Uncategorized

رواية العازف والمنتقبة الفصل السادس 6 بقلم رحمة أيمن

 رواية العازف والمنتقبة الفصل السادس 6 بقلم رحمة أيمن

رواية العازف والمنتقبة الفصل السادس 6 بقلم رحمة أيمن

رواية العازف والمنتقبة الفصل السادس 6 بقلم رحمة أيمن

“تقوم عربيه بالظهور امامهم بسرعه كبيره “
لؤي ورحمه : ااااه
شهاب بغضب وخروج من السياره : اي الغباء ده في حد يقف قدام العر…. لؤي!
= اهلا برو 
: ده انا هنفخك يا بن…بقي تقولي رايح اجتماع وبلاش تروح انت معايه وتخترع قصص وانت هنا مع رهف 
= احم الفتانه قلتلك 
: ده الي همك ، انت بتستهبل تعالي هنا حرفيا هعلم عليك
= اهدى يسطا شهاب ونبي …هههه 
جريو ورا بعض وقام شهاب ناطط عليه وواخد راسه بين دراعه وهو هيموت من الضحك ، انا كنت وقفه فرحانه اكتر منهم بحب علاقتهم اوي رهف حكتلنا انهم صحاب اوي قبل ما نعرف انو لؤي بيه 
= كده تفضحني قدام موزتي 
 : دي رحمه ، اه صح قوزعه اهي اومال عمله الطرحه كده لي 
= كلمه كمان وهدفنك مكانك 
: خلاص بهزر استني اسلم عليها 
= كمان دي هبت منك ، احم رحمه انا همشي معاه بقي وانتي ادخلي الجو برد  
* تمام ، سلام يا استاذ شهاب 
: سلام يا انسه رحمه 
= فهمت ايه قالت انسه تاني لي ههه 
: مفهمتش 
= احسن ، اي الي جابك ياض 
في الخايمه…
“الحمد لله كلو نام “
ايه : بخخخ 
* بخضه .. يمااا
ايه : ششش رهف نايمه تعالي يمين شويه 
* خيرر 
ايه : كل خير ، بتعملي اي الساعه 5 الفجر بره ها
* احم خرجت لان مكنش جيلي نوم 
ايه : يا راااجل 
* عيزا اي يا بت انتي 
ايه : شوفت لؤي بره كمان 
* هو الي جه والله ..وكلمني وقعد انا…
ايه : هههه لي خايفه كده 
* حسه اني بعمل حاجه غلط
ايه : بطلي تعقيد بقي 
* ايه ده اسمه احترام دين واسمه الالتزام بالشريعه وكمان معظم الي بعمله غلط زي مثلا بكلمو من غير ما يكون محلل ليه
ايه :  قصدك هبله يعني 
* انتي الي هبله 
ايه : طب اتخمدي اما نشوف الجنان ده هيوصلك لايه 
* ده في هديه بكره ليكي فورتيكا 
ايه : اي هتجوز 
* ههه لاء هتطلقي فعلا 
ايه : قولي يا بت 
* بكره بكره باقي 3 ساعات اتخمدي بقي 
ايه : اتخمدي 
_____________________
: انت ناوي تجنني 
= ههه انت لسه هتتجنن طمنتني 
: بطل لعب بالكوره وبصلي 
= امم
: لغي حفله مهمه وخطبتك لغيت رحلتها ليوم السبت وكانت هتعيط عشان وحشها وانت قاعد هنا في الرمله مع رحمه 
= روق بس كده ده حتي الرمله مفيده لجسم يا جدع
: هتشلل هتشلل م قادر 
= حلوه يا شهاب ، عيونها صوتها كلمها .. انا اول مره افرح كده بسافر وبغني وبعمل كل حاجه بحبها بس جمبها كلو بكون مختلف فاهم حاجه 
: امم فاهم،  فاهم اننا كلنا ريحين في داهيه بسبب دماغ امك الزباله دي 
= ههه مهزق بس بحبك 
: اسكت بطل قرف ، انا ماشي بقي لاني تاكدت انك م هتيجي معايه سلام 
= يعني انت عايز تفهمني انو انت جي عشاني مثلا 
: اه طبعا اومال انت مفكر اي احم
= مش عشان ايه مثلا 
: قصدك الانسه ايه 
= انسه اه ، علي بابا 
: ولا اتلم يلا هيه كانت حب طفوله وراح لحاله 
= عيال فاضحه نفسها وربنا ههه
: انا هروح اغير لاني م مرتاح وانت شيل افكارك القذره دي بعيد عني انا جي عشان ارقبك لانك هتودينا في داهيه 
= يلا ياض من هنا 
في الصباح …..
ايه : انا هاخد الجردل ده اغسل منه 
* متخلصيش المايه يا ايه 
ايه : عيب عليك 
* قلقت ، جيبي المايه ابت 
ايه : انسي ، صحي الي مضروبه علي راسها دي يخربيت تقل نومها 
* دي رهف حضرتك هتعوزي منها اي مثلا 
في الخارج …
ايه : اوعي يا اخينا عايزه اعدي وانت طويل كده عامل زي العمود 
:….
ايه : اخرس ول اي يا عم اوعي “تقوم بدعك عينيها وتركيز فيه ” شهاب!
: انسه ايه 
ايه :”احيه ” بتعمل اي هنا 
: انا ، جي اشوف لؤي ورهف وكده 
ايه : امم نورت عن اذنك “تقوم بالجري للخايمه “
لؤي: اي فتني عرض مهم ول اي 
: تشرب قهوه 
_________________
ايه : احيه احيه احيه شفني كده بشعري المتبهدل ده ومش حاطه ميكب مش حاطه ميكب اهئ اهئ 
* اي رائيك في ال هديه القمر دي 
ايه : يعني عرفه يا وجه البرص ومتقوليش ده انا هشفطك
* ههه اجري يا مجدي
في الصباح …
رهف : شهااب بتعمل اي هنا “تقوم بعناقه” 
: قردتي 
رهف : اي ياض ده ياض 
: خلاص انى اسف ، الود ده مغلبك في حاجه 
رهف : ده مشهيصني ده انا الجامعه كلها بقيت صحبتي عشان عرفه انه ابن عمي ده خدت علي قفاه فلوس عنب
: تربيتي 
= نهارك اسود انتي بتاخدىمن العيال فلوس يا قادره 
رهف : اها كيفي كده
= وحيات امك صح 
رهف : تعالوا رحمه عمله اكل قمررر 
= تعالي دوق اكل مرات اخوك 
: مش هرد عليك لاء هتزعل
= ههه 
وفعلا فطارنا وشوينا فراخ علي النار هما كان عليهم الخشب واحنا كان علينا التوليع حقيقي انبسطنا اوي
بعد ساعتين ….
* ايه المكان ده بعيد عنا بقد اي 
ايه : هتروحي تاني 
* عجبني اوي 
ايه : لو هتمشي ساعتين ، لو عربيه ساعه مثلا 
* اممم مش هنقدر نروح صح 
ايه : لاء مع نفسك اقلبي انا مفصلي بتوجعني اساسا 
* وطيه 
لؤي: عايزه اي
* كنت عيزا اروح مسجد هنا في واحد طيب جدا ووعدته اني لو جيت مكان قريب منه هروح اشوفه 
لؤي: خلصانه نروح بعربيه شهاب 
شهاب : نعم يا عسل ؟!
* بحراج .. مفيش حاجه يا لؤي خلاص مره تانيه 
لؤي: والله لنروح ملكيش دعوه بيه،  ايه هتيجي 
ايه : اها بدال كلكو هتروحو 
لؤى: رهف خدي دقيقه 
رهف: دقيقه يا بنات شويه وجيه ، اي يا جدعان 
لؤي: تعالي هنروح مكان قريب من هنا بعربيه شهاب 
رهف : لاء مش عيزا هقعد مع البنات هنا عبال ما تيجو انبسطو ..
ايه : يا بت استني تعالي 
رهف بغمزه : بطلي غباء 
ايه بعدم استعاب: يعني اي 
رحمه : يلا يا جماعه استعدو كلكو 
وفعلا خرجنا كلنا وشهاب ساق ولؤي جمبه وانا وايه قعدنا ورا وهيه كان شويه وهيغمى عليها لانها وحده واقعه علي نفسها اصلا
لؤي: ليه الكاميرا 
* بحب أصور جدا الطبيعه الاشجار الحيونات والاماكن الجديده عليا 
لؤى: استغربت يعني اقصد منقبه وبتحبي الفوتغراف وكده 
* اها هو عيب اصور وانا منقبه يعني 
لؤي: لاء عيب الي انتي عمله في قلبي بس
شهاب: احم ازيك يا لؤى
لؤي: هههه 
شهاب بهمس : بص قدامك لعمل بيكو حادثه ونخلص من اليوم لسود دي 
رحمه : هو في حاجه 
شهاب: لاء كلو تمام ، منورين 
بحب التصوير جدا مبحبش اصور نفسي بس احب اصور كل حاجه تانيه الكاميرا دي بابا جبهالي من زمان جدا ولانها عزيزه عليه لما بروح مكان معين بتكون هيه الانسب للمكان كده ، اذا عندك موهبه لاي حاجه نميها وطورها ممكن تكون سلاح مميز ليك بعد كده 
“خارج العربيه “
* ساعه بيركن 
ايه : قمرر لو تشوفي غفلته كام مره 
* حُرمه ممحونه 
ايه :شكرا يا قلبي كلك زوق 
………..
= انت هتخلع تمام 
: اخلع ازاي يعني 
= تاخد ايه وتختفوا شويه 
: انسااا
= حذرتك وانت حر 
: لؤي خد هنا متعملش تصرف غبي 
رحمه: اتاخرتوا كده لي 
شهاب: عذرا ملقتش مكان اركن فيه حلو وركنتها بعيد شويه
رحمه : تمام يلا 
لؤي: لاء مهو شهاب وايه هيروحو يجيبه حاجه للعربيه 
ايه : انا ؟
شهاب بهمس: مش هروح في حته معاها متستعبطش 
لؤى بتبريقه : مش شغلي 
شهاب : وحيات امك لتزعل
لؤي بتبريق: مش شغلي 
“يقوم شهاب بالجز علي اسنانه ” 
شهاب : يلا يا ايه
رحمه : بس انا ع…
لؤى: تعالي عشان هنتاخر ، وانت جيب الحاجات وطول برحتك عادي لو ل1 بليل مفيش مشكله 
ايه : دقيقه يا لؤي انا..
لؤى بغمزه: ساعديني بقي 
ايه : هو فعلا هنروح نجبها سوي انبسطو انتو بقي 
رحمه : ايه بطلي جنان
ايه : دي فرصه مش هتتكرر انسي ، يلا يا شهاب
شهاب : يلا 
…………..
* حركات صبيانيه دي 
= ببرائه … ارفعيلي القبعه
* تقوم بالضحك
= ايوا بقي 
* احم في اي بقي 
= خلاص يا فصيله يلا امشي 
* اتفضل 
يتبع ….
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فوزية القوية للكاتبة اسراء ابراهيم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *