روايات

رواية ملاك الجاسر الفصل الرابع 4 بقلم جنى محمد

رواية ملاك الجاسر الفصل الرابع 4 بقلم جنى محمد

رواية ملاك الجاسر البارت الرابع

رواية ملاك الجاسر الجزء الرابع

ملاك الجاسر

رواية ملاك الجاسر الحلقة الرابعة

وصلو عند العربيه وفجأه جاسر لاقه ملاك وقعت عليه واغمي عليها…..
جاسر اتخض عليها وراح شايلها بسرعه وفتح باب العربيه ولسه بيحطها علي الكنبه الي ورا براحه وهو بيتر’عش من خوفه عليها.. لاقه عمر جي نحيته وكان لسه هيتصدم وهيقوله في ايه لاقه جاسر بيقوله
جاسر وهو شايل ملاك بخوف: عمرر.. عمر اركب بسرعه وسوق علي اقرب مستشفي من هنا
جاسر مكملش الجملع وكان عمر منفذ كلامه وركب مكان السواق وجاسر قعد ورا وهو شايل ملاك وسند راسها علي رجليه وهو خا’يف عليها..لبسها الجاكيت بتاعه عشان الجو برد عليها.. وعمر انتلق بلعربيه
جاسر بخوف ور’عشه وهو بيملس علي شعر ووش ملاك بخو’ف : ملاك.. ملاك فوقي.. ملاك
جاسر كل محاولاته فشلت انه يفو’قها.. وكان شبهه مجنو”ن.. هو مش فاهم ايه الي حصل.. معقول يفقد’ها!
جاسر بصوت مليان خو’ف وهو ماسك وش ملاك وبيملس عليه: بسرعه يا عمر بسرعه
عمر وهو بيسوق بسرعه رهيبه: متقلقش يا جاسر انا ماشي علي اقصي سرعه عندي.. خلاص تلات دقايق بظبط ونوصل
جاسر بص ل ملاك تاني وعينه مليانه خو’ف وقلق عليها.. فضل يملس علي شعرها وينده ب اسمها.. بس مفيش فايده هي فا’قده الو’عي..
وفعلا زي م عمر قال.. بعد تلات دقايق وكانو وصلوا عند المستشفي.. عمر نزل بسرعه ونده حد يجيب ترولي عشان يشيلو ملاك عليها.. وجاسر فتح الباب بسرعه ونزل وهو شايل ملاك وبيدخل المستشفي زي المجنو’ن وهو بيقول
جاسر بزعيق وهو شايل ملاك: ترولي بسرعه بسرعهه

 

اتلمو عليه الممرضين والدكاتره وعمر كان جاب الترولي وشالو ملاك عليها.. ومشيو بيها بسرعه وجاسر كان ماشي معاهم ومسبهاش لحظه وكمان عمر كان ماشي جمب جاسر… جاسر كان بيبص ل ملاك بخو’ف وقلق وهو ماشي معاهم بلترولي.. وفجأه دخلو ملاك اوضه وجاسر كان هيخش بس الممرضين منعو
جاسر سند علي الحيطه بخو’ف وهو ايدو بتتر’عش
عمر وقف جمبه وحط ايدو علي كتفه وقاله: متخا’فش يا صحبي.. هتقوم بلسلامه انشاء الله
جاسر بقلق: انشاء الله
عمر حس بجاسر ساعتها وقد ايه هو قلقان علي ملاك ولاحظ ايدو الي بتتر’عش بخو’ف.. عمر بصله بحز’ن وراح وخدو في حضنه من غير كلام عشان يطمنه
عمر وهو حاضن جاسر وبيطبطب عليه: متخا’فش يا جاسر.. صدقني هتقوم بلسلامه
جاسر شدد علي حضن صحبه ومتكلمش ولا كلمه.. بس هو من جوا بركان بيغلي في
عمر اول مره يشوف صاحبه بلحاله دي.. جاسر الي كل م يدخل مكان البنات بتتر’مي تحت رجله اشكال والوان وهو مبيعبر’همش.. جاسر الخطاب الي عمره م في حياته فكر انه يتجوز.. واهو.. جاسر الخطاب برضو واقف بيتر’عش وخا’يف علشان واحده!!.. عمر فرح انه اخيرا قلبه اتفتح تاني.. بس.. بس معني كده هو بيحبها؟؟؟ ده السؤال الي سأله عمر ل نفسه.. جاسر ممكن بيكون بيحب؟؟.. او حب اصلا.. لا لا عُمر م جاسر الخطاب قلبه دق ل واحده ابداا.. استحاله
جاسر اتصل علي عز وقاله كل حاجه وراح عز قال ل نبيله ونرمين.. نبيله فضلت تعيط وهما جايين في السكه
بعد نص ساعه كانو موجودين في المستشفي.. نبيله اول م شافت جاسر جريت عليه وهي بتعيط وبتقوله
نبيله بعياط: جاسرر.. ملاك مالها.. ايه الي حصل.. مش كانت خارجه معاك.. ايه الي حصلها بس.. بنتي مالها
جاسر بصوت مكتوم وملامح حزن: ملاك كويسه يا طنط.. هي بس اغمي عليها فجأه

 

نبيله بعياط: استر يا رب
عز ونرمين بحزن: يا رب
عدي ربع ساعه وكان الدكتور طلع وكلهم كانو متلمين حواليه
جاسر بتسرع: خير يا دكتور.. هي مالها
نبيله بعياط: بنتي حصلها ايه
عز: اهدي يا نبيله.. خير يا دكتور
الدكتور: اطمنوا.. هي كويسه.. بس عندها نقص تغذيه.. هي الفتره دي شكلها كانت مقصره في اكلها ومبتكلش كويس او بمعني اصح هي مبتكلش اصلا.. وده ممكن يكون تراكم علي النفسيه زعل او اكتـ‘ـأب او حاجه قصر عليها ومبقتش تاكل وده أدي الي سوء تغذيه وده برضو الي خلاها يغمي عليها.. هي دلوقتي احنا معلاقين ليها محاليل توصل ليها التغذيه الي محتاجاها..ولازم الفتره دي تهتمو كويس بأكلها.. عشان تسترد صحتها تاني.. وهي زعل او ضغوطات حتي لو كان بسيطه.. هتقصر عليها
جاسر بحزن: طب هي فايقه دلوقتي؟
الدكتور: حالياً لا.. عشان واخده مهدئ اعصا’ب
عز: تمام شكرا يا دكتور
الدكتور: علي ايه ده واجبي
الدكتور مشي وجاسر رجع سند راسه علي الحيطه تاني بحزن

 

عمر وهو بيطبطب علي كتفه: خلاص يا جاسر.. الحمد الله اهو احنا اطمنا علي ملاك.. انشاء الله تقوم ليكو بلسلامه
عز وهو بيطبطب علي عمر: شكرا يا عمر يا ابني.. تعبناك معانا
عمر بأحترام: حضرتك بتقول ايه يا عز باشا.. انا معملتش غير الواجب.. جاسر وملاك زي اخواتي بظبط
عز: حبيبي تسلم
جاسر: عمر انت اكيد تعبا’ن ومنمنتش من الصبح.. روح خلاص
عمر: انت بتقول ايه لا طبعا.. انا مش هسيبك
جاسر: لا لا انا كويس.. انت روح دلوقتي وابقي تعالي بكره لو عاوز
عمر: الي انت شايفه.. وانا من بكره الصبح هبقي عندك
جاسر بأبتسامه بهتا”نه: ماشي يا حبيبي.. متحرمش منك يا صحبي
عمر حضن جاسر وودعه.. وعمر استأذن من الكل ومشي
بعد مرور ساعه*
ملاك فا’قت لاقيت الكل حواليها.. بس عنيها وقعت علي جاسر الي في اخر الاوضه وواقف بيبص عليها بخو’ف وقلق
ملاك بوجع: اااه.. راسي وجعاني اوي.. انا فين
نبيله بدموع: حمد الله علي السلامه يا بنتي.. مالك يا روحي فيكي ايه
ملاك بوجع: راسي وجعاني
عز: معلش يا حبيبتي من قصر الاغماء.. حمد علي السلامه
نرمين: حمد الله علي السلامه يا ملاك
ملاك بتعب: الله يسلمكو… هو ايه الي حصل

 

عز: جاسر لاقاكي واغمي عليكي راح جابك هنا علي المستشفي واتصل علينا وجينا
نبيله بعتا’ب: كده يا ملاك طلع عندك نقص تغذيه ومبتكليش.. كده ينفع
نرمين: خلاص يا نبيله متعا’ تبهاش.. هي مش مستحمله.. الف سلامه عليكي يا حبيبتي
كل ده وجاسر واقف تا’يهه في ملاك مش مركز معاهم خالص لحد م لاقه عز بيذكر اسمه
عز وهو بيقول ل ملاك وهو قاصد يقول كده: بس انتي مشوفتيش جاسر.. جاسر كان هيمو*ت من القلق عليكي والله.. كان شكله مخضو’ض وعمال يتر: عش ويعيط(قال اخر كلمه دي عشان الموضوع يكمل وطبعا كذ’ب فيها)
جاسر بصدمه وهو بيبص ل ابوه وبيشاور علي نفسه: انااا!!..(بعد كده بص ل ملاك وقال بتبرير زي الاطفال) والله العظيم معيطش
كلهم ضحكوا علي طريقته الي زي الاطفال وحتي ملاك ضحكت وقالت
ملاك بضحك: مصدقاك مصدقاك من غير م تحلف
جاسر وهو بيرجع تاني لوضعه: ماشي يا بابا شكرا شكرا
عز بضحك: العفو يا حبيبي علي ايه
عز: طيب انا هقوم اشوف الحسابات بتاعت المستشفي
نبيله: وانا هروح الحمام
نرمين: استني يا نبيله خديني معاكي

 

وكلهم طلعو من الاوضه وكمان مازن ومروان طلعوا يلعبو بره.. ومتبقاش غير جاسر وملاك بس الي في الاوضه
جاسر وهو بيقر’ب علي ملاك وبيقعد علي الكرسي الي جمبها: احم.. حمد الله علي السلامه
ملاك بأبتسامه: الله يسلمك يا صحبي
جاسر بهزار: يا ربي متجوز واحد صحبي
ملاك بضحك وهزار: هيهيهي.. مضحكتش
جاسر بصدمه وضحك: متقلدينيش
هما الاتنين ضحكوا
ملاك بخبث وضحك خفيف: بيقولو انك خفت عليا وكنت قلقان وبتتر’عش
جاسر بتحوير وخبث: اه.. طبيعي لمه اشوف حد ب الحاله دي بتكون دي حالتي مش عشانك يعني
ملاك بصتله بقر’ف وديرت وشها النحيه التانيه
جاسر بضحك وهزار: والله بهزر بهزر متقفشـ‘ـيش كده
ملاك بغضب وهي مديره وشها: اسكت يا جاسر اسكت عشان كل مبتتكلم بتعصب
جاسر وهو لسه بيضحك: خلاص والله كنت بهزر معاكي
جاسر حاول يصلح الموقف عشان متزعلش

 

جاسر وهو بيمسك اديها: ايوا بصراحه ايوا خو’فت عليكي.. وعمر صاحبي كان عمال يهديني وانا كنت بترعش اصلا.. صدقيني بهزر.. انا قلقلت عليكي بجد.. ملاك.. ملاك؟!!
ملاك كانت في عالم تاني.. كانت في عالم تاني بسبب ايد جاسر الي في اديها.. كانت سرحانه في اديهم وباصلها بشرود
جاسر بأستغراب: ملاااك.. روحتي فين
ملاك وهي بتفو’ق من شرودها علي صوته: هاا.. احم.. نعم
وسحبت اديها براحه من ايدو بخجل
جاسر: انا عمال اكلمك وانتي روحتي في عالم تاني
ملاك: معلش سرحت شويه
جاسر: طيب يلا عشان تاكلي
ملاك وهي بتعدل نفسها وبتقوم بتقعد نص نومه: لا مش عاوزه
جاسر: يا بنتي انتي عندك سوء تغذيه.. يعني لازم تاكلي كويس.. استني انده الممرضه تجيب اكل ليكي
ملاك بأعتراض: لا يا جاسر مش عاوزه
جاسر وهو بيقوم: شششش.. هتاكلي.. انا رايح انده الممرضه
جاسر رجع بعد خمس دقايق وهو جايب اكل معاه
ملاك باعتراض: يا جاسر قولتلك مش عاوزه.. انا مش جعانه
جاسر: ولمه يغمي عليكي تاني
ملاك بتذ’مر: يووووو

 

جاسر اخد حته عيش توست وحط عليه جبنه ومسك العصير وفضل يأكل ملاك عشان ترضه تاكل
ملاك لاقيت جاسر بيواجهه الاكل نحيه بوقها
ملاك بأستغراب: هتعمل ايه
جاسر: هأكلك عشان ترضي تاكلي
ملاك بخجل واعتراض: لا بعرف اكل لوحدي
جاسر: ششش.. هأكلك يا ملاك خلاص يلا افتحي بوقك
ملاك كانت مكسوفه بس استسلمت وكلت منه
جاسر فضل ياكل ملاك لحد م هي شبعت
ملاك: لا خلاص شبعت
جاسر: اخر حته يلا
ملاك وهي بتبعد وشها النحيه التانيه: لا شبعت
جاسر بأستسلام: ماشي
وفي اللحظه دي كلهم دخلو ليهم
نبيله: ها يا ملاك بقيتي احسن
ملاك: اه يا ماما الحمد الله
نبيله: استني اجيبلك اكل

 

ملاك: لا انا لسه مخلصه اكل
عز بخبث وضحك: يعني جاسر قام بلواجب
ملاك ضحكت ب خجل وجاسر ضحك..
عز: ملاك هتقعد بكره بس وبعد كده هتروح معانا علي البيت
نرمين: المفروض شخص واحد يبات معاها.. مين؟
عز: ده سؤال يا نرمين.. جاسر طبعا
نبيله: ايوا انا بقول كده برضو
جاسر: انتو عمالين تخدو قرارت ليا وانا مش عارف انطق
كلهم ضحكو.. وملاك قالت تغلـ‘ـس عليه وقالتله
ملاك بعصبيه مصتنعه وهي بتهمس ليه: مش هتبات معايا ولا ايه
جاسر بتسرع وهمس زيها: لا هبات هبات
عز: ها يا جاسر هتبات مع ملاك؟
جاسر بهزار: انا خا’يف ارفض ل حج طلبه يزعل مننا
كلهم ضحكو.. وملاك بصتله بقر’ف وقالت وهي بتطريق عليه
ملاك بطريقه: نينينيني

 

جاسر بضحك: بهزر يا بومه
عز بضحك: خلاص انتو ايه توم وجيري
نرمين: طب يلا نمشي احنا وهنجيلكو الصبح
نبيله: يلا
عز: يلا
كلهم سلمو عليهم ومشيو.. متبقاش غيرهم
جاسر: احم.. عاوزه تكلي تاني
ملاك: يا بني هو انا بقر’ه عماله اتحشي اكل من الصبح
جاسر بضحك: خلاص انا غلطان
جاسر وملاك ملقوش حاجه يعملوها.. وجاسر فضل يلف في الاوضه وملاك بتلعب ب ظوافرها بملل
ملاك بملل: جاسر
جاسر وهو بيلف ليها: اممم
ملاك بملل: انا زهقانه اوي
جاسر وهو بيقعد جمبها علي الكرسي بملل: وانا.. طب نعمل ايه
ملاك بخنـ‘ـقه وزهق: مش عارفه
فجأه جاسر جاله مكالمه بخصوص الشركه ف قام بره الاوضه عشان يتكلم وفضل حوالي نص ساعه بره
ملاك بأحراج وهي بتنده جاسر: جااسر
جاسر دخل ليها الاوضه وقالها: نعم يا ملاك عاوزه ايه
ملاك: ممكن تقعد معايا عشان انا خا’يفه
جاسر بتنهيده وهو بيروح يقعد جمبها: حااضر

 

فضلو كده حوالي ربع ساعه وجاسر بيلف يشوف ملاك لاقاها نايمه في سابع نومه.. جاسر ابتسم علي شكلها الكيوت وراح شد عليها الغطا اكتر وحط ايدو تحت راسها عشان تسند عليها.. وجاسر راح هو كمان في النوم
«اليوم التالي»
جاسر فتح عينو لاقه راس ملاك علي كتفه وهو ساند راسه علي راسها… جاسر ابتسم علي منظرهمهم وعمل نفسه نايم لمه لاقه ملاك فتحت عينها
ملاك قامت اتخضـ‘ـت علي نومتها دي واتعدلت بسرعه وهي بتصحي جاسر بفز’ع
ملاك بفز’ع وهي بتصحي جاسر: جاااسرر.. جااسر قووم
جاسر قام مخضو’ض منها: في اييه
ملاك بتسرع وتوتر واحر’اج: انا.. انا.. انا نمت علي كتفك غصب عني
جاسر: طب وفيها ايه.. انا جوزك علي فكره.. يا شيخه خضيتـ‘ـيني.. افتكرت جر’الك حاجه
ملاك بأحر’اج: انا عاوزه اكل طيب
جاسر جبلها اكل واكلها ولاقه عمر بيتصل عليه بيقوله انه تحت
عمر كان طالع وفجأه اتخبط في واحده كانت شايله بوكيه ورد ووقع منها لمه خبطت في عمر
عمر بتأسيف وهو بينزل يجيب بوكيه الورد: انا اسف بجد مكنش قصدي
البنت: لا ولا يهمك.. انا الي اسفه.. مأختدش بالي

 

جاسر وهو بيرفع عينه ليها.. بس تاه.. تاه في عنيها الي تتوه اي حد
عمر بتو’هان وهو بيديها بوكيه الورد بتاعها: اتفضلي
البنت بأبتسامه وهي بتاخده منه: ميرسي.. واسفه مره تانيه
عمر بأبتسامه: لا ولا يهمك
عمر لاحظ انها لابسه سلسله مكتوب عليها چودي
عمر بأبتسامه: چودي ده اسمك؟
البنت بأبتسامه: لا چودي ده اسم اختي الله يرحمها.. انما انا اسمي چني
(مفاجأه مش كده😂.. ايوا چني صحبت ملاك هي الي شافت عمر)
عمر بأبتسامه: الله يرحمها.. اسمك حلو يا چني
چني بأبتسامه: ميرسي.. عن اذنك لازم اطلع ل صحبتي تعبانه فوق
عمر: تمام وانا كمان
چني وعمر طلعو المستشفي.. ولاقو انهم بيسالو علي نفس الاوضه.. الاتنين استغربو جدا وكملو طريقهم لاقو انهم دخلو فعلا نفس الاوضه
ملاك بفرحه: چنيي.. وحشتيني يا روحي عامله ايه
چني وهي داخله بتحضن ملاك: وانتي كمان يا قلبي الف سلامه عليكي.. انا اول م عرفت جتلك علي طول(وادتها بوكيه الورد)
ملاك: الله يسلمك يا حياتي
چني بٱتسامه: حبيبتي..(وبعد كده بصت ل جاسر وقالت) ازيك يا جاسر عامل ايه
جاسر بابتسامه: الحمد الله

 

عمر سلم علي جاسر وقال ل ملاك
عمر بأبتسامه: الف سلامه عليكي يا ملاك.. انا عمر صاحب جاسر
ملاك بأتسامه: الله يسلمك يا عمر..
جاسر: هو وانت وچني اتقبلتو تحت ولا ايه
عمر بأبتسامه: اه مكنتش اعرف انها صاحبه ملاك
چني بأبتسامه ومرح: تخيل وانا كمان مكنتش اعرف انك صاحب جاسر
وكلهم ضحكو.. قعدو معاهم شويه وجاسر اخدت ملاك عشان يروحو البيت.
(تسريع الاحداث)
ملاك اتكتب ليها تصريح خروج وطلعت من المستشفي وروحت هي وجاسر القصر..
طلعو اوضتهم بعد كده
*****
“في الاوضه”
ملاك: انا هنام علي الكنبه
جاسر باعتراض: لا طبعا.. انتي هتنامي علي السرير انتي لازم ترتاحي
ملاك: بس ده سريرك يا جاسر
جاسر: لا اسمو سريري انا وانتي
ملاك اتحرجت ووافقت انها تنام علي السرير
ملاك فجأه حست انها دا’يخه وكانت هتقع.. جاسر راح سندها بسرعه وحطها علي السرير وفضل يملس علي شعرها بخو’ف ور’عشه ويقول

 

جاسر: اهدي يا ملاك اهدي.. مالك انتي تعبا”نه
ملاك حسن ب ايدو الي بتتر’عش ومسكتها وقالت بهدوء: انت ايدك بتتر’عش ليه يا جاسر.. اهدي انا كويسه.. هي بس دو’خه وهتروح لحالها
وبعد كده سابت ايدو بهدوء وهو غطاها وفضل جمبها طول الليل وهي نايمه وهو قاعد جمبها مبينمش من خو’فه عليها
فضلو كده طول خمس ايام..جاسر يعتني ب ملاك وكل يوم يتقرب منها اكتر وملاك تتقرب منه برضو ويتعودو علي بعض.. لحد م ملاك خفت واستردت صحتها..
وفي يوم جاسر كان نازل الشركه بعد غياب كبير لانه كان قاعد مع ملاك..
ملاك بزن وبألحاح: علشان خاطري يا جاسر علشان خاطري خدني معاك.. عاوزه اشوف الشركه
جاسر بأستسلام: خلاص يا ملاك تعالي بس عشر دقايق ولاقيكي لابسه
ملاك بفرحه: طيارهه
ملاك جريت تلبس وكان جاسر لابس بدله زرقه وقميس ابيض وبنطلون البدله الازرق والكوتشي الاسود وكان مصفف شعره
ملاك لبست بسرعه وكانت لابسه عباره عن بنطلون بيچ وايد ليج.. وبلوزه بيضه ولمه شعرها ديل حصان وحطه ميك اب سيمبل ولابسه كوتشي ابيض
طلعت وقالت لجاسر بفرحه: خلصت
جاسر فضل يتأملها وهو مبتسم وقالها: يا خلاصي كيووت
ملاك بخجل: ميرسي
جاسر بأبتسامه: يلا عشام منتأخرش
ملاك بأبتسامه: يلا

 

“في الشركه”
وصلو الشركه الي كانت ملاك منبهره بيها.. ولاحظت في عيون الفتيات الي بيتهمسو علي الفتاة الغريبه الي دخلت مع جاسر فتاه احلمهم.. بس ملاك طنشتهم وجاسر كمان وطلع ملاك مكتبه الي كان كبير جدا
ملاك او م دخلت مكتبه اترسم علي وشها ابتسامه فرحه
ملاك بفرحه وابتسامه: الله.. مكتبك حلو اوي
جاسر بابتسامه: عجبك
ملاك: اوي
جاسر بأبتسامه: ماشي يا ستي.. انا هشتغل شويه وهطلب لينا اكل وانتي اتشقـ‘ـلبي في المكتب براحتك
ملاك ضحكت وقالت بضحك ومرح: متقلقش هطنتطلك هنا
جاسر ضحك وبعد كده قعد يشتغل وملاك لفت شويه في المكتب راحت جابت كرسي وقعدت جنبه وبتشوفه وهو بيشتغل… وفجأه دخل عليهم واحده من غير م تخبط وهي بتقول
البنت بدلع: ايه ده يا بيبي.. انت هنا
بعد كده قربت من جاسر بشكل جر”ئ اوي ومسكت يائه البدله بتاعته وهي بتلعب فيها وقالت
البنت: وحشتني يا جسوري
جاسر بصدمه: لينا!!

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ملاك الجاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *