قدر: لا دة اكل محمود.. سلام
وراحت علي اوضة محمود.. خبطت الباب مش فتح
قدر: عمو محمود ياعمو
محمود: عمو في عينك عاوزة اية
قدر: صباح الخير
محمود: صباح الزفت
قدر: ليه كدا يابشا دة الصباح حلو وجميل اهو
محمود: اخلصي عاوزة ايه
قدر: انت مش شايف الصنيه ع ايدي متاخدها
محمود: دخليها جوة
قدر: لا مش هدخل انت مش مكسور علشان ادخلها انا خد.. وزقت الصنيه علية
محمود: انتي شغالة هنا يعني تسمعي كلامي
قدر: واللة الشغل الي انا جاية اشتغلة هنا والي فهمته من الرئيس هو انك تسمع كلامي
محمود: انا اسمع كلامك انتي انهبلتي ولا اية
قدر: لا مش انهبلت ولا حاجه.. اتفضل افطر سلام
محمود: استني
قدر: نعم
محمود:خدي معاكي مش عاوز منك حاجه
قدر اخدت لقمه وكلت من الاكل: اطمن مش مسموم ولا حاجه كل وانت مرتاح… وسابته ومشيت
محمود: واللة مجنونه
راحت بالصنيه التالته لاوضة مالك خبطت وفتح الباب
قدر: اتفضل الفطار
مالك: دخلية.. ومش استني ترد ودخل
قدر في بالها: الصبر من عندك يارب.. ودخلت حطت الصنيه
قدر: الفطار ياعمو علي الطربيزة
مالك: استني عندك
قدر: نعم
مالك خرج من الحمام: انا مش عمك انا رئيسك
قدر: يوووه علي ام دي شغلانة ياعمو.. ولسة مش كملت كلام
مالك بعصبية: قولتلك نا مش عمك
قدر بخوف: ط.. ططيبب.. وطلعت تجري من قدامه
وخبطت في محمد الي كان شايل الصنيه
محمد: حاسبي
قدر: ٱٱ… ااسسسففهه وسابته وطلعت تجري لاوضتها وقفلت الباب وفضلت تعيط
محمد:مالها دي….هناااء يا هناء
هناء: ايوا
محمد: نفضي الفوضي دي وخلي بالك من الازاز
هناء: حاضر
طلع محمد لاوضة قدر
محمد: قدر. طق طق قدرر
قدر بعياط: نعم
محمد: ممكن تفتحي
قدر فتحت الباب
محمد: انتي بتعيطي لية حصل حاجه
قدر: مبحبش حد يزعقلي
محمد: مين زعقلك
قدر: ابن عمك.. اسمه اي مالك
محمد:ههههه مش تزعلي هو محمد.طبعه كدا
قدر:وانت اي عرفك
محمد:ابن عمي وعارفه…المهم انتي مش تزعلي فكك منه
قدر: عادي.. يلا روح شوف طريقك بقا
محمد: سلام يختي
شوية وجت سعاد
سعاد: قدر الرئيس عاوزك تحت
قدر: حاضر
عند الرئيس**
الرئيس: فطرتي يا قدر
قدر: لا لسة
الرئيس: طيب تعالي افطري معايا
قدر: حاضر… هو نا ممكن اقولك يجدو عادي
الرئيس: ايوا طبعا
قدر: ماشي
الرئيس: انتي قولتي انك في تالته ثانوي صح
قدر: ايوا
الرئيس: فاضلك قد اي ع الامتحان
قدر:ست شهور
الرئيس: هتلحقي تخلصي موادك… محتاجه مدريسن
قدر: للالالا مش محتاجه مدرسين ولا حاجه نا هقدر اذاكر لوحدي
الجد: متاكدة
قدر: ايوا
الجد: لو احتاجتي اي حاجه قوليلي
قدر: حاضر
الجد: ربنا معاكي
شوية ودخلت واحدة
قدر في بالها: يلهوي مين الاجنبية دي ووواااووو
الجد: تعالي يا شهد
شهد: ازيك ياجدي
قدر: جدي!
الجد: اعرفك دي شهد مساعدة محمود وبتدير المشفي معاة ودي قدر….
شهد: عارفه يا جدي محمود حكالي بس مكنتش متخيلة انها صغيرة كدا
قدر: نا مش صغيرة نا 19 سنه وانتي كام
شهد: انا قد محمود 25 سنه كنت معاة في الثانوي والكلية
قدر: انتي دكتورة
شهد: ايوا
قدر: يعني لو احتاجت تشرحيلي حاجه هلاقيكي
شهد: اكيد طبعا
قدر: انا حبيتشك اوي لا بجد حبيتشك حبيتشك
شهد بضخك: دمك شربات يبنتي واللة نا الي حبيتشك
محمود بعصبية: شششههههددد
شهد: اا… ايوا
محمود:انتي جاية تضحكي وتتمايصي ولا جاية لشغل
قدر وقفت بينهم:اولااا مش تعلي صوتك قدم حد. كبير ثانيا هي مش ف المشفي عشان تذعق وتقولها شغل ولا هي جيالك اصلا دي جياية تشوف جدو
محمود:انتي مين عشان تتكلمي معايا كدا
الجد: قدر عندها حق شهد. جيالي ونت مش ينفع تعلي صوتك كدا
جه مالك من وراهم.
مالك: اي الدوشة دي ف اي
شهد: مفيش حاجه يا استاذ مالك اتفضل
مالك: شهد… ازيك ي شهود
قدر في بالها: شهود في عينك
شهد: الحمدللة… بصت لمحمود… بعد ازنكم
محمود مشي وراها.
محمود: شهد… شهد.. استني
شهد: نعم عاوز اية تاني
محمود: نا اسف عشان عليت صوتي عليكي
شهد: مقدرش ازعل منك
محمود: طيب يلا علي الشغل
شهد:يلا
عند قدر*
مالك:وانتي يابت متعليش صوتك تانب انتي فاهمة
قدر تجاهلته تماما:انا طالعه اذاكر ي جدو هتعوذ حاجه مني
الجد:تسلمي ياحبيبتي
مالك:هي خدت قلبك بقا ولا ايه
الجد:بس ياولا انت اهبل ومش فاهم حاجه قدر دي نعمه وبنوته جميلة وانا بعتبرها زيكوا حفيدتي
مالك:ماشي يا جميلة…نا خارج
الجد:هترجع امتي
مالك:معرفش
الجد:حاول ترجع ع العشي ماشي
مالك:علي حسب شغلي بقا
يتبع..
لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بنت سوق للكاتبة زينة سعيد.