رواية أين سماء حزني الفصل الأول 1 بقلم عزيزة طه
رواية أين سماء حزني الفصل الأول 1 بقلم عزيزة طه
رواية أين سماء حزني البارت الأول
رواية أين سماء حزني الجزء الأول
رواية أين سماء حزني الحلقة الأولى
– انت اتجننتي عايزاني اهرب يا مروة يوم فرحي
= أيوة عايزاكي تهربي مش عايزه اللي حصل فيا يتكرر مش عايزاكي تبقي م*سخ مش عايزاكي تعيشي جا*رية لشه*وات راجل وخد*امة ليه
– بس بابا والفض*يحة
= أبوكي مين يا سما … أبوكي اللي باعك بالرخ*يص ولا اللي رماني في النار … لو سمحتي انتي صغيرة لازم تعيشي حياتك اهربي
– طب
قاطعتها مروة : مبسش .. امسكي ده المبلغ اللي قدرت اجيبه ودي بطاقتك ودي شهادة الثانوية العامة علشان تقدمي في كلية الطب اللي نفسك فيها .
دمعت عينا سما وقالت : طب وانتي انا خايفة عليكي .
مروة ببكاء : مش مهم انا … لازم تنسيني .
سما وهي تهز رأسها ودموعها تهبط : لأ انا مش هسيبك لوحدك
مروة بصراخ مختلط بالبكاء : لأ لازم تهربي لازم تبعدي عن الناس دول …. حياتك هتد*مر أرجوكي يا سما اعتبريه رد لجميل تربيتي ليكي .
ارتمت سما بأحضانها فبادلتها مروة وظلت الإثنان تبكيان حتي ابعدتها مروة وهي تقول : كفاية بقي حزن اجري بسرعة
وفجأة استمعت لطرقات علي الباب وصوت والدها يقول : ها يا مروة خلصتوا .
مروة بخوف : أيوة يا بابا ثانية واحدة
سما : انا خايفة
مروة بقوة لم تعهدها سما : لازم تنش*في بصي هتنطي من الشباك ده هينزلك علي الجنينة الخلفية ومنها تطلعي علي الطريق وتوقفي أي تاكسي وخدي بالك من نفسك
سما وهي تحاول الخروج من النافذة : بس الفستان .
بدأت مروة تبحث عن مقص حتي وجدته ثم استمعت لوالدتها تقول لأبيها : هما بيعملوا ايه يا مجدي
مجدي بضيق : اسألي بنتك يا ست نوال .
ركضت مروة علي الباب وأغلقته ثم اقتربت من سما وبدات بتق*طيع الفستان من تنورته وق*صه بسرعة ووالدها يطرق الباب بعن*ف
مجدي بغضب : افتحي يا مروة ايه صوت التقطيع ده
مروة بارتجاف : يلا يا سما .
ساعدتها مروة لتصعد علي حافة النافذة ثم هبطت سما للأرض نظرا لأن البيت بالدور الأرضي … ركضت سما للباب الخلفي وخرجت منه ثم بدات بالركض خارج ذلك السجن .
بمجرد اختفاء سما عن انظار مروة دفع مجدي الباب بقوة ويصرخ : ايه اللي بيحصل هنا
نظرت نوال للغرفة الفارغة وقالت بصدمة : البت فين
مجدي بشر : البت فين يا مروة
مروة بخوف : مش عارفه
صف*عتها نوال : انطقي يا حي*وانه
مروة : مش عارفه
اقترب مجدي منها وبدأ بضر*بها بغضب وهو ينطق : انطقي يا زبا*لة … هربتيها … انطقي لأك*سرلك عضمك عاوزة تفض*حينا وسط الناس انطقي .
دلف زوج مروة وهو يقول : في ايه يا عمي
نوال وهي تلطم : اتفض*حنا يا ابراهيم
ابراهيم : ايه اللي حصل
مجدي وهو يرك*لها ببطنها : الزب*الة هربت سما
ابراهيم : بتقول ايه
اقترب ابراهيم منها وأمس*كها من شعرها : انطقي..قولي راحت فين .
مروة : مش عارفه
صفع*ها ثم أمسكها من رقب*تها : قولي يا حي*وانه
مروة باختناق : هقول … هقول
ترك رقبتها وامس*ك شعرها : ها قولي
مروة بابتسامة ساخرة : راحت عند أمك
صف*عها بقوة ثم نهض وهو يقول : شكلك ما ربتش يا مجدي .
ثم خ*لع حزامه وبدأ بض*ربها وهي تحيط جس*دها بيدها ولا تصرخ ولا تتأل*م فقد اعتادت علي هذا فلم تعد تشعر
دلف مجدي خارج الغرفة وتوجه نحو شاب يرتدي بدلة يقف امام المرآة يعدل من ياقته .
قال مجدي بقلق : حسام بيه ممكن اتكلم معاك .
حسام : خير يا مجدي عايز ايه
مجدي بخوف : البت هربت
حسام بصدمة : ايه … يعني ايه هربت
مجدي : زي ماسمعت دخلت عليهم ملقتهاش .
حسام : انت هتستعبط ولا عايز تلهف الفلوس يا مجدي
مجدي : والله ابدا حتي اسأل أخوك .
حسام بغضب : ودي*ني لأوريها …. حصل امتي
مجدي : من حوالي عشر دقايق
حسام بشر : يبقي لسه مابعتدش .
قالها ثم امسك مفاتيحه وتوجه نحو سيارته واستقلها نحو الطريق .
____________
كانت سما تركض بتعب وهي تتنفس بصعوبة حتي توقفت خلف سيارة حتي تلتقط أنفاسها .
استمعت للجالس بالسيارة يصرخ بزوجته : ايه اللي آخرك بره لحد دلوقتي يا مني
مني بضيق : يوووه بقي يا كريم … انت هتفضل تتخانق .
كريم : بقولك ايه اتلمي كده واتكلمي عدل .
مني : اوووف بقي .
وفجاة لاحظت سما سيارة حسام فاستمرت بالركض مما جعل حسام يلاحظها ويسرع لكي يلحق بها .
سما في نفسها : يا رب اقف جنبي مش هينفع أرجع ليهم هيقت*لوني .
وفجاة توقف حسام بسيارته أمامها مما جعلها تتجمد بمكانها .
هبط من السيارة وهو ينظر لها بشر ثم صف*عها وأمس*كها من شعرها : بتهربي مني بنت ????
سما وهي تحاول ابعاده : سيب شعري يا زب،الة
حسام وهي يسحبها : أنا هوريكي الزب*الة هيعمل فيكي ايه .
سما وهي تضر*به بيدها علي صدره ويداه : متقدرش تعمل حاجه لإنك مش راجل .
حسام بغل : طب انا هوريكي أنا مش راجل ازاي .
قالها ثم ألق*ها ارضا وته*جم عليها وبدا بتق*طيع فستانها وهو يقول : انا هكسر لك عينك البجحة دي .
___________
كاد كريم يتحرك بالسيارة لكنه استمع لصر*اخ أحد فقفز الرعب بقلب مني
مني : اجري بسرعة يا كريم
كريم بقلق : دي باين عليها ست
مني بخوف : واحنا مالنا … يلا اتحرك
كريم بغضب من برودها : ازاي يعني دي بني آدمة محتاجه مساعدة .
هبط من السيارة وكاد يرحل فأوقفته مني : أنا مش هفضل هنا يا كريم .
التفت لها كريم واعطاها مفتاح السيارة وقال : خمس دقايق لو مجتش اتحركي .
انتقلت مني لجهة السائق وفعلت المحرك لتتجهز لأي مفاجاة ….. توجه كريم نحو الصوت وهو يحاول أن يعثر علي المستغيث .
ابتعد حسام عنها وهو يقول : شوفتي الرجولة
كانت سما تبكي وتحاول ان تغ*طي جس*دها بما تبقي من الفستان .
أمس*كها حسام من ذراعها ورفعها نحوه : دلوقتي بقي هترجعي معايا بمزاجك .
بص*قت سما بوجه : أنا مستحيل أعيش معاك .
أمس*كها من شعرها وحاول ادخالها السيارة بالغصب وهي تصرخ تحاول ان تستنجد باحد .
توجه كريم نحو الصوت الذي ظهر بصورة أقوي ثم….
(أين سماء حزني …عزيزة طه )
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية أين سماء حزني)