روايات

رواية وعد الفصل الثاني عشر 12 بقلم ميرفت السيد

رواية وعد الفصل الثاني عشر 12 بقلم ميرفت السيد

رواية وعد البارت الثاني عشر

رواية وعد الجزء الثاني عشر

رواية وعد الحلقة الثانية عشر

لسة هايلبسها الشبكة قاطعهم صوت انثوي:الف الف مبروك ياحبيبي
نظر الجميع الى مصدر الصوت فوجدوا فتاة جميلة ومعها شاب يبتسم ويقول:طب اعزم ابن عمك يااخي
زياد :تمارا وعمرو الله يبارك فيكم انا متعمد ماعزمش حد منكم
ضحك عمرو:هو انا محتاج عزومة يابن عمي
اقتربت تمارا من وعد وصافحتها بابتسامة صفراءولكن وعد لم تمد يدها ولم ترد عليها واكتفت بالرد بابتسامة صفراء وايماءة من رأسها
شعرت تمارا بالغيظ واقتربت من زياد لتقبله ولكنه ابعدها برفق وباشارة من رأسه لأحدى رجاله الذي اتى بسرعة مع زميله فقال لهما زياد:وصلو الاتنين دول برة ملهمش مكان وسطنا
قال عمرو :كدة برضه ياابن عمي ماشي
وفجأة سمع الجميع صوت صفعة مدويةعلى وجه عمرو
من عمه ابو كامل كبير العائلة الذي قال بلهحة صعيدية:اوعى تنطق اسمه انت وابوك عار على عيلتنا برة ياكلب انت والخاينة دي
اطرق عمرو برأسه وخرج مع تمارابصحبة رجال الامن
وماان خرجوا للشارع حتى صاحت به تمارة:هاتفضل كدة بكل نوقف باتبهدل بسببك مش بتعرف تدافع عني ولا عن روحك
قال :عاوزاني أعمل ايه مش دي فكرتك
تمارا دفعته بغيد عنها :انا زهقت منك فاشل ودلوقتي مفلس انا مش عاوزاك انت مش راجل
صفعها وقال:انا مش راجل ياواطية نسيتي نفسك نسيتي انك كل يوم عندي في البيت ياسهلة مش عاوزاني دة انتي جزمة في رجلي كفاية ان كيفك معايا بالسلامة انا اخدتك عشان اغيظ زياد واتبسط شوية وعارف إنك بتعشقي نفسك والفلوس وبس
تمارا بصدمة:مش معقول ايه الوش دة انت مش عمرو لا
ابتسم بخبث:أنا وريتك الحلو بس لحد ما جبت رجلك اوعي تكوني فاكراني اهبل انا سايبك تفتكري اني غبي بمزاجي عشان انتي ارخص من بنات الليل عالاقل مش دافع فيكي حاجة
بكت تماراوهي تقول:اما وريتك انا هاعرف اخد حقي انت الوحيد الي….
ضحك عمرو : انا الوحيد اه اثبتي يادلوعة امك
وتركها وركب سيارته وهو يقول:وقتك خلص غوري في داهية
بكت تمارا واشارت لتاكسي واستقلته وهي لاتستطيع منع دموعها على ماحدث
عودة للفرح
قال العم :محصلش حاجة ياجماعة لبس الشبكة ياعريس ربنا يسعدكم ياولاد
ابتسم زياد ولبس وعد الشبكة وسط الزغاريد ثم قام ليرقص معها فكانت صامتة فقال لها بهدوء:انا اسف
وعد:على إيه
*الي حصل دة بسببي
:لا دي ناس اتصرفو بناء على شعور بالغيظ انت ملكش ذنب
*أمال مالك شكلك زعلانة ليه
:بالعكس مبسوطة بس مش باحب الزحمة باتوتر والنوقف الي حصل خلى الناس تركز معايا اوي ودة خنقني
*طيب ممكن تبصيلي وتنسي الناس
ابتسمت وعدوهي تنظر إليه وتجده ينظر اليها بكل حب وطالت نظراتهما حتى نست بالفعل كل الموجودين فقالت :عندك حق انا مبقتش شيفاهم
ابتسم:وانا مش شايف غيرك أصلا
قاطعهم موسيقى صاخبة وعاليا وماريا وصديقاتها وهم يرقصون معها وزياد قام أصدقاؤه بالرقص حوله ومعه
بعد قليل لاحظت وعد بان اخوها وليد وعم زياد ابو كامل يجلسان سويا ويتحدثان وبعدها تصافحا وانضم اليهم زياد بالحديث والضحك والمصافحة وكذلك باقي عائلة زياد وعائلة وعد الي انضموا للتجمع دة
قالت ماريا لوعد : في ايه العزوة الصعايدة دول مش مرتاحة لهم
ماريا: عندك حق
وعد: دلوقتي هانعرف متستعجلوش
بقلم مرفت السيد
انتهى حفل الخطبة واستاذن زياد من وليد ليأخذ وعد للتنزه وتناول العشاء كان زياد محضر مفاجأة لوعد
اول ماوصلو طلب منها تغمض عنيها ونزلوا من العربية وهو ماسك ايدها وطلب منها ماتفتحش وبعد شوية قالها:فتحي
فتحت عنيها لقت نفسها بمركب في النيل هي وزياد وراحل بيسوق بيهم المركب الي كانت متجهزة بالانوار وهناك فرقة تعزف موسيقى هادئة والويتر محضر ترابيزة عشا بالشموع كان منظر يجنن عشا وموسيقى هادية في وسط المية
قالها بهدوء:ايه رأيك في المفاجئة دي
ابتسمت وعد وقالتله:إيه الجمال دة
قبل يديها واجلسها على مائدة العشاء وقالها:وعد انا بأحبك اوي
وعد:انا مكنتش فاكراك رومانسي كدة
زياد:ولسة انا هاخليكي أسعد انسانة بالعالم بس خليكي جنبي
وعد:بس في حاجة انا باكره المفاجئات بطل تفاجئني
ضحك زياد:بس كدة حاضر
*طيب ممكن تعرفني ليه كانوا متجمعين عيلتك وعيلتي وإحنا بنرقص لما ندهوك واتكلمتوا وكان شكلكم بتتفقوا على حاجة
كان زياد يبتسم ثم قال:حرقتي اخر مفاجئة محضرهالك بس بصراحة هي اقتراح عمي طبعا انتي عارفة ان انا امي لسة عايشة
وعد:اه وربنا يشفيها ماجتش بسبب تعبها وانها عايشة بالصعيد وسط اخواتها و رافضة تعيش هنا
زياد:اه بس هي طلبت من عمي انه يفاتح اخوكي بموضوع
اننا نكتب الكتاب بسرعة بس عندها في الصعيد ولانها تعبانة جدا عاوزة دة يحصل لانها خايفة تموت وعاوزة تفرح بيا انا ابنها الوحيد
وعد بصدمة :ربنا يطول بعمرها
بقلم مرفت السيد
زياد:مالك مصدومةليه
وعد:مش عارفة اقول إيه
زياد:الي جواكي
وعد:مش عارفة حاسة بسربعة ومش حابة كدة بس مامتك عاوزة تفرح بيك ودة حقها انا مش عارفة اقول ايه
زياد:وعد اهدي وفكري على مهلك انا بين نارين تعب امي من ناحية و انك بتخبي تاخدي خطوات مدروسة وبهدوء ودة حقك من ناحية
وعد:تمام انا هافكر
زياد:بس وعد تتكلمي معايا وتشاركيني افكارك
وعد: وعد اني هاقولك كل حاجه
زياد:طيب ياللا ناكل انا جعان
ابتسمت وشرعا بتناول الطعام ثم قاما للرقص بتلك الأجواء الرومانسية
إنتهت الأمسية وقام زياد بتوصيل وعد لمنزلها وبعد انصرافه ظل يراسلها حتى خلدت للنوم
بالصباح ايقظها وليد وهنا واطفالهم لتناول الافطار وبعدما انتهوا جلسوا جميعا
فقال وليد:طبعا زياد قالك
وعد:اه وانا محتارة
هنا:ليه بس دة عريس محترم من عيلة وبيحبك
وعد:عارفة بس كدة خطوة مهمة لازم افكر فيها الأول
وليد:على راحتك انا وعدتك اني معاكي في اي قرار
وعد احتضنته:ربنا يخليك ليا
بقلم مرفت السيد
هنا:ربناييسرلك الامور انتي تستاهلي كل خير
قبلتها وعد:حبيبتي ياهنا
وليد:احنا هننزل شقتنا بقى ونسيبك تجهزي عشان خطيبك هاياخدك يفسحك النهاردة صح
وعدوهي تلعب مع اولاد اخوها:صح
هنا:ياللا ياولا.د سيبو عدتكم تجهز
بعد انصرافهم اتصل بها زياد:صباح الورد
وعد:صباح النور
زياد:يادوب ساعتين وتكوني خلصتي ولا 4 ساعات كفاية
ضحكت وعد:هاجهز وابلغك يابارد
اغلقت الهاتف لتجد ان اهوها نسي موبايله فنزلت عشان ترجعه وهي على الباب وقبل ماتخبط سمعت هنا بتقول لوليد:ماقولتلهاش ليه
وليد:زياد طلب مني مااقولهاش عشان منبقاش بنضغط عليها
هنا :بس دة مبلغ كبير ولو هي رفضت الجواز هانرجعه ازاي بعد ماسرفظا نصه على التجهيز ولسة بنوضب وفي بضاعة هانشتريها
وليد:اعمل ايه بس بعد ماطردوني من الشغل وبعت عربيتي وفهمت وعد اني هاغيرها وفلست خالص لما عملتلك العملية ولولا وقفة زياد وتمويله لمشروعي كان زماننا بنشحت
هنا:بس اختك بدات تحبه وان شاء الله هاتوافق
وليد:ربنا يستر مقدرش اغصبها
بقلم مرفت السيد
شعرت وعد بدوخة بس اتماسكت وفتحت هاتف وليد لتجد محادثات بينه وبين زياد تثبت صحة الكلام الي سمعته
قررت تسكت و تتظاهر بانها ما سمعتش خاحة وخبطت علي وليد وفتح وهو متوتر ابتسمت وقالتله:خد يازهايمر نسيت دة
وطلعت بسرعة دخل وليد وقال لهنا:تفتكري سمعتنا؟
هنا :لا وعد لو سمعت كانت اتكلمت معانا
طلعت وعد وهي بتفكر دة أخوها الوحيد الي رباها متقدرش تخليه مديون هو كدة اكنه اخد مهري ولا دي صفقة لالا نش معقول. زياد مش وحش ولا يترفض انا ميالة له بس مش لوي دراع بمزاجي اعمل ايه طيب. انا مش بيعة وشروة انا مش عارفة مخي اتشل
وبعد تفكير اهتدت الى حل فقامت ولبست وجهزت نفسها ولما زياد وصل كانقاعد مع اخوها في شقته
نزلت وعد وقالت :أنا عاوزة اقولكم على حاجة مهمة
نظر وليد وهنا لبعض بتوتر وقال وليد:خير ياوعد
زياد:مالك ياوعد في ايه
وعد:انا بس اخدت قراري بموضوع الجواز خلاص
دقيقة صمت والجميع ينتظر قرارها على اعصابه ووعد تنظر اليهم بنظرات غريبة
ثم قالت بحزم : انا قررت…..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *