رواية محامي النص الفصل الثاني 2 بقلم ميرا أبو الخير
رواية محامي النص الفصل الثاني 2 بقلم ميرا أبو الخير
رواية محامي النص البارت الثاني
رواية محامي النص الجزء الثاني
رواية محامي النص الحلقة الثانية
المحامي بغضب: انتي هتستعبطي جاية ليا تخلعيني بيا انتو مخكم ماله.
.. الله يا حبيبي مش بدل م اروح لمحامي غيرك يخلعك.
المحامي بعصبية: انتي عاوزة تجننيني.. اتنهد بزهق.. الهانم عاوزة تخلعني لي.
مراته ببرود: عاوزة اغير بصراحه زهقت.
المحامي قام و قلع الجزمة وجري وراها: هو انا فردة شراب يا بنت ال***.
جريت بخوف: اهدا والله بهزر معاك هرمونات حمل والله.
المحامي بغيظ: حمل في شغلي يا قادره غوري روحيي.
مراته بابتسامة: حاضر ممكن متتاخرش عليا يا حبيبي.
المحامي بجمود: ممكن تغوري يا حياتي بدل م ادب الشكوش دا ف وش امك دلوقتي.
خرجت بخوف وهو قعد بتعب…
تاني يوم.
المحامي: دخلي الحالة القديمة يا ناهد.
ناهد: تمم يا فندم.
دخلت بنت مختمرة.
المحامي بهدؤء: ها يا مدام رهف قرراتي اي.
رهف بتوتر: مش عارفه انا بحبه اوي بس هو بطل يحبني و مبقاش يهتم بيا.
المحامي: بصي يا مدام طلما باعك بعيه.
رهف بحزن: عندك حق شكله شاف غيري.
المحامي بخبث: اكيد انا راجل واساليني.
فجاءة الباب بيتكسر وبيدخل شاب منه كله غضب.
المحامي بغضب: انت ازاي تداخل كدا.
الشاب بغضب وقف قدمه ولكمه وقع ع الارض.
رهف بصدمة: عزيز.
عزيز بزعيق: بقا جاية تخلعيني يا هانم كل دا لي عشان انشغلت شويه في شغلي تقومي عاوزة تسبيني.
رهف بعصبية: انت منشغلتش شويه انا ولا كاني موجودة يا عزيز يدوب شهر واحد قضناه مع بعض بعد الجواز وبعد كدا بشوفك بالصدفة.
عزيز بتافف: كل دا عشان اوفر لك عايشة محترمة.
المحامي: لا ملكش حق ب…
عزيز بزعيق: اخرس انت.
سكت بخوف.
رهف بدموع: العايشة يلي انت بتدور عليها دي ملكش حق فيها انك يدوب تقابلني في الفطار وصدف انا مطلبتش حاجه غير وجودك ثم انه عاشتنا كويسة.
عزيز بحنان: انا غلطان اني اهملتك بس كان عشانك يا حبيبتي.
رهف بسخرية: سنة ونص بشوفك فيهم بالعافية وتقول عشاني.
عزيز باس راسها: حقك عليا بس دا ميدكيش الحق تخلعيني.
رهف بدموع: كنت بحاول اتكلم معاك كتير وافهمك وانت عصبي دا انت كنت هتمد ايدك عليا عشان بطالبك ب ابسط حق ليا.
عزيز خدها في حضنه: اسف والله انا غلطان والله بحبك يا رهفي.
رهف بابتسامة: هسامحك بس بشرط لو كررت نفس الغلط والله لخلعك بجد.
عزيز بحب: خلاص والله اسف.
المحامي: احلى حاجه الصلح انا كنت لسه بقولها تتصالح.
بقلم ميرا ابوالخير.
رهف ببرود: محصلش.
عزيز بخبث: اسبقيني ع العربيه عاوز المتر ف كلمتين.
رهف بدلع: حاضر يا روحي.
المحامي بلع ريقه بخوف ورهف خرجت عزيز قفل الباب وبص له بشر.
برا.
ناهد باستغراب: هو فين المتر.
رهف بضحك: جوزي بيروقه جوا.
فجاءة سمعوا صوت تكسير و صويت كل الحالات جريت..
بعد شويه.
كان المحامي عينه ورمه و بيعرج فتح الباب: شرفتنا يا عزيز بيه.
عزيز ببرود: دا ترحيب بسيط.
المحامي وهو بيعرج: احلى ترحيب والله.
خرج و ناهد ضحكت ع شكله وهو خد بعضه ومشي.
بعد اسبوع.
خلص شغل و نازل لاقى راجل قاعد بيعيط راح له..
المحامي: احم محتاج حاجة.
الراجل بدموع: مراتي خلعتني.
المحامي بهدؤء: اهدا بس كدا اكيد في سبب.
الراجل بحزن: مفيش سبب عشان مش عاجبها حالي واني راجل علي باب الله راحت للاغنى مني.
المحامي بهدؤء: صلي علي النبي دا كدا متستهلش دموعك وزعلك دي ر”خيصة.
الراجل بغضب: متقولش عليها كدا انا بحبها.
بقلم ميرا ابوالخير.
المحامي: خلاص اسف مش قصدي حاجه.
الراجل: ولايهمك.
سابه وقام مشي وركب عربيته لاقى الراجل في الكنبة يلي ورا اتخض بص ملاقهوش.
المحامي بقلق: بسم الله اكيد تهيوات.
ساق و مشي و بعد شويه بيوصل بيته.
بينزل بيلاقي الراجل قدمه بيتخض: بسم الله الرحمن الرحيم انت جيت هنا ازاي.
البواب باستغراب: انت بتكلم مين يا متر.
المحامي: بكلم الاخ دا ماشي وريا لي.
البواب برفع حاجب: مفيش حد يا بيه.
الراجل بخبث: نسيت اقولك اني مقتو*ل وانت السبب.
المحامي بلع ريقه بصدمة..
الراجل بشر: انت يلي خلعت مراتي مني وهاخد حقي منك وبسببك هي قتـ ـلتني لما حاولت ارجع ليها.
المحامي وقع من طوله..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية محامي النص)