Uncategorized

رواية وجه في الذاكرة الفصل العشرون 20 بقلم نرمين قدري

 رواية وجه في الذاكرة الفصل العشرون 20 بقلم نرمين قدري

رواية وجه في الذاكرة الفصل العشرون 20 بقلم نرمين قدري

رواية وجه في الذاكرة الفصل العشرون 20 بقلم نرمين قدري

انا متطر احبسها اربع ايام علي ذمة القضية ولحين ظهور دليل آخر
وفي هذا اللحظة غاده قدرت تدخل مجدي الفيلا
مجدي /هوفين الولد اخلصي
غاده /فوق مع ماريا
مجدي /طايب حنعمل ايه الواد لو عمل اي صوت حننتهي انا وانتي ده ابوه حاطت حراسة ولا لكنه بيت الابيض
غاده /وطي صوتك وانجز بس خالي بالك جيسي بنتي قاعده معاه فوق يعني مش طلبه غباء خالص
مجدي /بقولك ايه مش عاوز غلط انا قلتلك اتصرفي انتي فا اتعديلي. علشان انتي اللي محتجالي مش انا .
غاده /وطي صوتك واصبر لما نشوف حنهبب ايه في المصيبة دي
نرجع لقسم شرطة
غاده/. حضرتك بتقول ايه هي مين دي اللي حتحبسها اربع ايام بقولك انا اول مرة اشوفه من كام ساعة بس تقولي قتلتيه و فلوس ايه اللي حقتلو علشنها الفلوس اساسا باسمي. من اربع سنين لو عاوزاها كنت صرفتها كلها
في ايه يا استاذ ناجي قوله حاجة
وكيل نيابة / انا عارف كلام ده كله يا مدام فريده بس حضرتك المتهم الوحيد اللي ليه دافع ودي قضية قتل مقدرش أخرجك
ولا يا استاذ ناجي فهم المدام القوانين ايه
ا
لخدمة الوحيدة اللي اقدر اقدمها لك اني منزلكيش الحجز تحت نظرا لزروفك الصحية و حتحمل ده علي مسؤوليتي الشخصية . وان شاء الله تظهر ادله جديده وتخرجي بجد انا اسف بس ده القانون
اكتب يابني
نحن محمد علي محمد وكيل نيابه أمرنا بحبس المتهمة فريده محمود البنا اربع ايام علي ذمة التحقيقات
كل ده وفريده في عالم آخر كأنها مغيبه
طلعت فريده مقيده للحديد
سليم /فريده حصل ايه اده ايه الحديد ده
شاويش مينفعش كده ابعد شوية ممنوع تقرب من المتهمه
سليم /,بس متقولش متهمة وشيل الحديده من أيدها بسرعة
فريده اهدي شوية سليم الله يسمحوا بقي آذاني وهو عايش واذاني اكتر لما مات
ناجي /0 اهدي بس يا بنتي ده إجراء روتيني لحد ميعملو تحريات وتظهر ادله جديده .. يعني ممكن بكره تباتي في البيت
زينب اول ما شافت فريده وفي أيدها الحديد
زينب / يالهوي يالهوي في ايه يا ناجي البنت ضاعت مني صح البينت حيعدموها .انطق حتتعدم اااه يا فريده راح شبابك ياضنايا
ناجي اهدي بقي يازينب انا مش ناقص ويلا روحي ملهاش لازمة قاعدتك هنا
زينب / ياعني انت عاوزني اروح واسيب بنتي هنا لا مش حيحصل. انت قلبك بقي قاسي يا ناجي
سليم /. لا يازوز لازم تروحي علشان اياد وكمان احنا هنا مش حنعملها حاجة .
ناجي / ومتقلقوش وكيل نيابة قالي مش حينزلها الحجز حيخليها تبات في مكتبه مش عاوز لمه علشان ميغيرش رأيه روحو أنتم والصبح تعالو انا حنزل اجبلها اكل و ادخلهولها لا ن ممنوع اي حد يخشلها
سليم / يلا بينا بقي يا زوزو
افتكر سليم وهو ماشي أنه اتلخم مع فريده ونسي يفتح كاميرات مراقبه من موبايل علشان يتابع الوضع ولسة بيفتح علشان يرجع التسجيل اول متفتح شاف اخر شخص ممكن يتوقع أن يشوفه شاف مجدي ابن عمة ببتسحب ويطلع سلم متجه لغرفه اياد وجيسي
صعق سليم وبسرع اتصل للحرس برا
سليم انتم فين يا شوية تيران لما حد انسحب ودخل فيلا
واللهي لما أجلكم
حسن / مافيش ناموسة دخلت
مش وقته يا حسن اجري بسرعة علي قوضة اياد في حد عنده .. انا عاوز اللي عندك حي حطهولي في مخزن لحد مرجع
دخل مجدي علي الاولاد وفي أيده حبل
نرجع بقي للقسم
سليم / فريده انا لازم امشي دلوقتي علشان العيال متقلقيش بكرة ان شاء الله حتكوني في بيتك ماشي ياقلب سليم
فريده /متقلقش عليا بس روح اطمن علي اياد احسن قلبي حيقف من القلق عليه مش عارفه ليه قلبي واكلني عليه قوي ياسليم
سليم سلام يا قمر وبسها من راسها
سليم. / بسرعة يازوزز العيال في. خطر اجري يا زوزو
زينب/ استرها يارب استرها معانا احنا غلابه
سليم اتصل بحسن
سليم بيتصل بحسن مش بيرد
وفي الفيلا
دخل مجدي علي الاولاد وفي أيده حبل و اتفزع العيال من منظوه لانه كان مغطي وشه
اياد /0 انت عاوزة ايه انت مين و جيسي بتصرخ
جري مجدي و كتم فم اياد ولف الحبل حول رقبته و سط صرخات جيسي و ضربها بايدها الصغيرتين على جسم
مجدي زقها ليتخلص من أيدها وقعت علي رأسها
دخل حسن ورجاله بسرعة سحبو اياد من يد مجدي و ماسكو مجدي بشده
حسن اتصلوا بالاسعاف بسرعة العيال بضيع اتحفظو علي الكلب ده تحت في المخزن واوعو يهرب لو هرب مش قادر اقولكم سليم باشا حيعمل ايه
سليم حيتجنن أن حسن مش بيرد عليه
فتح الكاميرا وشاهد كل ده وقلبه حيقف علي العيال ساق العربية بسرعة كبيرة وفور أن وصل لقي سيارة الإسعاف وصلت
وحمله الطفلين و عياط غاده علي بنتها و تصنعها جهل هوية مجدي
غاده الحق ياسليم في حرامي دخل البيت كان عاوز بموت عيال
نظر لها سليم نظرة تخرصتها
زينب يلا انتم لسة حتبصو لبعض يلا بينا وارا العيال
جرو كلهم ورا سيارة الإسعاف
جيسي دخلت عنايا مركز شبه نزيف في المخ
و اياد انخفاض نسبه الأكسجين وعدم وصوله للمخ
الطفلين في وضع حرج للغايه
نرجع للقسم فريده قاعده مع وكيل نيابة
وكيل نيابة انا بجد اسف على الوضع ده غصب عني مدام فريده
فريده واالهي يا فندم انا مليش يد في……
قطع كلامهم دخول الشاويش
شاويش / اتفضل يا فندم تقرير المعمل الجنائي وده ملف التحريات عن القتيل
فتح وكيل نيابة ملف التحريات التي بينت ان القتيل مع عداوة مع مافيا الأقمار فهو مديون مبلغ كبير بسبب إدمانه لعب الاقمار في الخارج
كما أنه تم النصب علي زوجته إنجيل جان بوليان بمبلغ 10مليون دولار تم تحويلهم لمصر من اربع سنوات . ومع البحث والتحري أن تم الاتفاق بين الزوجة و مافيا الأقمار علي الانتقام بالزوج في سبيل أن تتنازل الزوجه لهم عن نصف المبلغ وهو 5مليون دولار
فتح وكيل نيابة تقرير المعمل الجنائي
القتل تم بعد نص ساعة فقط من ذهابه للمنزل
والقاتل محترف من طريقه في قطع الرقبه لأنه قام بكسر رقبته قبل نحرها
وكيل نيابة /,بصراحة أنا مش عارف اعزيكي ولا اباركلك
الادله كلها في صفك بس الطريقه القتل بشعة جدااا .
فريده / وسط الدموع انا مش عارفه افرح ولا ازعل انا عشت عمري كله أن ابويا ميت واليوم اللي عرفت أنه رجع نفس اليوم اللي مات فية شفت حضرتك سخريه القدر .
لا واللي يحزن أنه رجع مش عشاني رجع علشان الفلوس اللي كان عطيهالي ..
وكيل نيابة / الله يرحمه ويسامحة
فريده / هو انا ممكن امشي دلوقتي
وكيل نيابة / طبعا حضرتك ممكن اتفضلي بس اكيد حنحتاجك تاني و البقاء لله مرة تانية
دخلت فريده الفيلا
فريده ايه الهدوء ده شكل محدش موجود هنا
فريده / زوزو يا وزو انا جيت . اياد حبيبي ماما وحشتني انتو فين .. اده ده شكل مافيش حد بجد
ماريا ماريا
مايا / أيوة مدام فريده
فريده / فين الناس اياد فين وزووز. والعقربه
ماريا بحزن هو حضرتك معرفتش اللي حصل
فريده /ايه اللي حصل انطقي هو انا حسحب منك كلام
ماريا /اصل دخل حرامي علي البت و جيسي واياد اخدوهم علي مستشفي
فريده/ العيال حد حصله حاجة انطقي أنه مستشفى اخدوهم
ماريا / معرفش. الست غادة وزينب هانم وسليم بيه راحو معاهم
جرت فريده للخارج وهي بنتصل بسليم
سليم / في حاجة يا فريده انتي كويس حصل جديد عندك
فريده / انتم ايه اللي حصل انتم في أنه مستشفي
سليم مين بلغك عرفتي منين
فريده /انا خرجت من قسم انتم فين يا سليم اخلص
جرت فريده علي مستشفى
لقت غاده منهارة علي باب العمليات
فريده /سليم في ايه عيال فين يا سليم
سليم/ اهدي اهدي علشان خاطر دراعك
فريده /العيال العيال يا سليم عاوزة افهم
غاده /في حرامي دخل اه حرامي حرامي
فريده/ هو الحرامي حيخش ازاي و الحرس ده كله برا
سليم اهدي بقي يا فرىده نطمن علي العيال وكل حاجة وليها اخر
غاده /بقلق من طريقه سليم /انت لازم ترفد الحرس دول كلهم .. مهملين
سليم /اهدي يا غاده اهدي
فتح باب غرفه العمليات خرجت جيسي مربوطة الدماغ
الدكتور للاسف كان عندها نزيف داخلي الحمدلله سيطرنا عليه ..
سليم/ طايب هي حتفوق أمتي
دكتور /ساعة بلكتير
فريده /طايب اياد هو فين اياد ياسليم
سليم/ فريده ممكن تهدي علشان اعرف اكلمك .
فريده / مش حهدي انا عاوزه اعرف فين اياد ابني فين فين وزووز
سليم اهدي بقي .
علشان خاطر ربنا انا خلاص مش قادر بجد انا بنهار انا بنهار و اجهش في بكاء عالي و بصوت حزين جداا
اياد بيروح اياد بيموت بيموت مننا الأكسجين اتمنع من الوصول للمخ لمده دقايق مع صغر سنة وأنه كان لسة متعرض للغرق فكل ده اثر عليه هو في العناية ادعيلو ادعيلو علشان خاطري الحالة حرجه جدا
فريده /الزمن الصمت تام وفجاءة وقعت من طولها 
يتبع..
لقراءة الفصل الحادي والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت معملي للكاتبة شهد خالد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *