Uncategorized
رواية عشق مخيف الحلقة الرابعة 4 الجزء 2 بقلم ندى
رواية عشق مخيف الحلقة الرابعة 4 الجزء 2 بقلم ندى
![]() |
رواية عشق مخيف الحلقة الرابعة 4 الجزء 2 بقلم ندى |
رواية عشق مخيف الحلقة الرابعة 4 الجزء 2 بقلم ندى
رن الجرس
بيجاد قام يفتح : فهد
فهد بتوتر : انا عايز اشوف سيلا
بيجاد فاجأة ضربه في وشه جامد .. خلي فهد يرجع كذا خطوة لورا
بيجاد بغضب : عايز تشوف ايه ..
فهد بغضب اكبر ووجع : عايز اشوف سيلا
بيجاد شده من ايديه بغضب وزقه للصالة: عايز اعرف كل حاجة حصلت يا اما اقسم بالله ما هرحمك يا فهد
فهد بعصبية شديدة و مش عارف يتحكم في غضبه : هقولك كل حاجة بس هي مراتي ولو السما انطبقت عالارض مش هسيبها ، عشان الأستاذة بتقولي هتتجوز الحيوان اللي اتقدملها …وريني بقي هتعرف تتجوز ازاي ، اعمل اللي انت عايزه فيا بس مش هطلقها ومش هقطع الورق
بيجاد بصدمة : مين ده اللي اتقدملها
فهد بغضب : اسال بنتك ، هي قالت كدة
بيجاد بغضب : وانت اي حاجة تقولها تصدقها ، وهان عليك تعمل كدة فيها .. عملت ايه تاني فيها انطق
فهد بعصبية : لحد هنا والموضوع بيني وبينها لو هي عايزة تقول تقول بس انا مش هقول حاجة.
بيجاد بغضب ضربه بشدة
جنة بدموع وبتشد بيجاد : بيجاد حرام عليك ، سيبه ، احنا متفقناش علي كدة
بيجاد بيزعق: متفقناش فعلا علي انه يهددها ، ويتجوزها، انا مش موافق على جوازة دي ابدا
فهد بيضحك باستفزاز : مش هتقدر ترفض لو هي شجاعة كفاية تقولك السبب
جنة شدت بيجاد بعيد عن فهد وقربت من فهد : ليه عملت كدة فيها دي معتبراك دايما أخوها وسندها
فهد بصوت هادي نسبيا : انا عمري ما عرفت اعتبرها اختي وبضغط علي نفسي عشان مزعلهاش و اظن ان انتوا عارفين ده كويس ، عمري ما قولتلها حاجة تبين اننا اكتر من اخوات بس لحد كلامها ده وكفاية بقي
جنة : احنا عارفين ده بس مستنين الوقت المناسب حتي سلمي عارفة .. بس اللي مش قادرة اصدقه انك بقيت متهور كدة ، من امتي بتعند مع حد ، كنت جيت وطلبتها محدش كان هيرفض بس انت خذلتنا كلنا
فهد بصلها بحزن وقام خرج وفضل ماشي في الشارع حاسس انه تايه ،مشتت ، مش مستوعب غضبه وتصرفاته علي عيلته، حتي علي اغلي انسانه هو حبها
———-
جنة دخلت ل سيلا لقيتها بتعيط
جنة حضنتها : متعيطيش كفاية
سيلا : ماما ، فهد خوفني جدا ، دمرني يا ماما
جنة بحزن : حببتي هو عمل حاجة تانية
سيلا اومأت بنعم وفتحت في العياط : انا اسفة يا ماما بس هو هددني جامد
جنة : انتي فاهمه انا بتكلم علي ايه صح
سيلا بدموع : فاهمه قصدك ، انا بكره اوي يا ماما
جنة بدموع وصدمة بتحاول تخفف عن بنتها بعد ما اتاكدت من اللي كانت حاسه بيه انه مش مجرد جواز علي ورق بس ، حاولت تنطق تقول اي حاجة بس لسانها عاجز واخيرا قالت : حببتي ارتاحي دلوقتي متخافيش انا وبابا معاكي دايما فهد مش هيقدر يعمل حاجة .. نامي والصبح نشوف حل
سيلا : حاضر
بيجاد دخل ليهم ونادي جنة وخرج
بيجاد : قالت حاجة
جنة مسكت جاد من ايديه ودخلت اوضتهم و دموعها نزلت بشدة : بيجاد .. فهد دمر سيلا يا بيجاد .. انا معرفتش احافظ علي بنتي .
بيجاد واقف مش مستوعب كلامها : انتي بتقولي ايه ، انتي متأكدة
جنة بدموع: هي قالت كدة
بيجاد : لازم نوديها لدكتورة تشوفها
جنة حضنته وبتعيط: مش هقدر اقولها كدة مش هقدر اضغط عليها.. هي مش صغيرة وعارفة اللي حصل..مفيش حل لازم فهد يتجوز سيلا والناس تعرف ده ، انا سألت سيلا وهي اكدت ان فهد اذاها اكتر من كدة .. بيجاد مش هقدر اقولها حاجة ،
بيجاد دموعه نزلت : اااه يارب .. ايه اللي بيحصل ده .. سيلا يحصل معاها كل ده …مش هسيبه
جنة : بيجاد عشان خاطري بلاش تعمل حاجة ، احنا نجوزهم ونعمل فرح ونخلص الموضوع وبعد فترة تتطلق منه ، بس بلاش تتهور عشام خاطري عشان ميعندش معانا اكتر .. انا بقيت قلقانة من تصرفاته ناحية سيلا
بيجاد : ربنا ييسر الحال، هكلم حسام ونشوف هنتصرف ازاي ، علي قد ما وجع سيلا قاهرني ، علي قد ما تصرفات فهد دي صدماني
جنة : اهدي عشان خاطري .. احنا لازم نخلص الموضوع ده بسرعة ده احسن حل .. زي ما قولتلك ان ممكن تكون دي بداية قصتهم، احنا نصلي ل ربنا وكل حاجة هتتحل
بيجاد : هي سيلا كويسه طيب
جنة: ايوة خليتها تنام
بيجاد : ابقي نامي جنبها النهاردة متسيبهاش لوحدها
جنة : اكيد.. يلا نصلي
بيجاد ابتسملها بحزن : هخش اتوضي طيب ..
———
سيلا نايمة عالسرير في اوضتها وبتعيط : ليه يا فهد تعمل كدة ، انا اذيتك في ايه، انا بكرهه اوي يارب ، ابعدني عنه يارب ، منك لله يا فهد
———
حسام : فهد فين
سلمي : نزل
حسام بتنهيدة: الولا ده اتجنن
سلمي بحزن : معرفش بجد ليه عمل كدة ، ما كان يطلبها زي الناس بدل التهور ده
حسام بيفكر : مش عارف احلل تصرفاته دي
سلمي: وهنعمل ايه
حسام بحيرة : مش عارف .. بيجاد يحدد بقي ،انا مش مطمني اساسا
سلمي : قصدك ايه
حسام : اقصد ان فهد ممكن يكون عمل حاجةتانية واتمني يكون لا
سلمي بصدمة : يالهوي لا مستحيل فهد يعمل كدة
حسام بحزن : الله اعلم بقي
رن موبايل حسام باسم بيجاد
حسام : ايوة يا بيجاد
بيجاد بغضب : ابنك دمر بنتي يا حسام …دي اخرة اللي بينا ، استأمنه عليها يقوم يدمرها
حسام حس بكسرة وحزن : بيجاد انا مش عارف اقولك ايه ، بس اي حاجة هتعوزها هعملهالك ، انا اسف يا بيجاد
بيجاد شعر بحزن صاحب عمره : حسام انا مش قصدي اضايقك بس ابنك اتجنن .. بنتي بتموت في اوضتها و هو مفكرش حتي فيها لما اتصرف معاها كدة
حسام : بيجاد انا قولتلك اي قرار هناخده انا معاك ..
بيجاد بغضب: خلي البيه يجي عشان نتزفت نتفق علي الفرح عشان مش هخلي حد علي اخر الزمن يتكلم علي بنتي نص كلمة ، الموضوع ده يخلص الاسبوع ده بالكتير عشان يطلقها اخر الشهر ونخلص
حسام: تمام بكرة هنكون عندك
——-
دخل فهد البيت بعد ما لف كتير وتعب من كتر التفكير لقي حسام قاعد مستنيه في الصالة
فهد بندم : بابا
حسام بغضب وقف قدامه : بابا ايه وزفت ايه .. انت عارف انت عملت ايه ولا مش مستوعب
فهد : اتجوزتها بس
حسام ضربه بالقلم علي وشه جامد بغضب : يا بجاحتك ياخي .. بكرة الصبح تجهز عشان نروح نعمل ام فرح بعد اللي هببته ده
حسام سابه ودخل اوضته كانت سلمي مستنياه وخايفة : حسام
حسام دموعه نزلت: ضربته يا سلمي
سلمي : حبيبي متعملش كدة براحة عليه
حسام بحزن : اول مرة امد ايدي عليه
سلمي : حبيبي بلاش تعامله كدة خلاص اللي حصل حصل المفروض نفكر في سيلا ونحاول نخفف عنها
حسام : عندك حق
تاني يوم ———
بسنت : جاد انا خايفة علي سيلا
جاد : متخافيش هم هيحلوا المشكلة اللي بينهم دي ان شاء الله كل حاجة تبقي تمام
بسنت: مش مرتاحة يا جاد .. حاسه فيه حاجة
جاد : حتي لو فيه بلاش نتدخل عشان محدش يتضايق طالما منعرفش الموضوع ايه بالظبط وكدة كدة هبقي اسأل بيجاد واطمنك
بسنت : ربنا يستر
ياسمينة : انا عايزة اروح ل سيلا
بسنت : لا بلاش استني يومين كدة تخف شوية
ياسمينة: يا ماما لازم اطمن عليها
بسنت : حببتي اسمعي الكلام بقي ، لو تعبانه هتضايقها كدة
ياسمينة : يووه يا ماما بقي
جاد :خلصي مذاكرتك وهخليكي تروحي
ياسمينة : تمام
———-
فهد مع حسام وسلمي قدام شقة بيجاد
فتحت جنة : اتفضلوا
حسام : بيجاد فين
بيجاد جاي من جوة: تعال يا حسام خش
فهد داخل وراهم وحاسس بندم شديد وسعادة خفية ان سيلا هتبقي مراته رسمي
بيجاد : ها هيبقي امتي معاد الفرح
حسام : بعد بكرة كويس من رأيي عشان نجهز كل حاجة
بيجاد : تمام .. اتمني الاستاذ يبقي موجود وقتها عشان نخلص
فهد : انا اسف
بيجاد بضيق: اسف ، تفتكر اسف دي هتصلح حاجة
فهد قام قفل الباب عليهم ووقف قدامهم : اقسم بالله مقربتش منها ، انا عارف انها هتقول العكس بس انا حقيقي معملتلهاش حاجة ، انا اسف اني عملت فيكوا كدة ومقدر شعوركوا
بيجاد : مش فاهم قصدك
حسام بغضب : فهد انا مش عايز لف و دوران .. انت عارف انا وبيجاد مش عارفين نحددلك عقوبة عشان بنحبك بس اللي عملته صعب جدا علينا
فهد قرب من ابوه وحضنه : والله يا بابا معملتش حاجة.. بس كان لازم ابين ده عشان تتجوزني
بيجاد بعد ما استوعب كلامه ضحك بشدة : يا مجنون يابن المجانين
حسام : بتضحك علي ايه
بيجاد حضن فهد : كنت هتخليني اكرهك يا فهد حرام عليك
حسام : مش فاهم بجد
فهد ابتسمله: انا بحب سيلا ، قالتلي علي شيء تفاهم بينها وبين ياسمينه وانا مش عايز الموضوع يبوظ بينا بسببهم وكمان استفزتني جدا وقتها
فلاش باك #
فهد قال بغضب : اركبي
سيلا بعند : لا مش هركب
فهد: اقسم بالله لو ما ركبتي هوريكي وش عمرك ما شوفتيه
قلقت سيلا وركبت بسرعة
بعد كام دقيقة
سيلا بتوتر : انت موديني علي فين
فهد مش بيرد عليها
سيلا بعصبية : لما اتكلم ترد عليا
فهد بغضب : هنتجوز
سيلا بصدمة : مين ده
فهد : انا وانتي .. اسكتي بقي
سيلا : انت اخر واحد في الدنيا اتجوزه، انا بكرهك
فهد : خلصتي
سيلا : انت واحد حقير .. نزلني من هنا
فهد وقف في جانب الطريق وطلع مسدسه : اقسم بالله لو هربتي ومسمعتيش الكلام هفجر البتاع ده في دماغك
سيلا بصاله بصدمة وسكتت من كتر الخوف
وصل فهد الشقة بتاعته وشدها وطلعوا فوق
جهز ورقتين ومضي عليهم و خلاها تمضي و جاب البواب يمضي علي الورق ك شاهد
سيلا منهارة من العياط : انت عملت كدة ليه .. بتعمل فيا كدة ليه
فهد قرب منها يحضنها بحنية
سيلا بعدت عنه بخوف : اوعي تقربلي ، والله هخلي بابا يموتك ، انا عمري ما هقبل اتجوزك .. انا اساسا هتجوز واحد تاني مش انت
فهد بغضب ومسكها من ايديها جامد : واحد مين .. انطقي
سيلا بغضب : مش هقولك ، وابعد عني بقي.. سيب ايدي بتوجعني يا حمار
فهد : هعرفك الحمار ده هيعمل ايه
مسكها فهد جامد ورشلها مخدر لحد ما وقعت بين ايديه
باك#
بيجاد: ليه كدة يابني حرام عليك، انا بقيت مكسور بسببك ، انت ابني وهي بنتي ، قولي اعمل ايه فيك
فهد : عمي بيجاد انا والله معملتلهاش حاجة انا اوهمتها بكدة عشان تبقي ليا ارجوك ساعدني انها تحبني زي ما بحبها .. انت وجنة حتي عيشتوا قصة حب .. ساعدني ، انا عارف انه صعب عليك عشان هي بنتك ، بس صدقني لو الموضوع كان زاد بين ياسمينه و سيلا ساعتها سيلا هتكرهني اكتر هي مش عارفة اني بحبها
حسام : بس مكنتش اتصرفت كدة من الاول ، غلط كنت تقولنا وكنا هنشوف حل
فهد بأسف : انا ندمان بجد علي تصرفي بس مكانش قدامي وقتها غير الجواز .. هتساعدوني اصلح غلطتي صح
——-
سيلا نايمة عالسرير في اوضتها سرحانه
جنة : سيلا حببتي انتي صاحية
سيلا : ايوة يا ماما
جنة بتوتر : سيلا احنا عايزين نعمل فرحكوا
سيلا بدهشة : مش فاهمه فرح ايه
جنة: حببتي لازم الناس تعرف بجوازكوا مينفعش كدة وخصوصا بعد اللي حصل
سيلا بدموع : مش عايزة اروح معاه في حته بكره يا ماما بكره
جنة : انا عارفة ده .. صدقيني هتعيشي معانا هنا مش هيبقي منك … بس اخرجي عشان تتفقي معاهم
سيلا وقفت فاجأة: أتفق مع مين
جنة : حسام وفهد قاعدين مع ابوكي برة .. اخرجي اتكلمي معاهم قوليلهم علي شروطك
خبطت سلمي عليهم ودخلت
سلمي حضنت سيلا بدموع وباست راسها : حقك عليا انا يا سيلا ، انا مش عارفة هو عمل كدة ازاي ، انتي كويسه صح
سيلا : كويسه الحمدلله
سلمي : حببتي زي ما ماما بتقولك اخرجي قوليلهم شروطك .. دوخيه معاكي .. طلعي عينه متسيبهوش.. لازم تاخدي حقك منه
جنة ضحكت : يا سوسة انتي .. بتحرضي البت تبقي شريرة شبهك
سلمي : ده انا قمر .. اعملي يابت يا سيلا اللي انا قولتلك عليه .. ننسي اللي حصل ونفكر في اللي جاي ولازم ناخد حق سيلا ولا ايه
جنة: طبعا احنا هنعمل عصابة سوا
سيلا ضحكت عليهم : احلي ماماتي في الدنيا
بعد كلام كتير عند سيلا وجنة وسلمي وعند بيجاد وحسام وفهد
بيجاد بسعادة : تمام جدا اتفقنا
حسام : اوه هنبقي نسايب ياصحبي
بيجاد : ياعم اتنيل
حسام ضحك : يا ساتر بكرة تقولي عايز اشوف سيلا بس وانا هرفض
بيجاد : ده بعينك
فهد حاسس بفرحة بعد ما حسام وبيجاد اتصالحوا معاه
دخلت سيلا مرة واحدة الاوضة بغضب شديد : انا مش موافقة اعمل فرح مع الكائن ده
يتبع..
لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية وحدة شغف للكاتبة ندى.