رواية قدر اخي الفصل السابع عشر 17 بقلم ديدا الشهاوي
رواية قدر اخي الفصل السابع عشر 17 بقلم ديدا الشهاوي
رواية قدر اخي البارت السابع عشر
رواية قدر اخي الجزء السابع عشر
رواية قدر اخي الحلقة السابعة عشر
في الشركه ومع قدوم قدر بيه كانت الشركه في حاله توتر وقلق من عصبيه قدر بسبب ظروف اختفاء زوجته والكل كان بيتجنب قدر او التعامل معاه.. وصل قدر الشركه بعد مكالمته مع حكيم واللي كان منتظره في مكتبه
_صباح الخير قدر بيه
_اول ماحكيم يوصل خليه يدخلي بسرعه ومدخليش عليا حد. ولا اي مكالمات فاهمه
السكرتيره بخوف
_مفهوم قدر بيه
حكيم وصل الشركه وقبل ماينزل من عربيته جاتله مكالمه من ياامن
_حكيم.. خلي بالك منه.. وخليك هادي ومتعصبوش واشتري منه.. فاهم يااا حكيم.. متخلنيش اندم اني شاركتك معايا
_فاهم يامن.. اطمن… متقلقش عليا
حكيم قفل المكالمه ونزل من عربيته ودخل الشركه.. ووصل لمكتب قدر ووجه كلامه للسكرتيره
_قدر بيه في مكتبه
_في انتظارك حكيم بيه
حكيم دخل علي قدر واللي كان منتظره علي مكتبه وعلي كرسي المكتب… ومنتظره بظهره ووجهه قصاد شباك المكتب
_حمد لله على سلامتك يااحكيم بيه… فينك عاش من شافك
بضحكه سخريه
_كنت مسافر وانا معرفش ولا اي…
وبحركه التف قدر بالكرسي ليواجهه حكيم
_لا مش مسافر… بس مختفي… وحتي الشغل بيشتكوا انك مش موجود طول الوقت
_والله انا ادري بالشغل.. وبخلص شغل وبمر علي مواقع العمل.. ولا انت نسيت نظام الشغل.. ولا ملكش فيها
قدر بغضب
_حكيم… انت مخبي عليا ايه.. وليك علاقه باختفاء نور ولا لا
_اخبي عليك. هههههه.. دا انا مشكلتي اني معرفش اخبي عليك ولا علي غيرك… اما موضوع نورا فانت ادري مني
قدر بتوتر…
_ ياريت اعرف هي فين … بس اوعدك هعرف… وهعرف مين اللي ساعدها… وقريب جدا
_وانا منتظرك… ومتطولش عليا عشان عاوز اطمن
حكيم قام… عشان يستعد عشان يمشي…. فجاءه وقف والتف لقدر…
_ااه انا عاوز اجازه يومن عشان ارتاح
_وماله انت صاحب مكان خد وقتك…. ااه نسيت اخبار شركاءنا الاجانب اي
_والله كويسين ابقي اطمن عليهم… وعلي فكره اأجلت المشروع لغايه ماتفوء من اللي انت فيه… عن اذنك
في شقه حكيم
يامن خلص مكالمته مع حكيم.. واللي كان قلقان عليه.. وقطع شروده نورا..
_ياامن…. يااامن… مالك
قام يامن وقعد جنب نورا اللي كانت نايمه من التعب ومكنتش قادره تقف من كتر الادويه والمخدر اللي كانت بتخده في المستشفى
يامن قرب وقعد جنبها.. ومسك ايدها…
_ها حببتي محتاجه حاجه
_مش معايا خالص… ودا حقك
يامن قبل ايدها… وبحنان
_انا معاكي… مهما قولتلي… ومهما حصل هفضل معاكي
_مالك.. سرحان ليه من ساعه حكيم مامشي..
_قلقان عليه من قدر… لحسن يعمل فيه حاجه
نورا.. اول ماسمعت يامن اسم قدر… بعدت وشها عنه وووسحبت ايدها من ايده
_نورا… عمري ماحاجه هتبعدني عنك.. ومسك وشها بايده عشان تبصله
_انت مش عارف حاجه ولافاهم حاجه.. انا ادمرت والسبب قدر.. وانت
_نورا… انا عرفت كل حاجه.. وقتها انهارت… وتعبت من اللي حصلك… انا السبب في اللي انتي فيه… اخويا دمرك والسبب اني في حياتي… يمكن لو كنت محبتكيش مكنش حصل اللي حصل
نورا وايدها علي شفايف يامن
_من فضلك اسكت… اوعي تقول كده… انت متعرفش انا كنت من غيرك اي… كان نفسي… افضل ليك… بس…… وانهارت نورا بالبكاء
يااامن… مكنش بيستحمل يشوف دموع نورا
قرب عليها وهي نايمه باس جبتها…. انتي حببتي وهتفضلي كده وحلمي طول عمري… واللي سعيت عشانه… واللي هسعي عشان يكون في حضني… مهما حصل
حكيم مشي من عند قدر… وخرج من الشركه.. وعلي باب الشركه التقط انفاسه مره اخري… وكانه حمل واتخلص منه
اما قدر… اول ماحكيم خرج…. اتصل وعمل مكالمه
_مبدهاش نفذ اللي قولته عليه
_امرك ياباشا
حكيم خرج… وركب عربيته… واول حاجه عملها كلم يامن وطمنه عليه…
_كله تمام متقلقش.. هخلص مشاوير واجلكم.. لو عوزتم حاجه كلمني
انطلق حكيم بعربيته… وبدا يشتري حاجات وهو ماشي بالعربيه ومن مرايه العربيه اخد باله من عربيه وراه ديما … وبتراقبه… حكيم… كان كل مشوار يلاقي العربيه وراه… حكيم فضل يتوهه العربيه.. ومرضاش يروح ليامن وخاف يكون رجاله قدر
حكيم فضل يطلع من شوارع ويخرج من مناطق وفجاءه العربيه اللي كانت بتراقب حكيم وماشيه وراه قطعت عليه الطريق ووقف حكيم وفجاءه نزلوا من العربيه شخصين واحد منهم فتح باب حكيم واللي رشه بمخدر
_اي. في اي…. انتم مين….
_شششششش.. اسكت… انت هتكون امانه عندنا….
ورش الراجل حكيم بمخدر…. وشاله وحطوه في عربيتهم وطلعوا بعربيتهم
_يامن… حكيم لسه مرجعش
_كل شوي اتصل بيه.. مش بيرد.. ولسه حالا… بجرب غير متاح انا بدات اخاف… قدر لو وصل لحكيم… مش هيسلم منه… انا لازم انزل اشوفه
نورا بصوت عالي وصريخ
_لااااا. اوعي…. تسبني عشان خاطري… انا هموت لو سبتني وحاولت نورا تقوم… ويامن جرا عليها
_متخافيش… انا جنبك…. وخدها في حضنه عشان يهديها
انا جنبك وعمري ماهسيبك
ياامن مكنش عارف يعمل ايه.. خايف يسيب نورا… ومش عارف يوصل لحكيم
رجاله قدر وصلوا… لمكان فيه مخزن من مخازن الشركه اللي بيخزنوا فيها مواد البناء بتاع الشركه
وقعدوا حكيم علي كرسي… واول ماافاء .. بص ليهم
_انتم مين… وعاوزين اي….
_عاوزين نسلم عليك…. وفجاءه واحد من رجاله قدر ضرب قدر بوك وقعه بالكرسي… حكيم حاول يقوم… لكن واحد تاني مسكه وبداوء يبدلوا في الضرب لحكيم لغايه مااغمي عليه من الضرب
وحارس المحزن كان ينتظر قدر…. وعند وصول عربيه قدر.. جري الحارس. يفتح له باب العربيه
_اهلا قدر بيه … الامانه زي ماطلبت ووظبتها وعلمت بس معورتش.. اطمن ياباشا كله تمام
_كويس افتحلي الباب واستني بره لما اندهلك
دخل… قدر علي حكيم… وقدر بدا يتلفت حوله لاقي جردل مليان مايه … شاله قدر… ورماه علي حكيم… عشان يفوء
حكيم من رشه الميه فاء بفزع والاوضه ظلمه وبدا يحاول يفتح عيونه عشان يستوعب اللي مكان واللي حصله…. واتصدم لما لاقي
_ااااه…. انا فين…. انا فين…. انت واحد حقير واقف في الضلمه لو راجل ووواجهني… اقولي عاوز اي مني
_راجل غصب عنك…. اناط
وظهر قدر لحكيم وبصدمه
_ميييين. قدرررررر
_اي رايك… وحشتني اقولت اجيبك بنفسي ولغايه عندي
_ياااه يااقدر… تصدق طلعت مغفل…
_اخص… متقولش علي نفسك كده ازعل…. قدر قرب من حكيم.. اقولي بقي مغفل في ايه
_بضحكه…. عشان اللي يموت اخوه… ويأجر عليه ناس تقتله وتخلص منه.. يقدر يعمل اي حاجه…. وفي اي حد… اصل مافيش بعد الاخ… حد مهم…
_عليك نورررر….. ااه… بالحق… مش ناوي تقولي وديت نورا فين
_نورا…. نورا…. مين… معرفش حد اسمه… نورا….. اقولك… اغتصبني… واتهجم عليا عشان انسي وافقد الذاكره زي اللي عملته مع المسكينه… ومفضحكش
قدر…. لما سمع.. كلام حكيم… واتصدم انه عارف كل حاجه حصلت…. وبغضب… وبصوت جهوري…. هوريك…. وفجاءه ضرب قدر لكميه لحكيم… خلاه ينزف من وشه…. وبضحكه… مختلطه.. بتعب..رد حكيم.. الضربه. بكلام لقدر
_اي…. جيت علي الجرح…. ولا… عريتك… وعرفت حقيقتك.. انت شيطان.. جوز خالتي زرعه في بيته… واول ماافتريت افتريت علي الست اللي ربيتك… وعملتك زي ابنها… واكتر… واخوك.. اللي مشفتش في حنيته… معاك…. انت مريض… انت مجنون
قدر….. بصوت وصريخ….
_اسكت…. ياااحيوان…. اسكت… وكمل علي حكيم… بالضرب لغايه ماغمي عليه… ووقع علي الارض
خرج… قدر….. ووجه كلامه… للحراس المخزن
_اول مايفوء عالجوا… وشه عاوزه حي… ومش عاوز النمله تعدي منها
_امرك ياباشا….
نورا نامت في حضن يامن… بعد ماهديت واطمنت انه معاها… يامن نايمها… وغطها…. وطلع.. بره الاوضه ومعاه موبيله… واللي كان بيحاول يتصل… بحكيم… واللي مافيش رد…. يامن اتصل بجون
_جون… حكيم مش بيرد علي مكالمتي…. مع انه كان جاي في الطريق….. ومش عارف اتحرك واسيب نورا… لوحدها… حاول تعرفلي هو فين… وعربيته فين…
_حاضر ياامن.. لا تقلق…
_جون…. شكل المواجهه بدات…. استعد وكلم دكتور هشام
_لا تقلق
مرت ايام…
وحكيم محبوس في المخزن…. وقدر بيتعامل عادي…. وقدر. عمل بلاغ باختفاء زوجته .. وكلف المباحث بالبحث عنها… يامن مكنش قادر يسيب.. نورا… اللي كانت ماسكه بامل روجعه جون وصل لشقه يامن….
_يامن… رايح فين… وهتسبني
_ماتخفيش… هستقبل دكتور صديقي.. عشان اشوف عمل ايه في موضوع حكيم
_ماشي… متتاخرش عني… عشان خاطري
قرب يامن… وباس جبتها
_ارتاحي. شويه.. هخلص معاه واجيلك علي طول
يامن… خرج… من اوضه نورا…. واستقبل جون
_اهلا ياجون…. اقولي الاخبار علي طول
_دكتور هشام سال في شرطه المرور وبالبحث عن عربيته وجدوها بقرب منطقه هاديه… اسمها… شارع المخازن
يامن اول ماسمع اسم المنطقه
_شارع المخازن…. اظن دا فيها مخازن الشركه بتاعتهم
_يامن… افضل ان نبلغ الشرطه وتقوم بالبحث عن حكيم
_مش هينفع…. علي العموم… كده تمام… المهم خلينا علي تواصل
_امرك صديقي…. استاذنك
يامن… ودع جون… وبدا يفكر… في المعلومات اللي عرفها
_اكيد حكيم هناك
يامن… مشي بشويش يطمن علي نورا اللي كانت راحت في النوم.. واستغل يامن الوقت دا ونزل بسرعه واشتري خط وموبيل جديد… وكلم دكتور هشام يجيب له رقم قدر الخاص
ورجع يامن علي البيت واللي كانت نورا لسه نايمه
وشغل الموبيل والخط
في فيلاا… قدر
كان قدر نايم…. واللي قلقه مكالمه من رقم برافيت
قام… قدر عشان يرد
_الو مين معايا
_قدر بيه…. ازيك…. وحشني اوووي فينك من زمان
_مين معايا…. ولا اقفل
_اقفل… بس براحتك… انت اللي خسران
_مين معايا…
_اقولي موت اخوك ليه…. عشان خطب حببتك….. ولااااا. عشان اللي عرفه عنك… والعصابه اللي انت عمالها في مستشفى بتاعته
_انت…. مجنون……. عصابه….. اي
_عصابه…… سرقه الاعضاء……
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قدر اخي)